Red moor, mangroverötter

#1 - 14 april 2010 07:25
Håller på så smått med mitt(nästan) 350 liters akvarie som skall sättas upp. Har köpt en snygg red moor rot som jag ska ha i. Lagt mer mangrooveroten brevid. Karet är inte vattenfyllt ännu. Tycker inte det ser så bra ut..
Är det nån som har bilder på kar med båda typerna av rötter ihop?
Är mangrove nödvändigt för vissa fiskar? Som tex Ancistrusarna. De kan inte ta de ämnen de behöver från red moor rötterna? Red moor rötterna mörknar en hel del har jag hört?
#2 - 14 april 2010 07:39
rent estetiskt. finn väl egentligen inga rötter som är "nödvändiga" för fiskar. sen att de trivs med dom är ju en annan sak.
kolla min Kub-tråd i min signatur. har både mangrove o red moore.
#3 - 14 april 2010 07:43
Red morren blir så himla mörk alltså? Syns på bilderna direkt ingen färgskillnad emmellan dem? Just nu i torrt tillstånd, samt att red mooren är ny är det ju enorm skillnad i färg, är nog den som stör mig lite..
#4 - 14 april 2010 07:50
Halloj!
Redmoor-rötterna blir mörkare efter en tid i vattnet. Om det är rent färgestetiskt du funderar så blir i stort sett alla rötter mörkare i vatten.
Vissa malar tycker om att ha "mangrove" att tugga på. Det är sällan man faktiskt får tag på äkta mangrove i akvarieaffären, dessa "mangrove"-rötter är ofta helt andra träslag - men funkar fint i karet ändå!
Här är några bilder och en filmsnutt på Redmoor, Mopani, "mangrove" och Ek. En rejäl blandning alltså!:)
#5 - 14 april 2010 07:51
F*n vad snyggt MaxB!
#6 - 14 april 2010 08:03
Jisses sjukt snyggt, å vilka fiskar sen... Lätt drömkaret!
#7 - 14 april 2010 08:07
Håller med, sjukt fint akvarie och fiskar! Störde mig inte ett dugg på "olika" rötter, färgen är ju snarlik på dem. Så då kan jag ha mangroven ändå troligen.. Hmm, kan vara formen på den oxå.. Den är så stor.. Får åka till djurbutiken o kika lite. Surt o köpa fast man eg har. Får se! Kul att se hur andra har det med rötter mm!
#8 - 14 april 2010 08:08
PiaJo skrev:
F*n vad snyggt MaxB!

Rooster skrev:
Jisses sjukt snyggt, å vilka fiskar sen... Lätt drömkaret!

Jag skall inte förstöra Föllförfisks tråd (också) med en massa OT[:o], men visst, det här karet var riktigt tjusigt. Det får bli nya tag i nya kåken längre fram - planeringarna går för högtryck i skallen just nu!:)
#9 - 14 april 2010 08:19
Håller med, sjukt fint akvarie och fiskar! Störde mig inte ett dugg på "olika" rötter, färgen är ju snarlik på dem. Så då kan jag ha mangroven ändå troligen.. Hmm, kan vara formen på den oxå.. Den är så stor.. Får åka till djurbutiken o kika lite. Surt o köpa fast man eg har. Får se!

Fundera och visualisera fram bilder på hur du vill att det skall se ut i karet. Titta och mät med blicken. Jag brukar driva zoohandlarn bananas med att lägga ut en massa rötter på golvet och kolla om dom passar ihop.
Ett trick är att lägga ihop mindre rötter och skapa större system - det är bara att bygga och sätta ihop rötter av olika typer tills man är nöjd med både utseende och funktion - och det är enbart du i slutändan som bestämmer hur det skall se ut, blir du nöjd så är det bra! Färgmässigt tror jag inte du behöver tänka på något speciellt, då rötterna blir ganska likfärgade efter en tid och dessutom får snygga ansättningar av en del alger - och det är bara snyggt och ser naturligt ut!:)
#10 - 14 april 2010 08:24
kan lägga ut bild på hur det är nu, red moren är jag rätt nöjd med, men mangroven är bara, den bara ÄR liksom. Får kanske köpa nån mer. Funderar även på att ta in fler stenar, den kan kanske hjälpa upp det hela lite. Vill ha lite mer balans i vä hörnet så att säga.. http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30770000-30779999/500x375/30774169.jpg
har även 3 lavastenar, men de passar inte in med de andra stenarna. Vill nog inte blanda för många olika material. Antingen lavasten eller "gråsten" så att säga.. Less is more sägs det ju! Gruset kommer vara mörgrått/svart.
#11 - 14 april 2010 08:47
Provade att flytta en av de flata stenarna till vä kant, blev lite bättre. Men frågan är om inte svaret är ytterligare en red moore som vara i vä hörn nånstans? Synd man inte kan låna hem från djuraffärerna o prova! Hihi!
#12 - 14 april 2010 08:49
Jag "lånade" hem rötter. eller jag köpte o var itne nöjd o då fick jag byta ;)

btw. länken funka inte (kanske bara för mig)

edit: jo den funka om man tar bort ett "http"
#13 - 14 april 2010 08:50
testa att ställa mangroven upp. kanske blir bättre?
#14 - 14 april 2010 08:54
MaxB skrev:
Fundera och visualisera fram bilder på hur du vill att det skall se ut i karet. Titta och mät med blicken. Jag brukar driva zoohandlarn bananas med att lägga ut en massa rötter på golvet och kolla om dom passar ihop.

Ett trick är att lägga ihop mindre rötter och skapa större system - det är bara att bygga och sätta ihop rötter av olika typer tills man är nöjd med både utseende och funktion - och det är enbart du i slutändan som bestämmer hur det skall se ut, blir du nöjd så är det bra! Färgmässigt tror jag inte du behöver tänka på något speciellt, då rötterna blir ganska likfärgade efter en tid och dessutom får snygga ansättningar av en del alger - och det är bara snyggt och ser naturligt ut!:)

Jag gör som du när jag handlar rötter, detsamma gäller danne_85, zoohandlarna verkar iofs tycka om våra konstruktioner som i vissa fall innehåller 10-15 plus rötter i en stor hög eller rad :D

Jag har också märkt att jag går mer och mer ifrån stora rötter vid varje ny scape, ta bort en stor och addera tre små, tryck in lite växter här och där och du får ett oändligt mkt större grott/gömställe system.

Sen ligger det ju också i varje mans gener att bygga saker, min fetisch är akvarierötter, andra gillar bilar etc.
#15 - 14 april 2010 08:56
jag hade nog köpt någon mer mangrove och skapat en smärre hög/byggnation i ena hörnet och helt enkelt låtit redmooren stuckit ut därifrån, mer eller mindre rakt ut i karet :)
#16 - 14 april 2010 09:04
hannesc skrev:
Jag "lånade" hem rötter. eller jag köpte o var itne nöjd o då fick jag byta ;)

btw. länken funka inte (kanske bara för mig)

edit: jo den funka om man tar bort ett "http"

Vilken butik var det? Jag handlar ju i Jönköping, så tänkte det kan vara bra att veta. Inte för det finns så många att välja på..

Får fixa länken!
#17 - 14 april 2010 09:06
hannesc skrev:
testa att ställa mangroven upp. kanske blir bättre?

Provade att luta den mot en av red moorens små "pinnar".. Hur ställer jag den annars? Vågar men luta den mot sidoglas tex?
#18 - 14 april 2010 09:09
Japp, nu kunde jag se bilden också!
Grejen att du tycker att mangrovebiten "bara är" - är nog just för att den "bara är" där för sig själv. Ofta ser det ganska tomt och kalt ut när man liksom bara lägger en rotbit här och där. Kolla om du kan kombinera hop några fler, kanske mindre rötter och bygga ett litet rotsystem, då blir nog känslan och utseendet i karet lite mer homogent. :)
#19 - 14 april 2010 09:16
Marnat skrev:
Jag gör som du när jag handlar rötter, detsamma gäller danne_85, zoohandlarna verkar iofs tycka om våra konstruktioner som i vissa fall innehåller 10-15 plus rötter i en stor hög eller rad :D

Jag har också märkt att jag går mer och mer ifrån stora rötter vid varje ny scape, ta bort en stor och addera tre små, tryck in lite växter här och där och du får ett oändligt mkt större grott/gömställe system.

Sen ligger det ju också i varje mans gener att bygga saker, min fetisch är akvarierötter, andra gillar bilar etc.

Jodå, zoohandlarn gillade nog att jag låg på golvet och bökade - jag fick ju böka i hans kar sedan också...!:p
Här är en bild som Ansjo tagit på baljan - där ser man ganska tydligt hur en massa små rotbitar bildar en större helhet. Det var när jag hade en massa Apistogramma i burken.
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=1275&title=200-cm-sa-fisk&cat=578
#20 - 14 april 2010 09:16
Vilken butik var det? Jag handlar ju i Jönköping, så tänkte det kan vara bra att veta. Inte för det finns så många att välja på..

Får fixa länken!

AH! bor du i jkpg med? handlar enbart hos Djurmagazinet! lätt bäst i stan. Gillade inte gecco eller Rilo.

Micke är kanontrevlig o kan mycket. försöker inte sälja på en massa skit heller.

så om du ska prata akvarium så är det micke du söker där. dock jobbar han inte sönda o månda. men om du är intresserad av malawi så ska du gå dit då. för då jobbar Ruben (har jag för mig han hette) o han e fan farligt duktig på malawi. kan tillomed se vart i sjön fiskarna är plockade ifrån.
#21 - 14 april 2010 10:14
hannesc skrev:
AH! bor du i jkpg med? handlar enbart hos Djurmagazinet! lätt bäst i stan. Gillade inte gecco eller Rilo.

Micke är kanontrevlig o kan mycket. försöker inte sälja på en massa skit heller.

så om du ska prata akvarium så är det micke du söker där. dock jobbar han inte sönda o månda. men om du är intresserad av malawi så ska du gå dit då. för då jobbar Ruben (har jag för mig han hette) o han e fan farligt duktig på malawi. kan tillomed se vart i sjön fiskarna är plockade ifrån.

Jag bor utanför Habo, så har 3-3,5 mil till jönköping. Har nog pratat med Micke nångång, han är ju den som brukar ta hand om de som snurrar runt nere i akvariedelningen och ser förvirrad ut!!*ler*

Tack för era tips o råd, ska jobba vidare, och återommer säkert med bilder snart! Ni är så snälla som tar er tid!
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 14 april 2010 10:39
Är mangrove nödvändigt för vissa fiskar? Som tex Ancistrusarna. De kan inte ta de ämnen de behöver från red moor rötterna? Red moor rötterna mörknar en hel del har jag hört?

Både Red Moor och Mangroverötter (vilket det dock knappast är) är för hårda för malarna. Bättre är att lägga ner en liten bit med mjukare trä eller mata med tablettfoder som innehåller cellulosa eftersom sådana finns idag.

Rent allmänt så är det sällan snyggt att blanda olika slags rötter i ett akvarium - men det är ju mer en estetisk fråga.

PS: På Djurmagazinet i Jönköping står mitt gamla hörnakvarium på 3.500 liter (eller vad det nu var på)
#23 - 14 april 2010 10:42
Både Red Moor och Mangroverötter (vilket det dock knappast är) är för hårda för malarna. Bättre är att lägga ner en liten bit med mjukare trä eller mata med tablettfoder som innehåller cellulosa eftersom sådana finns idag.

Rent allmänt så är det sällan snyggt att blanda olika slags rötter i ett akvarium - men det är ju mer en estetisk fråga.

PS: På Djurmagazinet i Jönköping står mitt gamla hörnakvarium på 3.500 liter (eller vad det nu var på)

Nu måste jag bara smita in här med en fråga, vilka rötter rekommenderas i sånna fall till till exempel olika typ av Panaque? De "mangrove" rötter jag har är ofta ganska mjuka, nu vet jag ju att det inte är mangrove men oavsett känns de inte alls hårda att ta på och man kan utan problem smula sönder en bit mellan fingrarna.

Sen anser jag personligen att det inte är något fel att blanda driftwood(mangrove) och redmoor, då färgen blir snarlik, det svåra är att få en balans så att de på sätt och vis smälter in i varandra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 14 april 2010 10:55
Marnat skrev:
Nu måste jag bara smita in här med en fråga, vilka rötter rekommenderas i sånna fall till till exempel olika typ av Panaque? De "mangrove" rötter jag har är ofta ganska mjuka, nu vet jag ju att det inte är mangrove men oavsett känns de inte alls hårda att ta på och man kan utan problem smula sönder en bit mellan fingrarna.

OK - är de så pass mjuka så är det säkert OK - men de som brukar kallas för mangrove är ofta rätt hårda (dock det finns massor av rötter i affärerna som kallas för mangrove utan att vara det). Red Moor-roten som finns i tyska torvmossar och därmed ärt mer sepcifik är däremot för hård.
Hittar man inte en rot som är tillräckligt mjuk är det bättre att plocka en liten död rotbit i naturen. Mjuka rötter har dock den nackdelen att de ju förmultnar i akvariet så använd bara små bitar.

Sen anser jag personligen att det inte är något fel att blanda driftwood(mangrove) och redmoor, då färgen blir snarlik, det svåra är att få en balans så att de på sätt och vis smälter in i varandra :)

Smaken är som baken.... så det är ju upp till var och en vad man tycker blir snyggt;)
#25 - 14 april 2010 10:55

japp! pratade med micke om det o blev glatt överraskad att när han sa att det var ditt gamla kar :D

bra snyggt är det! massa malawi i det nu.
#26 - 14 april 2010 14:24
Kjell, häfigt att det är ditt fd akvarie som står där! Får fundera vidare på hur det skall bli, nu ska jag ut i trädgården o plocka in lite mer sten! Sambon blir galen, jag belamrar badkaret med sten hela tiden!
Kom på en sak, hur stora gråstenar vågar man ha i akvariet? Har ju liggerunderlag mot rutanm, om det nu påverkar.
#27 - 14 april 2010 14:32
du kan la ha hur stora du vill. nästan. i mitt malawi så är de stora bumlingarna säkert nästan 30cm i diameter
#28 - 14 april 2010 14:55
Aha! Då vågar man kräma på lite alltså.. Hmm, hmm........
Bilagor:
#29 - 15 april 2010 07:59
MaxB skrev:
Jodå, zoohandlarn gillade nog att jag låg på golvet och bökade - jag fick ju böka i hans kar sedan också...!:p

Här är en bild som Ansjo tagit på baljan - där ser man ganska tydligt hur en massa små rotbitar bildar en större helhet. Det var när jag hade en massa Apistogramma i burken.

http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=1275&title=200-cm-sa-fisk&cat=578

Man blir hur som helst väldigt sugen på ett stort välinrett kar när man ser ditt (föredetta) kar.
#30 - 16 april 2010 08:41
Idag ska jag in till Jönköping o kika på rötter o nytt filtermaterial. Känns bättre o byta filtermaterial INNAN man kör igång akvariet. Tror jag ska köpa någon mer Red Moor, tycker de är så sjukt läckra. Synd de kostar en del bara! Min andra red Moor gick på närmare 300.

Såhär ser det ut just nu, börjar likna något kanske. Lite mkt reflexer i glaset, men går väl att se något iaf!

[COLOR=#0000ff]http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30780000-30789999/500x375/30782805.jpg[/COLOR]
#31 - 16 april 2010 08:53
gytt hälsa micke från hannes. ;)

redmoore kostar typ 150 pix kilo eller nått sånt.. (kan ha jävligt fel nu iof)

vad ska du ha för sand i?
#32 - 16 april 2010 10:19
Dom tar fan 290:- per kilo på vissa ställen också tror det varierar jätte mkt men just redmoor köper jag hellst mindre bitar i omgångar hehe annars vet jag en här hemma som hade fått spader på mig om hon skulle hitta kvitto Hmm.....1500:- rötter haha
Bilagor:
#33 - 16 april 2010 12:22
Aha, är det ditt gamla kar, Kjell!? Det har man ju tillbringat lite för mycket tid framför ibland... :D

Jag kan bara instämma i vad alla sagt redan. Micke är grym på fisk, och fruktansvärt tålmodig och trevlig, och Djurmagazinet är den enda butiken i vårt område som är har ett riktigt bra utbud för akvarister. Micke såg ju också till att ta hem mina Kakaduaciklider som jag bad om.

Sedan tror jag att de inte väger rötterna så mycket, utan de går lite mer efter storleken. Fasen, nu blev ju jag också sugen på att köpa lite rötter... :p Men nej, det får bli efter att jag fått min ramp färdigbyggd.
#34 - 16 april 2010 13:15
jo de väger rötterna. iaf när jag har köpt där. o iaf redmoore ;)
#35 - 16 april 2010 13:43
Haha, ja nu är det handlat o klart iaf. 2 mindre mangrovebitar (som de inte vägde utan går på strl på), och 2 mindre red moor biter, samt "makaroner" till filtret, och nytt "skumgummi", en slutkostnad på nånstans runt 700. Vägrade lyssna o slängde fram kortet, gömmer kvittot grundligt för att sambon inte ska se det, jag har inbillat honom att det här med akvarier, det är ju BILLIGT! Ska försöka fortsätta låta honom tro det tänkte jag*ler*
#36 - 17 april 2010 06:27
Igår när jag kom hem slängde jag snabbt ner allt i akvariet, krävs en hel del till ommöblering, vilket jag redan gjort lite ev, men inte tagit kort på. Var tvungen att lägga dit anubiasen på prov (se bild) jag köpte till det andra akvariet, tänkte ha några i det stora akvariet sen oxå,som jag kommit fram till är 310 liter och inte 350.. Smart, men köpte det som 350 så har inte eg brytt mig om att mäta o så.

Gjorde även en total ommöblering av det lilla 86 liters akvariet. Tog upp de flesta växterna o flyttade. Anubiasen jag köpte planterade jag på roten, tillsammans med en javaormbunke. Tog bort en stor lavasten, och en stor skiffersten. Fiskarna verkade smått förvirrade sen.
Stora akvariet, efter att ha lagt dit lite mer rötter.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30780000-30789999/500x375/30786211.jpg
#37 - 17 april 2010 10:59
ah! det blev ju mycket bättre! vet inte om du svarade på min fråga innan men vad ska du ha för sand i?

ska ner till DH nu o köpa lite fler räkor ;)
#38 - 17 april 2010 14:03
Jaha, förlåt. Gruset jag fick med är mörkgrått/svart, så jag behåller det. De flesta firrarna tycks ju trivas bättre med mörkt bottenmaterial. Kanske börjar bli dax att tvätta iordning allt grus. Köpte ju allt begagnat, och det var inte så rent.
Var på A6 idag o kikade lite på zoo´t där, hittade dvärgkulfiskar, helt underbara! Kunde inte låta bli att bli helt glad av dem! Elefantnosarna är ju oxå charmiga.
Hur många räkor har du nu? Har inte sett så många på DM, förutom där vid disken.. Jättesöta små liv!
#39 - 18 april 2010 00:00
Är det bara jag som tycker att rötterna färgar vattnet för mycket? Tycker jag få byta vatten ganska ofta för att inte vattnet blir teaktigt och påverka ljuset...
#40 - 18 april 2010 14:06
uncleban skrev:
Är det bara jag som tycker att rötterna färgar vattnet för mycket? Tycker jag få byta vatten ganska ofta för att inte vattnet blir teaktigt och påverka ljuset...

rötterna kan färga vattnet i typ ett halvår. bara att leva med. o tefärgat är inte dumt alls om du har SA-tema. då de lever i tefärgat vatten.
#41 - 19 april 2010 13:56
Fler frågar.. Händer lite lite på forumet nu tycker jag!
Har ju min stora Red Moore rot, den är ju ca 70 cm lång. kan inte gärna koka den för att göra rent den, hålla kokande vatten på går ju bra, och skrubba. Räcker det. Funderar även på om den flyter.. Kan inte direkt blötlägga den nån längre tid heller. Iof så ska ju karet vatten fyllas o då kan den ligga däri och bli blöt, kommer inte köpa fiskar bums.. Ska försöka börja rengöra o lägga ner ner grus nu närmsta dagarna..
Tror jag skippar att ha nån skiva på aluramen...
#42 - 19 april 2010 14:30
jag kokar inte mina rötter. jag skrubbar av dom med en borste under duschen. sen i karet med dom. jag tror din sjunker på en gång. om inte så är det bara vänta tills den gör det. tålamod är viktigt hos akvaristen.
#43 - 1 maj 2010 16:53
Jag gjorde så, skurade av dem ordentligt, och lagt dem i blöt. Nu har jag tvättat nästan allt grus, sen blir det till att fylla vatten, men vet inte om jag ska vänta, har eg inte råd att köpa växter, vill ha mkt växter, och det går ju åt en del till 310 liter. Får se, det här tar mkt längre tid än jag hoppats, jobbar så pass att jag inte hinner heller!
#44 - 1 maj 2010 17:14
Jag gjorde så, skurade av dem ordentligt, och lagt dem i blöt. Nu har jag tvättat nästan allt grus, sen blir det till att fylla vatten, men vet inte om jag ska vänta, har eg inte råd att köpa växter, vill ha mkt växter, och det går ju åt en del till 310 liter. Får se, det här tar mkt längre tid än jag hoppats, jobbar så pass att jag inte hinner heller!

Köp eller få av andra akvarister så blir det billigt med växter! ;) :D
#45 - 1 maj 2010 17:37
Ja, jag har funderat på det! Har en liten laddning grodblad på gång som får ligga i lilla karet till det stora är fullt!
Nu går det ju bra att skicka, i vintras då jag startade det lilla var det värre! Jag får se vad jag hitta, få bli medlem på plantswap gissar jag.
#46 - 1 maj 2010 17:47
Ja, jag har funderat på det! Har en liten laddning grodblad på gång som får ligga i lilla karet till det stora är fullt!

Nu går det ju bra att skicka, i vintras då jag startade det lilla var det värre! Jag får se vad jag hitta, få bli medlem på plantswap gissar jag.

Jag köpte växter i mars som skickades, gick utmärkt! :D
Gäst
#47 - 1 maj 2010 19:02
Jag kan nog med tycka att det ser lite kalt ut med den ensamma rotbiten försök att bygga ihopa det hela och kanske ha en växt eller så i rotsystemet. Mangoverötter är jäkla snyggt tycker jag. Får du fatt i äkta vara håll hårt i dem jag har ca 15kg som jag ärvt d är säkert över 20år.
#48 - 2 maj 2010 20:20
Nu är sanden tvättad och ditlagd, har mixtrat lite med stenar o rötter, vet inte om jag är nöjd rikigt, men det artar sig nog!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30880000-30889999/500x375/30881724.jpg
#49 - 3 maj 2010 15:55
Eller?
#50 - 3 maj 2010 15:59
Tycker det är superhäftigt, vilka rötter du hittat!
Skulle gissa att det är stenarna till vänster som skulle kunna placeras om lite mer "stenrösaktigt" men till höger har du bland det läckraste jag sett. :)
#51 - 3 maj 2010 20:46
Tack VisualDarkness *blir glad*! Jag har 6 rötter däri, lite av varje. Fick ju tips om att "bygga ihop" lite mangrove, så jag har 3 mangrove i högra hörnet, samt en mopani tror jag det är. Ja, du har rätt, det är vänstra sidan jag är minst nöjd med, ska kolla över vad jag kan göra imorrn. Skulle vilja ha en HÖG sten, som står upp, och går uppåt mot böjen i roten så att säga, skulle nig vara rätt snyggt inbillar jag mig. Känns dock vanskligt att ställa en sten på högkant i karet. Svårt att hitta en som är platt i botten.
#52 - 3 maj 2010 20:52
Tack VisualDarkness *blir glad*! Jag har 6 rötter däri, lite av varje. Fick ju tips om att "bygga ihop" lite mangrove, så jag har 3 mangrove i högra hörnet, samt en mopani tror jag det är. Ja, du har rätt, det är vänstra sidan jag är minst nöjd med, ska kolla över vad jag kan göra imorrn. Skulle vilja ha en HÖG sten, som står upp, och går uppåt mot böjen i roten så att säga, skulle nig vara rätt snyggt inbillar jag mig. Känns dock vanskligt att ställa en sten på högkant i karet. Svårt att hitta en som är platt i botten.

Jag förstår precis hur du menar och tror också det skulle bli riktigt bra, men som du säger blir det svårt (och TUNGT!) att få till det. En lite "toppigare" design är nog det som behövs och skulle du kunna få till lite grottor på samma gång skulle det säkert bli riktigt mäktigt när fiskarna simmar in och ut. :D
#53 - 4 maj 2010 07:42
blir till att leta efter sten idag då! Hur o röja bland de jag har liggandes på tomten, en del har jag gjort en stenmur av, men hittar jag nåt lämpligt i den så åker den in!
#54 - 5 maj 2010 19:33
Nu har jag letat sten och gjort om lite! Nu tror jag verkligen det börjar närma sig slutresultatet! Eller vad säger ni? Nu ska jag se om jag får i en massa växter så billigt som möjligt!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/500x375/30902688.jpg
#55 - 5 maj 2010 22:43
Nu blev det mer nivåer i karet, ser bra ut!
Växter kan bli sketabilligt, du skulle sett den smockfulla påsen Nubi fick mig att att ansa upp ur hennes olika kar! ;)
#56 - 6 maj 2010 06:09
Lät hon dig ansa hennes kar? Jag ska försöka be lite fint, beställde ju grodblad, och fick igårveta jag fick två växter till på köpet, härligt!! Men behöver fleer såklart!
#57 - 6 maj 2010 07:03
Lät hon dig ansa hennes kar? Jag ska försöka be lite fint, beställde ju grodblad, och fick igårveta jag fick två växter till på köpet, härligt!! Men behöver fleer såklart!

Jag köpte ju ett akvarium av henne och hon ville helt bli av med ett par växter, så hon blev nöjd när jag hade en full påse med mig hem. Allt handlar om att ha lite tur och folk brukar både här och på plantswap skicka mot fraktkostnaden om man hittar det man vill ha.
Bilagor:
#58 - 6 maj 2010 16:50
Jaha, då är jag med!! Får kika runt lite!! Just nu kan jag tänka mig lite vad som helt, får byta ut lite allteftersom, vill bara komma igång med det stora! Får hålla ögon o öron öppna, och se vad jag kan hitta!
#59 - 6 maj 2010 23:07
ser ju nice ut detta ..mer bilder sen bara ..
#60 - 10 maj 2010 12:03
Mer bilder kommer att komma troligen i månadssiftet, men då gör jag väl kanske en ny tråd.. Har inte råd innan månadskiftet med alla växter och så! Blir nog bra! men faktuum är att jag inte ens vet om karet är tätt, men jag hoppas det, så är bra sugen på att prova o vattenfylla det. Men känns ju inte helt nödvändigt att ha det ståendes och gå i flera veckor innna växterna kommer i.
#61 - 22 maj 2010 08:19
[COLOR=Black]Hej om man har köpt en ny [/COLOR][COLOR=Black][B]Red moor rot hur länge färgar den av dig och hur länge behöver man tynga ner den med en sten[/COLOR]
[/B]
#62 - 22 maj 2010 09:03
Det är helt olika från rot till rot och färgningen minskar ganska rejält om roten kokats.
#63 - 22 maj 2010 20:59
Mina mangroverötter låg i en hink med vatten i nån vaecka som jag bytta vatten på dagligen, det tog bort den värsta "färgningen". Har nu fyylt det "stora" akvariet, och väntar på att red moor-rötterna ska sjunka. De har legat i sen i torsdags, ännu inga tecken på att förlora flytkraft.
Walak: Akta dig lite för att tynga ner med en sten. OM roten ändå lyckas flyta upp flyttar ju stenen på sig o kan landa så illa att glaset går sönder..
Bilagor:
#64 - 22 maj 2010 21:01
hannesc skrev:
jag kokar inte mina rötter. jag skrubbar av dom med en borste under duschen. sen i karet med dom. jag tror din sjunker på en gång. om inte så är det bara vänta tills den gör det. tålamod är viktigt hos akvaristen.

Den sjönk definitivt inte på en gång..Hihi!! Än är jag inte så orolig, den sjunker nog såsmåningom...
#65 - 22 maj 2010 21:50
Jag har haft sådan tur att alla mina har sjunkit på max några minuter. ;)
#66 - 23 maj 2010 10:40
Det som var mysko med min rot var att den flöt inte ifrån början utan det gick några timmar sen så flöt den upp
#67 - 23 maj 2010 16:41
Det var ju onekligen lite mysko.. Mina flyter fortfarande fint! Blä!!! kan ju inte göra nåt vettigt sålänge de flyter! Vill inte tynga ner en 1,1 kilos rot med sten, verkar farligt tycker jag. Så den får flyta...
#68 - 25 maj 2010 08:29
Jag har med en rot som flyter nu, den är dock på 80*90*50cm så det känns nästan farligare att ha den flytande än att tynga ner den. Men jag har å andra sidan inte nog sten att tynga ner den med!
#69 - 25 maj 2010 11:39
Jag har haft en stor rot som det tog ca 3 veckor för att sjunka, så det är väldigt olika från rot till rot. Som tur var räckte det med en lavasten för att hålla den nere.

Annons