Rätt belysning?? (för växter)

#1 - 24 september 2003 15:44
Jag kör med 2st Sun-glo och 1st Aquastar rör till mitt 128 liters (80x40x40)samtliga rör har reflektorer.
Aquastaröret längst fram och resten bak...

Nu till frågan är dessa rör en bra kombination för växter eller finns det andra bättre rör för detta?(Har inte råd med Metall-halogen :])
#2 - 24 september 2003 15:58
Ska vällan inte säga för mycket, men till mitt 375 så har jag 2st Aquastar framtill och ett SunGlo baktill. Alla med reflektorer. Ger ungefär 0,7W/L ådet växer så det knakar... Ca 40% vattenbyte en gång i veckan å i samband med det växtjödning, lerkulor vid svärdplantorna och Co2...kan bara säga att växterna verkar må oförskämt bra, så jag skulle gissa på att det är en aldeles perfekt kombination för dig. Skulle dock (precis som jag gjort) ha valt 2 Aquastar och 1 SunGlo..men men...det är nog mer en fråga om smak å tycke...
#3 - 25 september 2003 21:40
Hej! jag har haft mitt 670 liters som växtakvarium och jag hade en lysrörsramp för 4lysrör. 1st sunglo 3st sera plant sunglo plaserade jag i mitten.jag hade även lite extra varmt i akvariet 27grader.jag hade även en hemma byggd co2 anlägning gjord med hjälp av två 2,5liters saftflaskor.sen hade jag bottenfilter på den sida där innerfiltren satt.jag skulle köpa sera plant till växtakvarium och glöm inte reflektorerna dom är bra.

Mvh Fredrik
#4 - 6 oktober 2003 10:15
Ska nog ersätta ena Sungloröret med ett till aquastar... :]
#5 - 6 oktober 2003 10:21
Ursprungligen skickat av Datate

Ska vällan inte säga för mycket, men till mitt 375 så har jag 2st Aquastar framtill och ett SunGlo baktill. Alla med reflektorer. Ger ungefär 0,7W/L ådet växer så det knakar...

Hur många vatt i varje rör? Har du T5? Jag har 4 st rör, två aquarelle och två sunglo i mitt 375. Det ger ca 0,4W per liter.
MVH
magnus
#6 - 6 oktober 2003 15:54
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Ursprungligen skickat av Datate

Ska vällan inte säga för mycket, men till mitt 375 så har jag 2st Aquastar framtill och ett SunGlo baktill. Alla med reflektorer. Ger ungefär 0,7W/L ådet växer så det knakar...

Hur många vatt i varje rör? Har du T5? Jag har 4 st rör, två aquarelle och två sunglo i mitt 375. Det ger ca 0,4W per liter.
MVH
magnus
[/quote]

Jag kör 3x36W + reflektorer. Borde ge ca 217W och jag räknar med att jag har ca 300liter vatten i karet... Senast jag räknade så kom jag upp i runt 0,72W/L om jag inte minns fel. Man brukar ju räkna på att reflektorerna ökar ljusnertaget i karet med ca 100%...
#7 - 6 oktober 2003 16:35
Jag kör 3x18W plus reflektorer i ett 128liters
så det borde bli 0,8w per liter...
tycker det låter ganska mycket...
#8 - 6 oktober 2003 16:40
Ursprungligen skickat av frozen_plauge

Jag kör 3x18W plus reflektorer i ett 128liters

så det borde bli 0,8w per liter...

tycker det låter ganska mycket...

Jo, men det är ju tydligen så man räknar så...

Mycke å mycke, det brukar ju heta att man ska ha mellan 0,5 och 1,0W/L för att det skall vara lagom för ett kar med mycket växter, så 0,8 är ju inte så himla mycke, snarare ganska lagom...om det nu stämmer att man räknar så...
#9 - 6 oktober 2003 16:41
(Normalt sett så räknar man med att watt/liter-måttet inberäknar högeffektiva fullspektrumrör med reflektorer)
#10 - 6 oktober 2003 16:45
Ursprungligen skickat av defdac

(Normalt sett så räknar man med att watt/liter-måttet inberäknar högeffektiva fullspektrumrör med reflektorer)

Vad är det för typ av rör som räknas till detta då?

Fullspektrumrör finns det ju många av, men vad menas med högeffektiva?
#11 - 6 oktober 2003 16:46
"Så många lumens per watt som möjligt"
#12 - 6 oktober 2003 16:48
Ursprungligen skickat av defdac

"Så många lumens per watt som möjligt"

Okej, så skulle man t.ex köra med 3 x Sylvania Aquastar så skulle detta måttsätt kunna användas!? Mycket starkare rör går väl knappt å finna för vanliga sötvattenskar...?
#13 - 6 oktober 2003 16:51
I USA räknar dom watts per US-gallon, och det nästan uteslutande en sådan här setup:
http://www.ahsupply.com/images/1x13b.jpg
(dvs ett kompkatlysrör+parabolisk reflektor vilket är lite av standard för växtakvaristerna "over there")

#14 - 6 oktober 2003 16:56

Okej, så skulle man t.ex köra med 3 x Sylvania Aquastar så skulle detta måttsätt kunna användas!?

Javisst då skulle du ha ca 3x36/300 = 0.36 watt per liter, precis som Tropfrog sa ovan.

Jag tycker dock du får räkna precis hur du vill. Watt/liter är ett så grovt mått så det knappt är användbart ändå. Huvudsaken är att ljusmängden räcker för de växter man tänkt hålla.

Annons