Rätta till felstavning

#1 - 6 juli 2010 13:42
Colisa chuna

Den kan därför bara hållas ihop med andra fredliga mindre arter. Vuill man hålla flefra par ihop, eller blanda med andra arter skall akvariet var på minst 80 liter.

Kan ju vara bra om det kommer ut till affärer...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 juli 2010 13:47
Korrigerat - tack för påpekandet om felstavningen
#3 - 6 juli 2010 14:18
nu när vi ändå är igång, Praktbotia heter Chromobotia macracanthus alltså ett h efter c'et.
#4 - 9 juli 2010 07:57
det var kanske inte intressant att rätta.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 juli 2010 08:34
[QUOTE=Flaxss;1432352]det var kanske inte intressant att rätta.[/QUOTE]
Jodå men till skillnad från dig så har jag ibland annat5 att göra än att hela tiden jobba med Zoopet;)
Tack för påpekandet - det är nu ändrat
#6 - 16 juli 2010 14:20
Notropis chrosomus

Vill man odla på arten bör man ställa ner en skål med grovt grus (med en diamter på ca. 15 cm).

Borde vara 15 mm om vi pratar grus, annars är det sten.

Denna fisk finns till salu hos Akvarvelvet i Norrköping just nu om någon är intresserad.
#7 - 16 juli 2010 16:23
Skålens diameter skall vara 15 cm
#8 - 16 juli 2010 16:51
[QUOTE=Guy Palm;1433804]Skålens diameter skall vara 15 cm[/QUOTE]

Funderade på om det kunde vara ett syftningsfel, men kom fram till att det inte framgår i texten hur man ska få fiskarna att sikta på denna 15 centimeters skål, framförallt när det inte står hur stort karet ska vara som man sätter dem till lek i.

Så oavsett vad som är fel, grusstorlek eller om det syftar på en eventuell storlek på skålen så borde nog texten bli rättad/tydligare.

Inte för min skull, men kommer det ut till affär lär det finnas många som läser och har åsikter.
#9 - 21 juli 2010 15:51
Verkar vara ett par fel på artbeskrivningen Caridina sp. 'white orchid', t.ex. att dom vill ha temperatur 25-39 grader och att dom blir 20cm långa (kan ju visserligen stämma).
#10 - 21 juli 2010 19:26
Hej alla!

Jag har ett litet förslag, som kanske är dumdristigt eller kanske rent av bra? ;)

Jag tycker tonen har blivit lite negativ här när det gäller felstavningar etc. och givetvis är det superduperbra att det upptäcks och rättas till. Samtidigt vet jag att ni som administrerar hemsidan gör ett jättejobb och inte alltid har tid till detta, eller prioriterar andra viktigare saker istället.

Nu till mitt förslag:
Skulle det inte vara möjligt att göra en tråd och klistra fast ex "Ni upptäcker - Vi rättar till" där gemena man kan ge sina synpunkter på stavning, ändring, förtydligande osv. så att ni som faktiskt ska behöva ändra detta kan göra detta i mån av tid och sedan enkelt ta bort det inlägget så ni vet vad som har, eller inte har ändrats.

Vet inte om detta är möjligt, eller skulle innebära ytterligare merjobb för er men är som sagt bara ett förslag :)

Mvh mig
Bilagor:
#11 - 21 juli 2010 19:42
[QUOTE=tulle89;1434770]Hej alla!

Jag har ett litet förslag, som kanske är dumdristigt eller kanske rent av bra? ;)

Jag tycker tonen har blivit lite negativ här när det gäller felstavningar etc. och givetvis är det superduperbra att det upptäcks och rättas till. Samtidigt vet jag att ni som administrerar hemsidan gör ett jättejobb och inte alltid har tid till detta, eller prioriterar andra viktigare saker istället.

Nu till mitt förslag:
Skulle det inte vara möjligt att göra en tråd och klistra fast ex "Ni upptäcker - Vi rättar till" där gemena man kan ge sina synpunkter på stavning, ändring, förtydligande osv. så att ni som faktiskt ska behöva ändra detta kan göra detta i mån av tid och sedan enkelt ta bort det inlägget så ni vet vad som har, eller inte har ändrats.

Vet inte om detta är möjligt, eller skulle innebära ytterligare merjobb för er men är som sagt bara ett förslag :)

Mvh mig[/QUOTE]

Tycker jag låter som en bra tanke, finns ingen mening med att "rättningar" ska finnas kvar på forumet för all framtid.

Personligen är jag en notorisk felstavare och får läsa alla mina texter flera gånger, kanske är det därför jag reagerar när jag hittar fel?
#12 - 21 juli 2010 19:58
[QUOTE=Kjell Fohrman;1432361]Jodå men till skillnad från dig så har jag ibland annat5 att göra än att hela tiden jobba med Zoopet;)
Tack för påpekandet - det är nu ändrat[/QUOTE]

förlåt då, till skillnad ? du kan gärna inte veta vad jag gör på dagarna. jag kanske ha lika mycket om kanske inte mer att göra än dig. vem vet. inte vet jag. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 22 juli 2010 08:50
[QUOTE=c90368;1433783]Notropis chrosomus

Vill man odla på arten bör man ställa ner en skål med grovt grus (med en diamter på ca. 15 cm).

Borde vara 15 mm om vi pratar grus, annars är det sten.

Denna fisk finns till salu hos Akvarvelvet i Norrköping just nu om någon är intresserad.[/QUOTE]
Korrigerat i artbeskrivningen (tog bort det helt) - tack för påpekandet
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 juli 2010 08:51
[QUOTE=Saturnus80;1434713]Verkar vara ett par fel på artbeskrivningen Caridina sp. 'white orchid', t.ex. att dom vill ha temperatur 25-39 grader och att dom blir 20cm långa (kan ju visserligen stämma).[/QUOTE]
Korrigerat - tack för påpekandet
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 juli 2010 08:53
[QUOTE=Flaxss;1434780]förlåt då, till skillnad ? du kan gärna inte veta vad jag gör på dagarna. jag kanske ha lika mycket om kanske inte mer att göra än dig. vem vet. inte vet jag. ;)[/QUOTE]
Sorry, men du skrev ett snorkigt inlägg och jag svarade med samma mynt - vilket var onödigt
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 juli 2010 08:56
[QUOTE=tulle89;1434770]Jag har ett litet förslag, som kanske är dumdristigt eller kanske rent av bra? ;)

Nu till mitt förslag:

Mvh mig[/QUOTE]
Tycker nog att det i regel funkar rätt OK som det är. Får både mail, PM och inlägg i forumet om detta och missar det ibland och hinner inte med att rätta det ibland, men oftast rättar jag nog till det.
Dock ibland glömmer jag och då kan det vara bra att bli påmind om det.
#17 - 22 juli 2010 09:26
Tycker oxå att det funkar, felen blir ju rättade. :)
#18 - 22 juli 2010 09:32
[QUOTE=Kjell Fohrman;1434853]Sorry, men du skrev ett snorkigt inlägg och jag svarade med samma mynt - vilket var onödigt[/QUOTE]

jag tyckte inte jag var så snorkig, mitt svar var inte ens menat så, när jag skrev det kände jag mig mer såhär ''jaha'', men man behöver inte gör skillnad på person och person. man kan svara ''snorkigt'' utan att göra skillnad på folk. jag kanske har 3jobb att gå till eller ligger hemma och är sjuk. det vet man ju inte. likaså vet jag inte hur mycket du gör.

hade jag velat vara snorkig för att det tog tid så hade jag kunnat skriva det på ett helt annat sett. typ '' ja här går det inte snabbt i svängarna'' eller ''går det på snigelfart här eller?''

men nu är det historia och jag ber om ursäkt för min snorkiga kommentar.
#19 - 22 juli 2010 10:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;1434855]Tycker nog att det i regel funkar rätt OK som det är. Får både mail, PM och inlägg i forumet om detta och missar det ibland och hinner inte med att rätta det ibland, men oftast rättar jag nog till det.
Dock ibland glömmer jag och då kan det vara bra att bli påmind om det.[/QUOTE]

Ja okej då fungerar det bra som det är :)
Var mer om det var mer än du som gjorde ändringarna så kanske de underlättat att ha en "to-do list" som ni administrativa kunnat plöja igenom när ni hunnit.
Men är det bara du som ändrar så har du koll redan ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 juli 2010 10:57
[QUOTE=tulle89;1434865]Ja okej då fungerar det bra som det är :)
Var mer om det var mer än du som gjorde ändringarna så kanske de underlättat att ha en "to-do list" som ni administrativa kunnat plöja igenom när ni hunnit.
Men är det bara du som ändrar så har du koll redan ;)[/QUOTE]
Jepp det är bara jag och jag har ju ingen som korrekturläser det jag skriver så det blir lite fel ibland, så jag är bara glad om jag får kommentarer om felstavningar och liknande
#21 - 22 juli 2010 14:39
Får man passa på att påtala ett faktafel (eller tankefel)?Om flytormbunken Azolla caroliniana står att "Dessa alger lever i symbios med växten och kan ta upp syre i luften".Skall vara kväve.Att levande organismer tar upp syre är ju inte speciellt märkvärdigt...
<<<(^:>*
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 23 juli 2010 20:19
[QUOTE=harbard;1434922]Får man passa på att påtala ett faktafel (eller tankefel)?Om flytormbunken Azolla caroliniana står att "Dessa alger lever i symbios med växten och kan ta upp syre i luften".Skall vara kväve.Att levande organismer tar upp syre är ju inte speciellt märkvärdigt...
<<<(^:>*[/QUOTE]
Korrigerat - tack för påpekandet

Annons