Rätt svar = 1års problemfritt akvarieår

#1 - 18 oktober 2007 19:43
Något onormalt med koiens stjärtfena? Något man reagerar på
#2 - 19 oktober 2007 11:06
Hmmm inget fel med den stjärtfenan. Vinsten indragen.
#3 - 19 oktober 2007 11:14
Den ser dock inte helt normal ut skulle jag vilja påstå....ser ut som där sitter nån levande parasit på stjärtfenan där den är avbiten.
#4 - 19 oktober 2007 13:39
det ser ut att kunna vara Lernaea eller ankarmask som man ofta kallar den och det är ett kräftdjur som kan skada fisken svårt då den suger blod från sitt värddjur men är det bara ett par enstaka kräftdjur så kan man dra bort dem med en pinsett med ett snabbt ryck! man kan bekämpa dem redan i larvstadiet med sera cyprinopur och har fisken fått sår så kan man behöva använda sera bactopur för att förhindra infektion av såret!
#5 - 19 oktober 2007 15:09
Det är inte Lernaea. Men det kan helt klart som sagt se ut som en sån men är fenstrålar. Jag bara undrade om någon mer såg det. Den som sköter dom har nämligen inte sett något fel trots att flera är liknande. Lite svårt att inte inse att något inte är ok sas. Kanske lite onödig/halvtaskig fråga men undrade om eller rättare sagt HUR man kan missa det. Inte så svårt, skönt att andra oxå ser det utan problem
#6 - 19 oktober 2007 16:12
vart vill du komma? ägnar man ingen tid till att studera fiskarna så är det lätt att missa att vissa inte är helt ok!
#7 - 19 oktober 2007 16:47
Vart jag vill komma? Undrade bara om ingen annan än jag kunde se att flera koiar inte mår 100% ok. Jag såg det redan i dammen innan intagning och förberedde dom på det men verkar som man pratat ut i tomma luften bara. Inte här utan irl. Har man dessutom blivit förvarnad eller inte ens det så kollar man ju noga på dom när dom åker in för vintern.
#8 - 19 oktober 2007 18:08
Håller med Åheim det ser precis ut som det han förklarar, för mina Guldfiskar blev drabbade eller nån enstaka blev det och det går att bota med sera syprinopur och det funkade det går även att ta bort parasiten för hand med hjälp av en pinsett för det gjorde jag det ser lika dant ut på bakfena som det gjorde för mina.
#9 - 19 oktober 2007 18:17
Hur många fiskar mår inte 100% - de flesta skulle jag nog tro faktiskt.
Jag trodde det också var en parasit. Lite fenbitning bara?
Är det inte vardagen här på zoopet?
#10 - 19 oktober 2007 19:26
Det är inte Lernaea. Jag har själv kollat koien live sas. Hur Lernaea ser ut irl har jag oxå sett. Det enda dom haft med sig in tidigare år är 1st luskarp. Men känns så meningslöst eller hur man ska säga när jag såg det redan i dammen men ingen ser det i akvariet. Bara lite uppgivet svammel från mig när man ska behöva tala om det än en gång för dom.
#11 - 19 oktober 2007 19:30
eriahl skrev:
Det är inte Lernaea. Jag har själv kollat koien live sas. Hur Lernaea ser ut irl har jag oxå sett. Men känns så meningslöst eller hur man ska säga när jag såg det redan i dammen men ingen ser det i akvariet. Bara lite uppgivet svammel från mig när man ska behöva tala om det än en gång för dom

fenröta?
#12 - 19 oktober 2007 19:33
eriahl skrev:
Det är inte Lernaea. Jag har själv kollat koien live sas. Hur Lernaea ser ut irl har jag oxå sett. Men känns så meningslöst eller hur man ska säga när jag såg det redan i dammen men ingen ser det i akvariet. Bara lite uppgivet svammel från mig när man ska behöva tala om det än en gång för dom
Men på bilden så ser man parasiten eller ser jag fel kanske:)
#13 - 19 oktober 2007 19:35
Bakterier är det troligen tex fenröta eller liknande. Ska köra lite salt och bakteriemedicin. Det jäkligaste är att jag är sjukskriven men ska behöva kolla dom ändå. Eller jäkligast för koien egentligen.
Jo det är ruggigt likt men live syns det att det inte är såna. Det här är en lite tidigare bild
#14 - 25 oktober 2007 08:26
så där såg inte fenrötan ut på min gurami, den var lite så där *blodig* inifrån.
Dessutom var hela fenan mer angripen än bara ena hörnet.
Ser ut som något som finns i köttet på fisken eftersom det blir så blodigt utdrag över fenstrålarna.
Fenröta har ju mörkare kanter och ser annorlunda ut.

Vad är det där svarta, är det bara en färgfläck naturligt eller?(dem enstaka fjällen)

vart bara nyfiken

/eva
#15 - 25 oktober 2007 08:42
Det svarta är bara naturliga färger som du säger

Annons