Redaktörer till forumdelen?

#1 - 14 juni 2007 17:39
Hej,
Jag är en ganska ny besökare här på zoopet.com och har efter en kortare tids besökande (främst i sökande efter svar på alla mina nybörjarfrågor) kommit fram till att forumdelen är jäkligt rörig. Den är väldigt bra och man hittar oftast den info man söker till slut, men det är så fruktansvärt svårt att hitta/sålla infon, och om jag t ex vill ha kommentarer om en specifik luftpump får jag plöja igenom 100 inlägg för att få en överblick.
Samma fråga kan ju också återkomma i väldigt många inlägg, vilket leder till merarbete för de vänliga själar som hjälper okunniga akvarister såsom mig.

Därför är mitt förslag följande:
Att ni bjuder in de vanliga användarna till att ansöka om att bli forum-redaktörer (med rättighetsbegränsningar, så de inte får samma befogenheter som admins)

Exempelvis ett par redaktörer per forumdel, som har till uppgift att rensa och sammanställa det som postas, slå ihop dubletter på frågor, utveckla strukturen ytterliggare osv...

Detta skulle ju avlasta dem som driver sidan när man flyttar över arbetet på besökarna. Och jag är övertygad om att det finns frivilliga, med tanke på hur mkt hjälpsamma och kunniga användare zoopet:s forum har.

(ursäkta om det redan har diskuterats till leda eller om det rent av redan finns)
#2 - 14 juni 2007 17:49
Bra sakt! Jag håller helt och hållet med dig!:D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 juni 2007 19:01
Exempelvis ett par redaktörer per forumdel, som har till uppgift att rensa och sammanställa det som postas, slå ihop dubletter på frågor, utveckla strukturen ytterliggare osv...

Hur skulle man kunna slå ihop olika trådar bara för att en fråga ställs som har ställts tidigare. Eller skall man inte tillåta att nya frågor ställs - vilket skulle innebära att innan en ny tråd läggs in så skall man leta igenom 1000-tals med trådar för att kolla att frågan inte är ställd tidigare.
Uppriktigt sagt så är ditt förslag praktiskt ogenomförbart.

Däremot så vorde det bra med en låst FAQ tråd överst i varje kategori där de vanligaste frågorna togs upp.
Jag har under en lång tid efterlyst folk som vill ta på sig detta men inte fått napp eftersom det innebär en hel del jobb
#4 - 14 juni 2007 19:21
Bra idé men då hade det vart bättre om tex de utvalda redaktärerna fick redigera och bygga upp en Wiki.

ZOOPET måste skaffa en WIKI!!!

Forumet i sig är en "kultur skatt" om man blickar 100 år framåt och skall vara oredigerat tycker jag iaf (alla större forum är det)
#5 - 14 juni 2007 19:32
Dålig ide

Rigtigt dålig ide tycker jag.
Det blir alldeles før restrektivt och jobbigt. Jag tror att det kommer att hæmma debaten om man gjorde det.
Jag tycker det ær bra att ha lite frihet och inte en massa forumadminstratorer som kontrollerar alting. Trådar skall førstås låsas om man skriver skit och førolæmpningar, men jag menar bara att det snabbt kan bli før mycket kontroll.
Om man inte har lust kan man bara låta bli att svara på en tråd om den har varit uppe många gånger - Svårare ær det inte:D
#6 - 14 juni 2007 22:51
Uppriktigt sagt så är ditt förslag praktiskt ogenomförbart.

Nej inte är den det heller! Så funkar ju de allra flesta forum :)
#7 - 15 juni 2007 05:05
Jag skulle vilja ha en FAQ tråden med alla vanligaste frågor där.
Men synd att det är svårt att hitta folk som kan fixa det, men kanske nu finns det någon som kan fixa det men inte tidigare? Kanske fixa en tråd som ska bli FAQ så alla användare kan hjälpa till och posta där så slår man ihop alla till en FAQ tråd sen?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 juni 2007 06:56
Martin.M skrev:
Nej inte är den det heller! Så funkar ju de allra flesta forum :)

Inte alls - jag kollar på flera olika forum och inget fungerar enligt ditt förslag.
#9 - 15 juni 2007 07:55
men det är så fruktansvärt svårt att hitta/sålla infon, och om jag t ex vill ha kommentarer om en specifik luftpump får jag plöja igenom 100 inlägg för att få en överblick.

Samma fråga kan ju också återkomma i väldigt många inlägg, vilket leder till merarbete för de vänliga själar som hjälper okunniga akvarister såsom mig.

Att det är många trådar beror ju på att så många struntar i att använda sökfunktionen... Det blir lite av en ond cirkel...
#10 - 15 juni 2007 11:33
Ok, om jag nu ska efterkonstruera mitt resonemang kan jag nämna att en FAQ var en del i detta. Så istället för att slå ihop och rensa trådar skulle dessa kunna hamna i FAQ:en och så småningom skulle dublettfrågorna avta mer och mer...

Idén med forumredaktörer var inte att de skulle "totalkontrollera" forumen, utan bara hjälpa till lite. De skulle på inget sätt hindra de vanliga diskussionerna.

Det finns faktiskt många forum som har redaktörs-funktion.. whoa.nu är ett svenska exempel.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 juni 2007 11:40
Det finns faktiskt många forum som har redaktörs-funktion.. whoa.nu är ett svenska exempel.

Många forum har moderatorer vilket är en helt annan sak. Att sätta sig och redigera om i inlagda trådar tycker jag bryter mot hela tanken med ett fritt forum.

en FAQ var en del i detta. Så istället för att slå ihop och rensa trådar skulle dessa kunna hamna i FAQ:en och så småningom skulle dublettfrågorna avta mer och mer...

Som jag sagt åtskilliga gånger i detta forum har jag inget emot detta - men som sagt det är ett hästarbete och frivilliga lyser med sin frånvaro.
#12 - 15 juni 2007 11:54
Som jag sagt åtskilliga gånger i detta forum har jag inget emot detta - men som sagt det är ett hästarbete och frivilliga lyser med sin frånvaro.

Allt måste väl inte bli klart med en gång? Börjar man i liten skala kommer säkert hjälpen och förslagen som ett brev på posten...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 juni 2007 12:33
petnym skrev:
Allt måste väl inte bli klart med en gång? Börjar man i liten skala kommer säkert hjälpen och förslagen som ett brev på posten...

Vem har sagt att allt måste bli klart med en gång;)
För att spetsa till det hela så kan man nog till och med säga att det aldrig kommer att bli klart:D

Så vad som krävs är
1/ Man väljer ut 1 kategori i forumet
2/ Man går igenom den kategorin i forumet och listar de vanligaste frågorna som återkommande dyker upp där.
3/ Sedan går man igenom dessa frågor en efter en och för varje fråga så
a) kollar man i forumet vilka länkar i frumet
b) vilka artiklar det finns på Zoopet och som kan ge ett svar på frågan
c) vilka artiklar det finns på andra hemsidor som ger bra svar på frågan
4/ Därefter skickar man resultatet till mig

Därefter kommer jag att lägga in det som en låst FAQ-tråd överst i resp. kategori och denna kan sedan självklart byggas på hela tiden.
Så komplett behöver den självklart inte vara, men den får ändå inte vara för ofullständig. Speciellt punkt 2 behöver vara någorlunda "komplett" och anledningen till detta är om det fattas för mycket i FAQ, kommer folk att tröttna på att kolla på den i förväg om de efter några försök ändå inte har hittat några svar där.
#14 - 15 juni 2007 16:20
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83140
her finns en som har besväret sig:p
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 juni 2007 16:27
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83140

her finns en som har besväret sig:p

mvh janne

Helt riktigt - det är ju en kanontråd om akvarievatten och den bör absolut finnas med som en mycket viktig länk i den FAQ som skall ligga i kategorin "Akvarievatten".
#16 - 15 juni 2007 16:39
gör den tråden till en "sticky" så den alltid är kvar längst upp i det forumet;)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 15 juni 2007 16:46
wicked1 skrev:
gör den tråden till en "sticky" så den alltid är kvar längst upp i det forumet;)

Du har inte ens läst vad jag skrivit ovan va;)
#18 - 15 juni 2007 21:30
Inte alls - jag kollar på flera olika forum och inget fungerar enligt ditt förslag.

Jag tror vi pratar runt varandra nu bara, vad det nu kallas, redaktör, moderator, admin eller vad som helst spelar ingen roll.

Men just att slå ihop trådar om samma ämne är ju rätt vanligt, perfekt för användarna också så slipper man leta igenom 200 trådar efter rätt info.

Folk i allmänhet borde lära sig att använda sökfunktionen bättre så skulle problemet med alla spam som finns här nu inte finnas alls :)
#19 - 15 juni 2007 21:44
Use the "Sök i forumet", Luke!

Jag vet inte heller om jag verkligen tycker att det är lättare att leta igen om en tråd med 2000 inlägg som inte är i ordning eller hänger ihop, än att leta igenom 200 trådar med tio inlägg vardera, i ordning. Alldeles frånsett att långa trådar alltid råkar ut för "ämnesdrift".
Många forum som har flera moderatorer per ämnesområde kör ju ofta med ihopslagningar av trådar, men jag har personligen aldrig gillat det.

Vad gäller "stickies" med FAQ först i varje forum... Jovars, bra idé, men finns det egentligen såna frågor? Den enda återkommande fråga jag kan komma på spontant är "varför simmar mina neontetror med huvudet nedåt efter matning"... Ja, och så "hur avlivar jag bäst fisk".

Annons