Jag älskar djur och det är en stor del av min livsglädje, vi har även valt boende efter mitt djurintresse, vi har ett hus långt ute i skärgården på Värmdö med en tomt på 2 600 kvm som är inhägnad med gärdesgård för en enorm summa pengar, för hundarnas skull.
Jag har 2 Hovawart-tikar på 2 resp 8 år, 3 akvarier och en ute kanin med egen rastgård i form av en inhägnad kulle på 20 kvm.
Jag har även egen firma och jobbar hemifrån för att kunna ta hand om mina djur.
Till saken: Hovawart är ju en tysk gårdsväktare i schäferstorlek, och de är framavlade för att vakta och ta hand om "sin" gård och familj. Därför får de från 8 på morgonen till 8 på kvällen springa helt fritt på vår stora naturtomt vilket de älskar jag börjar och slutar dagen med att släppa ut dem i skogen bakom vårt hus ner mot vattnet. Nu har jag från grannar hört skitsnack bakom ryggen om att "stackars hundar som aldrig får komma ut och gå"... är det bättre att ha dem inomhus hela dagarna och ge dem 2x30 minuters koppelpromenad som många hundar lever????? Tanken med att ge dem denna stora tomt och att de är två är ju just att de kan vara "gårdshundar" och leka, vakta roa sig bäst de vill, och jag finns alltid till hands då jag jobbar här hemma. Vad tycker ni?
"Trött på skitsnack bakom ryggen"
Zobb
60L Sällskaps. (7 arter)
20L Kampfisk
12L Yngel (7+3st)