Rätt belysning!

#1 - 6 september 2008 16:01
Hallå!
Jag har en fundering om min belysning idag och om jag ska behöva byta. Jag har en heltäckande ramp som består utav fyra lysrör. De är centrerade och belyser dåligt ut i hörnen tycker jag själv. Akvariet är 200x60x60 så det är ganska stort och kräver en hel del växter. Så därför är det väldigt frustrerande att köpa växter som hela tider dör. Jag kör med PMDD och har inte direkt märkt nån skillnad. Jag fick tipset att köpa metall-halogen lampor från min lokala zoobutik men det koster ju ganska mycket (ca 2000:-/st) och jag behöver då antagligen 3-4 st. Har någon här ett billigare tips?
Hjälp, min växter försvinner :mad:
#2 - 6 september 2008 16:08
Jag kör med dagsljusrör med en färgtemperatur på ca 6500 K - Life Glo finns det ett rör i zoohandeln som heter. Annars finns dagsljusrör i belysningsaffärer.

För mig funkar det iaf bra.

Edit: Dagsljusrör ligger mellan 5000-65oo K (Kelvin)
#3 - 6 september 2008 16:22
Dagsljusrör säger du. Menar du då "vanliga" ljusrör?
#4 - 6 september 2008 17:18
Utan bra belysning till växterna spelar det ingen roll om man göder eller inte.
Det finns många bra växtlysrör men det allra bästa heter Philips Aquarelle, finns i elbutiker oftast.
Skaffa också ljusreflektorer som reflekterar ljuset upp till 50-60%
Då kan du börja göda på allvar.
Som du har det nu kan växterna inte tillgodogöra sig all näring, det är troligtvis därför du inte har sett något resultat...

Lycka till:)
#5 - 6 september 2008 17:28
snyggen skrev:
Dagsljusrör säger du. Menar du då "vanliga" ljusrör?

Jag vet inte vad vanliga lysrör har för färgtemperatur. Som dagsljusbelysning räknas rör med 5000 - 6500 Kelvin.

Jag TROR att det finns vanliga lysrör som heter 965 som har dagsljus-färgtemperatur.
#6 - 7 september 2008 12:37
Reflektorer ökar ljus återgivningen i rampen, kan ge upp till 300% mer men vanligt är att öka med 80% med reflektor kontra utan.
#7 - 7 september 2008 12:44
Finns special rör som trädgårdsmästare använder.
För dem är det inte 6500kelvin utan 8000kelvin.
www.willabgarden.se

Med reflektorer kan du eventuellt vinkla så du får ut ljuset till kanterna också.

Då det gäller heltäckande ramper med fyra rör så kan man montera in led lampor på gavlarna för att få lite mera ljus där.

Har du inte möjlighet att förskjuta två lysrör åt ena gaveln och de andra två åt andra gaveln???
(vet att aquastabil o aquael på sina stora kar kan göra så).
Funkar om lysrören sitter på så kallade skenor.
#8 - 7 september 2008 14:03
Tack för svaren. Jag kan komplettera med att säga att jag har satt in speglar i hela rampen så att det reflekterar ut i hörnen nu, men det känns för klent. Att flytta lysrören tror jag inte hjälper eftersom även växterna i mitten av akvariet tar stryk. Jag behöver nåt kraftigare eller en "smart" lösning
Bilagor:
#9 - 7 september 2008 14:17
Jag tittade på lysrören på Willabgarden. Vilken utav dem är det du menar. Är det allihop?
#10 - 7 september 2008 14:23
Finns special rör som trädgårdsmästare använder.

För dem är det inte 6500kelvin utan 8000kelvin.

www.willabgarden.se

.........

[quote]

Willab talar om 8000 lumen - felskrivet?????

[QUOTE]

Satsa på en proffsbelysning i växthuset!

Det är stor skillnad på växthusarmaturer, främst hur stor yta de täcker. När du väljer lampa måste du både ta hänsyn till ljusmängden (lumen) och ljusspektrat (synliga och osynliga färger). Vi bedömer att plantorna bör ha ca 8 000 lumen, alltså något mer än trädgårdsmästerierna räknar som ett minimum (5-6000 lumen). En hobbyodlare uppnår nämligen inte lika jämn belysning som en professionell. Vi säljer endast armaturer som också används av professionella växthusodlare, och som är utvecklade för plantuppdragning! /Willab

från http://www.willabgarden.se/main/produktinfo.asp?AvdID=185&Page=1&Show=1
#11 - 7 september 2008 14:26
Måste erkänna att jag e lite förvirrad faktiskt. Vad är rätt?
#12 - 7 september 2008 14:38
Om Willab menar Kelvin så tycker jag du ska gå på deras råd. Jag bara skrev att jag tycker att det funkar bra för mig med dagsljusrör på 6500 K, men jag har inga direkt svåra växter.
#13 - 7 september 2008 14:39
Du kan räkna ut hur mycket belysning du har i karet genom att lägga ihop lysrörens watt och ta det genom akvariets volym. Ex. fyra rör på vardera 25w(100w) och ett kar på 500l det blir 100/500= 0.2 (ska ligga runt 0.5 och uppåt för att vara optimalt) sätter man i reflektorer så kanske man får ut 100% mer ljus ur lysröret så då hamnar du på runt 0.4. Inte perfekt men bättre.
Så mitt råd är att sätta in fler lysrör i 720l. Den belysningen du använder i 720l räcker inte ens till ett 540l. Eller skippa växterna och köra med massa sten och malawi/tanganyika ciklider.
Finns heltäckande ramper till 720l med 8 rör, det plus reflektorer så kommer du upp i den nivån som växterna behöver. Annars sätt i fler rör helst t5 i den rampen du redan har.
#14 - 7 september 2008 17:44
Tack MantaCOre, det var ett riktigt bra och enkelt svar för att få koll på läget.
#15 - 7 september 2008 18:34
0,3-0,4 w/l räcker om du inte ska ha några växter som är ljuskrävande :)
#16 - 7 september 2008 19:56
föreslår du läser dina PM oxå...
#17 - 7 september 2008 20:01
MimmiH skrev:
Om Willab menar Kelvin så tycker jag du ska gå på deras råd. Jag bara skrev att jag tycker att det funkar bra för mig med dagsljusrör på ca 6500 K, men jag har inga direkt svåra växter.

Vad jag vet så mäts temperatur i Kelvin men vill minnas att K ljus sammnag hang hde att göra med färger??? Ljusflöde mäts ofta i Lumen (Lm) Ljus mäng Lumen/h dvs Lumen timma (Candela Cd) ljusstyrka i Cd och Belysningsstyrka i Lux (Lx) detta är vad jag minns på rak arm det finns säkert någon som har ett bättre minne/kunskaper än jag. :D
#18 - 13 september 2008 19:23
Jag skulle bara skriva att jag ändrat i ett par tidigare inlägg som jag skrivit. Som dagsljusrör räknas 5000-6500 K (Kelvin). Dagsljusrör innehåller både rött och blått ljus. Vad jag förstår så gynnar det röda ljuset blomning, medan det blå gynnar tillväxt.
#19 - 14 september 2008 11:44
Jag har läst på flera ställen här på Zoopet att akvarieväxter behöver blått och rött ljus mest. I den ovan nämnda trädgårdssajten, http://www.willabgarden.se/main/prod...&Page=1&Show=1, säljs det armaturer med högtrycksnatrium som är illgult. Har också sett illgult ljus i växthus. Någon om kan förklara varför landväxter tydligen kan klara sig utan blått och rött?
#20 - 14 september 2008 20:13
Jag har nu plockat bort hela ljusrampen och satt i fyra bygglampor på 150W styck. Avståndet är ju viktigt märkte jag eftersom de blir väldigt varma och värmer upp ytvattnet 1-2 grader på sju timmar. Jag märker redan nu på växterna att de nästan vill krypa ur backen för att de vill uppåt. Riktigt stor skillnad mot förut. Om jag får alla växterna att växa så det knakar så har jag bara ett "litet" problem kvar. Ljuset blir lite för gult och jag vill ha det mot det blåa hållet. Vad ska jag använda för ljus för att bryta mot det jag har?
#21 - 14 september 2008 21:00
Mer eller mindre blått ljus ger belysning över 6500 K. Men hur det blir när det gäller att trigga alger vet jag inte. Det enda som sagt som jag kan rekommendera är dagsljusbelysning på 6500 K, vilket är fullspektrumljus med både blått och rött ljus, ger ett neutralt kallvitt sken.

Annons