Reaktor...skillnad? Och någon annan co2relaterad fråga

#1 - 15 augusti 2005 13:30
Hallojsan alles

Satt och tittade lite på reaktorer och en sak slog mig. Om vi säger en reaktor, "upp till 200L" vad är det som gör att den itne fungerar i låt säga ett 375L-kar?

Och om vi säger samma reaktor (upp till 200L) hur skulle den fungera i ex.vis ett 250L kar? Har ju pratats en del om hurvida dom anger vattenvolym i ett inrett kar, eller om det anges för total volym (tomt kar)

Och en annan fråga, har donat co2-tub...men, en dubbelklocka, är det verkligen nödvändigt? För som jag ser det så ptja, man märker la när co2:n är slut och då borde det räcka med en enkel tryck"utjämnare"/regulator?

För OM det skulle fungera, så slutar mitt kit på ca 750:- (co2tub, tryck"utjämnare"/regulator, nålventil (har jag liggandes här hemma) och reaktor/bubbelräknare)
#2 - 15 augusti 2005 14:10
[QUOTE=Iit_mutt]
Satt och tittade lite på reaktorer och en sak slog mig. Om vi säger en reaktor, "upp till 200L" vad är det som gör att den itne fungerar i låt säga ett 375L-kar?[/QUOTE]
Du får helt enkelt inte kapacitet att nå den CO2-nivå som du (och dina växter) vill ha med den mindre reaktorn i ett större kar...

[QUOTE=Iit_mutt]Och om vi säger samma reaktor (upp till 200L) hur skulle den fungera i ex.vis ett 250L kar? Har ju pratats en del om hurvida dom anger vattenvolym i ett inrett kar, eller om det anges för total volym (tomt kar)[/QUOTE]
Du skall inte ta siffrorna så bokstavligt utan mer som en riktlinje... använd vilket mått du vill.

Tips: Precis som vanligt så brukar tillverkarnas siffror vara glädjesiffror, så har du ett uttalat växtakvarie är det bra med lite marginal på kapaciteten.

Annons