Reflektioner NO3, PO4

#1 - 21 maj 2005 17:37
Nu är jag nog lite nyfiken på hur det är hos andra...

Jag tycker jag vräker ner KNO3 (3-4 ml/dag) och tillsätter ganska så rejält med PO4 åxå.

Nitratet konsumeras verkligen. Nyss så mätte jag upp under 5ppm och då skickar jag ju ändå i en del. Fosfatet låg åxå på cirka 5ppm.

Fosfatet tycker jag bara stiger och stiger emellan vattenbytena.

Är det så att fosfatet jag tillsätter återgår till vattnet som uppbundet fosfat eller vad är det egentligen som händer. Jag har några skalarer och några malar och tycker nog att den "lasten" är nära nog noll.

Det är väl lite av en "hur-långt-är-ett-snöre" fråga men är ändå nyfiken på hur just fosfat-åtgången upplevs av er andra.
#2 - 21 maj 2005 17:58
Har tyvärr inget svar men jag undrar exakt samma sak bara det att jag inte har tester för att kolla. Vilka tester är bra eller rättare sagt, vad skall jag köpa?
#3 - 21 maj 2005 18:15
JBL är de enda som fungerar tillfredställande
#4 - 21 maj 2005 18:41
Jag har också märkt att nitratet går åt och att fosfatnivåerna håller sig uppe. Såg också att karet käkat upp allt Fe, bytte vatten i Onsdags och satte 0.2 ppm men det var 0 i morse. Satte en fulldos och nu bubblar det trevligt igen :) Ska bara försöka få bort cyanon som lägger sig mellan nålgräset och frontrutan :( Några bra tips??
#5 - 21 maj 2005 18:47
Jag får just nu pyttelite cyano's mitt-fram. Där cirkulationen är som lägst antar jag...
#6 - 21 maj 2005 18:51
Jag har testat med en pump som fick blåsa från ena hörnet i framkant över nålgräset men det blev mest cyano närmast utblåset... kör nu utan och har ett tunt lager cyano efter nästan hela frontglaset. Ska prova med att flytta ner utblåset igen och se vad som händer.
#7 - 22 maj 2005 20:45
Någon fler som har något att tillföra angående detta ??

Bump m.a.o !
#8 - 22 maj 2005 22:16
Jag har slutat tillsätta KH2PO4 sedan ett par veckor för att få bukt med mitt enorma cyano-problem och det ser faktiskt ut att lyckas. Jag har inget PO4-test så jag har ingen aning om nivåerna, men jag tror nog att felaktigt NO3/PO4-förhållande var en av bovarna i dramat bakom cyanoexplosionen. Frågan är när jag ska våga börja tillsätta PO4 igen. Det känns lite drygt att köpa ytterligare ett dyrt test.
#9 - 23 maj 2005 08:46
Hej allihopa!

Har också samma problem. Tillsätter fulldoser med KNO3 och KH2PO4 men NO3 försvinner nästan med en gång (ungefär 2 dagar). Fosfatet ligger dock stabilt runt 1 ppm. Har ganska mycket fisk 40 neoner 5-6 malar och 6 dvärgurami i ett 375 liters ändå stiger inte fosfatnivåerna okontrollerat. Byter vatten en gång per vecka.

Har haft cyanoproblem men jag har lyckats att bli av med i alla fall den gröna sörjan. Vad jag har förstått det så är cyano en symbios av bakterier och alger. Frågan är då:

Kan man fortfarande ha kvar bakterierna i botten av gruset även ifall man har blivit av med algerna och fortsätter dessa att konsumera kväve iform av Nitrat?

Jag tror det! Anledningen till detta är att när jag slamsuger botten så har sanden liksom klibbat ihop sig. Verkar som det är någon form av organism och i så fall dessa envisa bakterier!?. Försöker suga bort det men det envisas med att hela tiden komma tillbaka.

Kan någon bekräfta eller dementera ovanstående?

/Magnus
#10 - 23 maj 2005 12:18
Cyanobakterier är de epifyter du har i akvariet som klarar lägst näringsnivåer och dom diggar framförallt när kväve:fosfor-förhållandet går mot högre fosfatnivåer och lägre kvävenivåer.

Det räcker att glida ner på väldigt låga nitratnivåer varpå dom kommer och sedan blir dom kvar. Blackout i 3 dagar med nya färska fina nitratnivåer från KNO3 burkar hålla dom borta, speciellt om man ser till att vara lite försiktigare med KH2PO4.
#11 - 23 maj 2005 14:33
[QUOTE=Kalza]Hej allihopa!

Har också samma problem. Tillsätter fulldoser med KNO3 och KH2PO4 men NO3 försvinner nästan med en gång (ungefär 2 dagar). Fosfatet ligger dock stabilt runt 1 ppm. Har ganska mycket fisk 40 neoner 5-6 malar och 6 dvärgurami i ett 375 liters ändå stiger inte fosfatnivåerna okontrollerat. Byter vatten en gång per vecka.

Har haft cyanoproblem men jag har lyckats att bli av med i alla fall den gröna sörjan. Vad jag har förstått det så är cyano en symbios av bakterier och alger. Frågan är då:

Kan man fortfarande ha kvar bakterierna i botten av gruset även ifall man har blivit av med algerna och fortsätter dessa att konsumera kväve iform av Nitrat?

Jag tror det! Anledningen till detta är att när jag slamsuger botten så har sanden liksom klibbat ihop sig. Verkar som det är någon form av organism och i så fall dessa envisa bakterier!?. Försöker suga bort det men det envisas med att hela tiden komma tillbaka.

Kan någon bekräfta eller dementera ovanstående?

/Magnus[/QUOTE]

Snälla Magnus håll dig till ämnet eller starta en annan tråd. Nu blev det en Cyanotråd av denna...

Det känns som det finns tillräckligt med Cyano-tåtar redan som det är :)

/Ove
#12 - 23 maj 2005 15:29
Hejsan oveb

Det jag vill få fram var om du kanske hade kvar bakterier i sanden som jag skrev. Det kan bidraga till låga nitratnivåer???

Tråkigt om jag sabbade din fina tråd!

/Magnus
#13 - 23 maj 2005 15:35
Det är lugnt, jag snöade ju in i cyano själv mitt i tråden.

Det jag undrar kvarstår dock:

Konsumeras inte heller Eran fosfat i samma takt som nitratet ??

Det känns som om man eventuellt skulle skippa en del fosfat-doseringar !
#14 - 23 maj 2005 15:59
Hej igen!

Mitt fosfat verkar ligga konstant runt ca 1 ppm. Inget problem med detta. Skall tillägga att jag inte har mätt det under längre tid än ca 3 veckor.
#15 - 23 maj 2005 16:15
Så du skickar i fulldoser av NO3 ofta och PO4 bara ibland ??

Eh, vänta nu ! 3 veckor ?? Jag doserar fulla doser av NO3,PO4 och micro varje dag och det ser visserligen ut att fungera ganska så bra. Inga algodlingar m.a.o. Men fosfatnivån går då upp under veckan. Med ungefär lika mycket som jag skickar i.

Anledning att jag är så nyfiken av mig är att jag håller på att mickla ihop auto-gödning och har nästan börjat fundera på om jag skall strunta i att autogöda PO4 helt.

Funderar alltså på om baljan klarar sig på en fulldos KNO3/Micro varje dag och sedan nöjer sig med en fulldos PO4/vecka typ.
#16 - 23 maj 2005 20:05
Kollade min fosfatnivå innan vattenbytet och såg att jag hade över 10 ppm.... Ska nog vara lite försiktigare med fosfatet. Inte undra på att man börjar se cyano :)
#17 - 23 maj 2005 20:07
[QUOTE=M.W]Kollade min fosfatnivå innan vattenbytet och såg att jag hade över 10 ppm.... Ska nog vara lite försiktigare med fosfatet. Inte undra på att man börjar se cyano :)[/QUOTE]

Inte fosfatbegränsat med andra ord :)

Har du prickalger i den baljan så får jag nog mumsa i mig nån hatt !!
#18 - 23 maj 2005 20:09
Börja mumsa för det har jag gott om :D För övrigt den enda alg som jag inte har kunnat bli av med :(
#19 - 23 maj 2005 20:13
Ouch !! :eek:

Är det OK att jag svullar i mig ett välanvänd quickfilter istället ?? Hittade ingen hatt ! [:-75]
#20 - 23 maj 2005 20:17
Nää du slipper. Jag tror att det kan vara mina rara små Ancistrusar som ger sig på bladen, främst A. reineckii och H. siamensis som får gröna prickar på äldre blad. Siamensisen får även kaliumbristsymptom fast jag göder med K2SO4...
#21 - 23 maj 2005 20:23
Jag är nog fortfarande säker på att det inte är de små ljusgröna hårda prickarna som oveb menar. Är det det så skall jag hjälpa honom att mumsa i mig den där hatten.

Förövrigt så finns det rekomenderade nivåer i vattnet av alla gödningsämnena, vad är det som gör att alla antar att det skall gå åt lika mycket av allt för det? Det går 100 kvävebristtrådar på en fosfatbristtråd i detta forumet. Lägg då till alla cyanotrådar så inser man ganska snabbt vart man bör lägga fokus. Innan jag lade ner mitt växtkar docerade jag en shockdos varje gång jag såg tecken på fosfatbrist. Jag kunde dumpa i 100ppm nitrat mellan de tillfällena.

I ej co2 berikade kar är fosfat nästan aldrig nödvändigt. Jag har sett exempel på kar som äter 10 ppm nitrat från kno3 på en vecka och samtidigt ökas fosfathalten utan fosfattillsats.
MVH
Magnus
#22 - 23 maj 2005 20:25
[QUOTE=Tropfrog]Jag är nog fortfarande säker på att det inte är de små ljusgröna hårda prickarna som oveb menar. Är det det så skall jag hjälpa honom att mumsa i mig den där hatten.

MVH
Magnus[/QUOTE]

Nej, det är mörkgröna prickar på mina blad.
#23 - 23 maj 2005 20:45
[QUOTE=M.W][QUOTE=Tropfrog]Jag är nog fortfarande säker på att det inte är de små ljusgröna hårda prickarna som oveb menar. Är det det så skall jag hjälpa honom att mumsa i mig den där hatten.

MVH
Magnus[/QUOTE]

Nej, det är mörkgröna prickar på mina blad.[/QUOTE]

Har samma problem. Sitter även på glaset & roten. Jag har sedan igår gått över från PMDD till TMG+KNO3 fulldos/dag och PO4 fulldos/varannan dag. Ska se om detta gör någon skillnad.

//Peter
#24 - 23 maj 2005 21:01
Jag sätter NutriSi dagen efter vattenbytet, det övriga samma kväll som jag bytt vatten.
#25 - 23 maj 2005 21:08
Jag menade att jag har minskat dosering av PO4 till varannan dag. Att jag kör med TMG beror bara på att jag kom över 3,5L för 200 pix. Då kan man bara inte låta bli...

//P
#26 - 25 maj 2005 11:55
Från en tråd på barrreport.com:

"It's most likely a cheapo test kit.
Most tanks eat PO4 like no tomorrow.

If you add CO2, KNO3, then you should see a lot of PO4 decline.
"
#27 - 25 maj 2005 14:28
[QUOTE=defdac]Från en tråd på barrreport.com:

"It's most likely a cheapo test kit.
Most tanks eat PO4 like no tomorrow.

If you add CO2, KNO3, then you should see a lot of PO4 decline.
"[/QUOTE]

Jag svarade på ämnet och beskrev att jag hade ungefär samma problem. Skall bli kul att se vad Tom B svarar... Om han gör det !!
#28 - 25 maj 2005 19:06
Om någon är intresserad så blev svaret från Tom Barr att öka på NO3 och minska på PO4.

Logiskt och enkelt !

Det som intresserade mest vad hans åsikt om att JBL-tester och liknande kanske borde kalibreras !

Man borde ha en ledig balja med lite cirkulation så att man kan göra en "egen" färgskala kanske...

Fast det kanske är över-nördigt :)
#29 - 25 maj 2005 19:09
[QUOTE=oveb]Om någon är intresserad så blev svaret från Tom Barr att öka på NO3 och minska på PO4.

Logiskt och enkelt ! ......[/QUOTE]

Låter bra. Då är man inte helt fel på det...
#30 - 25 maj 2005 19:47
[QUOTE=oveb]Det som intresserade mest vad hans åsikt om att JBL-tester och liknande kanske borde kalibreras ![/QUOTE]
Det finns ju faktiskt en artikel på APC som nämner kalibrering av testerna (eller ögat).

Direktlänk: http://ca.geocities.com/pps@rogers.com/01.01.Test.NO3.PO4.pdf.
#31 - 25 maj 2005 19:52
Fast det kanske är över-nördigt

Det har väl aldrig hindrat dig ;)
MVH
Magnus
#32 - 25 maj 2005 20:02
[QUOTE=Tropfrog]
Fast det kanske är över-nördigt

Det har väl aldrig hindrat dig ;)
MVH
Magnus[/QUOTE]

Näh sant :) Bara tiden finns så skall jag nog ge mig på det...

En balja, en påse KH2PO4 och en nörd vore väl en syn !

Annons