[QUOTE=Chrilleus]Andra stycket var ironi ja..
Men det finns något som kallas "good will" idag, och som iaf. i min bransh (elreparatör i ett maskinuthyrningsföretag) är en förutsättning för att överleva konkurensen. Om inte vi kan BEVISA att kunden gjort fel, så står vi för kostnaden. Och det lovar jag att vi tjänar på i det långa loppet..[/QUOTE]
OK
Håller med om det där med goodwill - det finns ju ett ordspråk som säger "kunden har alltid rätt".
När jag själv hade zooaffär så fick kunden nästan alltid rätt - förutsatt att de inte bar sig oförskämt åt (vilket du uppenbarligen inte gjorde) - vilket faktiskt hände rätt ofta. Då vände man själv alla taggar utåt och hänvisade till lagar och paragrafer.
Ett av många roliga exempel på detta var när en dam ringde om att de köpt en hamster som det hade blivit fel på pga att den tappades när den köptes in. Inte för att jag hade något minne av jag hade tappat någon hamster, men som sagt kunden har ju alltid rätt så jag bad henne komma in.
Nästa dag dök hon upp med hamstern och den var inget som helst fel på den - men hon stod på sig. Då erbjöd jag henne en ny, men hon ville ha pengarna tillbaka. OK - tänkte jag - 60 kronor (mitt pris för hamstrar) är väl inte nåt att bry sig om så jag gav henne 60 spänn.
Då klagade hon och ville ha 120 spänn eftersom det var vad hon hade betalt för hamstern - varvid jag förklarade att jag bara tar 60 kr för hamstrar.
Ja du ja - sa hon - men jag köpte den i affären X och de tar 120 kr, men de vägrade ta tillbaka den!!!!!!!!!!!!!!!!