Rätt antal mörkertimmar?

#1 - 13 november 2014 00:02
Nu skall jag ställa en sån där tramsig nybörjarfråga igen! :p

Hur många timmar av relativt mörker bör man ha i akvariet om man enbart ser till djurens välbefinnande?
Solen går ju förhoppningsvis upp varje morgon, och då blir det relativt ljust i mina akvarier...
Detta till trots så tycker jag det är roligt att kunna titta till mina fiskar en stund på kvällen, även de veckor då jag jobbar eftermiddag och aldrig kommer hem innan kl:23.00.

Så alltså: Hur många timmars mörker behöver djuren ha?
#2 - 13 november 2014 07:34
Svårt att säga, det beror på vad du har i akvariet. Jag brukar köra 10-12 timmar med ljuset på alltså 12-14 timmar släkt.

Det kam vara bra att tänka på att öka antalet ljustimmar successivt efter uppstart så att man inte får en algshock i baljan!

Hoppas detta kanske gav en fingervisning men som sagt vet inte om det finns rätt och fel i denna frågan!

Lycka till!

Skickas från mobilen via Tapatalk
#3 - 13 november 2014 08:57
Mr Woods skrev:
Nu skall jag ställa en sån där tramsig nybörjarfråga igen! :p

Hur många timmar av relativt mörker bör man ha i akvariet om man enbart ser till djurens välbefinnande?

Solen går ju förhoppningsvis upp varje morgon, och då blir det relativt ljust i mina akvarier...

Detta till trots så tycker jag det är roligt att kunna titta till mina fiskar en stund på kvällen, även de veckor då jag jobbar eftermiddag och aldrig kommer hem innan kl:23.00.

Så alltså: Hur många timmars mörker behöver djuren ha?

De flesta akvariefiskar kommer från tropiska breddgrader där solen är uppe ganska nära 12 timmar året om. Ju längre norrut eller söderut man kommer desto större skillnad mellan vinter och sommar.

De föreslagna 12-14 timmarna är nog bra, jag har tänt 12 timmar.

Tobbe
#4 - 13 november 2014 10:07
Jag är helt med på ert resonemang! Men eftersom jag låter rampen tändas kl:14.00 så är den ju bara tänd i tio timmar, om jag låter den släckas kl:00.00. Men detta innebär ju ändå inte att det är speciellt mörkt i mer än åtta timmar så här dags på året, det var så jag menade...
#5 - 13 november 2014 11:02
Eftersom även jag jobbar skift, så tänds karet kl 11.30 och släcks 23.30 ca. Då kan jag kolla att allt är väl innan jag jobbar eftermiddag, och även se det när jag kommer hem efter jobbet:).
#6 - 13 november 2014 13:43
Håller med ansjo! Mellan vilka klockslag som det är tänt/släkt har nog mindre betydelse i sammanhanget! Men man kanske inte bör ha tänt 23:00-11:00!

#7 - 13 november 2014 14:03
Vi kan alltså sammanfatta det som så; att lite dagsljus inte gör något så länge belysningen inte är tänd i mer än tio timmar. Det är den inte hos mig, men dagsljus blir det ju utöver belysningstiden... 14-24 skulle jag vilja ha rampen tänd!
#8 - 13 november 2014 14:06
Precis

#9 - 13 november 2014 14:13
Mr Woods skrev:
Vi kan alltså sammanfatta det som så; att lite dagsljus inte gör något så länge belysningen inte är tänd i mer än tio timmar. Det är den inte hos mig, men dagsljus blir det ju utöver belysningstiden... 14-24 skulle jag vilja ha rampen tänd!

Fiskarna verkar inte uppvisa mer eller fler sjukdomsfall etc i mitt akvarium trots 15-16 timmar belysning per dag. De ynglar av sig samt gör sitt bästa för att döda varandra lika mycket som man läser att andra med likadana fiskar har.
#10 - 13 november 2014 14:37
Mr Woods skrev:

Det är bara att köra på:)!
#11 - 13 november 2014 15:54
Får kag ställa en fråga i samma kategori? Mitt akvaroe står i en väl upplyst korridor, även då lysrampen är släckt så lyser ju övrogt ljus in i korridoren. Det blir ju aldrig riktigt mörkt. Stör det fiskarna/växterna tro? Brukar lägga övet en handduk då jag går hem..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#12 - 13 november 2014 17:25
Tror knappast det är något större problem, har det likadant på jobbet i vårt manöverrum.
#13 - 13 november 2014 17:34
Och det var väl till och med ett high-tech växtkar, eller?
#14 - 13 november 2014 19:15
Ok! Tack!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Annons