Recept på lättskött akvarium

#1 - 27 augusti 2007 14:24
Så här skrev jag just i ett annat forum.
Recept på lättskött akvarium:
Skaffa ett 100+liters akvarium, 1-2 "sugmalar"= algätare, 6 st pansarmalar = äter matrester, 4 platy eller black molly = äter alger och cyanosörja, 1-2 sorters fiskar till i mån av utrymme, gärna en sorts stimfisk typ neontetra. Några växter också.
Kanske passar det att lägga det här också.
Kimra
#2 - 27 augusti 2007 17:24
En dvd eller video är ganska lättskött också ingen risk för alger och nitrit;)

Thomas
#3 - 27 augusti 2007 19:57
Skärmsläckare också, jag har en snygg saltvattenvärld just nu.
#4 - 27 augusti 2007 20:10
Du glömde säga jordbotten.... det är svaret på ett lättskött akvarium =)
#5 - 27 augusti 2007 22:32
kimra vad är det som är lättskött med det du precis nämnde??

Det som gör ett akvarium lättskött är

1, storleken
2, vilken teknik man har, tex ytterfilter behöver man inte städa lika ofta som innerfilter mm.
3, antalet fisk man har
4, hur länge karet vart igång
5, som delvis hänger ihop med 4, hur bra biologisk balans man har i karet
6, hur mycket kunskap man har

OSV OSV OSV

ditt recept på ett lättskött akvarium är snarare ett recept på vilka fiskar du tycker fungerar ihop vilket inte har så stor del i skötseln av ett kar.

kan dock förstå hur du tänker genom att du ser malar och som städare men de "städar" mat och inte bajs och annat gegga.
#6 - 27 augusti 2007 22:36
Amaro skrev:
kan dock förstå hur du tänker genom att du ser malar och som städare men de "städar" mat och inte bajs och annat gegga.

Tänk vad skönt om man kunde stoppa i en fisk som sköter alla vattenbyten! Eller som äter bajs och skiter nyttobakterier :p
#7 - 27 augusti 2007 22:47
hahaha jag vågar inte ens leka med den tanken, för fint för att kunna vara sant.

alternativet är att anlita någon som gör allt jobb åt en ca en gång i veckan.

eller att man tvingar småsyskonen (om dessa finns) att sköta det åt en i utbyte mot lite godis :P tyvärr så har ja själv inga småsyskon *buu*
#8 - 27 augusti 2007 23:40
Amaro skrev:
hahaha jag vågar inte ens leka med den tanken, för fint för att kunna vara sant.

alternativet är att anlita någon som gör allt jobb åt en ca en gång i veckan.

eller att man tvingar småsyskonen (om dessa finns) att sköta det åt en i utbyte mot lite godis :P tyvärr så har ja själv inga småsyskon *buu*

Man kan iofs hyra akvarium och få allt fixat åt en. Till och med matning. Fast å andra sidan verkar det ganska tråkigt...
#9 - 28 augusti 2007 05:56
jag tycker också det mera var ett tips på "fredliga och enkla fiskar" typ...
och pansarmalar ska ha finkornig sand!

kan tänka mig att någon köper allt det där och sen undrar varför de får alger i akvariet, varför fiskarna dör (nitrit), osv... så det kanske är bäst att verkligen skriva förslag på FISKAR i nybörjarakvarium, och inget annat! annars måste man börja ge skötselråd också, hur akvariet blir lättskött... (vattenbyten, gör inte rent, osv).
#10 - 28 augusti 2007 08:48
Bästa sättet att lyckas som nybörjare är väl att man tar det lugnt och väntar med att köpa fisk tills akvarievattnet har nognat och det bildats vänliga filterbakterier. Flytande bakteriekultur som man kan hälla i påskyndar men är inget mirakelmedel som fungerar över en dag.
För att bli av med lite av abstinensen kan man alltid plantera växter och fixa lite med inredningen.

Sen är ju som nämts tidigare större akvarium är lättare att få stabilare vattenvärden, temperatur m.m i. Jag vill även förespråka att välja akvarium med lysrör före glödlampor och lågenergilampor. Mer ljus för växterna, mindre värme och möjlighet att välja en färgtemperatur man tycker om. Vissa vill ha gult ljus medans andra vill ha nästan blått ljus.

Innerfilter behövs göras rent oftare men är o andra sidan lättare att göra rent än ett ytterfilter. Ska man välja ett innerfilter så köp ett med så stor filteryta som möjligt eller ett filter där det går att bygga på filterytan. Mer filteryta med filterbakterier ger stabilare vattenvärden.

Annons