Redan?!

#1 - 21 februari 2004 12:47
Vi har precis startat om vårat 375-liters, nu med sand, rötter och en hel del växter som vi fick på posten igår. De har ju inte ens hunnit vara där i ett dygn, och de börjar redan se sjuka ut...
vi har salladsplantor, och en av de har börjat få genomskinliga blad. Vi har också en ormbunke vars blad har börjat svartna lite i kanterna.. jag blir galen snart.. växterna trivs aldrig, vad vi än gör! Vi har dessutom försökt ta de allra lättaste växterna, förutom kanske en av dem. Vad beror det här på? Vad kan vi göra för att rädda växterna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 februari 2004 12:53
Omöjligt att avgöra - du skriver t.ex. inget om belysningen på ditt akvarium eller de korrekta namnen på växterna och då är det svårt att säga något.
Om de går ner sig så fort så låter det dock mest som om de utsatts för kyla under transporten (det är ju trots allt den kalla årstiden just nu) - växter är rejält känsliga för kyla.
Sedan är det ju en annan sak att de flesta växters viktigaste del är rötterna och egentligen kan man klippa bort alla blad och plantera roten och den tar sig snabbt.
Så klipp i alla fall bort det skadade områdena och släng.
#3 - 21 februari 2004 13:02
Nej, ljuset vet jag är inte alls bra, men tydligen ska inte dessa växter behöva så mkt ljus, men som sagt, ljuset är ju inte alls så bra, så det kanske är det ändå. Vi har endast två ljusrör och av vilken sort kommer jag nu inte ihåg. Salladsplantan är Samolus Valerandi. Ormbunken är Microsorum Pteropus "Tropica". De andra ser än så länge ut att må bra..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 februari 2004 13:37
Samolus valerandi är ju enligt TRopicas hemsida rejält ljuskrävande samt är en sumpväxt som tar tid på sig för att anpassa sig i ett akvarium.
Bara två lysrör i ett 375 liters gör att man bara kan välja de växter med mycket små krav på belynsing.
#5 - 21 februari 2004 13:56

Sedan är det ju en annan sak att de flesta växters viktigaste del är rötterna och egentligen kan man klippa bort alla blad och plantera roten och den tar sig snabbt.

Ja krukväxter/sumpväxter. Akvatiska växter föredrar och tar upp den mesta näringen från bladen eftesrom det är den största ytan som är i konstant kontakt med ett stabilt flöde av näringsämnen.

Så det är förmodligen acklimatiseringsbesvär. Det kan se riktigt illa ut till en början, men oftast kommer det små nya skott om förhållanden i övrigt är bra.
#6 - 23 februari 2004 20:26
Posten klantade till sig en gång och jag fick ett paket för sent så de 10 stängslarna med Stricta var halvt ruttna, jag lyckades rädda tre stängslar som var helt utan blad och rötter. Så det kan finnas lite resterver som är tillräckligt för att skicka ut de där första bladen för att sedan sakta återhämta sig och ta över akvariet om man inte håller efter.

Jaja, det var min lilla halvt meningslösa historia.[;)]

Annons