Reflektion efter CSI NY - Blowfish odling

#1 - 3 maj 2005 18:34
Osäker på om detta är rätt forum, men det handlar trots allt om saltvattensfisk..

Kollade igår som vanligt på CSI NY på femman. En kvinna dog av tetradoxin förgiftning på en sushi restaurang. Detta gift finns i blåsfisken och är ett av det mest potenta gift man hittat i djurvärlden.

Men vad som fick mig att reagera var att de kom fram till att fisken hade levt med munnen ihopsydd för att inte kunna skada sina artfränder i karen, de hittade hål efter tråd runt munnen. De påstod att det var ett odlat exemplar som detta hade gjorts på.

Är detta bara en ren fabrikation? Eller görs detta verkligen? Är det i så fall på vildfångad fisk som bara ska förvaras ett kort tag? Det verkar vara svårt att föda upp blåsfiskar med ihopsydda munnar....

Är det sant, så är jag nog inte så förvånad egentligen, det är ju japaner vi pratar om (verkar ju på många sätt lite halvgalna :)) Och är det en ren fabrikation så har jag helt och hållet tappat tron på att någonting i den serien skulle ha någon veklighetsanknytning.

/Kalle
#2 - 3 maj 2005 18:40
jo jag såg det också och det verkar lite svårt att mata en sån där med ihoppsydd mun men man vet ju aldrig de kanske gör så. :confused:
#3 - 4 maj 2005 06:58
Enligt wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Fugu) så syr man ofta ihop munnen på exemplar i fångenskap. Det står dock ingenting om uppfödning där.
#4 - 4 maj 2005 09:54
Blåsfiskar är aggressiva fiskar som har mycket starkt bett - stora exemplar kan ta stycken ur varandra. Det kan mycket väl tänkas att infångade exemplar får munnen ihopsydd eller ihopsuperlimmad för att de inte skall skada varandra medan de går i akvarier på seafoodrestauranger - men odlade är de inte. De är allihop vildfångade.

Det är som med hummer, som också är aggressiv och revirhävdande - de får klorna ihopfästa med gummiband för att de inte skall slakta varandra.

Det här med att seafood restauranger har levande fisk i akvarier där kunderna får peka ut vilken fisk de vill äta är otroligt stort i framförallt sydostasien. Handeln med levande korallrevsfisk till restauranger är tiotals gånger större än den totala handeln med levande korallrevsfisk för hobbyakvarier.
#5 - 4 maj 2005 10:06
CSI's poäng med det hela var att sushi restaurangen hade lurat kunderna att tro att de blev erbjudna vildfångad fugu, medans det i verkligheten var odlad sådan. Att munnen var ihopsydd skulle vara beviset för detta. Odlad blåsfisk producerar inte tetradoxin och fisken i fråga här hade heller inte något gift i sig.

Har flera gånger reagerat på saker de har gjort i den serien. En del är väldigt långt från verkligheten. Jag tycker det borde bli tillräckligt intressant om de bara hade hållit sig till metoder och teknik som verkligen används.

/Kalle
#6 - 23 maj 2005 14:55
*s* Jo det är lite MacGywer över CSI, men dom som gör TV-serier kan ju inte vara experter på allt. Bra ändå, fast MacGywer var snyggare..
#7 - 24 maj 2005 10:02
Helt offtopic, men jag såg att mcgywer finns på dvd box nu :)

Annons