Reaktor

#1 - 5 mars 2008 14:22
Hej. Ska bygga en ljusramp av vanliga lampor med ljusrör i som hänger i taket. Men jag har hört att reaktorerna ska sitta utanför så de inte blir fuktiga (jag ska inte ha nått täckglas), Men vad usan är REAKTORN för något?? Inte kondensatorn va?

Har alla ljusrörslampor reaktorer?
#2 - 5 mars 2008 19:38
Vad är ljusrörslampor för något påfund? :confused: Menar du lysrör? Till lysrör finns det reaktorer med tillhörande glimtändare, sedan finns en annan variant där du har HF-don som driver rören...
#3 - 5 mars 2008 19:40
Ja, alltså vanliga ljusrör, sånna som sitter i en armatur. Var sitter denna reaktor, går den att flytta på? Hur vet jag om jag har HF-don?
#4 - 5 mars 2008 19:48
om du har noll koll på elen i en lysramp så har du inget där att göra
#5 - 7 mars 2008 13:34
Köper du ett färdigt kit så är det inte särskilt komplicerat att hålla koll på elen. 2 ändar att montera på lysröret och en vanlig kontakt för vägguttaget. HF-don/drivare/reaktor kan man sätta där det går, eller rekommenderas i den medföljande manualen.
#6 - 7 mars 2008 13:42
Reaktor=stor vit klump

HenrikG skrev:
Ja, alltså vanliga ljusrör, sånna som sitter i en armatur. Var sitter denna reaktor, går den att flytta på? Hur vet jag om jag har HF-don?

Oftast rektangulär.
Om du har HF don dvs elektronisk reaktor utan glimtändare så syns det oftast på själva höljet.
Samt att du inte har glimtändare(runda små saker).
Reaktorn ska helst vara skyddad från vatten på något sätt.
Finns färdiga plast kåpor som fungerar som stänkskydd.
Reaktorn är oftast fastskruvade med två skurvar, en framtill och en baktill.

Men som de andra skribenterna skriver så bör man inte pilla alltför mycket med det elektriska om man inte har något hum om hur man ska göra eller vad saker och ting är för någe.

Det viktigaste är om du ska konstruera en egen lysramp att du har rätt typ av reaktor, glimtändare eller inte(glimtändarna ska vara anpassade till de lysrör du ska ha i watt och även om du ska ha dubbelmontage eller enkel.
Hur man kopplar noll och plus samt anslutningarna till lysrörshållarna står på reaktorn som ett elschema.

Annons