Rätt vatten eller stabila värden?

#1 - 3 mars 2008 16:37
Hur gör ni som har fiskar som kräver väldigt mjukt och något surt vatten för att bli på lekhumör, eller för att äggen överhuvudtaget ska kläckas?

Jodå jag har hört talas om torv i filtret och alkottar i akvariet, men jag har även fått läsa att när vattnet är för mjukt (KH < 4) åker pH:t yo-yo och det blir även risk för en pH-crash. Dessutom ska enligt vad jag hört varken nitrifikationsbakterier eller växter må bra av ett alltför lågt KH.

Så hur gör ni som vill ge dessa lite mer krävande fiskar rätt lek-förutsättningar? Berätta gärna om era erfarenheter.
#2 - 3 mars 2008 18:00
Hur gör ni som har fiskar som kräver väldigt mjukt och något surt vatten för att bli på lekhumör, eller för att äggen överhuvudtaget ska kläckas?

Jodå jag har hört talas om torv i filtret och alkottar i akvariet, men jag har även fått läsa att när vattnet är för mjukt (KH < 4) åker pH:t yo-yo och det blir även risk för en pH-crash. Dessutom ska enligt vad jag hört varken nitrifikationsbakterier eller växter må bra av ett alltför lågt KH.

Så hur gör ni som vill ge dessa lite mer krävande fiskar rätt lek-förutsättningar? Berätta gärna om era erfarenheter.

Dom som odlar tex apistogramma elizabethae eller andra surtvattenkrävande fiskar har dom ju inte hårt vatten...
För att undvika pH-krasch förbereder man vattnet i en balja eller liknande innan man kommer det i akvariet, och byter vatten oftare.
pH-värdet varierar väl också i naturen skulle jag tro. I regnsäsongen borde det göra det iallafall.
Det är möjligt att nitrifikationsprocessen inte fungerar lika bra i surt vatten, men då har man bara lite färre fiskar, större filtervolum och byter vatten oftare.

Varför mår inte växter bra av låg KH?
#3 - 3 mars 2008 18:07
Menar du att man låter det nya vattnet först ligga i några dagar med mandelblad eller liknande i?
#4 - 3 mars 2008 18:34
"Odlar" Betta uberis i ett 30-liters akvarium (tidigare i ett 10-liters akvarium dock, men det blev lite jobbigt i längden). Har torv på botten, Ceratopersis cornuta (på ytan) och javamossa utgör inredningen. Har sänkt pH med hjälp av Amtra Oak Bark Extract, använde mig tidigare av t.ex. eklöv dock. Har inga problem med att pH skulle åka som en yoyo eller så, dock är det ju bara två fiskar på runt 4-5cm.

pH i det akvariet är förresten 4,5-5.
#5 - 3 mars 2008 19:35
batski skrev:
Menar du att man låter det nya vattnet först ligga i några dagar med mandelblad eller liknande i?

Japp, sen när man har fått rätt värden på vattnet är det bara att använda det:)
#6 - 3 mars 2008 19:52
Enligt Tom Barr gpr det bra att ha växter i vatten med låg KH: "There is really no limit on how low the KH can be for good plant health, but it can make CO2 measurements trickier."
http://www.barrreport.com/estimative-index/62-estimative-index-dosing-no-need-test-kits.html
#7 - 3 mars 2008 20:06
Kjaer skrev:
Enligt Tom Barr gpr det bra att ha växter i vatten med låg KH: "There is really no limit on how low the KH can be for good plant health, but it can make CO2 measurements trickier."

http://www.barrreport.com/estimative-index/62-estimative-index-dosing-no-need-test-kits.html

Låter betryggande, men tanke på att jag har KH 2-3 ur kranen :)

Annons