Re scape. Hur?

#1 - 21 januari 2011 17:16
Har funderat på att göra om i mitt 250 liters lite.
Har för det första för lite sand tycker jag och jag ska ändå rensa upp bland
växterna som har växt ordentligt och spridit ut sig.
Ska man köpa ny sand etc
eller man kan tömma det dra upp växter etc som har lååånga rötter
och fylla på lite mer sand, ändra om etc
Tänkte på all skit man drar upp från botten.
Ska man låta rötterna vara kvar och bara klippa av växten ist?

Bör ju skynda på bakteriefloran om man har kvar den gamla sanden även fast jag fyller på ny sand över?
#2 - 21 januari 2011 17:22
du kan ju byta två tredjedelar eller ca hälften av sanden och fylla på med ny sand över den gammla.
växterna tycker jag du ska ta upp och klippa rötterna på, inte lämna avklipta rötter kvar i sanden.
ansa också de gammla bladen på dem så får du friska nya blad efter ett tag.
#3 - 21 januari 2011 17:24
Är det bättre att ta bort lite av den gamla sanden först och fylla på ny ist då?
Menar du för alla bakterier och sådant i sanden?

Jo jag tänkte på det med rötterna, dom borde mögla så man får nog göra så, Oh vilket jobb...

freddi36 skrev:
du kan ju byta två tredjedelar eller ca hälften av sanden och fylla på med ny sand över den gammla.

växterna tycker jag du ska ta upp och klippa rötterna på, inte lämna avklipta rötter kvar i sanden.

ansa också de gammla bladen på dem så får du friska nya blad efter ett tag.
#4 - 21 januari 2011 17:28
ja om du byter för mycket eller all sand så försvinner ju många bra bakterier. om du då släpper i alla fiskar igen och det finns för lite bakterier som bryter ner avföring mm så kan du få många problem med vattenkvalitè och sjukdommar.
#5 - 21 januari 2011 17:30
hur mycket sand du kan byta beror på hur många fiskar du har destå fler destå mindre sand kan du byta.
#6 - 21 januari 2011 17:32
P.S jag menade en tredjedel i mitt första innlägg
#7 - 21 januari 2011 18:00
Jo men jag kan ha kvar all sand om det går, har likadan sand som ska på men jag ska ha ett par centimeter till...
Så då brhöver man inte byta ut nåt?
#8 - 21 januari 2011 18:49

men om du villa tt det ska se lite renare ut så kan du tvätta lite av den gammla sanden istället för att byta.
#9 - 30 januari 2011 18:51
Funderade på det här med att även ta bort rötterna när jag ska göra om i karet med nya växter etc.
Dom rötterna ligger i Hela karet, drar man inte upp för mycket skit då så det blir nitrit etc?
Vill ju helst bevara dom nyttiga bakterierna etc i botten.

Annons