Red Parrot

#1 - 12 oktober 2008 17:51
Hej!

Jag har 2 st papegojciklider i ett 75 liters kar innan inflyttnings festen till ett 300 liters kar är klart. här om dagen när jag kom hem så var de ovanligt aggresiva mot min mal i karet och mot all förmodan så har de lekt under dagen och min bakgrund är ful med ägg. är det någon som har erfarenhet av yngelvård av denna fina fisk :)
#2 - 12 oktober 2008 18:41
Kul med ägg av den arten.
Dock så är den med handen på hjärtat inte världsbäst på yngelvård och väldigt sällsynt att äggen kläcks.
Det är min erfarenhet av denna annars häftiga art som är en blandning av gud vet vad.
#3 - 12 oktober 2008 19:59
känns så konstigt att de leker i ett 75 liters kar en så stor ciklid. nä läste det men med lite tur och vilja så efter några lekar så kanske man kan få fram några :) man får se det som en stor utmaning. den är ju dock en ganska kännslig art som kärver lite extra. Tycker den har lite av ett diskus beteende men mer personlig :) tack för svaret
#4 - 13 oktober 2008 07:02
Det roliga med papegojen är att man faktiskt få vid yngling några yngel som är från andra arter.
Eftersom det är en korsning så kan du alltså få yngel som är labiatus, hantel, bucorti osv.
Dessa är då så kallade nedärvda korsningar och yngel blir ofta felfärgade.
Bland dessa så kan man även få rena av föräldrarna yngel som kommer bli som sina föräldrar.

Annons