Red Moore, ursprung?

#1 - 7 november 2007 10:14
Någon som vet vart Red Moore kommer ifrån?
#2 - 7 november 2007 11:49
Från skogen:D

Misstänker att trädslaget har sitt ursprung från amerika i deras subtropiska landskap.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 november 2007 12:32
Det kommer från det extremt exotiska landet Tyskland;)
#4 - 7 november 2007 12:34
Kjell...du menar det odlade red more nu va?

Red more har väl sitt ursprung från subtropiska skogar?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 november 2007 12:36
firefox75 skrev:
Kjell...du menar det odlade red more nu va?

Red more har väl sitt ursprung från subtropiska skogar?

Pratade med ett företag som grossade dessa rötter och han sa i alla fall att de plockades i Tyskland - glömde dock fråga vilket träslag det var
#6 - 7 november 2007 12:39
En dum gissning sækert, men kan det inte tænkas vara från vindruvor. Vad jag vet odlar man vindruvor i Tyskland och dom ær væl också rødliga till færgen...
Snygga ær dom hursomhelst:)
#7 - 7 november 2007 12:47
Googlade på Red Moore men trodde inte jag hittade något. Men jag kanske gjorde det med tanke på Kjells svar????

http://www12.virtualtourist.com/m/3562b/6270/6/

The Red Moore is the most southern of the four big Rhön moores. With its 314 hecters, it's the biggest moore in the Rhön.
Unfortunately, they started digging up the peat moss at the beginning of the 19th century to use for fuel, and continued to dig it up all the way until 1984, which lead to the destruction of high of this highland moore.
In June of 1979 the area was finally declared a National Park, and a moritorium was declared for mining peat moss in 1984.
The moore was then artificially dammed to restore it's moist biotope. This created the moore lake, and turned it into one of the most beautiful places in Germany, with it's strange ghost dead-wood birch trees.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 november 2007 12:56
Ja det glömde jag tillägga - fick också reda på att rötterna plockades i torvmossar (men det har ju c90368 googlat fram) och att det var rätt mycket jobb att hitta dom och att det fanns en del restriktioner och att det var därför de var dyra. Grossisten trodde också att man kanske skulle kunna hitta liknande rötter i svenska torvmossar
#9 - 7 november 2007 13:02
Det verkar som om våra dyra och vackra Red Moore rötter är Björk!???

Dock vällagrad sådan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Birch
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 november 2007 13:10
c90368 skrev:

Dock vällagrad sådan.

Mycket möjligt, så det är bara att ge sig ut och hitta en snygg björkgren och gräva ner den i en torvmossa och sedan vänta en miljon år eller så tills den dragit åt sig färgen från torven och sen upp med den och ner i akvariet:D
#11 - 7 november 2007 13:12
hehe bra idé Kjell:D
#12 - 7 november 2007 13:13
eller dra över med penseln som man har doppat i falurödfärgsburken......:-)
#13 - 7 november 2007 14:27
Falu rödfärg lät lite farligt för eventuella invånare i karet..;)

Jag tänkte nämligen starta ett litet Asienbiotopkar och hade tankar på att ha Red Moore rötter i.. Det e ju så f.... snyggt.. Men då blir det ju ingen riktig Asienbiotop..:( Men å andra sidan är det kanske inte sååå petigt.. Det viktigaste är kanske att invånarna och växterna är från asien.. Eller vad tycker ni..?
#14 - 7 november 2007 18:08
Onödigt med DNA analys på trärötterna;)
#15 - 7 november 2007 18:11
c90368 skrev:

Dock vällagrad sådan.

Kanske våra Zoopet medlemmar i norr har en affärsidé här:)
#16 - 7 november 2007 18:13
Mycket möjligt, så det är bara att ge sig ut och hitta en snygg björkgren och gräva ner den i en torvmossa och sedan vänta en miljon år eller så tills den dragit åt sig färgen från torven och sen upp med den och ner i akvariet:D

[COLOR=black]Kanske våra Zoopet vänner i norr har en affärsidé här:)[/COLOR]

[COLOR=black]OBS: Tänkte inte på att lagra nya grenar. Men ni har ju mossar som kanske innehåller färdiglagrade "Red Moore":p[/COLOR]
#17 - 7 november 2007 21:31
Snart kommer det red moor røtter från Hærjedalen;) Hehe.
Jag måste ut och græva lite i myrarna tror jag.:D
#18 - 7 november 2007 21:52
Rötter ur torvmossar är en gammal akvarieklassiker - en annan akvarist har berättat om bussutfärder till en torvtäkt utanför Södertälje för att plocka stubbar. Stubbarna läggs på hög vid torvbrytningen, och brukar hackas till flis... har alltid tyckt det känns lite respektlöst när det rör sig om >6000 år gamla träbitar, men vad skulle man annars göra av dem?

Tyvärr skadas stubbarna av maskinerna så de är rätt så splintriga och skadade när de kommer fram. Vet inte hur tyskarna har löst detta, men jag har börjat inse att man kan ha sandblästrar till mycket.

Tyska stubbar skulle kunna vara bra mycket äldre än så, dessutom. Isen nådde ju aldrig dit.

Annons