Fundera och visualisera fram bilder på hur du vill att det skall se ut i karet. Titta och mät med blicken. Jag brukar driva zoohandlarn bananas med att lägga ut en massa rötter på golvet och kolla om dom passar ihop.
Ett trick är att lägga ihop mindre rötter och skapa större system - det är bara att bygga och sätta ihop rötter av olika typer tills man är nöjd med både utseende och funktion - och det är enbart du i slutändan som bestämmer hur det skall se ut, blir du nöjd så är det bra! Färgmässigt tror jag inte du behöver tänka på något speciellt, då rötterna blir ganska likfärgade efter en tid och dessutom får snygga ansättningar av en del alger - och det är bara snyggt och ser naturligt ut!:)
Jag gör som du när jag handlar rötter, detsamma gäller danne_85, zoohandlarna verkar iofs tycka om våra konstruktioner som i vissa fall innehåller 10-15 plus rötter i en stor hög eller rad :D
Jag har också märkt att jag går mer och mer ifrån stora rötter vid varje ny scape, ta bort en stor och addera tre små, tryck in lite växter här och där och du får ett oändligt mkt större grott/gömställe system.
Sen ligger det ju också i varje mans gener att bygga saker, min fetisch är akvarierötter, andra gillar bilar etc.