Redskap för att tömma och fylla på vatten (samt slamsuga)

#1 - 20 augusti 2014 19:42
Är övertygad om att detta är en självklarhet för alla Er erfarna akvarister men möjligen finns där en och annan glad nybörjare som jag och om så är fallet så måste jag få tipsa just dig om denna pryl som jag köpte idag.

Underbart så smidigt det blev att slamsuga, tömma och fylla på vatten vilket man ju gör fler ggr varje vecka. (dessutom lätt att säkerställa att jag har rätt temperatur på vattnet jag fyller på med)

(Ber om ursäkt över att klippet är på tyska, det var det enda jag hittade i farten)

" target="_blank">
#2 - 21 augusti 2014 09:43
i min värld fruktansvärt onödig pryl.och dyr. slamsuger gör jag aldrig. ska inte behövas.

sen har jag bara en vanlig trädgårdsslang som jag drar till golvbrunnen. när det runnit färdig kopplar jag på den på duschblandaren med vanlig gardena-koppling. kostar inte 100 spänn allt som allt.
#3 - 21 augusti 2014 09:44
plus att man slösar vatten genom att spola vatten när man ska tömma
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 augusti 2014 09:59
Det är en rätt smart produkt som jag faktiskt importerade och sålde på 90-talet. Det negativa med den är som sagt det som hannesc skriver nämligen att man slösar på vatten och det är ju inte så bra ur miljösynpunkt.
#5 - 21 augusti 2014 10:17
Det är en rätt smart produkt som jag faktiskt importerade och sålde på 90-talet. Det negativa med den är som sagt det som hannesc skriver nämligen att man slösar på vatten och det är ju inte så bra ur miljösynpunkt.

Jag är väldigt nöjd, passar mig och mitt behov utmärkt. Att hålla rent är AoO för mina diskusar och det blir betydligt enklare med denna produkt. Håller med när det gäller vattenslöseri, det kan dock hållas till ett minimum om avloppet är lägre en akvariet, då kan man stänga av vattenkranen så fort man fått upp trycket, man behöver alltså inte spola mer en än kort stund när man tömmer.

Tycker även det är smidigt att man först kan se till att man har rätt temperatur i blandaren för att sedan bara vrida om ett vred för att vattnet skall fylla akvariet. Så fort man rör blandaren så ändras temperaturen och det slipper man här.
#6 - 21 augusti 2014 10:53
En vanlig borrpump till skruvdragare fungerar utmärkt, kostar strax över en hundring på lämplig välsorterad biltillbehörsbutik.. dimensionerad för att passa till vanlig trädgårdsslang och kan således både användas till golvbrunn eller dunk för både påfyllning och tömning, inget vattenspill mer än det du skvätter utanför och vill du så kan du även cirkulera vattnet för slamsugning genom ett filter( blir kanske lite klumpigt men finns ju bättre lämpade anordningar till detta)
[ATTACH=CONFIG]70455[/ATTACH]
#7 - 21 augusti 2014 11:21
hannesc skrev:
i min värld fruktansvärt onödig pryl.och dyr. slamsuger gör jag aldrig. ska inte behövas.

sen har jag bara en vanlig trädgårdsslang som jag drar till golvbrunnen. när det runnit färdig kopplar jag på den på duschblandaren med vanlig gardena-koppling. kostar inte 100 spänn allt som allt.
Precis så gör jag och inget kan vara smidigare! Dem här svindyra vattenbytessystemen är en onödig kostnad och som sagt, slamsuga är förlegat och stör bara den känsliga microbiologiska uppbyggnaden runt växternas rötter. Edit: Förlåt, jag ska ju inte sitta här och såga ditt tips, tycker du att den är bra så är det ju så, tycker bara priset är så galet!
#8 - 21 augusti 2014 11:21
Vi verkar gå hand i hand du och jag Tommy. Jag har exakt samma pryl och är också relativt nöjd. Har den kopplad till kranen i ett handfat vilket gör att fallhöjden är lite dålig och får om jag inte kör fullt ös på kranen därför lite dåligt sug. Nu gör detta inget då jag normalt inte har något behov av att dammsuga botten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#9 - 21 augusti 2014 11:21
åheim skrev:
Precis så gör jag och inget kan vara smidigare! Dem här svindyra vattenbytessystemen är en onödig kostnad och som sagt, slamsuga är förlegat och stör bara den känsliga biologiska uppbyggnaden runt växternas rötter.

hear hear
#10 - 21 augusti 2014 13:42
JonasHol skrev:
Vi verkar gå hand i hand du och jag Tommy. Jag har exakt samma pryl och är också relativt nöjd. Har den kopplad till kranen i ett handfat vilket gör att fallhöjden är lite dålig och får om jag inte kör fullt ös på kranen därför lite dåligt sug. Nu gör detta inget då jag normalt inte har något behov av att dammsuga botten.

Har du fått igång din Seneye? Nöjd?
#11 - 21 augusti 2014 13:45
åheim skrev:
Precis så gör jag och inget kan vara smidigare! Dem här svindyra vattenbytessystemen är en onödig kostnad och som sagt, slamsuga är förlegat och stör bara den känsliga microbiologiska uppbyggnaden runt växternas rötter.

Har man många fiskar eller fiskar som äter ganska extremt mycket behöver man ta bort lite skit för att se sanden... Jag har en halvmeter långt rör jag trär på vanlig vattenslang. Då kan jag 'grovdammsuga' lite skitsamlingar.
Sätter man sedan slang eller rör mot sitt filters utblås i kanske 30 sekunder (har 9 meter till avloppet) så fylls slangen med vatten och häverten är igång.
#12 - 21 augusti 2014 13:46
Min seneye har gått i snart 5 månader. Jo jag är nöjd, har lyckligtvis inte haft något behov av den utan akvariet har funkat bra men jag ser det på samma sätt som att betala försäkringar, oftast bäst när man inte behöver nyttja dem.

#13 - 21 augusti 2014 13:47
JonasHol skrev:
Min seneye har gått i snart 5 månader. Jo jag är nöjd, har lyckligtvis inte haft något behov av den utan akvariet har funkat bra men jag ser det på samma sätt som att betala försäkringar, oftast bäst när man inte behöver nyttja dem.

Toppen!
#14 - 21 augusti 2014 17:41
JonasHol skrev:

Kalibrerar du den eller kör du med defualtvärden?
#15 - 21 augusti 2014 19:09
Jag har en liknande köpt som TS. Man behöver inte slösa vatten mer än några få sekunder för att få igång häverteffekten. Funkar bra när man som jag vill ha ut-vattnet i handfatet och inte i golvbrunnen.

Till vanliga vattenbyten funkar det utmärkt iaf. Ja svindyrt etc men det var praktiskt när man (jag) var ny och lat. :)
#16 - 21 augusti 2014 19:31
Håller med Likan!
Har också en sån... Och man behöver ju inte ha vattnet spolandes speciellt länge förräns häverteffekten kommer igång som vissa säger, så frågan är ju... Vadå slösa vatten? Handlar om max en liter innan häverteffekten är igång!
#17 - 21 augusti 2014 22:30
Kalibrerar du den eller kör du med defualtvärden?

Ingen kalibrering, för mig har det just nu ingen betydelse om den visar lite fel då det är förändringar (främst snabba) jag vill bevaka.
#18 - 22 augusti 2014 10:08
En slang från blandaren med tempererat vatten och en slang i toa via självsug. Väldigt smidigt medan man tar bort ev. alger, ansar växter osv. Slipper tänka på doppvärmare som blir överhettade pga. lågt vattenstånd samt plasket från utblås från filter etc.
#19 - 22 augusti 2014 13:44
Sleaper skrev:
En slang från blandaren med tempererat vatten och en slang i toa via självsug
Glöm inte vilken ände som var i toaletten bara nästa gång du stoppar slangen i munnen;):D
#20 - 22 augusti 2014 13:47
En avkapad trädgårdsslang till toan, med en "tratt" från en så'n där med kort slang som zoobutiker säljer (passar faktiskt bra), funkar också utmärkt, inget sugande krävs :p
#21 - 22 augusti 2014 15:35
Man kan bara hålla/trycka änden på slangen mot filtrets utblås för att starta självsuget..:confused:
#22 - 22 augusti 2014 18:17
åheim skrev:
Glöm inte vilken ände som var i toaletten bara nästa gång du stoppar slangen i munnen;)

Varför ska man stoppa slangen i munnen för? Slangen är väl olämplig att äta?
#23 - 22 augusti 2014 18:41
simpson skrev:
Varför ska man stoppa slangen i munnen för? Slangen är väl olämplig att äta?
Ja du bör inte äta den utan bara suga på den;)
#24 - 22 augusti 2014 22:37
åheim skrev:
Ja du bör inte äta den utan bara suga på den;)

Jag har nog bara inte förstått saken att gå runt och suga på en slang...
#25 - 22 augusti 2014 23:38
simpson skrev:
Jag har nog bara inte förstått saken att gå runt och suga på en slang...
Noop;)
#26 - 23 augusti 2014 11:06
Är övertygad om att detta är en självklarhet för alla Er erfarna akvarister men möjligen finns där en och annan glad nybörjare som jag och om så är fallet så måste jag få tipsa just dig om denna pryl som jag köpte idag.

Underbart så smidigt det blev att slamsuga, tömma och fylla på vatten vilket man ju gör fler ggr varje vecka. (dessutom lätt att säkerställa att jag har rätt temperatur på vattnet jag fyller på med)

(Ber om ursäkt över att klippet är på tyska, det var det enda jag hittade i farten)

" target="_blank">

Hej!
en liten undran, vart köpte du den här prylen någonstans?

mvh
Andreas

Annons