Recept på "fisksoppa"?

#1 - 13 september 2017 00:13
Jag är på gång med ett aquascape med ett visst tema som jag behöver förslag på fisk till.

Förutsättningarna är 222liters kar, 110x45x45.
ph 7.5, kh/gh 9.
Julasand, ev. en sektion med mörkare, grövre sand.
Blandade växter/mossa.

Önskemål är:
1st blågul fisk.
10-30st små stimfiskar (gärna gröna?)
1st "ful" mal.
Om kompatibelt, 1st liten krabba eller Vampyrräka

Tacksam för förslag som kan fungera :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 september 2017 13:54
Det är alltid svårt att tipsa för det finns ju 10.000 arter att välja mellan och smaken är ju så olika :p
Du har inte funderat närmare på från vilka fiskargrupper som fiskarna skall komma.
#3 - 15 september 2017 00:26
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2372832]Det är alltid svårt att tipsa för det finns ju 10.000 arter att välja mellan och smaken är ju så olika :p
Du har inte funderat närmare på från vilka fiskargrupper som fiskarna skall komma. [/QUOTE]

Sant, fast därför kan det även vara bra med tips från andra :)

I mitt andra kar har jag Maingano och Petrotilapia "thick bars", så därför funderade jag mest på något annat än ciklider i det nya.
Stimfisken kan gärna vara tetror av något slag.
Den ensamma blågula vet jag dock ej..finns det någon blågul Betta som kan leva tillsammans med ett stort stim andra?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 september 2017 15:36
Betta splendens finns ju i alla färger så det finns säkert någon blågul också. Och den funkar ju med tetror som inte är väldigt små.
Annars när det gäller fiskar i blågult så tänker man närmast på Malawi för det finns det flera av fast de passar kanske inte så bra ihop med tetror.
#5 - 19 september 2017 01:55
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2372879]Annars när det gäller fiskar i blågult så tänker man närmast på Malawi för det finns det flera av fast de passar kanske inte så bra ihop med tetror.[/QUOTE]

Mjo, det är ju just det. Pseudotropheus sp. acei passar in fint i mitt färgtänk och utseende.
Kan Microdevario Kubotai vara lämpligt sällskap? Även fast dom vill ha lägre ph...hmm.
Det är inte lätt när det är svårt :p
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 september 2017 18:05
Det är definitivt inte något lämpligt sällskap. Skall du ha Malawiciklider så komplettera på sin höjd (förutom med andra malawis) med någon L-mal eller synodontisar
#7 - 20 september 2017 18:55
[QUOTE=Badgerslayer;n2372889]

Mjo, det är ju just det. Pseudotropheus sp. acei passar in fint i mitt färgtänk och utseende.
Kan Microdevario Kubotai vara lämpligt sällskap? Även fast dom vill ha lägre ph...hmm.
Det är inte lätt när det är svårt :p
[/QUOTE]

Har lite svårt att förstå ditt "färgtänk/fisksoppa"? Varför inte ha arter som trivs tillsammans och kommer från samma "miljö" oavsett färg även om det nu är aquascape?

//Inger
#8 - 21 september 2017 00:15
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2372933]Det är definitivt inte något lämpligt sällskap. Skall du ha Malawiciklider så komplettera på sin höjd (förutom med andra malawis) med någon L-mal eller synodontisar[/QUOTE]

Då skippar vi den kombon.
#9 - 21 september 2017 00:18
[QUOTE=Inger H;n2372938]

Har lite svårt att förstå ditt "färgtänk/fisksoppa"? Varför inte ha arter som trivs tillsammans och kommer från samma "miljö" oavsett färg även om det nu är aquascape?

//Inger[/QUOTE]

Jag vill ju ha arter som trivs tillsammans! Kommer dom från samma miljö ursprungligen så är ju det åxå en bonus. Det är ju därför jag vill ha tips på arter som funkar ihop. :)
#10 - 21 september 2017 09:02
Sen har du svärdbärare och guppy/endlers som har regnbågens alla färger, kanske någon färg passar bland dessa :).

//Inger

Annons