Reagerade över senaste artbeskrivningen brax?

#1 - 1 oktober 2010 19:04
Namnet på fisken är igentligen inte brax utan braxen.
#2 - 1 oktober 2010 20:16
Jag tänkte då inte på det.. Jag säger då "jag fick en brax i somras". Jag tror de flesta (iaf från norrland) håller med :) Tycker det låter grammatiskt fel med "jag fångade en braxen i somras"..
#3 - 1 oktober 2010 20:20
DAHLBERG skrev:
Jag tänkte då inte på det.. Jag säger då "jag fick en brax i somras". Jag tror de flesta (iaf från norrland) håller med :) Tycker det låter grammatiskt fel med "jag fångade en braxen i somras"..

Jaha tog du den sista där var kvar då :( ;) haha. Jo tycker det låter fel jag med men kan säkert stämma att det är så inkorrekt :)
Bilagor:
#4 - 1 oktober 2010 20:31
Jag fick faktiskt en på 2640 gram på ett tremeters-spö XD Bara att hålla i hatten :D Braxen är rätt, men låter fel.
#5 - 1 oktober 2010 22:18
jag säger brax. låter helt galet med "jag tog en braxen igår".

hur som helt. det är ju bara sånna smågrejer:p
#6 - 2 oktober 2010 06:55
kvittar ju hur det låter:) Rätt ska va rätt:)
#7 - 2 oktober 2010 08:03
Är det nån som har eller haft braxen i akvarium?
#8 - 2 oktober 2010 08:55
Som att ha en vanlig akvariefisk bara att sköta
Bilagor:
#9 - 2 oktober 2010 09:05
måste iaf ha stort akvarium till den
#10 - 2 oktober 2010 18:49
Med tanke på hur stor en braxen blir så är den nog inte så lämplig för akvarium, men visst kan man testa med ungdjur.
Har själv tagit rätt många över 5kg, målet är en 6kg.
#11 - 2 oktober 2010 19:17
eriahl skrev:
Som att ha en vanlig akvariefisk bara att sköta

Inte riktigt va..... minsta rörelse och det smäller i sidoglas och täckglas. De är extremt nervösa och inte särskilt lämpliga som akvariefisk. Det händer till och med att de simmar in i rutor så snabbt att de bryter nacken av sig.
#12 - 2 oktober 2010 19:48
endymion skrev:
Inte riktigt va..... minsta rörelse och det smäller i sidoglas och täckglas. De är extremt nervösa och inte särskilt lämpliga som akvariefisk.

Det är samma med mört om man tar in vuxna fiskar. Börja med ungfisk så anpassar de sig mycket bättre*.

* antar jag; jag har aldrig haft brax. Det stämmer i alla fall på släktingarna mört, benlöja, och björkna.
#13 - 2 oktober 2010 19:54
Jag har mört i mitt kar ock dom är lika lugna som dom andra fiskarna när jag håller på men å andra sidan har jag haft dom sen dom var 1 cm stora så dom vet ju inget annat.
#14 - 2 oktober 2010 21:11
endymion skrev:
Inte riktigt va..... minsta rörelse och det smäller i sidoglas och täckglas. De är extremt nervösa och inte särskilt lämpliga som akvariefisk. Det händer till och med att de simmar in i rutor så snabbt att de bryter nacken av sig.

Man ska naturligtvis inte köra ett gympapass framför akvariet utan ta det lugnt. Vilken fisk som helst som inte är van att se något stort röra sig vid sidan kan bli nervös. Om t ex koi varit bara i damm och åker in i akvarium över vintern kan såna vara lite nervösa av sig oxå. Ett sätt är att ha en sopsäck på framrutan och ta bort den lite dag för dag medans man sitter och glor eller kanske läser en bok eller valfri sysselsättning. Inget hoppande och studsande som sagt dock.
Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon fisk simmat in i rutor och slagit ihjäl sig. Kanske kan hända om inte annat blir det skador och kanske hopp mot stag som kan ge skador.
Ju större akvarium man har desto bättre såklart. Men finns många andra vanliga akvariefiskar som bli stora/större.
#15 - 2 oktober 2010 21:31
Jag säger oxå att jag fått en Brax. Men namnet på fisken är faktiskt Braxen.
#16 - 3 oktober 2010 09:25
Braxen kanske är mest korrekt men jag vill inte se det som att brax är fel. Dialektalt är det vanligt med brax, I Värmland har jag mest hört panka, braxenpanka och brax men aldrig braxen. Formen brax underlättar ju grammatiken en del också:

En Brax Braxen
Två Braxar ?
Den där Braxen ?
De där två Braxarna ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Braxen

Jag har haft braxar uppåt 15 cm och aldrig upplevt dom som särskilt nervösa. Kanske kan det vara ett problem om man har enstaka, de får trygghet i stim.
#17 - 3 oktober 2010 10:19
Det står ju där att namnet på den är Braxen. Men namnet Brax är dialekter som styr.
Jag som är från småland säger att jag fått en Brax, och jag tog upp några braxar.

Men det korrekta namnet är Braxen
#18 - 3 oktober 2010 10:46
Jag kollade runt, och officellt svenskt namn är Braxen.
Anledningen till att det låter konstigt är säkert att -en är en standardändelse för bestämd artikel (inte vilken stol som helst utan den stolen), och i så fall vore grundformen alltså Brax.

Vad gäller böjning kan jag på rak arm inte komma på nåt annat substantiv som i obestämd form slutar på -en.
Följer man vanliga reglerna får man märkligheter som "den här Braxenen" och "vi fångade tio Braxenar".

Jag (stockholmare) har personligen alltid kallat fisken Brax. Ser inte någon anledning att sluta med det, även om det kanske formellt är fel.

EDIT: Läste just Wikipediaartikeln. Jag tror herr Wessén kan tänkas ha fel ang. etymologin bakom namnet Braxen. Fisken har liknande namn i hela västeuropa (Brachs, Brass, Brache, Brachsen, Brasem, Breissen, etc etc) vilket gör ett fornsvenskt ursprung osannolikt. I resten av europa anses namnen härstamma ur medeltidhögtyskans Brahsem eller Brasse.
Dvs Braxen verkar vara ett importerat låne-namn med en för sverige ovanlig ändelse.
#19 - 3 oktober 2010 11:13
De flesta säger nog brax och de flesta förstår vad som menas :) Har t.ex aldrig hört någon säga: vi hämtar några "spänner" vatten :p
Bilagor:
#20 - 3 oktober 2010 12:00
Även om "Brax" används när fisken nämns vid namn så hade jag föredragit att det korrekta namnet "Braxen" används i artbeskrivningen.
#21 - 3 oktober 2010 12:23
bong skrev:
De flesta säger nog brax och de flesta förstår vad som menas :) Har t.ex aldrig hört någon säga: vi hämtar några "spänner" vatten :p

Det har jag :) Han kommer från karlskrona. Han säger en spann, flera spänner :)

Har läst det någonstans på något forum med ;)
#22 - 3 oktober 2010 13:17
Men ett tillfälle där det heter brax är väl ändå att lägga av en brax......
Off topic men men.
#23 - 3 oktober 2010 13:46
Curry-Lindahl nämner som alternativa namn till braxen: Braxenflira, braxenpanka, blåpanka, svartspoling, flira, flarna, pank, panka, björk, bjärk, bjälk, blecka och braxenbläcka, men märkligt nog inte brax.
#24 - 3 oktober 2010 14:21
Vi kallar många saker för vad de inte heter, men i en artbeskrivning kan det väl ändå inte stå annat än det korrekta namnet. Särskilt som det ändå finns ett korrekt namn. Braxen är det som gäller. Måhända att många av oss säger fel, men det är ovidkommande i min mening.
#25 - 3 oktober 2010 14:27
tulle89 skrev:
Det har jag :) Han kommer från karlskrona. Han säger en spann, flera spänner :)

Har läst det någonstans på något forum med ;)

Det var inte illa :) även om jag bara bor 6mil från karlskrona så är det småland här :) kan ju vara mer använt i blekinge?
#26 - 3 oktober 2010 18:47
" target="_blank">

kunde inte låta bli... Varför har du Carl-Uno Sjöblom i ett akvarie? -Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en Brax

Själv har jag alltid sagt Brax...
#27 - 4 oktober 2010 04:44
Jag undrar en sak till. Varför ligger den inte under karpfiskarna istället för "övriga"?
#28 - 5 oktober 2010 20:47
Nå, är det någon som tänker korrigera namnet eller? Om inte så får vi ha en förklaring på varför.
#29 - 5 oktober 2010 21:18
Sex braxar i en braxask
#30 - 6 oktober 2010 09:58
Har tidigare påpekat direkta faktafel, namn och liknande på andra artbeskrivnignar men inget har hänt. Fick som svar att det tar lika lång tid att ändra en artbeskrivning som att göra en ny samt lite ursäkter om trötthet och att det inte går att ändra en artbeskrivning bara för att jag tycker det är fel, utan att det måste vara fakta.

Ja...detta var det jag fick som svar. Har nu gett upp då inget hänt på flera flera månader.
Så ser det ut, så hoppas inte allt för mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 6 oktober 2010 10:00
Ralleballe skrev:
Nå, är det någon som tänker korrigera namnet eller? Om inte så får vi ha en förklaring på varför.

Tyvärr har inte någon av alla de som är anställda på Zoopet haft tid att ändra detta så dina order har tyvärr inte kunnat bli utförda tillräckligt snabbt för att falla dig i smaken;)

Som sagt - som varje läskunig har kunnat se har jag varit bortrest vilket stått angivet första sidan och därför har inga korrigeringar kunnat utföras.
Om man vill ha några korrigerar utförda på Zoopet så lägg in det i zoopet.com-kategorin. Så även när jag är hemma så läser jag bara en bråkdel av vad som skrivs i andra trådar - så det kan ju vara bra att ni även tipsar mig om ni hittar några fel.
Vad gäller namnet så såg jag visserligen att det "officiella" namnet var braxen när jag gjorde artbeskrivningen, men jag har aldrig hört något annat namn än brax så därför skrev jag det. Dock så är ambitionen att i artbeskrivningningarna ha med alla namn som används och eftersom uppenbarligen en del använder namnet braxen så borde självklart även det namnet ha tagits med. Det har nu korrigerats och bägge namnen är nu med.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 6 oktober 2010 10:05
Jag undrar en sak till. Varför ligger den inte under karpfiskarna istället för "övriga"?

Bra kommentar. Anledningen till att det är fel är helt enkelt att jag tänkte att starta upp en ny grupp i artbeskrivningarna som heter "Svenska fiskar"(vi har ju t.ex. redan en sådan forumkategori) och då blir det lättare för mig att vid flytten hitta dessa fiskar om jag "slänger" in dom i "Övriga fiskar".

Fast, fast - får försöka se till att detta blir fixat rätt snabbt annars är det självklart bättre att de ligger rätt
#33 - 6 oktober 2010 10:33
Braxen är rätt, men låter fel. Pluralis är ännu värre...det blir "braxenar". ;)

Annons