var och köpte mig en mal i dag.
handlaren kallade den för red tail cactus.
hittar ingen med detta namn på zoopet.
är det rätt namn på den?
är en sug mal ej rovmal.
får röda fenor när den blir lite större.
låter som en Phractocephalus hemioliopterus (redtail mal) dom blir JÄTTE stora och passar inte direkt i vanliga akvarium, ja om man inte har något JÄTTE stort akvarium då.
Det verkar som om Akvarieteknik kallar L114 (Pseudacanthicus leopardus) för "Red tail cactus", så det är säkert den.
Kaktusmal är ett bra namn - jäklar vad taggiga de är. Ett hantelpar försökte jaga bort två fullvuxna L114, och blev riktigt illa tilltygade. Nu vågar ingen mucka med malarna.
Däremot ryker de ihop och slåss ibland, och det är en syn för gudar. Men fiskar som har vett att flytta på sig får vara i fred.
mvh Daniel
den liknar den som ni gav mig en länk till L114.
är garanterat en sådan.
synd att den kommer att bli så stor .
kommer att få skänka bort den då för att den inte ska vantrivas här.
men får hoppas att den trivs bra tills dess.
tack alla vänliga zoopetare för hjälpen.
[QUOTE=jocke_ek]kommer att få skänka bort den då för att den inte ska vantrivas här.[/QUOTE]
Varför det? Ta betalt - bra betalt! Stora Pseudacanthicus är INTE billiga.
:-D
L-114 är en fisk med väldigt mycket atityd. Jag har en på ca 10cm, den har inga som helst problem att läxa upp min gibbisep fast den är dubbelt så stor. Min äter det mesta, Maltabletter, ärtor, räkor men det är mussla som är favoriten.
Det är en väldigt skygg fisk så ge den en fin grotta :)
Attityd var ordet!
Mina har varsitt tegelrör att softa i. Det ser lite läskigt ut ibland när de sugit sig fast i taket, släppt taget och blivit liggande på rygg...
Men jäklar vad snabba de är när de börjar regna räkpellets eller räkmix!
mvh Daniel
skönt att höra att det kommer ta tid innan den blivit för stor.
min verkar vara ganska skygg.
har inte sett röken av den sedan jag släppte i den för ca 1 vecka sedan.
men ska kolla i kväll när jag släckt ner om den kommer fram.
får försöka sälja den när den dagen kommer .
om man inte har ett större kar då :D
hur lång tid ungefär tar det innan den blivit stor då?
jag gav 70:- för den.
ska kanske till lägga att den skulle ha kostat ca 150:-.
men har handlat till mig ganska bra rabatter nu .
har ju köpt kar och tillbehör för ca 20000:- senaste månaden.
har den i mitt nya 450L kar .
vad ska jag mata den med som den gillar?
och ska detta då göras när det är mörkt?
gillar den skarpt är mycket vacker att titta på.
dom få ggrna jag sett den i dag.
Min L114 älskar räkmix, då har den inga problem med att visa upp sig. De brukar annars vara skygga som små men blir alltmer framåt och aggressiva ju större och äldre de blir.
[QUOTE=Andreas K]Hur stora är era L-114?[/QUOTE]
Mina är knappt 30 cm. Har haft dem i tre år, och de verkar inte ha blivit större. Så de är väl fullvuxna. På bilden ses hanen (?) på sitt favoritrör. De är inte skygga men av nån underlig anledning väldigt svårfotograferade.
mvh Daniel
[QUOTE=daniel60][QUOTE=Andreas K]Hur stora är era L-114?[/QUOTE]
Mina är knappt 30 cm. Har haft dem i tre år, och de verkar inte ha blivit större. Så de är väl fullvuxna. På bilden ses hanen (?) på sitt favoritrör. De är inte skygga men av nån underlig anledning väldigt svårfotograferade.
mvh Daniel[/QUOTE]