Rätt värmare till X antal liter

#1 - 6 september 2007 19:03
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Är det någon som vet vilka värden olika tillverkare använder för rekommendation av värmare till olika akvarier storlekar?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Intressanta parametrar:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vatten volym[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Önskad vatten temperatur[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Omgivande temperatur[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Antal watt[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Eller beskrivet på ett annat sätt: X antal watt kan höja X antal liter vatten X antal grader över omgivande temperatur.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har personligen en erfarenhet av att det som rekommenderas är överdrivet. Själv använder jag en värmare rekommenderad till 200 liter till ett 400 liters utan problem.[/SIZE][/FONT]
#2 - 6 september 2007 19:30
hehe asså jag har en 150Wattare till mitt 600liters precis under insuget till ytterfiltret o det håller ca 25-26grader sk aiof köpa en 300wattare i en snar framtid! men enligt tasbeller så ska jag typ ha 2 st 300Wattare!
#3 - 6 september 2007 20:15
Hur kraftfull vämare man behöver beror inte bara på akvariets storlek ! Det beror som sagt minst lika mycket på hur varmt man har i rummet. Jag har en 300 Watts till mitt 960, och den räcker alldeles utmärkt för mig iaf..

Det är nästan bättre att ha nästan lite i underkant när det gäller värmare, om den skulle skena iväg, så är det mindre risk att man kokar fiskarna....

Håller dessutom med trådskaparen om att rekomendationerna på effekt alltid verkar överdrivna.

Mvh/Janne
#4 - 7 september 2007 05:48
Storlek på akvariet, cirkulations placering...isolering, önskad värme...
150w borde räcka med tanke på att du har cirka 21grader inomhus...
Man får öka watt antalet om du har lägre inomhus temp...
För att vara på säkra sidan skulle jag eventuellt köra med 2*150w.
Dels så är risken liten att en av 150w lyckas höja tempen för högt om den skulle gå sönder.
Kokta fiskar är inge kul.
#5 - 7 september 2007 13:34
Jag kan bara tillägga att jag har 25 W i 180 L Och det blir precis i underkant om rumstemperaturen går under 21 gr.. Vill ha 25 i karet. Detta borde ge att du bör har minimum 0,14 W per liter.. I början hade jag bara 15 W och det var lite för lite.

Sedan blir det inte linjärt för om det blir låt säg 17 gr i rummet (dvs dubbel så stor skillnad) så blir det också ett lätt luftydrag längs med akvariets sidor så min rekomendation gäller bara upp till 5 gr differans.

Men det är klart vid vattenbyte får du acceptera att temperaturen tar en natt innan den kommer tillbaka men det kan ju bara vara onaturligt att hetta tillbaka vattnet på en timma eller så.

Tilläggas är att mitt lock är mer eller mindre helt tätslutande och belysning 10 h per dag. Mycket viktiga parametrar .

Därimot pumpcirkulationen ger värme från pumpen men detta går förlorad eftersom värmetransporten i tanken blir högre till utsidan.. detta kan bortses från
#6 - 7 september 2007 14:02
c90368 skrev:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Eller beskrivet på ett annat sätt: X antal watt kan höja X antal liter vatten X antal grader över omgivande temperatur.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag tackar för de svar som kommit in hittills, de överstämmer med mina funderingar och tyckande.[/SIZE][/FONT]

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men finns det någon mattematisk begåvad som vågar sig på att fylla i värden i ovanstående "formel". Utan att ta hänsyn till omständigheter som belysning, cirkulationspumpar mm.[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kanske denna variant är bättre: X antal watt kan höja 100 liter vatten 10 grader när omgivande temperatur är 15 grader.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Times New Roman]Vill tillägga att jag inte har 15 grader hemma och inte har några problem med val av värmare. Är mest bara nyfiken på vilka grunder tillverkarna baserar sina rekommendationer och enligt mina funderingar lurar på nybörjare alltför kraftiga och dyra värmare.[/FONT][/COLOR]
[/FONT][/SIZE][/FONT]
#7 - 7 september 2007 14:12
Tanken är väl att de skall räcka till i 99 % av fallen...

Lura... En större värmare kostar ju nästan inte mer än en liten så där håller jag inte riktigt med.

Fast jag själv kör ju med väldigt lite effekt (och när det är kallt går den runt 80-100 % av tiden) Är detta kanske dåligt att köra kontinuerligt....

Själv har jag ingen aning..:confused:
#8 - 7 september 2007 14:51
Det var ju så man gjorde förr, när det bara fanns doppvärmare. Man hade nog bättre koll på antal watt då.

Annons