Rätt att byta krokig fisk?

#1 - 24 januari 2005 10:55
Jag köpte en gibbiceps-mal för drygt 4 månader sedan. Fisken mår bra och växer men ju större den blir desto mer syns det att den har krokig ryggrad, dvs den har puckelrygg och är kortare än normalt.

Det känns inte helt bra att ha kvar en fisk som är vanskapt i sitt akvarium. Fisken är frisk så det känns ju inte heller motiverat att ta död på den. Vad tycker ni jag ska göra? Har jag rätt att byta den eller få tillbaka pengar?
Jag har kvar kvittot.
#2 - 24 januari 2005 11:08
Om det är en seriös affär bör dom gå med på ett byte alt. hela summan tillbaka.. Annars bojkottar du samt berättar vilken affär det handlar om, så bojkottar resten av Zoopet stället också ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 januari 2005 11:31
[QUOTE=Chrilleus]Om det är en seriös affär bör dom gå med på ett byte alt. hela summan tillbaka.. Annars bojkottar du samt berättar vilken affär det handlar om, så bojkottar resten av Zoopet stället också ;)[/QUOTE]

LIte märklig inställning
1/ Om det har gått 4 månader sedan så kan det ju mycket väl bero på felaktig kost under denna period
2/ Visst kan man kritisera utpekade zooaffärer på Zoopet - men inte anonymt.

Som sagt det är svårt att slå fast orsaken till det hela, men självklart skall du i alla fall kolla med affären om de går med på att byta mot en ny
#4 - 24 januari 2005 11:35
Med tanke på att han hade en ironisk gubbe så skämtar han nog. Jag tog det som ett skämt i alla fall.

Jag tycker nog det att har det gått 4 månader och man inte sagt till innan så tycker jag inte man ska dit och klaga.
#5 - 24 januari 2005 12:07
Jag besökte nyss affären där jag köpte den. Hon jag pratade med sa att det inte gick att påvisa att fisken var krokig vid inköpet, så jag fick inte byta den och fick heller inte tillbaka några pengar. Hon hade aldrig hört talas om något liknande. Jag kunde inte på något sätt besvisa att den var felaktig vid köpet så jag förstår hennes beslut. Hon frågade om vad den ätit och jag sa att den ätit sig mätt varje dag. Den äter räkmix, alger och fodertabletter. Inga arga miner, vi pratade bara.

Jaja, jag får väl han kvar den krokiga stackarn och se hur det utvecklar sig :)
#6 - 24 januari 2005 12:16
Andra stycket var ironi ja..
Men det finns något som kallas "good will" idag, och som iaf. i min bransh (elreparatör i ett maskinuthyrningsföretag) är en förutsättning för att överleva konkurensen. Om inte vi kan BEVISA att kunden gjort fel, så står vi för kostnaden. Och det lovar jag att vi tjänar på i det långa loppet..
#7 - 24 januari 2005 12:19
mm...

det är ju inte det värsta som hänt presis.. jag fick ett guppy yngel en gång.. en klen stackare vars ryggrad såg ut som ett S nästan... men.. det växte och jag är blödig.. jag behöll det, klarade sig riktigt bra.

*det var slutet för mig när jag avlade guppys.. orkade inte rensa ut nog med yngel..
#8 - 24 januari 2005 12:57
[QUOTE=Chrilleus]Andra stycket var ironi ja..
Men det finns något som kallas "good will" idag, och som iaf. i min bransh (elreparatör i ett maskinuthyrningsföretag) är en förutsättning för att överleva konkurensen. Om inte vi kan BEVISA att kunden gjort fel, så står vi för kostnaden. Och det lovar jag att vi tjänar på i det långa loppet..[/QUOTE]

Håller med dig här. Inte för att jag störde mig särskilt mycket på beslutet men mitt omdöme om affären har påverkats. Det fanns fler exemplar gibbi i affären så det hade inte varit en stor sak att byta firren.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 januari 2005 14:13
[QUOTE=Chrilleus]Andra stycket var ironi ja..
Men det finns något som kallas "good will" idag, och som iaf. i min bransh (elreparatör i ett maskinuthyrningsföretag) är en förutsättning för att överleva konkurensen. Om inte vi kan BEVISA att kunden gjort fel, så står vi för kostnaden. Och det lovar jag att vi tjänar på i det långa loppet..[/QUOTE]
OK
Håller med om det där med goodwill - det finns ju ett ordspråk som säger "kunden har alltid rätt".
När jag själv hade zooaffär så fick kunden nästan alltid rätt - förutsatt att de inte bar sig oförskämt åt (vilket du uppenbarligen inte gjorde) - vilket faktiskt hände rätt ofta. Då vände man själv alla taggar utåt och hänvisade till lagar och paragrafer.

Ett av många roliga exempel på detta var när en dam ringde om att de köpt en hamster som det hade blivit fel på pga att den tappades när den köptes in. Inte för att jag hade något minne av jag hade tappat någon hamster, men som sagt kunden har ju alltid rätt så jag bad henne komma in.
Nästa dag dök hon upp med hamstern och den var inget som helst fel på den - men hon stod på sig. Då erbjöd jag henne en ny, men hon ville ha pengarna tillbaka. OK - tänkte jag - 60 kronor (mitt pris för hamstrar) är väl inte nåt att bry sig om så jag gav henne 60 spänn.
Då klagade hon och ville ha 120 spänn eftersom det var vad hon hade betalt för hamstern - varvid jag förklarade att jag bara tar 60 kr för hamstrar.
Ja du ja - sa hon - men jag köpte den i affären X och de tar 120 kr, men de vägrade ta tillbaka den!!!!!!!!!!!!!!!!
#10 - 24 januari 2005 14:24
Gud...

Vilka människor de finns.. *himlar med ögonen* att man bara vågar vara så fräck..

sist jag var i min favoritaffär hade de anställt någon ny som var helt hemsk mot mig.. alla de andra känner jag igen och vi brukar småprata.. jag tänka inte på att den här var ny och frågade henne om de kunde beställa hem några saker... hon ifrågasatte om jag kunde ta hand om dem.. om jag hade tillräckligt stor yta.. och tyckte det var barbariskt när jag frågade om den lilla typen av svensk spigg var okej att ha i akvariet.. det är ju liksom inget jag behöver oroa mig om mina stora äter upp.. något svar på frågan fick jag inte och inte heller kunde de ta hem fisken som hon nödvändigtvis behövde fråga om jag visste vad jag gjorde... om jag Specialbeställer en afrikansk slamkrypare så vet jag vad jag gör.
Kommer ta tid innan jag vågar mig tillbaka dit igen... jag har hittat en annan äffar som ligger närmare som jag ska titta mer på...
#11 - 27 januari 2005 20:47
Det var en riktigt rolig historia, Kjell!

Nu önskar man ju sig en sida där man kunde berätta roliga historier med akvarium och akvariefiskar inblandade!

Mvh Jesper

Annons