Köpte ett luftdrivet skumgummifilter för ett litet 30L kub.
På Aliexpress för 98 sek med frakt.
Kom levererad i en styv frigolit låda.
Skumgummit var lite intryckt när den blivit lite klämd under transporten. Den har efter ett par timmar återgått till sin orginal form.
Tyckte det var en rolig variant där man efter skumgummit kan lägga i lite filter media vid behov.

Men man får välja rätt storlek på filter media när de vita makaronerna bara får plats med 3st (till vänster ovan eller som på bilden nedan).

Men mittenhålet har en brygga så att inte små bitar faller ner i hålet.

Eheim pro filter bollar fick plats fint:

Givetvis kan man vila ner skumgummit och behållaren om man vill.
Dessutom kan man köra utan de specifika behållaren om man inte vill eller den spricker och går i sönder.
På baksidan finns två bra sugproppar (men alla sugproppar blir värdelösa efter några år och jag antar att samma kommer hända här.)
Som vanligt är det teleskop rör för utkastaren:

Lägg märke till den översta gråa 90° kröken för utkastaren ser väldigt lik 90° böjen efter filterbehållaren. Antar att det spar lite pengar när delarna är densamma. Men inte snygg i mitt tycke..men för en hundring skall man inte klaga.
Givetvis kan man luta en eller bägge filterpatronerna framåt horisontellt.
Rätt praktiskt att man slipper det tunna extra röret för luftanslutningen.utan trär ner slangen och ansluter den längre ner. En del mindre del att kludda och rengöra. (Ja det var över 30 år sedan jag hade ett sådant filter så detta är troligtvis standard idag?)

Hur funkar den då?
Jag har satt på en pytteliten svag mini luft pump.
Så flödet varierar beroende lite på mängden luft men antar att för mycket luft är inte bra iheller.
Men man kanske skulle trycka ner den så långt ner i karet som möjligt och utnyttja teleskopröröret utdraget så mycket som möjligt.
Det borde ge "starkast" flöde genom filtret och tvärtom.
En fördel med två "skumfiltrar" är att man kan rengöra en åt gången. Och genom det behåller man det andra skumgummit med alla sina bakterier intakt.
Lade upp en youtube video där jag har höjt utkastaren en bit ovan ytan för att visuellt kunna se hur mycket vatten som filtreras.
(Sen kan man jämföra senare om det är igensatt och behöver rengöras eller ej).
[YOUTUBE]
https://youtube.com/shorts/qop9nhWcf14?feature=share[/YOUTUBE]
Nu har jag ett annat litet eldrivet skumgummifilter och har driftsatt detta nya filter och tänkte ha det som det enda filtret.
Så när detta nya filter är belagt med nyttobakterier så är planen att ta bort det andra filtret.
Undrar hur många veckor det skall ta för att etablera bakterierna, så man säkert kan ta bot det gamla filtret? Men har ingen brådska egentligen..