Rätt filter - hjälp att avgöra

#1 - 11 oktober 2007 07:06
[FONT=Tahoma]Har ett 180liters med ett innerfilter Rena 300 idag. Uppstart för fem veckor sedan, har haft i från början 4st platy och några kilfläcksrasbora + växter. Kan se några platyyngel också.[/FONT]
[FONT=Tahoma]Fick också ett Eheim 2217 som jag inte vågat köra igång ännu, då jag inte tidigare använt nåt ytterfilter. Nu har jag dessutom lagt i 6 st guppys + 4 black mollys + 2st ancistrus, vilket kommer att öka belastningen i karet.[/FONT]

[FONT=Tahoma]Skulle ni rekommendera byte till ytterfiltret ? (om jag följer konstens alla regler vid bytet, t ex krama ur det gamla över det nya, kanske köra dubbelt ett tag)[/FONT]

[FONT=Tahoma]När i så fall bör jag göra det? Nu direkt eller ska jag vänta?[/FONT]
[FONT=Tahoma]Hade lite nitrit under ett par dagar för två veckor sedan, men det försvann med nitrivec.[/FONT]

[FONT=Tahoma]Tacksam för all hjälp! Har lärt mig mycket redan från detta forumet[/FONT].:)
#2 - 11 oktober 2007 10:19
nu vet jag inte riktigt vilken kapacitet ditt innefilter har, men jag hade nog kramat ur det och sen kört dubbelt i en månad för att va på säkra sidan, eller om det är en relativt stor filtervolym på innefiltret bara låtit det vara och kört dubbelt med ytterfiltret kanske en till två månader.
Har du kvar lite nitrivec kan du ju alltid hälla lite direkt över ytterfiltrets filtermaterial istället för att krama ur innefiltret ;)
#3 - 11 oktober 2007 12:06
Filtret köpte jag till mitt gamla 100-liters, som jag hade i några år men avvecklade 2003 tror jag (eller 2004). Ska försöka få med en bild på ett liknande som jag hittade på Guldfiskens hemsida, dock inte samma typnummer. Kanske har de slutat säljas ? Patronen sitter i en behållare under själva pumpen, det är en rund cylinderformad filterpatron, kanske 15 cm lång och 6-7 cm i diam. Det funkar alldeles utmärkt, men jag är rädd att det kanske inte är tillräckligt.
#4 - 11 oktober 2007 12:07
Försöker med bilden. Det går fortfarande att köpa filterpatroner till det.
#5 - 11 oktober 2007 12:11
hallå

jag tycker att du ska dra igång ditt ytterfilter redan nu...mkt större filtermassa och bättre filtrering...rena filter tycker jag är skit....ta u det och kör på ytterfiltert...jag köpte ett rena för ett par veckor sen...det har redan gått sönder..kan inte hitta felet på den...
#6 - 11 oktober 2007 12:49
Alltså får det väl bli uppstart av mitt Eheim 2217 classic i helgen då.

Det är köpt begagnat och har varit "torrt" i drygt ett halvår. Jag fick det utan filtermassa, men har köpt makaroner + något som kan liknas vid grönt trassel som var av Eheims eget fabrikat + vanligt vitt filtervadd överst. Har också köpt nya slangar och ny packning. Allt är egentligen klart för start, det är bara jag som fegar...Rädd att mina små yngel sugs in i det. Såg i en annan tråd att man kunde sätta en nylonstrumpa över insuget, det är ju en lysande idé.
#7 - 11 oktober 2007 13:14
maka skrev:
Alltså får det väl bli uppstart av mitt Eheim 2217 classic i helgen då.

Det är köpt begagnat och har varit "torrt" i drygt ett halvår. Jag fick det utan filtermassa, men har köpt makaroner + något som kan liknas vid grönt trassel som var av Eheims eget fabrikat + vanligt vitt filtervadd överst. Har också köpt nya slangar och ny packning. Allt är egentligen klart för start, det är bara jag som fegar...Rädd att mina små yngel sugs in i det. Såg i en annan tråd att man kunde sätta en nylonstrumpa över insuget, det är ju en lysande idé.

Låter som du är väl förberedd med ytterfiltret, vad jag förstår om ditt innefilter så borde det klara den mängd fisk du har i för stunden, men jag skulle inte vilja ha i fler innan ytterfiltret är helt inkört.
Att ta bort innerfiltret som föreslogs hade jag nog inte vågat, är ju att be om problem om man gör det innan ytterfiltret är välfyllt med bakterier.
Men kör på båda filtren utan att krama ur ditt fungerande innefilter i ett par månader så kan du nog ta bort det sen.
Tubsocka funkar oxå om du inte har nån trasig nylonstrumpa att tillgå ;)
#8 - 11 oktober 2007 13:38
Tycker som Fuzzop, dra igång ytterfiltret med innerfiltret igång samtidigt. Om du tycker det blir för mycket blås i karet så kan du försöka ställa ner båda filtrena om det går.
En annan sak man kan göra istället för sätta en nylonstrumpa, är att köpa blåfiltermatta, klippa ett hål i det och sedan pressa ner utsuget från ytterfiltret i filtermattan. Då får du dessutom lite extra stort filter ;) På så sätt borde det inte slamma igen så mycket och du kan lätt göra rent förfiltret (filtermattan) :)
#9 - 11 oktober 2007 13:50
Om du vill skita i innefiltret...ta bort filtermattan i innefiltret och stoppa i samma fack du ska ha dina makaroner i.
Du kommer snabbt och effektivt få bra bakteriebalans.
Om du vill vara riktigt säker...köp filterbakteriekultur...typ JBL eller kanske nitrivec eller aqua starter...häll i ditt ytterfilter både uppe o nere i filtermaterialen.
#10 - 11 oktober 2007 14:18
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Tack så jättemycket för era tips och snabba svar![/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Nu har jag en klar strategi för hur jag ska gå till väga.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Återkommer med en uppföljning om hur det gick.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma][SIZE=4]Mvh / Mariana[/SIZE][/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]

Annons