Rätt miljö för Guppys?

#1 - 12 september 2006 10:05
Hej!

Om man vill starta upp ett akvarium (ca 60l) för guppys, vad kan man hitta på då? Skulle vilja ha liknande saker som dom vilda har. Vad jag förstått så lever dom i floder i Syd- och mellanamerika. Sand eller grusbotten? Just nu har jag en mangrove-rot och en lava-sten (svart med många håligheter i för yngel att gömma sig i). Det tycker jag är snyggt, och det borde väl passa. Tror dom har både Mongroveträsk och vulkaner där. Fast kanske inte på samma plats? Mycket växter för ynglena att gömma sig i. Någon särskild art?

Någon som har synpunkter på Guppy-akvarier?

Tack för era synpunkter och idéer! :)

Jag kom på att min son nog kommer att ha synpunker. Han vill nämligen ha dinosaurieskelett och krokodilskallar som dekorationer. Man har iof funnit skellet i bla Argentina tror jag, och krokodiler lär väl finnas i floderna. ;)
#2 - 12 september 2006 13:41
Guppys gillar strömt vatten (inte så de fladdrar omkring) och lite lägre temperatur. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 Lite mer info. Jag skulle välja någon anubias och svärdsplanta/javaormbunke i karet i växt väg. I grovt grus (engelsksjösten modell större) gömmer sig ynglena lätt i. Men jag skulle välja något finkornigare grus tex. engelsk sjösten 3-6mm eller rådasand.

//Camilla
Bilagor:
#3 - 12 september 2006 13:51
Tack Camilla!

Ja, jag märker att dom gillar strömt vatten. Jag ser ofta hur om "leker" (inte parar sig) i vattenströmmen som blir av filterpumpen. Dom simmar in och ut ur strömmen.
#4 - 12 september 2006 15:23
Dom gillar väl inte så surt och humusrikt vatten som man får utav rötter, eller har jag helt fel?

Jag skulle ha snabbväxande växter från typ Amerika nånstans, flytväxter och "vanliga" växter. Och jag skulle ha ganska strömt vatten, med lite(!) salt i, ett bra (stort) filter och kanske t o m kalkstenar, men skiffer är snyggast med färgglada fiskar tycker jag. Jag skulle ha ganska finkornig ljus sand och ganska svagt ljus.
Jag skulle nog ha nån fisk som städar på bottnen åt Guppysarna, t ex Ancistrus, Corydoras eller Räkor (nån som inte äter ynglena). Jag skulle fött upp en del Artemia och matat med och fösökt mig på en ordentlig odling av typ Endlers eller nån annan sort än den "vanliga".
Så nu vet ni vad jag skulle göra om jag hade råd och plats med ett Guppy-kar =)
#5 - 12 september 2006 15:41
Tack Leonard!

Stämmer det att dom inte gillar humusrikt vatten? Vattnet i Uppsala är i och för sig rätt hårt från början, som nere i Skåne, så det är kanske inget stort problem med någon rot. Tycker dom är rätt fina. Skulle vilja försöka få något att växa på dom, men vet inte ännu vad det skulle kunna vara.

För att få "ganska strömt vatten", ska man ha ett lite starkare filterpump än vad storleken på akvarite kräver? Kan man ha det?

Sand istället för grus? Låter spännande. Jag har aldrig haft sant i ett akvarium förut. Är det svårare att hålla rent än grus? Jag har två Corydoras redan så då skulle dom trivas i sanden också då.
#6 - 12 september 2006 20:52
Jo, dina Guppy kommer att klara sig även om du har en rot i karet, lägg ner vad du sjävl tycker är snyggt!
Ungefär en pump på 200-300l/h med en filtervolym på ungefär 2l är nog perfekt för ett 60l med Guppy, mm

Annons