Recept på Godis, Kakor, Tårtor och annat gott finnes här

#1 - 23 november 2005 16:30
APELSINBOMBER
4 apelsiner

Skär lock och holka ur apelsinen.Vispa 2 ägg och ½dl socker till pösigt skum och blanda med 2 dl uppvispad vispgrädde samt fruktköttet skuret i småbitar. Krämen fryses lätt innan den fördelas i apelsinskalen, som sedan ställs in i frysen i 1-2 timmar före servering. Sätt på locken.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ENGELSK OSTKAKA

Skål 1 3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker vispas

Skål 2 3 äggvitor vispas hårt

Skål 3 3 äggulor
1½ dl socker
200 g philadelfiaost röres ihop

därefter blandas allt. Tag en form med löstagbara kanter och lägg i botten 3-4 väl smulade digestivekex. Häll i blandningen och frys i minst 4 timmar.

SOCKERKAKA

2 ägg
2 dl strösocker
125 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl grädde eller mjölk

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt avsvalnat smör blandat med grädde. Rör ner mjölet blandat med bakpulver. Häll i smeten i en insmord form. 175 grader 40-45 minuter.

BANANKAKA

1 ägg
1½ dl socker
2 mogna bananer
2 msk grädde
2 msk mjölk
50 g smält smör
2 1/4 vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Mosa bananerna med en gaffel och sen är resten som en sockerkaka.

NÖTKAKOR
ca 25 st

100 g hasselnötskärnor
1 ägg
knappt 1 1/4 dl strösocker
hasselnötskärnor till garnering

Mal nötterna. Vispa ägg och socker påsigt. Blanda ner de malda hasselnötskärnorna i smeten. Klicka ut med smeten med en tesked. Garnera med en hasselnöt på toppen.
150 grader i ca 15 minuter.

KOKOSTOPPAR
20-25 st

2 ägg
2 dl strösocker
5 dl kokosflingor
smör och mjöl till plåten

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda kokos och mjöl och tillsätt. Forma smeten med hjälp av två teskedar till små toppar på smord och mjölad plåt. 175 grader i ca 10 minuter.

KOLAKAKOR
70-80 st

200 g smör
2 msk vaniljsocker
1 3/4 dl socker
1½ msk sirap
2 tsk bakpulver
350 g vetemjöl = knappt 6 dl

Arbeta ihop alla ingredienser till en deg. Dela den i sex bitar som rullas ut till fingertjocka längder och läggs på en smord plåt. Tryck till med en gaffel på längden och grädda i 175 grader i 10-15 minuter. Skäres genast i sneda bitar.

DRÖMMAR
ca 70 st

200 g smör
drygt 4½ dl vetemjöl
knappt 2½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk hjortronsalt
1 msk vatten
smör och mjöl till plåten

Rör matfett och mjöl en stund, tillsätt strö och vaniljsocker. Lös upp hjortronsalt i vatten och rör ner. Samla ihop degen och gör små bollar och lägg på en smord mjölad plåt.
150 grader i ca 20 minuter.

VÅFFLOR

2 ägg
4dl mjölk
4½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl smält smör
1 tsk salt
2 msk socker

MUNKAR

4½ dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 1/4 dl kallt vatten

1½ msk gelatinpulver i
1½ dl kokhett vatten

Rör ihop och vispa med elvisp i en halvtimme.
Häll kokos i botten på en långpanna, häll i smeten och strö kokos över.
Ställ i kylskåp över natten. Går bra att frysa oxå.

#2 - 23 november 2005 16:36
ohooo det här var en riktigt bra idé! Vi kan ju bestämma att Raven bidrar med några nya recept åtminstonne varje vecka! :D
#3 - 23 november 2005 16:37
ok här har ni recept för 2 år framåt

www.tasteline.se
#4 - 23 november 2005 16:42
Neeej, det är inte samma sak! Där måste man ju leta själv! :eek:

Men jag nöjer mig med de första än så länge.... :D
#5 - 23 november 2005 16:59
Smarrigt initiativ!
#6 - 23 november 2005 17:06
blir lite enklare å hålla mat för sej och snask för sej.
hoppas de kommer lite goa recept tänkte göra nåt gott nu till jul när syrran hennes ungar och gubbe kommer över från england.
#7 - 23 november 2005 17:06
Trevlig tråd!
Så här kommer ett recept på en av mina favoritefterrätter: Saffranspaj

Nu vet jag självklar inte vad denna storleken av pajform är exakt, men det är en sån där standars 1.5 l (?) pajform man kan köpa i 5-pack i mataffären.

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
2 msk socker
75 gr smör
2 msk vatten.

Rör ihop till en fast deg. Kan alltid ligga till sig i kylen en stund, mao en helt vanlig pajdeg.

Tryck ut i pajformen, och om man vill kan man förgrädda skalet en stund för att det ska bli aningen mindre degigt (5-10 min) i 200-225 grader (Täck kanterna med aluminiumfolie så att de inte kryper ned för mycket)

Fyllning:
6 äggulor
4 dl grädd-mjölk (hälften/hälften)
1 pkt saffran
1 nypa salt
0.6 dl socker.

Rör ihop allt och häll i pajformen. Grädda ca 40 minuter i 200-225 grader. Pajen ska ha stelnat och gärna fått en vacker gyllenbrun färg.

Ljuger ev om värmen. Glömmer alltid om det är 175 ller 225.. så någonstans däremellan ;)

Njut...
#8 - 23 november 2005 17:14
hahaha tror det är dags att sätta på "dregelskydd" på tangentbordet ;)

ischoklad
100g mörk blockchoklad
100G kokosfett
1 påse kokos.
smält blanda häll ner i små formar sätt dej framför akvariet och njut
#9 - 23 november 2005 17:16
...man kanske kan ta en bit täckglas o montera lite smidigt över tangentbordet. :D
#10 - 23 november 2005 17:21
och hur ska man skriva ???
kondom storlek XXXXXL går ju också ;)
#11 - 23 november 2005 17:22
En annan klassiker så här inför jul: Fudge

3 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
2 dl grädde
50 gr smör

rör ihop och koka upp
Ska koka minst 20 minuter (får inte sluta koka, så ta inte en för liten kastrull där det riskerar att koka över, för om man tar bort det från plattan så blir det i princip aldrig klart) (man kan kolla om det börjar bli färdigt med 'dropptestet'
Rör medan smeten svalnar något

Häll ut på bakplåtspapper
skär i bitar
#12 - 23 november 2005 17:24
[QUOTE=Mayweed]En annan klassiker så här inför jul: Fudge

3 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
2 dl grädde
50 gr smör

rör ihop och koka upp
Ska koka minst 20 minuter (får inte sluta koka, så ta inte en för liten kastrull där det riskerar att koka över, för om man tar bort det från plattan så blir det i princip aldrig klart) (man kan kolla om det börjar bli färdigt med 'dropptestet'

skär i bitar[/QUOTE]

*mot köket*
#13 - 23 november 2005 17:24
Bucket ställ dej i kö

Mayweed lät som ett gott recept ska provas.
#14 - 23 november 2005 17:26
...Man kommer hem från jobbet... Trött, sliten, extrem nikotinabsinens och vrålhungrig.. man sätter sig vid nätet för att varva ner lite innan man börjar städa..
å vad hittar man?? en tråd om godis och kakor?
MORR!

Nåväl.. bra initiativ ändå!
Kan ju bidra med en "gammal goding", brukar väl bli en åtminstone varannan vecka för min del.

Kladdig kaka
2 ägg
3 dl strösocker
1,5dl vetemjöl
4msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt (gör kakan kladdigare! :))
100g smält magarin (fungerar alldeles ypperligt med vegetabiliskt magarin)

smeta ihop allt, smöra å bröa en form, kladda i smeten i formen, sätt in formen i ugnen som du har värmt upp till 175grader tidigare, titta på fiskarna i 30-35 min, ta ut kladdkakan ur ugnen, för att undvika brännskador titta på fiskarna en stund till, avnjuts sedan med en klick grädde (För smidighetens skull kan man använda spraygrädde. Kung Markatta har nu även vegetabilisk soyagrädde på sprayburk!) eller glass.
#15 - 23 november 2005 17:27
Är det sant om saltet? Blir mkt salt nästa gång... :rolleyes:
#16 - 23 november 2005 17:27
[QUOTE=Mayweed]En annan klassiker så här inför jul: Fudge

3 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
2 dl grädde
50 gr smör

rör ihop och koka upp

skär i bitar[/QUOTE]

Något säger mig att det blir en väldigt snabb städning ikväll! :d
*tar på sig haklapp med dregelränna*
#17 - 23 november 2005 17:28
[QUOTE=jaffehuff]Är det sant om saltet? Blir mkt salt nästa gång... :rolleyes:[/QUOTE]

Har jag någonsin ljugit? :P
Jo, det är sant om saltet! Men.. ehm.. tänk på att salt smakar salt! så överdosera inte för mycket ;)
Kladdig saltkaka låter inte så smaskigt tycker jag.. hehe
#18 - 23 november 2005 17:30
[QUOTE=y0da]
*tar på sig haklapp med dregelränna*[/QUOTE]

Aaah, du löste vårt problem! :D

Hur gör man när man vill citera två olika meddelanden?

Okej, ingen saltkaka.... ;)
#19 - 23 november 2005 17:34
[QUOTE=y0da]...Man kommer hem från jobbet... Trött, sliten, extrem nikotinabsinens och vrålhungrig.. man sätter sig vid nätet för att varva ner lite innan man börjar städa..
å vad hittar man?? en tråd om godis och kakor?
MORR![/QUOTE]
ASGARV spring in i köket med dej så blir de bättre ska du se ;)

[QUOTE=jaffehuff][QUOTE=y0da]

Aaah, du löste vårt problem! :D[/QUOTE]
oja definitivt
#20 - 23 november 2005 17:35
Vänta! Jag har en till! :)
Det blir.. typ... en variant av cheeskake..
En burk vaniljglass av önskad storlek
Citroner.. brukar väl ha 1-2 citroner till en halvliter glass har jag för mig.
Ett gäng digistivekex (gärna olive)

Låt gärna glassen bli lite mjuk innan ni börjar. Krama sedan ner citronerna och blanda väl. Smaka av glassen för att uppnå önskad syrlighet, var dock inte för blyga med citronerna! Krossa/smula digistivekexen och lägg ett lager i en form. Häll/smeta över glassen. In i frysen 30-60min så den fryser igen.
Det låter inte så gott (tycker iaf inte jag) men det smakar helt underbart! Testa! :)
#21 - 23 november 2005 17:37

Aaah, du löste vårt problem! :D

Hur gör man när man vill citera två olika meddelanden?

Okej, ingen saltkaka.... ;)[/QUOTE]

Hihi :)
Annars kanske ni har den för länge i ugnen? Gå inte strikt efter tiden, känn på kakan med en "potatissticka". Den ska vara hyffsat fast längs kanterna, men i mitten ska det vara degit!

Finns väl inget smidigt sätt att citera två meddelande, du får helt enkelt klippa in det andra du vill citera och skriva [ QUOTE]blablabla[ /QUOTE] (utan mellanslaget i början)
#22 - 23 november 2005 17:39
[QUOTE=Raven]
ASGARV spring in i köket med dej så blir de bättre ska du se ;)
[/QUOTE]

mm.. lutar starkt åt det ;)
Men hittils har jag inte ens hunnit slita mig från den här tråden juuu..
Damn you!
#23 - 23 november 2005 17:39
Har en känsla av att den här helgen inte kommer vara bra för min figur... (lagrar lite recept, eller jaaa klipper ut alltihop...) *men d e ju gott ju* :D
#24 - 23 november 2005 17:41
[QUOTE=y0da]
Finns väl inget smidigt sätt att citera två meddelande, du får helt enkelt klippa in det andra du vill citera och skriva [ QUOTE]blablabla[ /QUOTE] (utan mellanslaget i början)[/QUOTE]

Aha, naturligtvis...smart! :=)

Man kanske kan ta o hoppa över käket o gå rakt på efterrätten, det är ju trotts allt lillördag! :D *funderar*
#25 - 23 november 2005 17:42
Mitt bidrag är taget från en dansk bagebok, så ni får ha överseende med översättningen.
Ni måste prova denna goda kaka.

Christians yndlingschokoladekage
I ovnfast serveringsform på 1,5 l med 5 cm kant.
160 gr . 40-50 min

4 ägg
160 g socker
160 g mjukt smör
80 gr riven choklad
½ tsk kanel
160 g mandlar
1 nypa salt

Hacka mandlarna (med skal) fint el mal (ej en fisk) dem

Dela äggen och vispa äggulorna med hälften av sockret. Rör i det mjuka smöret. Tillsätt den rivna chokladen och kanel

Vispa vitorna halvstyva med en nypa salt. Tillsätt 2 msk av resten af sockret och låt det sista sockret långsamt rinna i, medan vitorna vispas helt styva och blanka.

Häll i först en tredjedel av vitorna i äggmassan, så de hackade mandlarna o därefter resten af vitorna.

Häll degen i den smorda formen och grädda den 45 min i 160 gr.

Låt kakan svalna, ta kakan med sked. Den går inte att skära.
Underbart god.
#26 - 23 november 2005 17:44
[QUOTE=jaffehuff]Har en känsla av att den här helgen inte kommer vara bra för min figur... (lagrar lite recept, eller jaaa klipper ut alltihop...) *men d e ju gott ju* :D[/QUOTE]

Jag ska till flickan i helgen jag :) Blir nog inga problem för min del.. men julen blir faaaarlig... menmen.. om jag aldrig har brytt mig innan så varför skulle jag göra det nu?.. hehe

Kan passa på att rekomendera följande länk:
http://www.vegan.nu/recipes/index.php?category=6

Finns många bra recept där! Fungerar alldeles ypperligt även till oss som inte är veganer.
#27 - 23 november 2005 17:45
Finns väl inget smidigt sätt att citera två meddelande, du får helt enkelt klippa in det andra du vill citera och skriva [ QUOTE]blablabla[ /QUOTE] (utan mellanslaget i början)[/QUOTE]

Aha, naturligtvis...smart! :=)

Man kanske kan ta o hoppa över käket o gå rakt på efterrätten, det är ju trotts allt lillördag! :D *funderar*[/QUOTE]

hmm.. å på en lillördag kan man ju för bövelen inte städa!! eller hur? :P
#28 - 23 november 2005 17:47
26 inlägg på 10 min! Måste nästan vara snudd på rekord va?.. hehe
Många gottegrisar här :) Man är i gott (bokstavligt?) sällskap!
#29 - 23 november 2005 17:48
Mina lussebullar jäser i DETTA NUUU!!! *WOW*
#30 - 23 november 2005 17:54
[QUOTE=y0da][QUOTE=jaffehuff]
Man kanske kan ta o hoppa över käket o gå rakt på efterrätten, det är ju trotts allt lillördag! :D *funderar*[/QUOTE]
hmm.. å på en lillördag kan man ju för bövelen inte städa!! eller hur? :P[/QUOTE]

Nää, absolut inte! :D Ta o gör den där smarriga chokladkakan eller så istället! Kan du ta med dig en bit av den (om den inte tar slut innan dess...) när du skulle göra besök i helgen! Tänk så trevligt att ge bort en god kaka! :)
#31 - 23 november 2005 17:57
1 kaka till åleds och 1 kaka till kaj.p kanske?
får man extra rabatt då tro?.. hehe
#32 - 23 november 2005 17:59
Här är en lista över saker som ska bakas denna vecka;
5-minuters-kolor
Kladdkaka
möjligtvis kanelbullar
Fudge
Knäck

;D JULEN ÄR HÄR! TRALALALA!
#33 - 23 november 2005 18:01
[QUOTE=gladhertha]Här är en lista över saker som ska bakas denna vecka;
5-minuters-kolor
Kladdkaka
möjligtvis kanelbullar
Fudge
Knäck

;D JULEN ÄR HÄR! TRALALALA![/QUOTE]

5-minuters-kolor? Låter jobbigt.. räcker la gott med en minut tycker jag ;)

Plita gärna ner receptet, låter lite intressant.
#34 - 23 november 2005 18:07
[QUOTE=y0da]
5-minuters-kolor? Låter jobbigt.. räcker la gott med en minut tycker jag ;)

Plita gärna ner receptet, låter lite intressant.[/QUOTE]

Kommer från länken nån la in nyss... http://www.vegan.nu/recipes/index.php?recipe=1107 [hämtat 051123 19:08]

[size=3]5-minuters-kola[/size]
[right](4 röster)[/right]

C:a 100 g margarin
2 dl socker
2 dl sirap
6 msk kakao

Smält margarinet i en kastull och blanda i resten av ingredienserna. Rör runt på ganska svag värme tills den får en bra konsistens, vilket vill säga ganska mycket mer än 5 min, det varierar efter gång och efter person. För att kolla hur pass färdig den är tar man ett glas kallt vatten och droppar i lite av smeten. Stelnar den så är den färdig. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och låt stelna.

Finns många sådana där varianter, kanske värt o testa *kollar kylen efter smör*
#35 - 23 november 2005 18:41
rofl
hämtad från länken jag pastade.. just snyggt.. *kryper tillbaks in i skalet*
#36 - 23 november 2005 18:51
Japp, de är den kolan. GOTT!
#37 - 23 november 2005 19:22
*tar fram en kastrull*
i med: 3 dl socker, 1msk vaniljsocker, 2 msk kakao, 50 gram smör, 2 dl grädd.... grädde.. grädde?!.. jag vet att jag har grädde!!!......HELVETE!
man kanske ska köra en snabbkoll innan man börjar ;)
mot Q8!
#38 - 23 november 2005 20:16
Smarrig bananpaj

[font=Comic Sans MS][color=red]Tror denna ligger i mattråden oxå, fast den passar bättre här ;) superenkel och vansinnigt god ;)[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]Skiva ca 5 bananer i en ugnsfast form.
Strö över kanel.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Blanda 3 dl vetemjöl och 2 dl socker (ev.kan man byta ut hälften av sockret till brunt farin)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Strö socker/mjölblandningen över bananerna.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Skiva (lättast med osthyvel) smör eller margarin och täck hela formen.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Grädda i ugn 220 gr, 20-25 minuter.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Serveras med glass, grädde eller vaniljsås. [:-21] [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]Man kan med fördel göra en stooor paj i långpannan om man är många, då brukar jag 3-dubbla receptet.[/color][/font]
#39 - 23 november 2005 20:18
Maria! Den ska jag komma ihåg! En variant till den klassiska äppelpajen jag gör 3 ggr i veckan ;D
#40 - 23 november 2005 20:41
Fudgen blev suverän!
Ska bli en god kväll detta.. hehe..

Efterlyser ett litet recept. Vill väldigt gärna göra ischoklad till min flickvän då hon aldrig har smakat det! Kruxet är att hon är allergisk mot mjölkprotein och nötter, kan alltså inte använda blockchoklad. Någon som har recept eller tips på hur man kan göra ischoklad utan detta?
Borde ju gå att göra något med kakao, sirap, socker? och kokosfett eller nått?....
#41 - 23 november 2005 20:51
Haha, hade jag varit du hade jag ställt mig o kletat ihop nåt med nämnda ingridienser! Risken är väl bara att det blir mer kola än choklad, men det är ju inte så farligt!:D

Men det finns ju sån där choklad med väldigt hög kakaohalt. Kan det inte funka med sån o blanda ut den lite mer än normalt?

Hoppas du får fram nåt bra recept!
#42 - 24 november 2005 07:14
Verkar inte existera någon sådan choklad tyvärr :(
Har letat som f_n efter det, de få som inte innehåller mjölkprotein eller nötter har texten "Kan innehålla spår av nötter". Jävligt illa faktiskt.

Kom också och tänka på att det nog blir mer cola än choklad ;). Men kakao, socker och kokosfett borde la nästan funka? Men det är ju lite småjobbigt att labba fram något själv, smidigare om det finns ett recept ;).
#43 - 24 november 2005 07:54
Kan inte vanlig mjölkfri choklad funka om man smälter ihop den med extra kakao och tar i mer fett ?
#44 - 24 november 2005 08:10
[QUOTE=y0da]Kom också och tänka på att det nog blir mer cola än choklad ;). Men kakao, socker och kokosfett borde la nästan funka? Men det är ju lite småjobbigt att labba fram något själv, smidigare om det finns ett recept ;).[/QUOTE]

Titta vad jag hitta :)

250 g kokosfett
2 ägg
4 msk kakao
6 msk strösocker

Smält kokosfettet på svag värme. Låt svalna något. Blanda samman ägg, kakao och strösocker. Tillsätt det smälta kokosfettet i en fin stråle och arbeta samman massan tills den tjocknar något. Häll upp i små pappersformar. Ställ kallt att stelna.
#45 - 24 november 2005 08:14
[QUOTE=anna.b]Kan inte vanlig mjölkfri choklad funka om man smälter ihop den med extra kakao och tar i mer fett ?[/QUOTE]

Jovisst, bör det göra. Problemet är att det står alltid "Kan innehålla spår av nötter" på dem :(
Har läst på massvis med förpackningar, men har aldrig hittat något som inte innehåller mjölkprotein eller nötter.
#46 - 24 november 2005 08:15
[QUOTE=anna.b]

Titta vad jag hitta :)

250 g kokosfett
2 ägg
4 msk kakao
6 msk strösocker

Smält kokosfettet på svag värme. Låt svalna något. Blanda samman ägg, kakao och strösocker. Tillsätt det smälta kokosfettet i en fin stråle och arbeta samman massan tills den tjocknar något. Häll upp i små pappersformar. Ställ kallt att stelna.[/QUOTE]

Min hjälte!!
*bugar sig*

Då kanske man kan göra flickan lite extra glad till jul :)
#47 - 24 november 2005 08:15
massa mjölkfria recept finns på http://www.gilbertson.nu/kokbok/
#48 - 24 november 2005 08:23
[QUOTE=anna.b]massa mjölkfria recept finns på http://www.gilbertson.nu/kokbok/[/QUOTE]

Danke!
Skickade ett mail till dem och frågade om de visste om någon choklad som inte har mjölk eller nötter :)
#49 - 24 november 2005 09:18
Busenkel björnbärsglass
Recept för 4 portioner.

Det här är en så enkel dessert att den som inte ens hittar till köket klarar av den. Men det är viktigt att bären är frusna.

225 g frusna björnbär (helst osockrade)
250 g kesella vanilj eller vaniljvisp

Kör alltsammans (utom ett par bär till dekoration) med mixer till en fluffig smet.
Häll upp i små glas, dekorera med bär och njut genast med sked.
#50 - 24 november 2005 16:21
den här tråden är bäst! håll den vid liv vänner! jag ska dock göra kola! :}
#51 - 24 november 2005 16:36
KOLAN VAR MAMAM! Smeten iaf ;D Min dubbelsats håller på att stelna...suuuupergooooott! Imorrn blir de Fudge å Ischoklad!
#52 - 24 november 2005 17:16
Smalare kladdkaka
Nästan fettfri!

1 kaka, 8 bitar
Tillagningstid ca 45 min

1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 msk kakao
1 krm salt
1 dl kesella, 1%
1 dl vetemjöl

Näringsvärde per portion:
Energi 183
Kolhydrater 34
Protein 5
Fett 3

1 tsk margarin eller smör, till formen
1 msk florsocker, till garnering

Gör så här
1. Smörj och mjöla en rund form med löstagbar kant, sätt ugnen på 175 grader
2. Rör ihop socker, sirap, ägg, kakao och salt, tillsätt sedan kesella och mjöl och rör ihop till en jämn smet.
3. Fördela smeten i formen och grädda i 25 minuter.
4. Pudra över lite florsocker och servera kakan med glass och färska bär
#53 - 24 november 2005 17:40
ojojoj vad god kolan var! :p den har inte stelnat ännu men den smakar nästan kladdkaka :)
#54 - 24 november 2005 18:24
"kolan" är även en superb chokladsås till glassen! ;) När den inte har stelnat dvs.
#55 - 24 november 2005 19:09
dock är den äckligt söt som kola.. ett tips är att ha mindre socker?
#56 - 24 november 2005 19:11
Jo möjligtvis. Hmm, får inte riktigt min att stelna..:S
#57 - 24 november 2005 19:16
smalt choklad i vattenbad (jag älskar att använda vit choklad till det här men det är en smaksak) blanda i russin, hasselnötter och coctailbär. Klicka ut på smörpapper och låt stelna. Himla bra godis och jag börjar nästan dräggla vid blotta tanken
#58 - 24 november 2005 21:22
Elaka gubbens kakor

[font=verdana][size=2]Ingredienser:
2 ägg
3 dl socker
1krm salt
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1½-2 dl mjöl
100 g smält smör eller margarin

Gör så här:
Blanda alla ingredienser strila till sist i det smälta
smöret/margarinet. Häll smeten i 12 muffinsformar eller en mellanstor form(gärna med löstagbar botten). Grädda i 175° i ca 30-40 min.
[/size][/font]
#59 - 24 november 2005 21:30
Vore bra med recept för diabetiker också.
Vi blir alldeles för frestade annars.):
#60 - 24 november 2005 21:34
Iscappuccino
Recept för 8 portioner.

2 1/2 dl strösocker
1 dl vatten
5 tsk espresso eller stark kaffe
1/2 l mörk choklad (60-70%)
1 tsk kanel, malen
4 ägg
1/2 l vispgrädde

Hacka chokladen i fina små bitar. Blanda socker, vatten och espresso i en liten kastrull. Koka upp och låt koka i 3 minuter. Ta kastrullen från spisen. Lägg chokladen, kanel och ägg i en blender och tillsätt den heta kaffeblandningen och mixa cirka 3 minuter. Låt svalna till rumstemperatur. Vispa upp grädden i en stor bunke och rör sedan i choklad/kaffe blandningen.
Häll i individuella efterrätt-skålar, eller koppar avsedda för cappuccino. Täck med plast och ställ i frysen cirka 8 timmar. Ta gärna fram desserten 15 minuter innan servering. Dekorera med lite vispad grädde och strö över lite kanel.
#61 - 24 november 2005 21:39
Dansk ostpaj

Recept för 4 portioner.

Enkel paj som smakar mycket. Osten går givetvis att variera, men prova med smakrik dansk, det blir mycket gott.

2 plattor fryst smördeg
200 g riven dansk ost (havarti eller svarta sara till exempel)
2 ägg
2 dl mjölk
1 tsk salt

Låt smördegen tina. Dela den i fyra delar och tryck ut i fyra portionskoppar. Blanda ihop ost, ägg och mjölk. Smaka upp med salt och häll i formarna. Baka av i ugn på 200 grader cirka 15 minuter eller tills äggstanningen är fast och degen har fått gyllenbrun färg

Hoppas den funkar för diabetiker :D
#62 - 25 november 2005 16:45
yOda:

Finns tydligen en choklad utan spår av nötter märket heter, Michel Cluizel, men fråga för säkerhets skull
#63 - 27 november 2005 17:27
låt inte tråden dö! :) jag skulle väldigt gärna ha mer recept på kolor/smågodis nu mot jul :p
#64 - 28 november 2005 17:28
Själv tänker jag köra den enklaste varianten av alla julgodis: smälta choklad o ha lite smått & gott däri. Torkad frukt (papayan är ju huuur god som hyelst! :D), russin naturligtvis o kanske lite flingor eller knäckebröd. Krossat knäckebröd (god sort) o russin är supersmask! (testade det härromdagen, inte meningen att brödet skulle bli kross men....)
Brorsan brukar göra en supersmarrig snickers, tyvärr har jag inte receptet nu. Det är typ k-flingor, sirap o jordnötssmör som man täcker m choklad. Smask :D :D
#65 - 28 november 2005 17:42
Brownies

ca 24 st
Kakorna kallas också för amerikanska chokladrutor. De ska vara lite halvmjuka (kladdiga) inuti.

175 g smör eller margarin
4 msk kakao
3 ägg
3 ½ dl socker
2 ½ dl mjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
100 g sötmandel
Garnering:
200 g mörk blockchoklad
valnötter

Ugn: 175 grader
Smält matfett och kakao på svag värme
Vispa samman ägg och socker, dock inte så mycket att det blir poröst. Tillsätt det smälta kakaofettet.
Grovhacka mandeln och rör ner den i smeten. Blanda samman mjöl och vaniljsocker. Rör till sist ner det i smeten.
Häll smeten i smord form, cirka 20x30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 25- 30 minuter.
Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Bred chokladen över den kalla kakan. Låt chokladen halvstelna och skär sedan kakan i fyrkanter. Lägg en valnöt på varje fyrkant.
#66 - 28 november 2005 17:44
Gammaldags "fudge"

600 g socker
1 pkt gelantin
2 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl ljus sirap
170 g osötad choklad
300 g smör
1 vaniljstång
2 1/2 dl grovt hackade valnötter

Smöra en eldfast form ca 20x20 cm
Blanda sockret med det torra gelantinet i en kastull. Häll i mjölken och sirapen och lägg i smöret, chokladen och vaniljstången
Koka upp på medelvarm platta. rör ofta tills karamelltermometern mäter 115 g eller tills litet av smeten i kallt vatten bildar bollar som blir platta när de tas ur vattnet
Tag kastrullen av spisen och häll innehållet i en stor bunke. Rör kraftigt med en träsked och låt svalna i 25 minuter.
Blanda i valnötterna. Bred ut kolamassan i den smörade formen. Låt massan kallna och skär sedan upp den i fyrkanter.
#67 - 29 november 2005 22:47
Nån som kanske har ett tips på en jättesnabb o jättegod (choklad)kaka?
Hoppas på lite tips....:)
#68 - 2 december 2005 17:42
Testade en supersmarrig efterrätt igår:
(perfekt om man har risgrynsgöt kvar, nu i jultid)

[size=4]Saffranspudding[/size] (ska bli t 6p, men vi åt bara upp hälften)
[size=3]Blanda risgrynsgröt (ca 3-4portioner färdigkokt) med tre ägg och ca 1dl grädde (byt ev ut hälften mot mjölk). Hacka en näve skållade mandlar o en näve russin o blanda ner detta tillsammans med 1pkt (0,5 g) saffran. In i ugn 175 grader ca 45min.[/size]

[size=3]Njuts bäst ljummen med lättvispad grädde o ev en god sylt![/size]

(Kan tala om att det blev mycket godare än jag trodde. En förutsättning är väl dock att man tycker om saffran ;) Ska ta o värma upp en restbit nu *läska*)
#69 - 2 december 2005 17:49
[QUOTE=anna7607]Brownies

ca 24 st
Kakorna kallas också för amerikanska chokladrutor. De ska vara lite halvmjuka (kladdiga) inuti.

175 g smör eller margarin
4 msk kakao
3 ägg
3 ½ dl socker
2 ½ dl mjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
100 g sötmandel
Garnering:
200 g mörk blockchoklad
valnötter

Ugn: 175 grader
Smält matfett och kakao på svag värme
Vispa samman ägg och socker, dock inte så mycket att det blir poröst. Tillsätt det smälta kakaofettet.
Grovhacka mandeln och rör ner den i smeten. Blanda samman mjöl och vaniljsocker. Rör till sist ner det i smeten.
Häll smeten i smord form, cirka 20x30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 25- 30 minuter.
Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Bred chokladen över den kalla kakan. Låt chokladen halvstelna och skär sedan kakan i fyrkanter. Lägg en valnöt på varje fyrkant.[/QUOTE]

Men fan! jag som skulle sätta mig ner och surfa i lugn och ro.. måste jag börja baka juh ;)
#70 - 2 december 2005 17:54
ett tips; 5 min kolan är otroligt god och håller länge ;) måste göra mer! :D
#71 - 12 december 2005 16:15
Jordgubbs- moussetårta

Sockerkaka till tårtbotten:
3 ägg
3 dl socker
1 dl hett vatten
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Jordgubbsmousse:
1/2 l jordgubbar (250 g)
2 ägg
3/4 dl socker
1/2 dl pressad apelsin eller vatten
1 msk gelatinpulver
2 dl vispgrädde
jordgubbar till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform med löstagbar botten, 2 l. Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt vattnet, lite i taget, mot slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 min. Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp.
Dela sockerkakan i två bottnar. Lägg tillbaka den ena i bakformen med en skuren sida upp. (Frys ev den andra. Den ska inte användas nu.)
Mosa jordgubbarna genom en sil eller i matberedare, tryck ev moset genom en sil så att de små kärnorna kommer bort.
Vispa ägg och socker pösigt.
Häll apelsinjuicen i en liten kastrull och strver gelatin att svälla.
Låt stå ca 5 min.
Värm sedan försiktigt så att gelatinet löser sig. Blanda äggsmeten med jordgubbsmos och apelsingelatin. Vispa grädden och vänd ner den.
Lägg ev några delade jordgubbar på sockerkaksbottnen i formen och häll i mousseblandningen.
Täck över och ställ i kylskåp tills moussen stelnat. Ta tårtan ur formen och garnera med jordgubbar. (Tårtan går bra att frysa.).
#72 - 13 december 2005 17:57
Fudgen Var riktigt god, ska försöka hitta några av morsans recept då dom är riktigt bra!
#73 - 14 december 2005 08:48
Vit chokladpannacotta

Recept för 4 portioner.

4 dl vispgrädde
2 gelantinblad
100 g vit choklad

Blötlägg gelantinet i kallt vatten. Koka upp grädden och smält chokladen. Krama ur gelatinbladen. Blanda, häll upp i ett glas och ställ i kylen cirka två timmar.
Garnera med skivade jordgubbar eller annat färskt bär/frukt.
#74 - 14 december 2005 13:04
Ähuuummm... nu känner man sig så där dum igen. Men vad ÄR gelatin?? Nån som vet?
#75 - 14 december 2005 13:17
Vad består egentligen gelatin av? Kommer det från djurriket eller växtriket Gelatin utvinns från grissvål. Det finns ett vegetariskt alternativ som heter agar-agar och tillverkas av alger. Agar-agar hittar du till exempel i hälsokostaffärer.

Vad det de du ville veta???
#76 - 14 december 2005 14:24
Inte kakor i dyl, men är det någon som vet var man får tag på VÖRT? Flytande vört till matbröd alltså.
#77 - 14 december 2005 15:07
Gelatin tillverkas genom avkok av slaktrester, skelett och senor. Jättesmaskigt! Verkligen!
Agar-agar tillverkas av sjögräs, tycker då jag låter betydligt mer aptitligt.
#78 - 14 december 2005 15:13
[QUOTE=y0da]Gelatin tillverkas genom avkok av slaktrester, skelett och senor. Jättesmaskigt! Verkligen![/QUOTE]
Ibland är jag glad att jag är vegetarian ...
#79 - 14 december 2005 15:14
Jag är alltid glad över att vara vegeterian =)
#80 - 14 december 2005 15:39
KALASBOLLAR
ca 30 st.

100 g margarin
1 1/2 dl socker
1 msk vanillinsocker
2-3 msk kakao
2 msk kallt vatten
5 dl havregryn
kokosflingor, havregryn eller pärlsocker
Ta fram en skål och lägg i margarin (helst mjukt) och socker.
Rör om tills det blandats ordentligt.

Häll i vanillinsocker, kakao, kallt vatten och havregryn.
Blanda ihop allt noga till en tjock massa.

Rulla lite av massan i taget mellan handflatorna till små bollar.

Rulla bollarna i kokosflingor, havregryn eller pärlsocker
som du häller upp på en tallrik eller liten bricka.

Förvara kalasbollarna i kylskåpet.

Mumma/Lasse
#81 - 15 december 2005 09:24
[QUOTE=y0da]Jag är alltid glad över att vara vegeterian =)[/QUOTE]

Självklart är jag alltid glad över att vara vegetarian!:) Men ibland kan det vara svårt, tex farmor och farfar tycker jag ska äta kött. Och det är inte lätt att förkara varför jag bara vill äta grönsaker;)
#82 - 16 december 2005 21:24
Fikongott

Fikongott/Fikonbars
För er som älskar fikon *maoom!*. En supergod julig energibar! :)

Mixa 250g fikon som du tagit bort stjälkarna på och skärt, med 2msk kakao blandat med 2 msk vatten i en mixer. Mixa i 3 dl musli eller cornflakes (en lättare variant) och 100g torkade aprikoser. Tillsätt ev 1msk rapsolja. Vänd ner 2dl havregryn och om du älskar fikon 50g fikon till. Alternativt russin. Kavla ut massan mellan två bakpapper. Smält 250g mörk choklad i vattenbad. Häll över och fördela jämt. Låt stelna och skär i bitar.

Supergott. Och inte massa socker i heller.
#83 - 17 december 2005 19:51
Här tog 5min kolan faktiskt endast 6min från det jag började plocka ut sakerna ur skåpen.................Å go blev den också.

Go Jul
#84 - 17 december 2005 20:28
Lite godis från mig.

Marcos kulor jätte goda till kaffet.

200 gr Marsipan
60gr cocos
2 msk Baileys
1 msk Kakao

blanda ihop alla ing. rulla till kulor.

Snickers

1 burk Jordnötssmör med bitar
1 dl Socker
1 liter puffat ris
1 dl Cocos
175-200 gr Mörk blockcholklad

Lägg bakplåtspapper i botten på en liten långpanna ca 20x25 cm.
Blanda i en kastrull jordnötssmör, socker och sirap, låt det nästan koka upp på svag värme under omrörning. det kan lätt brännas vid, ta bort från plattan, rör ner puffat ris och cocos blanda ordentligt.
Bred ut smeten i långpannan.
Smält blockchokladen och bred den över godiskakan.
Låt långpannan stå i kylen en stund så chokladen börjar stelna, skär kakan i bitar. låt dem stelna innan du tar en smakbit.

Akta plomberna kan lätt följa med, men den är urgod.
#85 - 17 december 2005 20:36
Måste ha... socker![:-35]
#86 - 18 december 2005 18:06
Om ca 10 minuter blir mina hasselnöts/chokladsnittar färdiga! Om det är nått att ha så skriver jag upp receptet här.
#87 - 15 februari 2006 09:52
Bilbanetårta

[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=seagreen]10-12 portioner

Ingredienser:
Tårtbotten
3 ägg
3 dl strösocker
1 dl hett vatten
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Fyllning
1 banan
2 1/2 dl Kelda vaniljsås
1 dl sylt, t ex jordgubb

Garnering
3 dl vispgrädde
några droppar grön karamellfärg
gul marsipan
sega bilar
ev start, mål och hastighetsskyltar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i vattnet lite i taget. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör försiktigt ner det i ägg- och sockerblandningen. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan svalna innan den stjälps upp. Skala och mosa bananen. Vispa vaniljsåsen hårt. Dela kakan i 3 bottnar med en vass kniv. Lägg ihop dem med ett lager banan och hälften av vaniljsåsen och ett lager med sylt och resterande vaniljsås. Vispa grädde och karamellfärg. Bred grädden på tårtan. Kavla ut marsipanen tunt på lätt mjölat bakbord. Skär eller sporra ut ca 2 cm breda remsor i snirkliga former och lägg på tårtan. Dekorera med bilar. Stick ner start, mål och hastighetsskyltar som du kan göra av t ex papper eller kartong, tejp och tandpetare.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#88 - 15 februari 2006 23:26
Yoghurtkaka

[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=gray]4-5 bitar

Ingredienser:
2 ägg
1/2 dl flytande honung
250 g Arla Köket Kesella kvarg
1/2 krm salt
2 msk vetemjöl
1 dl Arla Köket medelhavsinspirerad matyoghurt
2 dl färska bär

Gör så här:
Sätt ugnen på 200°. Vispa ihop ägg och honung. Rör i kvarg, salt, mjöl och yoghurt. Häll smeten i smorda ugnssäkra portionsformar. Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Låt kakorna svalna. Toppa med bär.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#89 - 16 februari 2006 08:26
Någon som har testat "Aztekernas chokladdryck"?
#90 - 17 januari 2007 16:53
After Eight Glass

[FONT=verdana][SIZE=1]

[/SIZE][/FONT][FONT=Franklin Gothic Medium][SIZE=3][COLOR=green]6 port
Ingredienser:
3 Äggula
3 msk Florsocker
15 Bitar After Eight
3 dl Vispgrädde

Gör så här:
Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Sjud blandningen i en tjockbottnad kastrull under kraftig omrörning tills den tjocknar. Tillsätt chokladbitarna och låt dem smälta i den varma blandningen. Låt svalna. Vispa grädden och blanda ner den i smeten. Frys glassblandningen i en form 3-4 timmar och rör om någon gång. Eller frys i glassmaskin 20-30 minuter.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#91 - 17 januari 2007 17:52
[quote=RÖDLÖGA;901512]

[FONT=Franklin Gothic Medium][SIZE=3][COLOR=green]6 port [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]Ingredienser: [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]3 Äggula [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]3 msk Florsocker [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]15 Bitar After Eight [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]3 dl Vispgrädde [/COLOR][/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]Gör så här: [/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Franklin Gothic Medium][COLOR=green]Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Sjud blandningen i en tjockbottnad kastrull under kraftig omrörning tills den tjocknar. Tillsätt chokladbitarna och låt dem smälta i den varma blandningen. Låt svalna. Vispa grädden och blanda ner den i smeten. Frys glassblandningen i en form 3-4 timmar och rör om någon gång. Eller frys i glassmaskin 20-30 minuter.[/COLOR][/FONT][/SIZE][/quote]

Oh, my goodness!!!!!!!!!! Vad gott!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D :D :D
Måste göra!!!!!
#92 - 19 januari 2007 21:22
Flamberad glassbomb med sommarsmak

[FONT=Courier New][SIZE=3][COLOR=darkslateblue]8 portioner

Ingredienser:
1 l Vaniljglass
3 dl Hallon och blåbär frysta
1 dl Florsocker
2 dl Creme fraiche
12 Maränger
3 Äggvitor
2 dl Socker
3 cl Creme de framboise (likör)

Gör så här:
1. Ta fram glasspaketen ur frysen och skär glassen i 2 cm tjocka skivor.
2. Klä en rund skål invändigt med plastfolie. Ställ glasskivorna runt om i skålen och ställ sedan in formen i frysen.
3. Kör de frysta hallonen och blåbären i en matberedare eller mixer tillsammans med florsockret.
4. Tillsätt creme fraiche. Ta ut skålen ur frysen och fyll den med hallon och blåbärssmeten.
5. Tryck ner marängerna i smeten och ställ in skålen på nytt i frysen. Strax före servering sätts ugnen på 275 grader.
6. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och blanda ner sockret försiktigt.
7. Ta fram skålen med glassen ur frysen och stjälp upp den på ett ugnssäkert fat.
8. Bred marängsmeten runt om hela glassbomben. Grädda den ett par minuter eller tills marängen har fått fin färg. Passa noga så att den inte bränns.
9. Häll den heta spriten i en äggskalshalva. (Det måste inte vara crème de frambòise, whiskey eller cognac duger).
10. Placera äggskalshalvan överst på glassbomben. Tänd på spriten.
11. När den slocknat hälls eventuellt den sprit som finns kvar över glassbomben innan den serveras.
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#93 - 18 december 2010 21:05
Morotskaka!!!!!!

2 ägg
200 g strösocker
1 dl olja
150 g vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk pressad citronsaft
Lite salt
3 tsk kanel
3-4 dl riven morot
Ca. 2 dl russin
70 g valnötter, hackade
Smör till smörning av kakformen
125 g Philadelphia ost (light kan med fördel användas för ett fettsnålare alternativ)
Lite citronsaft
1, 5 dl florsocker

Tillvägagångssätt för morotskaka med philadelphiaglasyr:

Vispa ihop ägg, strösocker och olja. Häll ner vetemjöl, bakpulver, salt och kanel i skålen och rör försiktigt runt. Hacka valnötterna och tillsätt dessa tillsammans med morötter, russin och citronsaft. Det hela blandas väl innan det hälls ned i den smorda kakformen. Grädda i ugnen i 175 grader, 45 min. Då kakan är avkyld görs glasyren genom att blanda Philadelphia osten, florsockret och citronsaften. Glasyren fördelas jämnt över kakan innan servering.
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 18 december 2010 22:01
Det låter riktigt gott Rödlöga:d
#95 - 18 december 2010 22:04
Hej Rödlöga, vad länge sedan, men vad kul, nu ska jag göra aftereight glass och morotskaka.
#96 - 18 december 2010 22:11
Jag blir ännu mer tjock av att läsa tråden:d
Men tack för härliga recept, många av dem ska provas

Annons