Rätt salt

#1 - 3 november 2007 12:36
Jag har salt hemma, fabrikatet heter Ektozon och allt på kartongen står på tyska och franska, lite synd att jag inte kan något av dessa språk!

Är det sånt salt som man ska ha i karet om man vill ha bräckvatten?
köpte den för ett tag sen då säljaren sa att det är bra för sjuka fiskar.

[:-136]

Då jag inte har så mycket att göra så ska jag även försöka lägga upp en bild på den :D om det inte funkar så kan ju någon säga hur man gör...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 november 2007 12:44
Om man vill ha ett bräckvattensakvarium så är det bästa att använda salt avsett för saltvattensakvarier.
Dock så funkar det hyfsat med vanligt grovsalt också.

Dyrt Ektozon finns absolut ingen anledning att använda
#3 - 3 november 2007 12:46
Men om man ändå har det hemma så duger det?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 november 2007 12:54
patriksg skrev:
Men om man ändå har det hemma så duger det?

Visst funkar det - men för ett bräckvatten behövs det ca. 1 kg salt (lite beroende på vilka fiskar man har) till 100 liter vatten. Så din 125 grams förpackning räcker till ett 12 liters akvarium.
#5 - 3 november 2007 12:57
jah ska ha det i ett 54L kar som har ca 10-12cm vatten i, har mina krabbor där.... man kanske skulle åka ner till kent i nol och köpa lite då :P annars blir det som du säger rätt så dyrt...

tack för svaren
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 november 2007 12:58
patriksg skrev:
jah ska ha det i ett 54L kar som har ca 10-12cm vatten i, har mina krabbor där.... man kanske skulle åka ner till kent i nol och köpa lite då :P annars blir det som du säger rätt så dyrt...

tack för svaren

Om det bara är för krabbor behövs definitivt inget havssalt så köp saltet i livsmedelsaffären - ännu billigare
#7 - 3 november 2007 13:01
jasså =) då kanske man ska gå till tempo istället :P hehe
om jag fattar det rätt nu så ska jag om jag har i 10L vatten 50g salt?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 november 2007 13:52
patriksg skrev:
jasså =) då kanske man ska gå till tempo istället :P hehe

om jag fattar det rätt nu så ska jag om jag har i 10L vatten 50g salt?

matte verkar inte vara din starka sida ;)

Om det behövs 1kg salt till 100 liter som jag skrev ovan så borde du nästan kunna klara av att räkna ut hur mycket det behövs till 10 liter:p
#9 - 3 november 2007 13:58
Behöver krabbor salt?har hört tvärtom att det skadar deras hud när dem ska ömsa det där ser man man lär sig nåt nytt var dag.
#10 - 3 november 2007 13:59
Nej matte har aldrig vart min starka sida :P

men blir det inte saltvatten då? 1dl på 10l blir la bra?.
Sen undrar jag om någon säkert vet om krabbar s, bidens (troligen felstavat) behöver salt i vettnet?! får olika svar hela tiden, vet iaf att dom behöver det när dom ska lägga romen... och att när man föder upp dom gör men ungerfär som med amano..
#11 - 3 november 2007 14:00
stene skrev:
Behöver krabbor salt?har hört tvärtom att det skadar deras hud när dem ska ömsa det där ser man man lär sig nåt nytt var dag.

läste ditt inlägg efter att jag skicka mitt.. på zoonen säger nästan alla att dom ska ha salt i, men här sägs det att det ska vara utan... men det var la du som hade krabbor ett bra tag?
#13 - 3 november 2007 14:03
patriksg skrev:
läste ditt inlägg efter att jag skicka mitt.. på zoonen säger nästan alla att dom ska ha salt i, men här sägs det att det ska vara utan... men det var la du som hade krabbor ett bra tag?
Jag har dock aldrig haft salt i jag har läst någonstans att det är frätande på deras hud när dem väl ska ömsa skal att dem är mycket skänsliga för sånt. Frätande är väl ett fel ord kanske men något sådant stod det.
#14 - 3 november 2007 14:07
patriksg skrev:
När man läser några inlägg där så skriver nån att det inte behövs landel,men det stämmer inte när dem skickas ifrån Asien så kommer dem i fuktiga behållare inte med vatten i så det är nog rätt så många åsikter där också.
#15 - 3 november 2007 14:10
jag trode jag var påläst nu innan jag köpte mina krabbor ör några dagar sen... synd att ingen vet säkert. :( men landdel ska dom ha!
jag tror att mina går upp på land för att smälta maten. dom sitter på en sten/rot efter maten, sen skiter dom och går ner i vettnet igen :D
#16 - 6 november 2007 19:23
Är det Rödklokrabba Sesarma bidens så är deras naturliga miljö bräckvatten, enligt vad jag läst alltså. Sedan sägs att de klarar sötvatten i perioder, och förmodligen också saltvatten i perioder.
#17 - 6 november 2007 20:33
Wunder skrev:
Är det Rödklokrabba Sesarma bidens så är deras naturliga miljö bräckvatten, enligt vad jag läst alltså. Sedan sägs att de klarar sötvatten i perioder, och förmodligen också saltvatten i perioder.

dom lägger ju ibland romen i salt.. =) så lite halvt bräckt ska dom nog ha..
#18 - 7 november 2007 02:08
de flesta mangrovelevande djur klarar i stort sett allt från sötvatten till havsvatten eftersom de lever i tidvattenzoner, hällkar och flodmynningar... men jag skulle rekommerndera att köra i bräckt iallafall... sen kan du ju variera lite eftersom, byta med sött, ta bort nästan allt, eller ha i salt igen... dock är en saltmätare en bra investering om man vill ha koll på det...

lycka till...

Annons