Eller också smäller flaskan (dunken?) om man trycker i så mycket.
Det råder lite delade meningar om vad det är som begränsar jästiden. Enligt mina experiment får man längre jästid (och lägre intensitet) om man tillsätter mindre jäst (snarare några kryddmått än ett paket). Enligt andra är det syret i flaskan (dunken) som är den begränsande faktorn. Socker är ju en kolhydrat, dvs. det består av kol, väte och syre. Jästsvamparna gör om detta till alkohol (en annan kombination av dessa grundämnen) och CO2. Till denna process krävs mera syre. Eftersom man jäser i ett "slutet rum" kommer syret i flaskan/dunken så småningom att ta slut. Då stannar jäsningen. Ett sätt att komma till rätta med det skall vara att tillsätta väteperoxid (H2O2), som i flaskan/dunken kommer att göras om till vatten och syre. Jag har testat, men för mig funkade det inte. Andra har dock sagt att det funkat för dem, så jag skall inte påstå nånting. Ett tredje sätt, som jag inte har testat, är att "binda" sockerlösningen med gelatin, vilken jästen sakta får äta sig igenom. Har diskuterats på det här forumet, om jag inte missminner mig.
Vill du påverka jästiden bara genom att trixa med ingredienserna tror jag i vilket fall att det bara är sockret du skall öka på, inte jästen. Jag har prövat att "mata" med mera socker när jäsningen börjar avta, och på så sätt förlängt tiden med ytterligare någon vecka. Det kan ju iofs också ha berott på att jag öppnade flaskan och skakade runt = mycket nytt syre.
Men tänk på explosionsrisken som sagt.