redmoore rot

#1 - 25 februari 2008 02:42
Vann en jättefin redmoore rot på Tradera, jag är jättenöjd med roten det är bara det att den jäkeln vägrar att sjunka till botten [B)]

Jag har haft den i karet i över 1 vecka och tack vare täckglaset har den befunnit sig under vattenytan.

Hur lång tid tar det för denna typ av rot att sjunka?
#2 - 25 februari 2008 05:00
Allt från dagar till flera månder, i värre fall - år.
Om den inte är speciellt stor så kan du koka den så att vattnet tränger sig in i roten snabbare.
Bilagor:
#3 - 25 februari 2008 08:20
Det brukar finnas en avsågad ände på dessa rötter, bind fast en sten eller något anant tungt på den.
#4 - 25 februari 2008 08:22
Se till att verkligen _hela_ roten befinner sig under vatten. Är det en liten del som sticker upp så tar det väldigt mycket längre tid att få den att sjunka.
Har du inte möjlighet att koka den så gör som Trollsvans säger; bind fast den på nåt tungt så att den verkligen hamnar helt under vatten. Då kommer den att vattenfyllas ganska fort (allt är relativt.. ;)) och sjunka.
FredrikW
#5 - 25 februari 2008 08:35
För mig tog det 3 månader innan min rot sjönk.
Jag lade stenar på den så den höll sig under ytan hela tiden.
#6 - 25 februari 2008 10:25
Shit, tar det så lång tid för den att sjunka [B)] :D

Tack för era svar :D
FredrikW
#7 - 25 februari 2008 16:45
Det är helt olika. En del kan sjunka efter bara några dagar.
#8 - 25 februari 2008 17:57
Min stora tog 11 dagar typ =)
#9 - 27 februari 2008 19:43
Jag har en vanlig mangrove nu som legat i badkaret i snart 1 månad och den har inte sjunkt än fast jag har borrat i den.
Drygt som bara den men ikväll blir det nog att binda fast den i en massa stenar så man får ner den i karet..
// Marcus
#10 - 27 februari 2008 23:26
... så med andra ord så har du inte badat på en månad [:-75] :D
#11 - 28 februari 2008 17:17
Ja det kan man säga...
Men igår så tryckte jag i den i karet och kilade fast den så jag hoppas det håller.
Den blev nästan för stor tycker ja men det är ju en anledning till att skaffa större akvarium.
// Marcus
#12 - 28 februari 2008 17:31
Ja det kan man säga...

Men igår så tryckte jag i den i karet och kilade fast den så jag hoppas det håller.

Den blev nästan för stor tycker ja men det är ju en anledning till att skaffa större akvarium.

// Marcus

Man kan alltid hitta anledningar till att skaffa större akvarier :D
#13 - 29 februari 2008 07:53
...och fler akvarier... :D
#14 - 14 mars 2008 17:50
rödtoppen skrev:
Vann en jättefin redmoore rot på Tradera, jag är jättenöjd med roten det är bara det att den jäkeln vägrar att sjunka till botten [B)]

Jag har haft den i karet i över 1 vecka och tack vare täckglaset har den befunnit sig under vattenytan.

Hur lång tid tar det för denna typ av rot att sjunka?

Idag sjönk roten, äntligen :D
#15 - 14 mars 2008 20:32
Men håll med om att det är rätt snyggt när dom ligger stilla uppe vid ytan!
#16 - 14 mars 2008 23:02
hehe..jo men det känns inte särskillt pålitligt ;) :)
#17 - 15 mars 2008 09:32
Tja nu är det ju inte direkt som så att roten när den väl sjunker till botten faller likt King Kong från Empire State Building rakt i huvudet på en stackars fisk som spräcker skallen och dör..

En rot omgärdad av grodblad som ligger delvis sjunken med ett knippe korkskruvs vallisneria böljande runt sig mitt i ett glest planterat 720 med gul finkornig sand och ricca som täcker botten mot gavlarna med en 2260 som squid pumpar vattnet fram och tillbaks.. ..fram och tillbaks..

Annons