Red moore, erfarenheter?

#1 - 8 januari 2013 07:46
Ni som har eller har haft red moore-rötter, hur lång tid tog det innan era sjönk? Vill bara ha sämsta möjliga scenario klart för mig, så jag kan uppskatta på ett ungefär hur länge jag behöver ha en rot liggandes i badkaret. :)
#2 - 8 januari 2013 07:48
Köp en balja eller hink för det kan ta tid..
#3 - 8 januari 2013 07:50
Ja jag har ett par stycken, puh det var lite lång tid innan dom sjönk, skrubba och blöta dem i diskhon eller badkar minst 24 timmar eftersom jag gjorde det sjönk inte eftersom mer än 24 timmar men bara att se till blir blöt sen kommer det bli vita mjölliknade på träroten men det försvinner några dagar.. Det blir så fint i akvarium snyggt lycka till! :D
#4 - 8 januari 2013 07:51
24 timmar.. Grattis!
Mina ligger forfarande i blöt och flyter som en kork och de har legat där i ca 2 veckor :)
#5 - 8 januari 2013 08:02
Storleken på roten spelar så klart in, men jag brukar räkna med minst en-två veckor i blöt.
#6 - 8 januari 2013 08:03
2 veckor är nog det minsta man kan räkna med. Jag fick ändå tynga ner den med en sten.
#7 - 8 januari 2013 08:14
Ok. Förmodligen ett tag till då alltså. Balja eller hink blir nog inte aktuellt, för jag får ha badkaret fyllt nästan ända till kanten för att hela roten ska vara under vatten.
Det blir till att låta den ligga då, ta upp den när jag ska duscha, och sen göra rent i karet och lägga tillbaks den igen.
Har tyngt ner den med en mortel. :) Man tager vad man haver...
#8 - 8 januari 2013 08:44
Varför inte köra direkt i karet och tynga ner den med ett par stenar? Efter några veckor tar man bara bort stenarna. Har visseligen inte haft nån red moore, men så hade jag gjort.
#9 - 8 januari 2013 08:58
Det är lite riskabelt om stenarna av någon anledning skulle släppa taget om roten. Då kan den få bra fart upp och slå sönder täckglas och lysrör.

En månad är inget ovanligt att roten flyter, tjock rot tar längre tid på sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 januari 2013 09:44
Jag hade ju tjocka rötter och hade dom liggande dränkta några månader och då sjönk de ändå inte direkt utan gade en viss flytkraft kvar.
Dock gjorde det inte så mycket för jag skruvade fast dom i "akvariet" - ja inte i glaset förstås utan i de BTN-moduler jag har i akvariet
#11 - 8 januari 2013 09:46
PiaJo skrev:
24 timmar.. Grattis!

Mina ligger forfarande i blöt och flyter som en kork och de har legat där i ca 2 veckor :)

Mina rötter som jag har i blöt är mer pinnliknande och jag förmodar att dessa får minst ligga ett par veckor till för att börja sjunka.

Hade inte heller våga tynga ner större rötter med stenar och dyligt, vill inte riskera att glas spräcks mm.
#12 - 8 januari 2013 10:16
Min rot har en rätt så tjock "klump" som alla spretiga pinnar utgår från, så jag kanske bör anta att den tar ett tag på sig då. Ett par veckor känns inte så länge, men månader kan jag ju inte ha den i badkaret. Får se hur jag ska lösa det.
#13 - 8 januari 2013 10:20
Jag har en svart murarbalja och/eller en sån här http://www.clasohlson.com/se/Förvaringslåda-SmartStore-Classic-70/Pr341552070 som jag har för att blötlägga rötter i :)
#14 - 8 januari 2013 10:38
Ja den verkar ju mer praktisk än ett badkar. :)
IKEA har ju lite förvaringsprylar, ska nog åka och kolla där.
Jag inbillar mig att man kan få roten att sjunka fortare om man har den helt under vatten än om den flyter på ytan. Är det rätt eller fel? Just nu har jag tyngt ner den i badkaret så den ligger på bottnen.
Läste nånstans att man kan borra små hål i så vattnet tränger in fortare också, är det nåt att pröva?
#15 - 8 januari 2013 10:47
Jag är mer för att vänta ut den.
Borra hål tror jag inte på, för hur snyggt blir det? Tror inte att det funkar med ett hål utan många och då vet jag inte hur man skall dölja hålen om man vill ändra läge på den sen.
#16 - 8 januari 2013 11:02
Jag kan bara lägga den på ett håll så det blir snyggt, så jag kan göra några små hål i bottnen utan att det gör nåt. Den är liksom platt och avsågad i bottnen, men en massa spret åt alla andra håll.
Men jag ska göra en tur till IKEA sen iaf, och se vad jag kan hitta att lägga den i. Så får det väl ta den tid det tar. Det är svårt att möblera övriga karet så länge bara, får plantera halva. :)
#17 - 8 januari 2013 19:00
Det blev en 130-liters plastbalja från IKEA. Badkaret är mitt igen! :D
#18 - 9 januari 2013 07:29
Förresten, ni som haft rötter i blöt längre tid (inte i själva akvariet då), har ni bytt vatten varje dag i baljan?
#19 - 9 januari 2013 08:11
Maligne skrev:
Förresten, ni som haft rötter i blöt längre tid (inte i själva akvariet då), har ni bytt vatten varje dag i baljan?

Jag brukar byta var tredje dag:).

//Inger
#20 - 9 januari 2013 08:53
Ok, då kör jag nog på samma. Det är lite besvärligt att byta eftersom jag inte har nån lång slang, så jag får tömma med hjälp av den lilla sughäverten jag har till de vanliga karen, och fylla på med duschmunstycket. Det tar en stund. Baljan är på 130 liter och jag måste sitta och hålla i munstycket. :)
#21 - 9 januari 2013 09:22
Har tre stora grenar som låg i blöt nästan 7 månade utan att minska i flytkraft närmvärt så jag tröttnade och siliconade fast dom i karet istället. Men dom är mellan 5-15 cm i diameter och runt 120 långa.
#22 - 9 januari 2013 09:27
Jag tror nog att det räcker att byta vatten någon gång i veckan, om man nu måste det alls:).
#23 - 9 januari 2013 09:37
Det kan snabba på lite med att få dem att sjunka om man kokar dem. Fast då menar jag verkligen att de skall kokas, inte att det skall hällas varmvatten på dem. Lite komplicerat med stora rötter alltså.
#24 - 9 januari 2013 09:45
Ja, jag visste faktiskt inte att de flöt på det viset, det är min första rot av den sorten. Har bara haft mangrove-aktiga innan.
Men man lär så länge man lever. Min får tyvärr inte plats in nån av grytorna jag äger, fick inte ens plats i de vanliga plastbackarna IKEA säljer. Var tvungen att skaffa en 130-liters. Det blir nog inte inköp av gryta i den storleken. ;)

Vattenbyte en gång i veckan låter ännu bättre, då kör jag kanske på det. Förhoppningsvis *hoppashoppashoppas* så sjunker den snart. Har läst att en del sjunkt efter en vecka eller två, så jag kanske inte behöver vänta månader om jag har tur.
#25 - 9 januari 2013 09:48
Den där plastbaljan hade jag sen sparat som ett "evakueringskar" om nåt skulle gå snett eller man behöver flytta fisk lite snabbt :)
#26 - 9 januari 2013 10:05
Ja, jag tänkte också på det faktiskt. De säljs med lock också, så det är kanon. Ska eventuellt flytta framöver, då kan den ju komma till pass. Det är hjul under också. :)
#27 - 9 januari 2013 10:34
Sv: Red moore, erfarenheter?

Maligne skrev:
Ja, jag tänkte också på det faktiskt. De säljs med lock också, så det är kanon. Ska eventuellt flytta framöver, då kan den ju komma till pass. Det är hjul under också. :)

Fast klarar hjulen verkligen 130 kg last? :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 9 januari 2013 10:38
Knax skrev:

fast om det är rötter som man skall flytta i dom så är nog risken liten att rötterna dör av att man tappar ur vattnet innan transporten:p
#29 - 9 januari 2013 10:38
När jag skaffar en ny redmoore rot så lägger jag den bara ner i karet. Den flyter förståss. Det brukar vara hälften av roten som är under vattnet. Dagen efter så vänder jag roten så att det som var under vattnet är över vattnet, samma procedur dag efter dag tills roten sjunker. Tar ju ett tag. Kan man tynga ner roten med en stor sten så går det lite fortare.
#30 - 9 januari 2013 10:45

fast om det är rötter som man skall flytta i dom så är nog risken liten att rötterna dör av att man tappar ur vattnet innan transporten:p

Doh! Om hon ska använda den som evakueringskar menade jag. ;)

#31 - 9 januari 2013 10:53
Wilhelm skrev:
När jag skaffar en ny redmoore rot så lägger jag den bara ner i karet. Den flyter förståss. Det brukar vara hälften av roten som är under vattnet. Dagen efter så vänder jag roten så att det som var under vattnet är över vattnet, samma procedur dag efter dag tills roten sjunker. Tar ju ett tag. Kan man tynga ner roten med en stor sten så går det lite fortare.

Det gäller att man förankrar den väl bara. Skulle stenen tappa taget och roten kommer uppflytande kan täckglas och lysrör få sig en smäll om man har otur...har roten mycket flytkraft är det bättre att sänka den utanför karet först:).
#32 - 9 januari 2013 11:49
Knax skrev:

Nja, hade inte tänkt fylla upp hela med vatten om jag ska flytta den. Men det är praktiskt när den är nästan tom. :)
#33 - 9 januari 2013 11:51
Wilhelm skrev:

Det funkar ju också, men jag vill inte ha en såpass stor och spretig rot flytandes runt i karet. Finns för stor risk att den river loss inredning eller förstör lysrören tyvärr.
#34 - 9 januari 2013 11:52
En sak jag kom på; när den väl har sjunkt ordentligt, finns det då någon risk att den flyter upp igen?
#35 - 9 januari 2013 11:54

Maligne skrev:
Nja, hade inte tänkt fylla upp hela med vatten om jag ska flytta den. Men det är praktiskt när den är nästan tom. :)

True dat. :D

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#36 - 9 januari 2013 12:24
Maligne skrev:
En sak jag kom på; när den väl har sjunkt ordentligt, finns det då någon risk att den flyter upp igen?

Nej, inte om den inte får torka mellan sjösättningarna:).
#37 - 9 januari 2013 12:46
Vad skönt, då behöver jag inte oroa mig för det.
#38 - 17 januari 2013 15:07
Yay, min rot sjunker!
Nu undrar jag bara; under blötläggningen blev det en slemmig hinna på hela roten som jag skrubbade av. Den kom dock tillbaka.
Vad beror det på och är det något jag behöver bry mig om? Om den uppstår igen i karet, försvinner den av sig själv, eller äter fiskarna/malar/algätare rent av upp det?
#39 - 17 januari 2013 15:18
Red moore, erfarenheter?

Maligne skrev:
Yay, min rot sjunker!

Nu undrar jag bara; under blötläggningen blev det en slemmig hinna på hela roten som jag skrubbade av. Den kom dock tillbaka.

Vad beror det på och är det något jag behöver bry mig om? Om den uppstår igen i karet, försvinner den av sig själv, eller äter fiskarna/malar/algätare rent av upp det?

Det försvinner, helt ofarligt..
#40 - 17 januari 2013 15:19

Vad jag har förstått blir det (nästan) alltid så med nya rötter. Jag har själv aldrig sett det på mina, men...

Ska inte vara några problem, försvinner med tiden :)
#41 - 17 januari 2013 15:46
Bra. Nu är den på plats iaf. Dels blev karet snyggare, dels behöver man inte ha en jättebalja ståendes ivägen på toan. :)
#42 - 17 januari 2013 16:09
Jag tillhör kategorin som tycker det är trist när reedmore sjunker för jag gillar när de kommer uppifrån och ner i karet och försöker staga upp dem i det läget senare.
#43 - 17 januari 2013 16:16
Ja det kan jag tänka mig blir snyggt också. Det problemet är ju lite större då förstås. Heliumfylla roten? :D

Annons