recept på oxfile?

#1 - 30 april 2007 13:04
Jag å tanten tänkte att vi skulle lyxa till det lite nån helg och laga god mat:)
Funderar på att fixa till något med oxfile, är inte helt säkra dock.. Så har ni några goda, relativt enkla recept så var inte blyga!
Vet att det ska finnas en mattråd nånstans men orkar inte sitta å leta igenom hela den...

/Hans
#2 - 30 april 2007 13:38
du tar en oxfile (hel) och saltar den lätt, lite svarpeppar och sen steker du den i vanlig stekpanna tills den har fått lite färg på alla sidor, sen tar du av den och skär ett snitt längs med köttbiten där du fyller med vitlöksost (creme bonjour typ) och sen lindar du in det i bacon och kör den på 175-200 grader i ugnen i 10-15 min..
serveras bäst med hasselbackspotatis och nån form av vitlökssås...
gott och enkelt!
#3 - 30 april 2007 13:43
Du det där lät inte så dumt:)

Fler?

/Hans
#5 - 30 april 2007 14:49
Oxfilé och svamp tycker jag går som hand i handske!

Hoppas du har fått tag på en fin bit oxfilé för det är en väldig skillnad men jag har köpt det för få gånger för att kunna se skillnaden. Om någon vet hur man kan se att just den biten är den allra möraste så skriv!
#6 - 30 april 2007 15:43
Min specialare. Så god att jag nästan håller den hemlig :)

Köp en hel bit oxfile. En fin en. Ska det vara fest så får det kosta!

Ta fram ett stort kärl. som hela oxfilen får plats i. Häll över olja, så att hela filen täcks. Alltså runt 1-1½ liter olja. Helst olivolja. Lägg i 1 msk salt, 1½-2 msk svartpeppar, lite färsk basilika och ett par pressade vitlöksklyftor. Rör runt allt, så att oljan blir jämt prickig av allt :P
Låt stå i kylen i runt 36 timmar. Var där och rör runt ibland, så att kryddorna osv träffar köttet.

Sedan gör du som CrillePille ungefär.
Bryn den i en gjutjärnspanna (ingen teflon eller titan..) Du ska bara kapsla in blodet och vätskan i filen, så max 1 min/sida. Varm panna. (och hur många sidor har en file, vet inte :P). Brukar vända 3-4 gånger för att få en jämn färg.
Sedan är det ugnen som gäller. Lägg den i ett ungsäkert fat. 20 min i 175 grader . Använd helst en termometer för att mäta tempen i mitten.

Servera med hasselbackstomtatis och en god sås. Tex en rödvinssås, eller en god svampsås. (Kantarell eller karljohans smakar bra till).

Mums!
#7 - 30 april 2007 16:06
mmmm stew det där receptet går inte av för hackor *vad hungrig jag blev*.
#8 - 1 maj 2007 08:55
Bra! Mer mer:)

/Hans
#9 - 1 maj 2007 09:10
kikade lite på oneways länk. Detta lät inte helt fel:)
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=338688

Skapligt hungrig man blir!

För en som aldrig ätit oxfile, bara hört att det ska vara väldigt gott! Hur skiljer den sig från tex fläskfile? Finns det likheter eller är det helt annat?

/Hans
#10 - 1 maj 2007 09:24
Glöm inte att rensa den från hinnor och sånt!
#11 - 1 maj 2007 10:53
gladys skrev:
Glöm inte att rensa den från hinnor och sånt!

Nej nej det ska jag inte;) Hinnor/fett på fläskfile är bland det äckligaste jag vet!

/Hans
#12 - 1 maj 2007 12:40
Blev så sugen nu när en tråd om oxfile kom upp så jag gick och köpte en på 1.7kg i går
#13 - 1 maj 2007 12:57
hehe jo man blir måttligt hungrig när man ser/pratar om alla recept!

Ingen som har fler specialare?

/Hans
#14 - 1 maj 2007 17:36
Inte precis en specialare men oxfilé är så gott helt av sig själv. Färsk är mycket godare än fryst. Färgen på den ska inte vara för mörk (för mörad) och inte för ljus (för färsk). Jag gillar bäst stekt i tjocka skivor. Så här har jag gjort och det blev bra. Skär filén i 4-5 cm tjocka skivor och peppra lite med svartpeppar. Salta inte. Värm ett stekjärn och lägg i riktigt smör och inget annat. Skivorna ska inte bada i fett. När smöret är så varmt att det tystnar (slutar fräsa) lägger man i skivorna. Rör inget på en minut. Vänd skivorna och sänk värmen lite. Stek en minut till utan att röra dom. Efterstek sedan några minuter till på båda sidor och på kanterna runt omkring tills de känns färdiga när man trycker lite på dom. De ska kännas lite mjuka inuti. Håll koll på tiden gör det ännu bättre nästa gång. Salta och servera genast med vad som helst som framhäver smaken. Gärna riktigt dyrt gammalt mustigt bordeaux-vin.

Nu ska jag äta Findus köttbullar :(

Annons