Osäker på om detta är rätt forum, men det handlar trots allt om saltvattensfisk..
Kollade igår som vanligt på CSI NY på femman. En kvinna dog av tetradoxin förgiftning på en sushi restaurang. Detta gift finns i blåsfisken och är ett av det mest potenta gift man hittat i djurvärlden.
Men vad som fick mig att reagera var att de kom fram till att fisken hade levt med munnen ihopsydd för att inte kunna skada sina artfränder i karen, de hittade hål efter tråd runt munnen. De påstod att det var ett odlat exemplar som detta hade gjorts på.
Är detta bara en ren fabrikation? Eller görs detta verkligen? Är det i så fall på vildfångad fisk som bara ska förvaras ett kort tag? Det verkar vara svårt att föda upp blåsfiskar med ihopsydda munnar....
Är det sant, så är jag nog inte så förvånad egentligen, det är ju japaner vi pratar om (verkar ju på många sätt lite halvgalna :)) Och är det en ren fabrikation så har jag helt och hållet tappat tron på att någonting i den serien skulle ha någon veklighetsanknytning.
/Kalle