Rätt belysning för sanden (!)

#1 - 11 november 2004 06:11
Jag kör med 2 st Aquarelle. Har hört att fiskarna (bl a kardinaltetra) ser finast ut med den belysningen.

Men nu när jag har bytt sand till Rådasand 0.8-1.2mm tycker jag att sanden får en alldeles för kall och tråkig rosa ton, istället för den varmare, rödbruna tonen som jag gärna vill ha. Även mangroverötterna får en alldeles för kall ton med Aquarelle tycker jag.

Har ni några förslag på lysrör med lite varmare ton (inte varmvitt - de är ju gröna)? Jag vill få fram en färgskala som liknar den tropiska sydamerikanska biotopen. Lysrören ska förstås även vara bra för växterna och jag vill fortfarande att fiskarna ska se fina ut.

Ska jag kombinera med 2 olika lysrör?

#2 - 11 november 2004 06:48
Kan inte mycket om akvarium ännu.
Men gjort lite undersökningar inför att skaffa.
Fick då lära mig att ju mörkare sanden/gruset är, dessto tryggare fiskar och finare färger. Därför tänker jag ha svart grus.
Även om du inte ser i butiken det du önskar. Fråga efter det du vill ha.
De flesta kan inte hålla allt hemma, men kan lätt betälla.
#3 - 11 november 2004 07:06
Rådasand är faktskt en av de mörkare på markanden. Det är just därför jag har köpt den. Vill inte ha helsvart grus (fast jag kanske borde blanda i). Plus att det svarta gruset jag sett är både för grovt och för vasst för de pansarmalarna som jag tänker ha i karet.

Vissa fiskarter trivs nog med ljus sand. Det beror på hur det ser ut i deras hemtrakter. Men de fiskar som kommer från den Amazonas-biotopen vill gärna ha lite mer dämpad belysning (flytväxter och mörkare botten). Deras hemtrakter finns ju i regnskogen där det är mörkt och brunt i vattnet.

Men tillbaka till lysrören. Vad man har för belysning betyder mycket för hur naturligt och trevligt det ser ut i akvariet.
#4 - 11 november 2004 23:08
Batski!
Under mina aquastar(de är ju väldigt lika aquarelle)lyste rådasanden rosa. Jag köpte ett Lifeglo- rör, som är vitt. Jag älskar det eftersom det får mina rötter att se bruna ut och sanden att se BRUN ut! och växternas gröna färger blir extra intensiva.

Jag kör på två aquastar+ två Life-glo och är helnöjd.

Ett annat alternativ skulle kunna vara philips TLD 965.

Kika här och jämför ljusen:

http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm
#5 - 12 november 2004 05:51
Tack! Egentligen har jag 3 st. lysrör i min lysrampa. Det tredje är ett Daylight 6500K. Men jag tycker det blir på tok för ljust med alla 3 lysrören på (akvariet är 100x50x50). Har läst att tetror inte trivs med för stark belysning (tycker själv att det är för mycket ljus), så jag har bara 2 rör tända. Hur tycker du jag ska kombinera de 2 rören? Aquarelle framtill och Daylight bak?

Fast jag vill gärna få en Amazon-känsla och tycker därför att Daylight är för kall. Skulle det funka med Philips 940?

Ursäkta om jag frågar för mycket, men det här är nytt för mig.
#6 - 12 november 2004 07:42
Hej!

Kolla min zoon så får du se hur jag har i mitt. Jag har även en jämförelse mellan aquarelle och grolux. Själv tycker jag grolux ger mina rötter och sanden (biltemas blästersand) riktigt fina färger + att lysrören är bra för växterna.
#7 - 12 november 2004 08:00
Det där med att fiskarna ofta färgar ut och känner sig säkrare mot en mörk botten kan kompenseras med att ha mycket växter och rötter.. Gärna flytväxter eller låta vallisneria eller vattenpest eller liknande växa så att den lägger sig på ytan...
#8 - 13 november 2004 00:02
860 är ett prisvärt högeffektivt rör med lång livslängd. Visserligen helt vitt, men det är väl just det jag gillar. Fiskarnas färger gör sig bra.
#9 - 13 november 2004 00:48
Notera att sk växtrör ofta inte fungerar speciellt bra, eftersom de är hårt filtrerade för att få önskat spektrum (färg). Så mycket av ljuset kommer inte ut ur lysröret. Se Defdacs artikel om akvariumljus på djurportalen/AG.

Annons