Rätt fisk???

#1 - 25 april 2004 11:38
Jag var i en akvarieaffär och frågade efter en "yngelätare" och då sa han som jag pratade med att jag skulle skaffa en eller flera neonregnbågar. Är det rätt fisk eller inte?
#2 - 25 april 2004 13:42
Dum fråga nu kanske men varför vill du ha en fisk som äter yngel??
eller har jag missförstått??
Tror inte att Neonregnbågar äter vare sig mer eller mindre yngel än många andra fiskar, mina levandefödande är faktiskt 3 gånger värre på att äta yngel än mina neonregnbågar, har iofs förstått att just mina levandefödande e extremt sugna på deras egen avkomma.

Sen så att han rekommenderade dig att skaffa en eller flera... hmm kan då tala om att neonregnbågen (mel. Praecox) liksom alla andra regnbågsfiskar är en stimfisk. Vore synd om fisken att bara ha en ensam stackare.
#3 - 25 april 2004 14:27
Mina platysar äter iaf nästan inga yngel alls. Jag får ca 70 yngel som klarar sig per kull så...
#4 - 25 april 2004 14:30
Hur stort akvarium har du?

Efter att jag skaffade mina scalarer så har jag inga yngel förutom palettyngel. Scalarerna rensar allt de hittar. Problemet är att de vill ha minst 50 cm högt akvarium för att inte bli vanskapta.
#5 - 26 april 2004 07:09
neoener äter inte yngel möjligen äggen när den läggs.
#6 - 27 april 2004 15:50
Hur stort akvarium har du?

Jag har 100cm långt och 35cm högt
#7 - 27 april 2004 19:18
Det är för lågt för att scalarerna ska utvecklas. Då blir inte deras fenor stora utan riskerar att bli krokiga mm.

Guramis kanske du kan skaffa då istället. De älskar att käka yngel.

Annons