Redtail catfish - Vart?

#1 - 1 februari 2010 13:16
Aloha
Har letat efter en redtail catfish några veckor nu utan resultat...
Lagt in 2 beställningar till akvarielagret här i stockholm utan resultat
Båda zoobutikerna i globen har inga på lager och kunde inte svara på när eller OM de ens skulle komma in...

Zoo butiken i handen hade inte heller några på lager och kunde inte heller svara på om de skulle ta in några

Zoo butiken i bromma hade inga och de verkade få in lite då och då... men kunde inte ge några datum eller garantier.

Jag vill ju inte köpa en "begagnad" som redan vuxit 15-30 cm... utan man vill ju ha en sprillans ny :D....

Är det någon som kan rekommendera någon affär som har en RTC inne på lager? eller någon som känner någon som eventuellt föder upp dessa fiskar?

Vore grymt tacksam

/Sandish
#2 - 1 februari 2010 14:53
Det ligger en bra bit ifrån dig men i göteborgstrakten finns flera ställen som brukar ha den inne. Om du har vägarna förbi (ring å kolla först) så stanna till på tropakvariefisk import, han har denna fisk ibland (kolla dock om de är små om det är små du vill ha).
#3 - 1 februari 2010 16:49
Rooster skrev:
Det ligger en bra bit ifrån dig men i göteborgstrakten finns flera ställen som brukar ha den inne. Om du har vägarna förbi (ring å kolla först) så stanna till på tropakvariefisk import, han har denna fisk ibland (kolla dock om de är små om det är små du vill ha).

En aning långt faktiskt... men trots att man bor i stockholm så verkar den inte finnas någonstans och ingen vet när eller ens om den kommer in....
Så i VÄRSTA fall får jag väl beställa från gbg... tror du han fraktar till sthlm? [:o]... tack för tipset förresten
#4 - 1 februari 2010 16:53
har du kollat i södertälje?? finns en kille där som tar hem lite allt möjligt bara för att prova.
#5 - 1 februari 2010 16:57
Har sett de senaste veckorna att Djurmagazinet har haft såna, både i Borlänge och Mora, långt för dig att åka, men du kanske har ett djurmagazin i närheten av dig.
Värt att kolla upp kanske i alla fall :)
#6 - 1 februari 2010 19:29
karrokaja skrev:
har du kollat i södertälje?? finns en kille där som tar hem lite allt möjligt bara för att prova.

Vet du vad butiken heter?
#7 - 1 februari 2010 19:32
mikey13 skrev:
Har sett de senaste veckorna att Djurmagazinet har haft såna, både i Borlänge och Mora, långt för dig att åka, men du kanske har ett djurmagazin i närheten av dig.

Värt att kolla upp kanske i alla fall :)

kanon! Har missat dessa butiker totalt... fann 2 butiker med namnet Djurmagazinet :) Får ta och ringa dom imorrn och höra! :D
Tack som fan för tipset
#8 - 1 februari 2010 20:00
Rätt säker att de har en på akvarieleasing i Sundbyberg. Hmm jag har sett någon i Sthlm veckorna efter jul...
#9 - 1 februari 2010 20:44
När vi bodde uppe i södermanland så handlade vi från en kille i Södertälje och dom heter typ Hajrevet eller liknande!!
Återkommer när jag får fram det riktiga namnet!!
#10 - 1 februari 2010 20:45
ojj, det som var grejen med hans affär var att han hade det mesta och kunnde ta hem det mesta också!!
Glömmde det viktigaste :P
#11 - 1 februari 2010 21:07
Här e det :

Korallrevet zoo
Täppgatan 12
08 - 550 615 53
#12 - 1 februari 2010 22:05
Speedo skrev:
Här e det :

Korallrevet zoo

Täppgatan 12

08 - 550 615 53

Du e en klippa :d Tackar ödmjukaste! Ska ringa imorgon så fort jag vaknar :)
#13 - 1 februari 2010 22:06
Dre skrev:
Rätt säker att de har en på akvarieleasing i Sundbyberg. Hmm jag har sett någon i Sthlm veckorna efter jul...

Är de sant? Vore guld om de fanns i sumpan... ligger inte särskilt långt ifrån mig :) Ska ringa imorgon! [:o]:)
#14 - 1 februari 2010 23:07
sandish skrev:
En aning långt faktiskt... men trots att man bor i stockholm så verkar den inte finnas någonstans och ingen vet när eller ens om den kommer in....

Så i VÄRSTA fall får jag väl beställa från gbg... tror du han fraktar till sthlm? [:o]... tack för tipset förresten

Ingen aning om han fraktar eller inte.
De e lugnt:).
#15 - 2 februari 2010 09:22
Ville bara berätta att Redtailen blir enorm och den växer hyfsat fort också.
Min bror hade en som blev nästan 80 cm och den gav sig på hans oscars och försökte äta dom, han försökte även äta en sunshine pleco som var över 20 cm.
En av hans oscars blev så illa tilltygad att den dog och dom var stora!
Så håll ett öga på den när den blir lite större så du inte blir av med dina andra fiskar.
#16 - 2 februari 2010 10:30
Klassiskt fenomen i monster tankar. Nån fisk som är något större bara än en annan fisk får för sig att äta upp denna:)!
#17 - 2 februari 2010 12:32
sandish skrev:
Vet du vad butiken heter?

Den ligger i lunagallerian... lunazoo. om han inte har så beställer han in det mesta.. han hade några läskiga vita malar som säkert blir 2 meter långa
#18 - 2 februari 2010 13:09
mikey13 skrev:
Ville bara berätta att Redtailen blir enorm och den växer hyfsat fort också.

Min bror hade en som blev nästan 80 cm och den gav sig på hans oscars och försökte äta dom, han försökte även äta en sunshine pleco som var över 20 cm.

En av hans oscars blev så illa tilltygad att den dog och dom var stora!

Så håll ett öga på den när den blir lite större så du inte blir av med dina andra fiskar.

Jäklar [:O] 80cm?!?... en riktig bjässe...
jag kan nog inte ha min FRAMTIDA RTC så länge eftersom jag "bara" har en tank på 500L & den e "bara" 2 meter lång... (200*50*50)... sen får jag antingen fixa större eller ge bort den till morbror som har en damm :)
Trots att den är glupsk och kan äta upp de flesta fiskar så har den sin charm på något sätt... :)
#19 - 2 februari 2010 13:10
karrokaja skrev:
Den ligger i lunagallerian... lunazoo. om han inte har så beställer han in det mesta.. han hade några läskiga vita malar som säkert blir 2 meter långa

Kanon! :) Ska kolla upp direkt... :D
#20 - 2 februari 2010 13:38
Känner mig som världens detektiv... letat som en galning efter RTC nu...
Ringt runt till alla och ingen har den och den verkar inte finnas med på leverantörernas lista heller... Tydligen så är detta en importfisk och inte något som odlas i sverige... (kanske lite förståligt) vissa butiker tog 150:- för fisken, medans andra pratade om dagspriser upp emot 900:-.... har ringt till alla butiker ni tipsat om och ingen hade den på listan eller i butik. Vissa hade inte ens planer på att ta hem fisken ÄVEN fast jag ville beställa.

Butiken som Lunazoo var riktigt schysta! Och bad att jag skulle ringa på torsdag då nästa lista skulle komma

Även akvarieleasing i sundbyberg bad att jag skulle ringa på måndag för då skulle deras lista dyka upp...

Så tills vidare får jag fortsätta läsa på om fisken :D och fortsätta jaga :)
Om ni ser någon RTC i en butik i stockholm eller i närheten av stockholm, så hör jätte gärna av er :).... får tacka ALLA för era tips! NI är verkligen GULD värda!!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 februari 2010 13:44
sandish skrev:
Vissa hade inte ens planer på att ta hem fisken ÄVEN fast jag ville beställa.

Bara för att vara lite motvalls kärring :p - så vill jag påstå att det är himla bra att en del affärer inte tar in denna fisk eftersom de flesta som säljs av den hamnar i alldeles för små akvarier och det är varken bra för djuren ifråga eller för hobbyn.
Så från mig ett stort plus i kanten till de affärer som vägrar att sälja denna fisk och andra som paroon- och hajmal:D

Detta är en allmän synpunkt eftersom jag inte vet om du har ett megakar (min. 400 cm och 3.000 liter) eller inte men red tailen behöver rejält med utrymme http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=352&SOK=1
#22 - 4 februari 2010 23:03
Bara för att vara lite motvalls kärring :p - så vill jag påstå att det är himla bra att en del affärer inte tar in denna fisk eftersom de flesta som säljs av den hamnar i alldeles för små akvarier och det är varken bra för djuren ifråga eller för hobbyn.

Så från mig ett stort plus i kanten till de affärer som vägrar att sälja denna fisk och andra som paroon- och hajmal:D

Detta är en allmän synpunkt eftersom jag inte vet om du har ett megakar (min. 400 cm och 3.000 liter) eller inte men red tailen behöver rejält med utrymme http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=352&SOK=1

Visserligen, men för den seriösa kunden är det inte bra...
Vet att den kräver stora kar & utrymmen, men som sagt tidigare så fixar jag större tank eller så får den flytta in till morbrors damm
#23 - 5 februari 2010 11:51
De behöver större kar än så, den här vägde ca 70 kg och efter slakt blev det 60 kg kvar och räcker till middag i 14 dagar för en fattig familj i Brasilien... och det här inte den största jag sett.

Mvh Janne
#24 - 5 februari 2010 14:30
Här i Norrköping har de en på Djurmagasinet. Den är ca 35 cm, tycker den ser enorm ut!
Dock vet jag inte om den ens är till salu. Går i ett 700L som jag tycker ser för litet ut redan nu...
#25 - 6 februari 2010 19:56
Pliina skrev:
Här i Norrköping har de en på Djurmagasinet. Den är ca 35 cm, tycker den ser enorm ut!

Dock vet jag inte om den ens är till salu. Går i ett 700L som jag tycker ser för litet ut redan nu...

Härligt... dock lite för stor att "börja" med :)....
Har ringt till över 20 butiker nu i stockholm... bland annat ALLA "Arken Zoo" butiker... även ringt till södertälje och vidare mot uppsala... Ingen som har fisken inne på lager. och ingen kan svara på när eller ens OM den kommer in igen... Tydligen jäkligt svårberäknad fisk då alla tror att de är ENBART en importfisk :(....
#26 - 6 februari 2010 20:31
Såg något som gömde sig i en stor javaormbunke. En red tail? Var tydligen en korsning med Pseudoplatystoma av något slag enligt lappen. Såg inte mycket av malen, max 10cm, men ser inte vitsen med korsningar. Kostade 259kr hos Djurmagazinet Gävle.
#27 - 7 februari 2010 23:20
Utgår från att du har kollat med Akvarielagret. Enligt deras lista så har Glaser 8-10 cm RTC 2010-01-27???

Annons