Rätta mig ang stor vas

#1 - 20 maj 2010 15:19
Nu har jag spontanköpt en IKEAvas i höjden 45 cm (någon som har koll på ca liter på den? ) och ett fluval 1+ innerfilter :p
Tar bakteriekultur från mitt inkörda kar, så det inte blir en så jäkla nitritspik.

men jag tänkte ha den som guppy odling, dvs max 3 vuxna guppy och sen en del yngel tills de blivit ca 1,5 cm. För att kunna veta vem som är "pappa".

Är det en skitdålig ide? Dessa vaser används ju mest som räk-kar...
#2 - 20 maj 2010 15:32
Kan funka men jag skulle nog gå på DIN 'gut-feeling' för det var väl den som fick dig att starta tråden? ;)
#3 - 20 maj 2010 15:36
Jag har IKEA´s 65 cm-vas. Volym av RÄT cirkulär cylinder är ju π r2 h
Om du använder ett medel av bottenarean och topparean o multiplicerar med, får du volymen på en ICKE-rät cylinder...som du ju alltså har i din vas.

Själv har jag fem fiskar på max 1,5 cm eftersom det är så liten ytarea i en sådan vas, och ännu mindre i din.

Miljön i den verkar dock optimal. Fiskarna simmar glatt omkring o äter med stor lust, växterna frodas enormt, och snäckan däri kör runt överallt o käkar rester utan att rymma : )
#4 - 20 maj 2010 15:38
Är det sen 'bladet' eller vad den nu heter så kan du nog inte få i mer än 15 liter vatten i den.
#5 - 20 maj 2010 15:41
Tror att min stora rymde lite drygt 35 liter, om jag minns rätt. (kanske mer)
#6 - 20 maj 2010 15:43
Är det bladet för 199:- så är vasens yttermått D:25 H:45, botten är rätt tjock så där går det bort drygt 2 cm och ung det samma från vattenytan..
#7 - 20 maj 2010 15:49
13l får jag det till på ett ungeför med glastjocklek och liknande borträknat på 45cm vasen. låter väldigt rimligt så volymen blir som min ena vattenbyteshink.
#8 - 20 maj 2010 15:53
gaffel, ja det är bladet :)

tror jag testar, och skulle det kännas dåligt så får jag leta rätt på nått annat större kar och ha blommor i vasen :D
Det verkar inte vara frågan om nått djurplågeri jag försöker mig på
överflödet av yngel kommer däremot gå rakt i 100l och troligen bli barb-mat :P
#9 - 20 maj 2010 15:56
Det borde ju volymmässigt fungera för odling, men det krävs en del för att få tillräcklig ytvattenrörelse och yngel brukar väl gilla låga kar bäst?
Men testa du! :)
#10 - 20 maj 2010 16:01
Placera filterpumpen högt upp i vasen så får du rejäl rörelse i ytan. Med en stor snäcka och så små o få fiskar är det heller i princip inget avfall att rengöra på botten.
#11 - 20 maj 2010 17:05
perfetto skrev:
Placera filterpumpen högt upp i vasen så får du rejäl rörelse i ytan. Med en stor snäcka och så små o få fiskar är det heller i princip inget avfall att rengöra på botten.

jag har 3 st posthorn, men ska nog försöka få tag i en äppelsnäcka :)
#12 - 21 maj 2010 06:19
13l får jag det till på ett ungeför med glastjocklek och liknande borträknat på 45cm vasen. låter väldigt rimligt så volymen blir som min ena vattenbyteshink.

jag fick i 16 liter i den här :)
#13 - 21 maj 2010 08:59
Yollis skrev:
jag fick i 16 liter i den här :)

Inte omöjligt eftersom jag inte har någon vas att mäta på här. :)
#14 - 21 maj 2010 17:28
Dom vaserna är ju 'hand-blåsta' av undernärda, underbetalda barnarbetare i indiska sweatshops och det vet ju alla hur slarviga barn är..
#15 - 21 maj 2010 17:35
Gaffel skrev:
Dom vaserna är ju 'hand-blåsta' av undernärda, underbetalda barnarbetare i indiska sweatshops och det vet ju alla hur slarviga barn är..

- Min är jädrigt välblåst, så de måste fått extra risransion den dagen.
#16 - 22 maj 2010 13:26
min med.
#17 - 25 maj 2010 13:44
perfetto skrev:
- Min är jädrigt välblåst, så de måste fått extra risransion den dagen.

Min med, väldigt bra blåst!

Men jag har lagt ner guppy-försöken, 2 dödsfall!! Fan alltså, mina bästa Guppys - men nu vet jag. Växterna växer dock fint, har en del skräpsnäckor i där just nu. Funderar på nån äppelsnäcka och typ räkor, för att härmas. ;)

Om ingen har nått annat förslag på invånare? :)

Annons