Rasren Siberian Husky & American Pitbullterrier

#1 - 9 juni 2006 19:45
:) jag är stolt ägare till 2 mycket vackra & goa hundar av raserna:
:p (rasren) Siberian Husky & en (rasren) APBT) American Pitbullterrier.

:confused: är det bara jag här på forumet som har dessa fina hundraser ?

vore skoj om ni som är här & har endast rasrena APBT & SIBERIAN HUSKYS
hörde av er hit.
:D :p :)
#2 - 4 juli 2006 08:55
Verkar som om du är rätt ensam...

Har du skaffat APBT'n i Sverige??

Jag har aldrig träffat någon rasren APBT, men jag känner en blandis. Hon är hur go som helst och supersnygg (tigrerad). Jag har ingenting emot APBT, men vet inte om jag passar som ägare till en...

Däremot äger jag en "Pitbull"... dvs det är vad jag får höra då jag rastar min Miniatyrbullterrier!!! Det är lite konstigt att folk vet bättre än jag vad min hund är för ras ;) ...

Finns det någonstans där man kan se dina godingar?

Min goding är här:
minibullasta.sprayblog.se
eller (på engelska) här:
minibullasta.blogspot.com

Mvh Akka
#3 - 4 juli 2006 10:34
Hoppas politikerna snart vågar förbjuda kamphundar så man slipper vara orolig när man är ute med sin hund. Det finns ingen anledning tillåta hundar avlade för våld och aggression. Norge är ett föregångsland.
#4 - 4 juli 2006 11:35
Förlåt mig för att jag verkar korkad: Vad i hela friden menar Du med det "cgr"/Kristoffer?

Om Du nu har en så bestämd åsikt kan Du väl vara så vänlig och förklara vilka hundraser som i såfall skulle/borde förbjudas?

Jag vet inte om du är en otroligt naiv person, kanske till och med korkad och är fallet så kan du strunta i att svara på denna fråga: Vad skulle ett sådant förbud tjäna till? Förklara för en som uppenbarligen inte förstått det "fina" med ett förbud...

Mvh Akka
#5 - 4 juli 2006 11:52
[quote=Akka&Asta]Förlåt mig för att jag verkar korkad: Vad i hela friden menar Du med det "cgr"/Kristoffer?

Om Du nu har en så bestämd åsikt kan Du väl vara så vänlig och förklara vilka hundraser som i såfall skulle/borde förbjudas?

Jag vet inte om du är en otroligt naiv person, kanske till och med korkad och är fallet så kan du strunta i att svara på denna fråga: Vad skulle ett sådant förbud tjäna till? Förklara för en som uppenbarligen inte förstått det "fina" med ett förbud...

Mvh Akka[/quote]

Är jag korkad för att jag känner mig enormt hotad av dessa superaggressiva raser som används som vapen/peningsförlängare/tuffhetssymbol. Tro mig, det är många som vill förbjuda kamphundar. Såg undersökningen på aftonbladet, tror det var 85% som var för förbud.

Senast idag kom förslag för koppeltvång i Malmö, gissa pga. vilka raser som gav upphov till det? "Vi har stora svårigheter med de här kamphundarna, bland annat blev tre barn blivit anfallna på samma skola nyligen, säger gatudirektören Rolf Jonsson till aftonbladet.se. "

Kan ta ett internationellt exempel eftersom du nu tycker det är så "korkat" att vilja ha förbud, det är inte bara Svenskar som har tröttnat.

"I Holland förbereds ett förbud mot fem raser. Där aggressivitetstestas redan vissa raser, till exempel rottweiler. I Tyskland förbereds nu ett lagförslag som ska stoppa import av pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier och staffordshire bullterrier som är de raser som ofta fostras till kamphundar i Tyskland. Vissa delstater är dessutom på väg att införa förbud mot uppfödning av bull- och staffordshireterrier. Det finns även vissa tankar om att förbjuda vissa personer att inneha kamphundar.
I Belgien och Spanien krävs licens för att inneha vissa hundraser. I Frankrike finns lagstiftning som kräver att alla pitbullhundar måste steriliseras och dessutom registreras av kommunen. Sedan år 1991 finns en lag i England mot farliga hundar, Dangerous Dogs Act, vars syfte är att snabbt få ett stopp på olyckor med svåra personskador som orsakats av s.k. kamphundar, främst pitbullterriern. Stränga och kategoriska straffbestämmelser infördes för brott mot lagen. Bl.a. fick en domstol rätt att villkorslöst besluta om avlivande av hund"

I Norge avlivas hundar som inte har papper på attt dom inte tillhör förbjudna raser direkt, ibland på platsen, Det vore bra lösning.
#6 - 4 juli 2006 12:38
[QUOTE=cgr]Är jag korkad för att jag känner mig enormt hotad av dessa superaggressiva raser som används som vapen/peningsförlängare/tuffhetssymbol. Tro mig, det är många som vill förbjuda kamphundar. Såg undersökningen på aftonbladet, tror det var 85% som var för förbud.[/QUOTE]

Jag kan mycket väl förstå att Du (och många, många med dig) är livrädda för dessa hundar. Det jag anser vara korkat är att dra alla hundar över en kant! Dessutom: Inte EN ENDA gång i Ditt svar till mig nämner Du problemet med alla dessa jävla skitstövlar till ägare. Jag har själv sett undersökningen som gjorts både i Aftonbladet & Expressen och är väl medveten om att "kamphundar" är hatade. Jag blir dessutom mycket arg, för att inte tala om sårad då Du säger att kamphundarna är superaggressiva. Många av Dig kallade kamphundar är svårare att "tända" och har högre retningströskel än vad folk tror, men däremot när det väl tänder till hos en sådan hund tänder det till på riktigt (det är jag mycket väl medveten om).

Senast idag kom förslag för koppeltvång i Malmö, gissa pga. vilka raser som gav upphov till det? "Vi har stora svårigheter med de här kamphundarna, bland annat blev tre barn blivit anfallna på samma skola nyligen, säger gatudirektören Rolf Jonsson till aftonbladet.se. "

Även jag är bekannt med det nya förslaget om koppeltvång. Du har dock inte svarat på min förra fråga ännu: Vilka raser ingår i kamphundskategorin? Kan Du svara på det? Jag tycker att det är hemskt och fruktansvärt det som har hänt alla barn och andra hundar. Återigen skyller jag på dessa oansvariga hundägare och machotyper -de borde förbjudas/avlivas INTE hundarna! Jag skulle nästan kunna påstå att jag blir mer ledsen och arg än vad Du blir när jag hör talas om en kamphundsattack. Det påståendet grundar jag på att samtidigt som det handlar om tragiska händelser håller jag de trevliga och välbehandlade hundarna mycket varmt om hjärtat. Hur tror Du att det känns att riskera att bli av med den man älskar mest i hela världen UTAN att den uppför sig illa eller visar minsta tecken på aggressivitet?

Kan ta ett internationellt exempel eftersom du nu tycker det är så "korkat" att vilja ha förbud, det är inte bara Svenskar som har tröttnat.

"I Holland förbereds ett förbud mot fem raser. Där aggressivitetstestas redan vissa raser, till exempel rottweiler. I Tyskland förbereds nu ett lagförslag som ska stoppa import av pitbullterrier, amerikansk staffordshireterrier och staffordshire bullterrier som är de raser som ofta fostras till kamphundar i Tyskland. Vissa delstater är dessutom på väg att införa förbud mot uppfödning av bull- och staffordshireterrier. Det finns även vissa tankar om att förbjuda vissa personer att inneha kamphundar.

I Belgien och Spanien krävs licens för att inneha vissa hundraser. I Frankrike finns lagstiftning som kräver att alla pitbullhundar måste steriliseras och dessutom registreras av kommunen. Sedan år 1991 finns en lag i England mot farliga hundar, Dangerous Dogs Act, vars syfte är att snabbt få ett stopp på olyckor med svåra personskador som orsakats av s.k. kamphundar, främst pitbullterriern. Stränga och kategoriska straffbestämmelser infördes för brott mot lagen. Bl.a. fick en domstol rätt att villkorslöst besluta om avlivande av hund"

Du är mästare på att undvika att svara på frågor va? Jag ställde Dig nämligen frågan "Vad skulle ett sådant förbud tjäna till egentligen?" tidigare, men den har Du antingen struntat i, missat eller helt enkelt varit oförmögen att svara på (eftersom Du klargjort för mig att Du anser Dig varken vara naiv eller korkad). Det där med licens och hundkörkort är jag så för man kan bli. Det borde vara mycket svårare att få tag i en machoblandras/Rottweiler/Dobermann/Bullterrier än vad det är idag. Dessutom vore det konstigt om Du tror att jag INTE är medveten om att vissa hundraser är förbjudna i en del länder. Man kan inte skaffa sig en hund utan att man vet dess bakgrund & historia, eller?

I Norge avlivas hundar som inte har papper på attt dom inte tillhör förbjudna raser direkt, ibland på platsen, Det vore bra lösning.

Jag kan bara säga att det gör fruktansvärt ont i mig att läsa sådant.

Om jag går tillbaka till din första punkt. Att det är över 80% som önskar få kamphunden förbjuden. Jag vill bara klargöra för dig att jag INTE är förvånad. Nej, det vore bara konstigt om resultatet varit det motsatta. Jag är ganska säker på att du läser tidningar. Media blåser upp så kallade kamphundattacker till tusen. Din beskrivning av en kamphund är tagen som ur vilken artikel som helst, det skrämmer mig.

Vet Du att Goldenretrievern -allas vår idylliska familjehund- är bland de farligaste hundarna ur bitsynpunkt på andra djur/människor?

Vet du varför? De flesta känner sig säkra i närheten av en Goldenretriever och tillåter sig alltså att klappa hunden, med eller utan tillåtelse (vilket inte alltid är populärt). Dessutom är det som sagt många barnfamiljer som skaffar en trevlig golden utan att de tänker efter. En understimulerad golden är inte heller att leka med... dessutom avlas allt fler hundar fram endast med tanke på utseende. De hanar som det då avlas på är de mest maskulina och ståtligaste hundarna. De manliga avkommorna blir då ännu större, buffligare och mer testosteronpumpande, sådana hundar är inte heller att ta för givet och det är också väldigt sorgligt.

Mvh Akka
#7 - 4 juli 2006 12:56
I princip vilken hund som helst kan bli farlig i fel människas händer, så var skulle man isåfall dra gränsen? Det är inte raserna det är fel på utan de som väljer att köpa en hund och "göra" den farlig. Även de som är för okunniga för att hantera hundar överhuvudtaget.
#8 - 4 juli 2006 13:40
Jag har rottis och är rädd att de ska förbjudas. Koppeltvång går jag helt klart med på självklart så man visa repekt för de som är rädda för hundar! Jag bor också på landet och skulle inte ha vår hund i stan...
Att Ernst skulle vara aggressiv? Jag vet ej hur jag skulle kunna göra för att få honom sådan...en bomb?? När det pratas om att förbjuda så tycker jag alla aggressiva småhundar skulle förbjudas...tänk om min Ernst skulle bete sig så då skulle alla ropa på avlivning men småhundar får morra och bita!!!
Sedan tycker jag pitbull, amstaff är fina hundar men skulle inte vilja ha själv för jag har svårt för terriers humör "bita först och morra sedan" OBS! ALLA TERRIER ÄR SÄKERT EJ SÅDANNA!
Golden och Labbe är också bitiga, schäfer ska vi inte tala om fast de är ju "människans bästa vän" Dalmatiner, risensnazer (felstavat?) bet en inbrottstjuv så det var blod överallt för några år sedan. Jag har säker glömt fler raser om kan vara aggressiva. (Jag har glömt alla blandraser oxå)
Förlåt att jag blev arg! Jag tycker att vi ska införa koppeltvång i tättbebygt område (eller gå fot), obligatoriskt valp/unghundkurs sk. körkort och MH test och detta ska gälla ALLA hundar från största till minsta ras och alla korsningar däremmellan. Dessa handlingar ska finnas tillgängliga i en data bas så polis kan kolla snabbt om det är en laglig eller olaglig hund! Först då får vi bukt med problemet det går inte att förbjuda vissa raser.
Vill tillägga att jag gjort detta med Ernst!
#9 - 4 juli 2006 16:37
jag måste be admin om förlåt i förhand för att detta är "Off Topic" och jag hoppas att trådskaparen har överseende med detta oxå. Men jag känner att påhopp på "kamp hundar" som bara rotar sig i känslor (aggression och rädsla i detta fall) och inte fakta måste besvaras med just ren fakta.

Till CGR >>
Jag kan rekommendera följande läsning ang "kamphundar"

Djurskyddsmyndighetens syn på "kamphundar"

Enligt 19 a § djurskyddsförordningen (1988:539) är det förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter, bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. I Sverige är alltså hundar med dessa egenskaper förbjudna. [COLOR="Red"]Däremot är ingen enskild ras förbjuden, eftersom hundar av ett flertal raser liksom blandningar mellan olika raser kan utveckla ett icke önskvärt aggressivt beteende. [/COLOR]

[SIZE="2"]Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459), har ägaren strikt ansvar för sin hund. Polismyndigheten har tillsynsansvaret enligt denna lag och får besluta att en hund som har visat benägenhet att bita människor eller djur ska omhändertas. Sedan hunden omhändertagits ska polismyndigheten låta sälja, avliva eller ta hand om hunden tills vidare.

Ett syfte med lagen om märkning och registrering av hundar, som trädde i kraft den 1 januari 2001 (L 90, 2000:537) är att det ska bli lättare att fastställa vem som är ägare till en hund och därmed kunna ställa denne till ansvar för de skador som hunden har orsakat. Även enligt denna lag har polismyndigheten möjlighet att omhänderta hundar, som kan antas vara farliga, om hunden inte är märkt eller om ägaren inte är registrerad i det centrala registret. [/SIZE]

Med andra ord så kan till och med tant Agdas Shin Tzu (stavning?) eller Paris Hiltons "Tinkerbell" klassas som kamphundar med tanke på hur pass dålig pli de har på dem.

Regeringen har gjort en utredning ang. sk. "kamphundar".

Lite intressanta fakta från deras utredning. Mellan 1969 - 2000 har endast 6 st personer dött utav hundbett. Och alla var över 40 år gamla. Och även om det inte står vilka raser som orsakade skadorna har jag svårt att tro att ALLA orskades av pittbulls, amstaff eller någon annan ras som har blivit stigmatiserad som "kamphund". Det är mer troligt att dessa orsakades av mer "vanliga" hundar så som Dalmentin, schäffer eller Golden retriver.

Jag vill även hänvisa till American Temprament Test Society där 90 % av alla testade bullterriers godkänndes (mini-bullar 100% godkända ;) ) till skilland från Bearded Collie (53.3 %) eller Tibetansk Mastif (38,5 %).

Så ännu en gång. Det är inte hunden eller rasen som problemet ligger. Det är hos ägaren (och media) som felet ligger.
#10 - 4 juli 2006 17:04
[quote=cgr]Hoppas politikerna snart vågar förbjuda kamphundar så man slipper vara orolig när man är ute med sin hund. Det finns ingen anledning tillåta hundar avlade för våld och aggression. Norge är ett föregångsland.[/quote]

Vilka raser avlas för "våld och aggression" (som du så fint uttrycker det)?

Mig veterligen finns det ingen officiellt erkänd ras som avlas enligt några sådana kriterier i vårt avlånga land. Varken den amerikanska staffordshireterriern, staffordshire bullterriern eller någon av bullterrierraserna är framtagna för hundkamp, vilket är totalt tvärtemot vad media och många vill tro och påstå. Den sk amstaffen fungerade som boskapshund för jordbrukare och slaktare, den engelska staffen som råttbekämpare och pålitlig familjehund bland kolgruverarbetarna i Black Country och bullterriern som är framavlad för att vara en elegant, vit och lite exklusiv sällskapshund. Ingen av dessa raser har någonsin i ett historiskt perspektiv avlats för att rikta sin kamplust eller aggressivitet mot människor, tvärtom!

Inte fasen är det pitbulls heller som står för attackerna våra kära kvällstidningar rapporterar om. Till 99.9% rör det sig om de hundar som förortsuppfödare, machowannabes, prånglar ut. Alla möjliga märkliga blandningar efter föräldrar som varken skulle gå igenom respektive ras hälsoprogram utan anmärkningar eller genomföra en MH-beskrivning med bra resultat. "Joru, mannen, det är äkta pitbulls/amstaffs/whatever. Stamtavla? Nä, du vet det har jag ingen, men du kan få en för 4000. Billigt!"

Klart att förortskidsen med dåligt självförtroende och folk som rör sig i samhällets lagliga utkanter är intresserade av blandningar där egenskaper som t ex skärpa, självständighet, vaktinstinkt och kamplust kolliderar. Egenskaper som var och för sig kan ge utmärkta arbetande och fungerande hundar, men som kombinerade riskerar att resultera i en kynologisk molotovcocktail. De här hundarna rår inget som helst kamphundsförbud på. De kommer att fortsätta produceras i all oändlighet, så länge det finns en marknad för dem. Tidigare var det schäfer och dobermann som appellerade till denna typ av människor. Nu varierar det mellan bull and terriertyper, rottweiler och molosserraser - helst ska det vara i en salig blandning. Skulle det vara möjligt för dem skulle de garanterat hålla sig med tigrar. Snart kommer de att hitta något annat att ingjuta respekt med hos omgivningen, för det är respekten som är det åtråvärda.

Nej, inget rasförbud, däremot betydligt strängare straff för folk som använder hundar som vapen eller missköter sitt hundägarskap på annat vis.
#11 - 4 juli 2006 19:24
har till dags dato aldrig träffat en "kamphund" som visat några som helst aggresiva tendenser men däremot har jag träffat MÅNGA "vanliga" hundar med klart aggresiva tendenser och har slått både en å 2 "vanliga" hundar när dom attackerat.

dom "kamphundar" jag träffat har varit lugna städade och snälla men har också haft kompetenta ägare vilket långt ifrån alla "vanliga" hundar jag träffat har.

av erfarenhet skulle jag påstå att det är förkastligt att förbjuda kamphundar då hundarna i sej inte är problemet och om dom förbjuds vad händer då ed dom som redan finns ?
förbud har ju kommit där vi djurägare måste avliva djuren för att inte klassas som brottslingar.

nä ansvaret å hundägaren skulle behöa utökas KRAFTIGT, exempelvis koppeltvång året runt.
#12 - 4 juli 2006 19:52
Ni har alla helt rätt. Kamphundar biter nästan aldrig jämfört familjehundar, dom är mindre aggressiva och att det blivit koppeltvång och att man varje vecka hör om nya kamphunds attacker är ren lögn och propaganda från media. Smyckehundar är dom allra farligaste och istället borde man rekommendera pitbulls till nya hundägare och barn eftersom dom är så snälla och lätta att träna.
#13 - 4 juli 2006 20:33
[quote=cgr]Ni har alla helt rätt. Kamphundar biter nästan aldrig jämfört familjehundar, dom är mindre aggressiva och att det blivit koppeltvång och att man varje vecka hör om nya kamphunds attacker är ren lögn och propaganda från media. Smyckehundar är dom allra farligaste och istället borde man rekommendera pitbulls till nya hundägare och barn eftersom dom är så snälla och lätta att träna.[/quote]

Nej, renrasiga hundar med kamphundsförfäder biter ytterst, ytterst sällan människor i jämförelse med familjehundar. Man har nämligen medvetet avlat dem för att de ska vara så människovänliga som det bara är möjligt att vara. Det är precis samma sak med rasrena (dvs stambokförda) am. pitbulls, även om de har avlats för och använts i kampsyfte. Kamplust och aggressivitet är absolut inte samma egenskap, även om media tyvärr låter ge sken av det.

cgr, jag har läst igenom alla inlägg i den här tråden och du verkar kategoriskt undvika att ge svar på de frågor som ställts dig. Det svar jag citerat härovan antyder dessutom att du har slut på argument. Vad är en kamphund? Blir en hund automatiskt kamphund, oavsett den är rasren eller vilka rasblandningar den än innehåller, när den angriper en människa eller en annan hund? I så fall får vi nog konstatera att även cocker spaniel, bichon havanais, border collie, golden retriever, foxterrier (osv, listan kan göras oändligt lång) också är kamphundar som genast bör förbjudas. Könaggressivitet (dvs att ogilla hundar av det egna könet) är nämligen inte alls ovanligt hos någon ras, och dålig uppfostran eller dåliga erfarenheter ger ofta hundar som gärna tar till tänderna, oavsett det är en liten "smyckehund" eller stor mastiff.

Ja, rasrena pitbulls är lättränade. De är mycket lyhörda för sin förare. Dock ska man känna till och ha kunskap om rasens bakgrund för att kunna uppfostra hunden på ett vettigt och tryggt sätt. Med kännedom om detta kan man dämpa vissa och stärka andra egenskaper hos hunden. Detta gäller för alla andra raser också. Barn ska inte rekommenderas några raser alls, men som familjehundar är (rasrena) bull and terriers, rätt fostrade, några av hundvärldens absolut tryggaste och mest barnvänliga representanter.
#14 - 4 juli 2006 20:48
I vår kommun är det många som "spelar Allan" och går med sina "brukshundar" okopplade.
Men glädjande nog är det numera koppel tvång inom detaljplanerat område och område som jämställs med sådant område efter en motion i fullmäktige av mig.

http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=2212
#15 - 4 juli 2006 23:39
En kompis har blivit biten av en pitbull. Mina föräldrars hund har blivit svårt biten av en okopplad pitbull-liknande hund ägd av en typisk kampshundsägare. Machotyp med tatueringar som har hunden som p-förlängare. På hundpromenader har jag flera gånger mött pitbull/amstaff/varianter som om inte kopplet funnits med all säkerhet huggt sönder min spanieltik som hittils tror gott om andra hundar. Detta har ALDRIG hänt med andra raser jag mött. Jag har ALDRIG sett en pitbull/amstaff ägare som inte passar in i medias bild av ägaren. Slump? Ägartyperna alltid denna samma, antingen machokillen som förmodligen är kriminell eller vill låtsas vara det eller en "tuff" tjej som ska ha den som försvarsvapen eller liknande. Det är så otroligt ego att försvara dessa hundar som varje dag skapar lidande hos människor och hundar, tror ni att det är en slump att dom är förbjudna i massa länder och att det införs koppeltvång pga. pitbullvarianter som anfaller. Eller är de tre barn som blivit angripna utanför skolor i Malmö sig själva att skylla? Visst, det KAN vara som du säger, renrasiga pitbulls med stamtavla etc etc är supersnälla men så fort dom blir blandras blir dom monster. jag tvivlar starkt på detta dock.

Jag har hört bekanta som känner typer som just rekommenderar pitbulls eftersom om man släpper dom tvekar dom inte bita hundar och människor.

VAD gör en pitbull/amstaff/varianter så bra, som ingen annan hund gör så att ni tror att andras säkerhet är värda det? Svara på det. Och angående förbud, förbjud amstaff, pitbull, alla blandraser som har dessa i sig. Kanske även rottweiler även om jag har mycket bättre erfarenhet av dessa då jag sett de användas lyckat till bruks. Vapen är endast tillåtna för den lilla skaran som kan få licens. Varför tillåta dessa vapen förutom för de som har nytta av dom. (Ingen?). När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.
#16 - 5 juli 2006 00:30
[quote=Raven]

nä ansvaret å hundägaren skulle behöa utökas KRAFTIGT, exempelvis koppeltvång året runt.[/quote]

varför koppeltvång om alla hundar + hundägare är så bra och pålitliga?
#17 - 5 juli 2006 00:33
[quote=Miimi]

Klart att förortskidsen med dåligt självförtroende och folk som rör sig i samhällets lagliga utkanter är intresserade av blandningar där egenskaper som t ex skärpa, självständighet, vaktinstinkt och kamplust kolliderar. Egenskaper som var och för sig kan ge utmärkta arbetande och fungerande hundar, men som kombinerade riskerar att resultera i en kynologisk molotovcocktail. De här hundarna rår inget som helst kamphundsförbud på. De kommer att fortsätta produceras i all oändlighet, så länge det finns en marknad för dem. Tidigare var det schäfer och dobermann som appellerade till denna typ av människor. Nu varierar det mellan bull and terriertyper, rottweiler och molosserraser - helst ska det vara i en salig blandning. Skulle det vara möjligt för dem skulle de garanterat hålla sig med tigrar. Snart kommer de att hitta något annat att ingjuta respekt med hos omgivningen, för det är respekten som är det åtråvärda.

Nej, inget rasförbud, däremot betydligt strängare straff för folk som använder hundar som vapen eller missköter sitt hundägarskap på annat vis.[/quote]

Naturligtvis hjälper ett förbud. Då kan polisen avliva dom på platsen om dom saknar papper. Förstår du inte hur ett förbud fungerar?
#18 - 5 juli 2006 00:36
[quote=Sanders]

Så ännu en gång. Det är inte hunden eller rasen som problemet ligger. Det är hos ägaren (och media) som felet ligger.[/quote]

Att du kan med säga så här. Att det är medias fel. Säg det till föräldrarna till lemlästade barn och de som angrips dagligen.
#19 - 5 juli 2006 00:45
har aldrig haft pittbull själv men ja vet om en här som har en, och han har upfostrat den så att han biter allt han ser typ, han har den bara för att få respekt.
alla har stor respekt för den hunden och jag kan förstå att folk vill få bort dom. sen är det möjligt att "vanliga" små taxar eller liknande biter oftare men klickar det för en pittbull så blir skadorna otroligt mycket större.

jag tycker istället att man ska ta bort hundarna från dom personer som inte kan ta hand om sin hund på rätt sätt och låta dom vettiga personerna ha kvar sina hundar.

jag har själv haft en torrweiler som va hur snäll och go som helst. rörde inte ens en liten fluga.

sen är många av kamphundarna otroligt barnvänliga och rekomenderas ofta till barnfamiljer istället för tillexempel taxar.

så att förbjuda kamphundar och dra alla över en gräns låter bara om okunnande om hundar.
#20 - 5 juli 2006 00:45
[quote=cgr]varför koppeltvång om alla hundar + hundägare är så bra och pålitliga?[/quote]
lär dej läsa.
jag har aldrig påstått att alla hundar+hundägare är bra och pålitliga och ett sånt påstående är inget annat än skitsnack.
och om du läser mitt förra inlägg så bör du för eller senare upptäcka varför jag anser att det ska va koppeltvång året runt, förhoppningsvis.

problemet är att många TROR dom har kontroll över sina hundar men inte har det och dom har UTESLUTANDE ALDRIG haft kamphundar när det har inneburit problem för min del utan har varit schäfrar golden retriver taxar labradorer pudlar grand danois jack russel collie och en hel drös andra raser som "alla" påstår är så snälla och så bra som sällskapshundar och aldrig gör skada.

dom kamphundar(pitbull doberman rottweiler och dylika raser) som jag träffat både själv och med dom hundar jag själv haft har varit lugna städade och avsevärt mycke bättre uppfostrade än dom "vanliga" hundarna jag träffat på.

sen är det idioti att straffa en grupp för den skit några få ställer till med.
det är ju trots allt inte seriösa hundägare som tränar sina hundar till att attackera och hugga.
och om nu kamphundar förbjuds va händer då med dom som redan finns ?
ska dom avlivas ??? såna krav finns redan inom djurvärlden när raser/arter har förbjudits.
#21 - 5 juli 2006 00:54
[quote=Raven]lär dej läsa.
att påstå att jag har skrivit att alla hundar + hundägare är "så bra och pålitliga" är inget annat än ljug i värsta fall, skitsnack i bästa fall.

problemet är att många TROR dom har kontroll över sina hundar men inte har det och dom har UTESLUTANDE ALDRIG haft kamphundar när det har inneburit problem för min del utan har varit schäfrar golden retriver taxar labradorer pudlar grand danois jack russel collie och en hel drös andra raser som "alla" påstår är så snälla och så bra som sällskapshundar och aldrig gör skada.

dom kamphundar(pitbull doberman rottweiler och dylika raser) som jag träffat både själv och med dom hundar jag själv haft har varit lugna städade och avsevärt mycke bättre uppfostrade än dom "vanliga" hundarna jag träffat på.

sen är det idioti att straffa en grupp för den skit några få ställer till med.
det är ju trots allt inte seriösa hundägare som tränar sina hundar till att attackera och hugga.
och om nu kamphundar förbjuds va händer då med dom som redan finns ?
ska dom avlivas ??? såna krav finns redan inom djurvärlden när raser/arter har förbjudits.[/quote]

visst, det du sa ordagrant var

"har till dags dato aldrig träffat en "kamphund" som visat några som helst aggresiva tendenser men däremot har jag träffat MÅNGA "vanliga" hundar med klart aggresiva tendenser och har slått både en å 2 "vanliga" hundar när dom attackerat.dom "kamphundar" jag träffat har varit lugna städade och snälla men har också haft kompetenta ägare vilket långt ifrån alla "vanliga" hundar jag träffat har."

Så koppeltvånget behövs för att skydda medborgarna från alla andra hundar förutom kamphundar? Riiight. Jag aldrig träffat en seriös ägare av dessa raser så det drabbar knappast nån oskyldig så vitt jag vet.
#22 - 5 juli 2006 01:00
[quote=cgr]visst, det du sa ordagrant var [/quote]
lär dej läsa, det finns ordlexikon på nätet bl.a http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida för du verkar inte förstå vad jag skriver utan läser in en massa som inte står där.

jag har ALDRIG påstått att kamphundar är ofarliga vilket du påstår, jag har bara aldrig stött på nån som har betett sej aggressivt och känner ingen IRL som gjort det heller.
detta trots att jag träffat över 20 "kamphundar" själv och räknar man in dom jag känner IRL som träffat "kamphundar" så blir det en bra bit över 60st som ingen visat aggressiva tendenser utan varit lugna och städade.
dom enda hundar jag träffat på som visat aggressivt beteende är "vanliga" hundraser och är dom enda jag behövt freda mej och mina hundar mot.
så man kan börja fundera, vilka hundar borde EGENTLIGEN förbjudas ???

ingen hund är ofarlig, alla hundar oavsett ras oavsett ägare är en potentiell risk och ska behandlas som så men det är fel att förbjuda visa hundraser och börja döda dom hundarna för dom idiotier exempelvis nassar ägnar sje åt eller kamptävlingar och dylikt.
för förbjuds kampbhundar kommer dom personerna bara välja andra raser och ska man förbjuda dom också då eller ?
#23 - 5 juli 2006 01:06
[quote=Raven]lär dej läsa, det finns ordlexikon på nätet bl.a http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida för du verkar inte förstå vad jag skriver utan läser in en massa som inte står där.

jag har ALDRIG påstått att kamphundar är ofarliga vilket du påstår, jag har bara aldrig stött på nån som har betett sej aggressivt och känner ingen IRL som gjort det heller.
dom enda hundar jag träffat på som visat aggressivt beteende är "vanliga" hundraser.

ingen hund är ofarlig, alla hundar oavsett ras oavsett ägare är en potentiell risk och ska behandlas som så.[/quote]

Tror du jag bryr mig det minsta om du träffat nån kamphund eller inte? Hade du läst mina inlägg hade du kanske förstått att jag har träffat tillräckligt många för att ha en egen uppfattning.
#24 - 5 juli 2006 07:46
[quote=cgr]Naturligtvis hjälper ett förbud. Då kan polisen avliva dom på platsen om dom saknar papper. Förstår du inte hur ett förbud fungerar?[/quote]

Jodå, jag förstår exakt hur ett förbud fungerar. Och om du läst tidigare skrivna inlägg mer noggrannt hade du insett att det redan finns ett förbud mot hundar med den typen av beteende:

"Enligt 19 a § djurskyddsförordningen (1988:539) är det förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter, bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. I Sverige är alltså hundar med dessa egenskaper förbjudna. [COLOR=red]Däremot är ingen enskild ras förbjuden, eftersom hundar av ett flertal raser liksom blandningar mellan olika raser kan utveckla ett icke önskvärt aggressivt beteende. [/COLOR]
Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459), har ägaren strikt ansvar för sin hund. Polismyndigheten har tillsynsansvaret enligt denna lag och får besluta att en hund som har visat benägenhet att bita människor eller djur ska omhändertas. Sedan hunden omhändertagits ska polismyndigheten låta sälja, avliva eller ta hand om hunden tills vidare."

Lagen innehöll från början rasspecificeringen pitbullterrier, men denna formulering ändrades, då de undersökningar man gjort visade att denna ras inte alls var inblandad i incidenter så frekvent som det påståtts.

Du skrev tidigare att du ansåg Norge vara ett föredömligt land, som införde förbud mot vissa raser. Norge valde att förbjuda pitbull terrier, amerikansk staffordshire terrier, fila brasileiro, tosa inu och dogo argentino. De tre sistnämnda raserna har mig veterligen hittills aldrig varit inblandad i någon incident här i Sverige. Problemet med ett eventuellt rasförbud är fortfarande att det inte kommer att lösa något som helst problem, bara skjuta över det till en annan typ av hundar. Ska vi förbjuda dessa också som ett nästa steg bara för att rötägg inte kan sköta sig och de sina efter de lagar och normer vi har i vårt samhälle? Nästa trend bland de mindre seriösa hundägarna verkar redan i dag bli att hålla sig med stora hundar av molossertyp, gärna innehållande riktigt skarpa, självständiga boskapsväktare. Hundar som gör ett utmärkt arbete i sin rätta miljö - att utan förare gå tillsammans med boskapen på bete för att vakta denna mot angripande rovdjur och tjuvar, men som knappast, p g a sina egenskaper, är lämpliga att hålla inom tät bebyggelse.

Men största problemet ligger fortfarande inte hos hundarna utan hos förortsuppfödarna och de köpare som njuter av att avla fram och trigga de beteenden hos hundarna som vi andra hundägare och SKK-anslutna uppfödare gör allt som står i vår makt för att avla bort/hålla på en normal nivå och dämpa genom sund fostran.

Här följer ett utdrag ur del 2 av det underlag som ligger till grund för den hundägaransvarsutredning som fortfarande ligger under bearbetning hos jordbruksdepartementet:

"[FONT=OrigGarmndBT][SIZE=3][SIZE=2]Södertälje kommun försökte år 2001 att med stöd av ordningslagen införa koppeltvång på vissa platser för hundar av vissa raser och för hundar med vissa egenskaper. Även detta avslogs av länsstyrelsen. Södertälje kommun beslutade vid samma tillfälle att så kallade kamphundar inte är sällskapsdjur och att, med stöd av 39 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, inte tillåta innehav av hundar med kamphundsegenskaper i kommunen utan särskilt tillstånd. Detta beslut överklagades till länsrätten där det upphävdes. Länsrätten konstaterade att kommunen överskridit sin befogenhet då de gjort en generell tolkning av en författningsbestämmelse. Södertälje kommun överklagade länsrättens beslut till kammarrätten som dock inte medgav prövningstillstånd."[/SIZE][/SIZE][/FONT]

[FONT=OrigGarmndBT][SIZE=3][SIZE=2]Slutligen måste jag skryta över amstaff/staff/blandisägarna i vår stad: alla hålls kopplade, är väluppfostrade och trevliga till skillnad från de könsaggressiva hundarna, en schäfer, en dvärgschnauzer, en bichon havanais, en spetsblandning, en jack russell och en finnspets som tillåts ränna lösa på allmän plats och mucka gräl.[/SIZE]
[/SIZE][/FONT]
#25 - 5 juli 2006 09:52
CGR>>
Har du ens orkat läsa de dokument som jag länkade till? Eller är du så pass ingrod i din syn/åsikt ang "kamphundar" att du vägrar att låta din tes testas?

I regeringens utredning kan man läsa att hästar orsakar många fler skador än vad hundar gör. Och jag kan slå vad om att en hästspark knäcker bra mycket mer ben och gör bra mycket mer mjukvävnadsskador än vad ett hundbett gör. Men hur ofta ser man in media att en ung 13 årig tjej har blivit sparkad av en "mördarhäst" som sedan blivit avlivad på plats av polis för att den var så "bloodtörstig". Har du någonsin sett en sådan artikel var god och skicka mig länken eller datum och vilken tidning så att jag själv kan gå till ett bibliotek och läsa den.
Alltså.. Jo.. Aftonbladet och Expressen tjänar mer pengar genom att sälja mer lösnummer om de kan skriva en stor och uppblåst artikel om "mördarhundar" än om "mördarhästar". För vad låter igentligen mer lockande?

Sen ang. dina erfarenheter av "kamphundar". jag kan förstå din syn med tanke på dina olyckliga möten av dessa raser OCH DERAS ÄGARE. Du beskriver dem själv dem som "kriminella typer" med tatueringar och sånt och som andvänder hundarna som potensmedel. Men kan du inte se att det är just det som vi alla säger. Det är ägaren som det är fel på. inte hunden.

Mitt förslag till dig, som oxå verkar vara en hundägare om jag har tolkat dina inlägg rätt, är att logga in på bullterrier forumet eller något annat forum för raser som, i dina ögon, är "kamphundar" och se när nästa träff är i just ditt område. Så att du under kontrollerade former har chansen att träffa seriösa och framför allt, kompetenta ägare.

Än en gång så är det verkligen olyckligt att just du verkar ha drabbats så mycket utav just inkompetenta hundägare. För det är trots allt där problemet ligger. Oavsett ras. Även en tax eller dalmentin kar riva bort kinden på en liten flicka.

Som en person på ett bullterrier forum sa
"En postbil är inte en postbil förrän den är gul och levererar post"

Sen tycker jag att admin ska ta och låsa denna tråd innan den drar iväg för långt, som dessa diskussioner brukar göra, och skapar dålig stämning på forumet.

lite propaganda..
http://www.pitbullproblem.tk/
http://media.putfile.com/The-TRUTH-About-Pit-Bulls
http://www.understand-a-bull.com/
#26 - 5 juli 2006 10:00
Jag har några frågor till Kristoffer:

Vet du vilka raser som hör till de sk "kamphundarna"?
Jag är ofta i örebro och har sett ett fåtal raser med kamphunds bakgrund. Dessa raser har ägare som vet vad de har i andra änden av kopplet. Jag har sett oseriösa blandras ägare som har hundar som inte är trevliga, vad har dessa blandraser med raser med kamphunds bakgrund att göra?

Kamphund, vad är en kamphund för dig? är det en hund av obestämd ras som automatiskt blir en kamphund för dig för att den råkar lyfta på läppen och morra?
En kamphund är en hund som aktivt är med i hundkamper, en hund som är hårt avlad på att inte vara aggressiv mot människor. En kamphund som är aggresiv ot människor avlivas omgående. Hundkamper är som bekant förbjudna i Sverige och ingen ras framavlas idag till att aktivt deltaga i hundkamper, inte i Sverige.

Du får ursäkta Kristoffer men det är personer med just din inställning som vi med "kamphunds raser" vill undvika att konfronteras med. Antingen så tycker ni det är roligt att provocera eller så är ni inte läskunniga nog så ni kan ta reda på mer fakta om dessa raser innan ni okunnigt ger er in i debatter.
#27 - 5 juli 2006 10:01
Kan man kalla det ödets ironi? i samma forum som detta finns det en tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89323 ) där första inlägget är:

Hej!

Jag har ett problem med min hund Isa som är en schäfer. Problemet är att när man är ute och går med henne kan hon plötsligt skälla och hoppa upp på mötande vandrare. Hon är inte farlig men det är väldigt jobbigt, både för mej och för den vi möter :( .

Och detta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90518

En släkting till mig har två Jack Russels.

En tik och en hane.

Tiken är som en "vanlig" hund, trevlig och glad.

Hanen däremot är riktigt underlig om nu en en hund kan vara det.

Ena stunden är han ett monster som gör allt för att få slåss med en annan hund som går förbi, för att i nästa ligga och skaka under ett bord.

Jag trodde aldrig jag skulle kunna tycka illa om ett djur, men honom har jag verkligen svårt för.

Han har även bitit människor.

Skulle du, CGR, klassa dessa som en kamphundar? De påvisar alla "symtom" som en kamphund enligt Djurskyddsmyndighetens har. Men vänta nu.. det är ju en schäfer..och den andra var en Jack Russel, men då är det lungt. Eller hur?
#28 - 5 juli 2006 10:17
[QUOTE=cgr]En kompis har blivit biten av en pitbull. Mina föräldrars hund har blivit svårt biten av en okopplad pitbull-liknande hund ägd av en typisk kampshundsägare. Machotyp med tatueringar som har hunden som p-förlängare. På hundpromenader har jag flera gånger mött pitbull/amstaff/varianter som om inte kopplet funnits med all säkerhet huggt sönder min spanieltik som hittils tror gott om andra hundar. Detta har ALDRIG hänt med andra raser jag mött. Jag har ALDRIG sett en pitbull/amstaff ägare som inte passar in i medias bild av ägaren. Slump? Ägartyperna alltid denna samma, antingen machokillen som förmodligen är kriminell eller vill låtsas vara det eller en "tuff" tjej som ska ha den som försvarsvapen eller liknande.[/QUOTE]

Jag beklagar verkligen det som skett Din kompis och Dina föräldrars hund, som sagt: Jag som älskar många av Dig kallade kamphundar kan inte bli ledsnare över att folk skaffar sig ovanstående uppfattningar.

Under hela Ditt ovanstående inlägg som jag här citerat skyller Du på hundägaren. Jag tror tyvärr inte att det är meningen. Jag gissar att Din avsikt var att få kamphundarna att framstå som blodtörstiga monster, men samtidigt beskriver Du att i 100% av fallen ägdes hundarna av idioter som endast skaffat hunden i ETT syfte: Antingen som vapen eller som aggressivt skydd.

Du envisas med att säga att det är hundarna det är fel på. Att så kallade kamphundar inte borde finnas, men det påståendet går inte ihop med Ditt egna inlägg. Du säger att hundarna varit aggressiva/opålitliga samtidigt som Du beskriver en mardrömsliknande ägare på varenda hund!

Ja. Tyvärr har Du nog haft oturen att stöta på BARA den mörka delen av de kamphundsägare som finns. Det skulle vara lite kul att veta: HUR TROR DU ATT JAG SER UT?

Det är så otroligt ego att försvara dessa hundar som varje dag skapar lidande hos människor och hundar, tror ni att det är en slump att dom är förbjudna i massa länder och att det införs koppeltvång pga. pitbullvarianter som anfaller. Eller är de tre barn som blivit angripna utanför skolor i Malmö sig själva att skylla? Visst, det KAN vara som du säger, renrasiga pitbulls med stamtavla etc etc är supersnälla men så fort dom blir blandras blir dom monster. jag tvivlar starkt på detta dock.

...Okej... jag vet inte riktigt vad Du har fått för Dig, men tror Du verkligen på fullaste allvar att jag försvarar kamphundar därför att ALLA av dem är aggressiva och störda i huvudet? Eftersom Du förmodligen inte kommer att svara på den frågan heller kan jag redan nu säga: Nej. Det är inte så. De aggressiva hundarna som blivit tränade och misshandlade av sina ägare borde (för deras egen skull) avlivas p.g.a. att jag inte kan se en enda chans till att de skulle få ett riktigt liv igen. Däremot: Det finns så många, så många kanonexemplar av kamphundar som Du konstaterat att Du inte träffat. Det är DEM jag försvarar.

Givetvis är det inte barnens fel att de blivit attackerade, om de nu inte sprungit fram och slagit/sparkat/kastat sten på hundarna (vilket jag tvivlar oerhört starkt på att de gjort). Det har ingen påstått annat!

Jag har hört bekanta som känner typer som just rekommenderar pitbulls eftersom om man släpper dom tvekar dom inte bita hundar och människor.

Jasså det har Du! Då tycker jag Du 1. Ber Dina bekanta att anmäla dessa oseriösa typer. 2. Förklarar för mig: Rekommenderas till vad? 3. Läser på lite!

Det som Du har hört talas om är INTE den seriösa uppfödningen av Pitbulls (om Du nu trodde det). Förmodligen är inte dessa hundar ens renrasiga eftersom man kan ta vadfansomhelst och sedan kalla det för en Pitbull inom vissa kretsar.

VAD gör en pitbull/amstaff/varianter så bra, som ingen annan hund gör så att ni tror att andras säkerhet är värda det? Svara på det.

Självklart! Det är mycket lugna, stabila hundar. Pålitliga och trogna. Dessutom har de den ständiga lekfullheten, med så kallade "fnatt". De är otroligt charmiga och har den glimten i ögat som de flesta andra raser saknar, till exempel spaniel- & retrieverhundar.

Och angående förbud, förbjud amstaff, pitbull, alla blandraser som har dessa i sig. Kanske även rottweiler även om jag har mycket bättre erfarenhet av dessa då jag sett de användas lyckat till bruks.

Det är tur att det inte är Du som bestämmer... då hade vi BARA haft de hunraserna kvar som DU haft god erfarenhet av!

Ska vi förbjuda Dalmatiner enbart för att jag haft otroligt dålig erfarenhet av dessa hundar? Goldenretriever? Chihuahua (japp, min kompis har blivit attackerad av en Chihuahua!)? Dvärgspets? Belgiska vallhundar?

Nej. Jag tror att det finns olika individer utav alla raser. Jag dömer inte alla för att någon sumpat sig. Samma sak med människor, som sagt: Det finns rötägg överallt...

Vapen är endast tillåtna för den lilla skaran som kan få licens. Varför tillåta dessa vapen förutom för de som har nytta av dom. (Ingen?). När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.

Visst. Om inte jag fattat fel ÄR redan aggressiva hundar otillåtna, eller? Ingen har nytta utav en aggressiv hund eller ett vapen... men det betyder inte att man ska förbjuda en hel ras enbart för att ingen har "nytta" utav dem, hur många raser skulle vi då bli av med bara för att några är aggressiva och resten inte uppfyller något speciellt syfte? Är inte DET idiotiskt? Jag kan räkna upp flera raser som fallit ifrån sitt ursprungssyfte (på gott och ont) och numera inte gör "någon nytta alls", men jag ska bara säga Dig: Att vara till nytta kan vara att bara finnas till och sprida kärlek, värme och liv omkring sig.

"...enligt Aftonbladet..." *fnys*

Jag tycker att det är mycket tråkigt att Du aldrig upplevt en sann "kamphund" som är i sitt personlighetsesse. Dessutom är det sorgligt att Du trots det spyr galla över ALLA dessa individer.

Som sagt: Förklara hur jag ser ut, svara på mina andra frågor och sedan är Du välkommen hit till Småland om Du någon gång finns i närheten. Du ska då få träffa lite olika "kamphundar" som aldrig någonsin rört vare sig en annan människa eller ett annat djur. Ta med Dig Din vovve vet jag! Dessutom kan Du få träffa lite andra "vanliga" raser som Du dock inte borde ha närkontakt med.

Välkommen!
#29 - 5 juli 2006 10:39
[QUOTE=cgr]Tror du jag bryr mig det minsta om du träffat nån kamphund eller inte? Hade du läst mina inlägg hade du kanske förstått att jag har träffat tillräckligt många för att ha en egen uppfattning.[/QUOTE]

Det är just sådana som Du som är rasister och fördomsfulla människor. Ni tror att ni har tillräckligt mycket erfarenheter för att bilda er en egen uppfattning.

Jag ser ingen mening med att diskutera vidare med Dig eftersom Du uppenbarligen redan har bestämt Dig och skriver inlägg där den enda orsaken är egent nöje och tillfällen att få förolämpa och såra.

För det är just det Du har gjort. Du har sårat mig och min ras. Mest för att Du bara viftar med handen, sträcker näsan i vädret och vandrar vidare med tanken "Jag vet att JAG har rätt!".

Jag skulle uppskatta om Du valde att (för en gångs skull) svara på mina frågor. Jag kommer inte att svara Dig av ovanstående anledning. Såvida det inte gäller en vägbeskrivning.

Mitt erbjudande om att få komma och hälsa på står fast, trots att jag med viss tvekan skulle släppa fram min Miniatyrbullterriertik till Dig. Det på grund av rädsla att Du skulle få för Dig att ta lagen i egna händer, om min tik är aggressiv eller inte struntar Du nog i då.

Mvh
Akka
#30 - 5 juli 2006 10:44
[quote=cgr]---

När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.[/quote]

Att använda Aftonbladet och Expressen som faktakälla är ungefär lika pålitligt som att låta en ficktjuv vakta handväskan. :rolleyes:

Man har försökt att göra undersökningar avseende hundars/rasers bitstyrka, men det är otroligt svårt att få några som helst säkra resultat. Faktorer som påverkar är bl a hundens sinnesstämning och hur motiverad hunden är att bita. En hund biter dessutom aldrig exakt lika hårt från gång till annan, och du kan aldrig säga när hunden bitit med maximal käkkraft.
#31 - 5 juli 2006 10:51
[quote=Akka&Asta]Det är just sådana som Du som är rasister och fördomsfulla människor. Ni tror att ni har tillräckligt mycket erfarenheter för att bilda er en egen uppfattning.

Jag ser ingen mening med att diskutera vidare med Dig eftersom Du uppenbarligen redan har bestämt Dig och skriver inlägg där den enda orsaken är egent nöje och tillfällen att få förolämpa och såra.

För det är just det Du har gjort. Du har sårat mig och min ras. Mest för att Du bara viftar med handen, sträcker näsan i vädret och vandrar vidare med tanken "Jag vet att JAG har rätt!".

Jag skulle uppskatta om Du valde att (för en gångs skull) svara på mina frågor. Jag kommer inte att svara Dig av ovanstående anledning. Såvida det inte gäller en vägbeskrivning.

Mitt erbjudande om att få komma och hälsa på står fast, trots att jag med viss tvekan skulle släppa fram min Miniatyrbullterriertik till Dig. Det på grund av rädsla att Du skulle få för Dig att ta lagen i egna händer, om min tik är aggressiv eller inte struntar Du nog i då.

Mvh
Akka[/quote]

Hoppas du förstår att det svaret skrevs igår natt och inte till dig utan till en besserwisser som försöker hävda sig genom att nervärdera min intelligens.

Vissa saker ni (klumpar ihop er som svarat eftersom allas åsikter utom en står i motsats till mig) säger låter vettigt, vissa saker inte. När ni säger att aftonbladet ljuger men att era egna rashemsidor talar sanning så ligger skrattet nära. Men när ni intygar att just era hundar/Rasrena hundar etc. är ack så dygdiga och snälla osv. så får jag naturligtvis tro er. Min erfarenhet är den helt motsatta. Kanske träffar jag den ansvarsfulla ägaren och den lugna och inte mordiska pitbullen en dag och ändrar mig. Tills dess får vi nog acceptera att vi aldrig kommer få samma uppfattning. I min värld går gränsen mellan macho/kamp/muskelhundar - sällskap, jakt, bruks. ciao.
#32 - 5 juli 2006 10:53
Kristoffer säger att han vet att Rottweiler är en framgångsrik brukshundras, hoppas han vet vad rottisen har för bakgrund så han inte blandar ihop rasen med "kamphunds raserna". Du vet väl att både amstaff och Pitbull är lika bra om inte bättre brukshundar än de "vanliga" bruks raserna som tex Schäfer och Rottweiler?
#33 - 5 juli 2006 11:00
[quote=Sanders]Kan man kalla det ödets ironi? i samma forum som detta finns det en tråd ( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89323 ) där första inlägget är:

Och detta: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90518

Skulle du, CGR, klassa dessa som en kamphundar? De påvisar alla "symtom" som en kamphund enligt Djurskyddsmyndighetens har. Men vänta nu.. det är ju en schäfer..och den andra var en Jack Russel, men då är det lungt. Eller hur?[/quote]

Här är en till kamphundsras.
Jag blev biten av en spaniel i vintras och ska till hösten operera min hand för tredje gången.
#34 - 5 juli 2006 11:14
[quote=Bullterrier]Här är en till kamphundsras.
Jag blev biten av en spaniel i vintras och ska till hösten operera min hand för tredje gången.[/quote]

Tur för dig det inte var en amstaff/pitbull då, då hade du inte haft något att operera kvar.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=626088 Hunden i artikeln som angrep 3 skolflickor blev säkert provocerad av dom först eftersom dom inte alls har nära till aggression och bett utan snarare till gos och klapp.

Konstigt att det kryllar av omplacerings pitbull/amstaffliknande hundar när dom är så otroligt lätta att träna och handskas med och nästan inga småhundar förekommer i omplaceringsannonser. Mycket märkligt. Detta svar riktades bara mot "bullterrier" och inte ni andra som är mer resonabla.
#35 - 5 juli 2006 11:38
[quote=cgr]---

Konstigt att det kryllar av omplacerings pitbull/amstaffliknande hundar när dom är så otroligt lätta att träna och handskas med och nästan inga småhundar förekommer i omplaceringsannonser.
---[/quote]

Nej, det är faktiskt inte särskilt konstigt att det kryllar av blandisar som påstås innehålla staff/pitbull bland alla omplaceringar som utannonseras, tyvärr. De flesta av dem är dessutom i antingen den fysiska eller den psykiska könsmognadsprocessen, två perioder då de allra flesta hundar oavsett ras kan vara rejält stökiga, ifrågasättande, muckande och jobbiga att ha att göra med.
Tyvärr har de flesta av dessa omplaceringsobjekt införskaffats av unga personer som kanske inte alls var på det klara med vilket arbete och ansvar det verkligen krävs av dem som hundägare när de stod inför annonsen med den lilla valpen. De var förmodligen inte ens medvetna om att hunden kanske behöver ordentligt med fysisk och mental stimulans för att mår bra heller, och sedan har de plötsligt inte tid och lust längre när hunden kräver som mest jobb för att bli en socialt välanpassad individ.
#36 - 5 juli 2006 11:45
En kompis hade en engelsk springerspaniel som hon hade bunden utanför sitt hus. Grannpojken kom och skulle klappa hunden och då högg den pojken rakt i ansiktet! Kamphund? Hon åkte omedelbart och avlivade sin hund...
Jag läste idag att koppeltvånget ev. inte skulle införas (i malmö) utan de skulle ha munkorg på hundarna i stället...de sa inte om lösa hundar skulle ha munkorg eller alla?? En som blev biten i armen blev biten av en hund i koppel..Sedan bler jag trött på alla tidningar som slår upp stort så fort någon blir biten av dessa utsatta raser, blir någon biten av en golden, labbe eller liknande skrivs inget. Själv blev jag biten när jag var liten av vår drever som var sjuk i huvudet, bet alla utomstående och tog fel ibland. Hade den varit min hade den blivit avlivad...
#37 - 5 juli 2006 11:50
Min systers sambo var rädd för Ernst i början och då hade vi honom i koppel när de hälsade på, efter han lärt känna honom så gick det bra, han hade blivit biten av en rottis när han var liten så lårpulsådern gick av. Nu passar de vår hund ibland och även en annans hundar 2 rottisar.
#38 - 5 juli 2006 11:51
[quote=Bullterrier]Kristoffer säger att han vet att Rottweiler är en framgångsrik brukshundras, hoppas han vet vad rottisen har för bakgrund så han inte blandar ihop rasen med "kamphunds raserna". Du vet väl att både amstaff och Pitbull är lika bra om inte bättre brukshundar än de "vanliga" bruks raserna som tex Schäfer och Rottweiler?[/quote]

Ja absolut vet jag vad den har för bakgrund. Den användes som livvakt mot boskapstjuvar, dvs för att attackera och skada människor.Vet inte riktigt varför du vill framhålla den informationen dock i denna tråd.
#39 - 5 juli 2006 11:51
[quote=Miimi]Nej, det är faktiskt inte särskilt konstigt att det kryllar av blandisar som påstås innehålla staff/pitbull bland alla omplaceringar som utannonseras, tyvärr. De flesta av dem är dessutom i antingen den fysiska eller den psykiska könsmognadsprocessen, två perioder då de allra flesta hundar oavsett ras kan vara rejält stökiga, ifrågasättande, muckande och jobbiga att ha att göra med.
Tyvärr har de flesta av dessa omplaceringsobjekt införskaffats av unga personer som kanske inte alls var på det klara med vilket arbete och ansvar det verkligen krävs av dem som hundägare när de stod inför annonsen med den lilla valpen. De var förmodligen inte ens medvetna om att hunden kanske behöver ordentligt med fysisk och mental stimulans för att mår bra heller, och sedan har de plötsligt inte tid och lust längre när hunden kräver som mest jobb för att bli en socialt välanpassad individ.[/quote]

Om alla hundar går igenom samma process varför är det i så mycket högre utsträckning dessa som omplaceras då? Logisk kullerbytta.
#40 - 5 juli 2006 11:55
Rottis var drivande boskapshund, kallades slaktarhund för den drev boskapen till slakt....
#41 - 5 juli 2006 12:30
[quote=cgr]Om alla hundar går igenom samma process varför är det i så mycket högre utsträckning dessa som omplaceras då? Logisk kullerbytta.[/quote]

Nej, det är alls icke någon logisk kullerbytta. Förmodligen beror detta på att köpet av dessa hundar/blandningar ofta inte är lika noga planerat och genomtänkt som köpet av de flesta andra hundar. I vissa fall beror det också på att köparen knappt vet mer om hundar än att de har fyra ben och (oftast) en svans därbak. De får inte veta vilka raser som ingår och kan heller inte alls förstå varför hunden agerar på ett visst sätt. En faktor till som spelar in är att dessa hundar/blandningar är så mycket lättare att få lov att köpa. Klarar du bara av att hosta upp köpeskillingen är du oftast garanterad en valp.

Vi SKK-anslutna uppfödare av renraser har ofta mycket långa väntetider för köparna av våra valpar, dessutom är vi, eller rättare sagt de allra flesta av oss, mycket nogranna med var våra valpar hamnar, och de flesta köper tillbaka valpar som en köpare av någon anledning inte kan behålla för att vi vill kunna påverka var hundarna hamnar. Som valpspekulant ska ditt hundköp vara noga planerat. Man vill också veta varför spekulanten valt just ens egen ras, vilket slags hem en eventuell valp kan erbjudas, hur de eventuella blivande ägarna tänkt lösa hundpassningen om de har långa arbetsdagar, om de har tidigare hunderfarenheter och om de alls är medvetna om vilken pälsvård och övrig stimulans ens ras/-er kräver. Många spekulanter nekas faktiskt att få köpa. Sådana här frågor ställs sällan av förortsuppfödarna, varifrån de flesta omplaceringshundarna kommer ifrån. Där gäller, som sagt och ledsamt nog, money talks.
#42 - 5 juli 2006 12:47
[quote=Miimi]Nej, det är alls icke någon logisk kullerbytta. Förmodligen beror detta på att köpet av dessa hundar/blandningar ofta inte är lika noga planerat och genomtänkt som köpet av de flesta andra hundar. I vissa fall beror det också på att köparen knappt vet mer om hundar än att de har fyra ben och (oftast) en svans därbak. De får inte veta vilka raser som ingår och kan heller inte alls förstå varför hunden agerar på ett visst sätt. En faktor till som spelar in är att dessa hundar/blandningar är så mycket lättare att få lov att köpa. Klarar du bara av att hosta upp köpeskillingen är du oftast garanterad en valp.

Vi SKK-anslutna uppfödare av renraser har ofta mycket långa väntetider för köparna av våra valpar, dessutom är vi, eller rättare sagt de allra flesta av oss, mycket nogranna med var våra valpar hamnar, och de flesta köper tillbaka valpar som en köpare av någon anledning inte kan behålla för att vi vill kunna påverka var hundarna hamnar. Som valpspekulant ska ditt hundköp vara noga planerat. Man vill också veta varför spekulanten valt just ens egen ras, vilket slags hem en eventuell valp kan erbjudas, hur de eventuella blivande ägarna tänkt lösa hundpassningen om de har långa arbetsdagar, om de har tidigare hunderfarenheter och om de alls är medvetna om vilken pälsvård och övrig stimulans ens ras/-er kräver. Många spekulanter nekas faktiskt att få köpa. Sådana här frågor ställs sällan av förortsuppfödarna, varifrån de flesta omplaceringshundarna kommer ifrån. Där gäller, som sagt och ledsamt nog, money talks.[/quote]

Det låter mycket bra. jag önskar alla uppfödare var skk anslutna och seriösa. Då hade mycket problem lösts.
#43 - 5 juli 2006 13:08
[quote=cgr]Det låter mycket bra. jag önskar alla uppfödare var skk anslutna och seriösa. Då hade mycket problem lösts.[/quote]

Tro mig, det önskar vi också! Jag önskar även att dessa nötter och deras valpköpare kunde hålla sig till att avla på och springa runt på sta'n med hundarna de hittar hos Toys 'R Us.
#44 - 5 juli 2006 14:43
[quote=cgr]Tur för dig det inte var en amstaff/pitbull då, då hade du inte haft något att operera kvar.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=626088 Hunden i artikeln som angrep 3 skolflickor blev säkert provocerad av dom först eftersom dom inte alls har nära till aggression och bett utan snarare till gos och klapp.

Konstigt att det kryllar av omplacerings pitbull/amstaffliknande hundar när dom är så otroligt lätta att träna och handskas med och nästan inga småhundar förekommer i omplaceringsannonser. Mycket märkligt. Detta svar riktades bara mot "bullterrier" och inte ni andra som är mer resonabla.[/quote]
så jag är oresonabel för att jag blev biten av en Spaniel? ber så mycket om ursäkt att jag inte kom ivägen för en enligt dig vansinnig kamphund så du fått läsa om ytterligare ett tillbud i kvällstidningarna.
Jag tycker du ska göra ett besök på blocket.se för att se vilka blandraser det finns flest annonser på, små söta populära dvärghunds blandraser eller andra konstiga blandningar med amstaff/rottis. Det ser jag endast som positivt att de som köpt en tex rottis/amstaff och väljer att omplacera för de inser att de inte klarar av hunden, ett mycket klokt beslut skulle jag vilja påstå.

Ha det så bra/ E.S
#45 - 5 juli 2006 22:47
En liten undran... en som träffar på väldigt många hundar i sitt arbete sa till mig att han uppfattat det som att dessa "kamphundsraser" är väldigt snälla att hantera men inte viker sig i ett slagsmål med en annan hund. På grund av att de aldrig avlats för att angripa MÄNNISKOR. För mig låter det ganska logiskt. Vad säger ni?
#46 - 6 juli 2006 08:19
Som jag ser det så är det många fina hundraser som tillhör "kamphundar". Jag ser det som förkastligt att förbjuda dessa raser då det finns hundar av ALLA raser som visar aggrevisitet. Problemet idag är alla dessa oseriöst avlade korsningar som säljs till oseriösa människor för en billig pening där ingen kontroll av föräldrarna finns.

Här där jag bor finns det många renrasiga och korsningar av "kamphundraser" och de är mycket seriösa ägare som innehar dom. Endast en här har avlivats pga att den bet andra hundar då denna oseriösa hundägare släppt lös sin hund i fyllan. Och detta var en labbkorsning som sas vad inkorsad pittbull.

Här har vi däremot haft väldiga problem med en renrasig schäfer, som har huggt flera hundar och nafsat några människor. Den har 5 kända polisanmälningar på attack av andra hundar men den får leva ändå. Visserligen har ägarna ersatt skadorna men det är inte en ursäkt att låta en sådan hund leva.

Vi har också ett flertal småhundar "skit på snöret" ;) som springer löst med ägare som bara skrattar när dom hoppar på folk. Inser inte dom att det finns folk som är rädda för småhundar!!! Jag har själv 2 hanhundar, en sibirian husky/ karelsk björhund och en labb/rottis/schäfer/ bordercollie som bägge är omplaceringshundar.

Min sibiriankorsning är lite hanhundsilsk och har klippt till 2 lösspringande små hanhundar. Tack och lov så har ingen blodskada blivit men vem får skulden? Jo jag då det är min hund som biter. Att den andra hunden springer vind för våg är enligt lagen ingen ursäkt. Ej heller att den lilla hunden biter först. Utan den som ställer till mest skada/ eller den som vinner kampen är den "farliga" hunden. För jävligt då min är kopplad men det är inte lätt att dressera en hund att inte göra något när den blir anfallen!!!

Själv har jag en panisk skräck för strävhårig tax då jag har blivit biten av alla jag träffats. Nu menar jag inte dom man möter när man är ute och går utan när man hälsar på någon och dyl. Idag klappar jag inte dom och inga av mina vänner har kvar sådana hundar heller. Jag är inte för ett förbud av denna ras heller. Ville bara poängtera att vi alla har olika refarenheter.

Att många kamphundar är lättlärda beror mycket på att dom är "förarveka" och lyder sina ägare blint, om dom är dresserade. Många raser är det av våra brukshundar med. Ett hundkörkort och och mentaltest skulle vara bra samt att alla hundar registrerades i en och samma databank där olyckstillbud kunde registreras. Har hunden visat aggresivitet flera gånger så ska avlivning påtvingas. Vid mildare fall munkorgstvång. Detta ska inte vara några problem med register då det idag är lag på att ALLA hundar ska chipmärkas eller öronmärkas vilket registreras. Om polisen hade en läsare med sig så skulle dom snabbt och lätt kunna "läsa" hunden och se hundens historik. Omärkta hundar ska tas i direkt förvaring med krav på att ägaren chipar sin hund eller så avlivas hunden. Kraftiga böter bör också ges vid omärkt hund. Sen bör det vara så att säljaren ska ha krav på sig att registrera och chippa hunden som valp.

Alltså en bättre kontroll bör göras för allas säkerhet.

Det blev ett långt inlägg det här om mina åsikter. ;)
#47 - 6 juli 2006 10:13
[quote=Marie J]Min sibiriankorsning är lite hanhundsilsk och har klippt till 2 lösspringande små hanhundar. Tack och lov så har ingen blodskada blivit men vem får skulden? Jo jag då det är min hund som biter. Att den andra hunden springer vind för våg är enligt lagen ingen ursäkt. Ej heller att den lilla hunden biter först. Utan den som ställer till mest skada/ eller den som vinner kampen är den "farliga" hunden. För jävligt då min är kopplad men det är inte lätt att dressera en hund att inte göra något när den blir anfallen!!![/quote]

Men är det inte så att den som har hunden lös är den som är skyldig? Läste nyss om ett fall där en tjej hade haft lös sin pyttehund, den hade sprungit fram till en stor hund som nypt till den så olyckligt att den dog. Ägaren till den lilla hunden kunde inte bevisa att den stora hundens ägare var skyldig till något eftersom han/hon haft sin hund kopplad och det hade inte hon haft.
#48 - 6 juli 2006 10:45
Inte enligt polisen i Stenungsund som jag har kontakt med inklusive diskussionerna på hundklubben. Det är ungefär samma regel som gäller när inbrottstjuven halkar på trappan på väg ut med stöldgodset enligt dom. Man är skyldig att hålla sin trapp halkfri så ingen kan skada sig på den.
#49 - 6 juli 2006 16:13
Ok, ja reglerna är trista. Jag menar... om någon bryter sig in i ditt hus när du inte är hemma och din hund biter inkräktaren så är du väl också skyldig? Ibland undrar man hur lagen kan vara som den är...
#50 - 6 juli 2006 17:14
[QUOTE=Inka]Ok, ja reglerna är trista. Jag menar... om någon bryter sig in i ditt hus när du inte är hemma och din hund biter inkräktaren så är du väl också skyldig? Ibland undrar man hur lagen kan vara som den är...[/QUOTE]
Vi hade inbrott för 5-6 år sedan och jag frågade om hunden biter blir man ersättningskyldig då och då sa han att det har aldrig hänt att man har behövt betala för tjuvarna vill nog inte ge sig till känna för då åker de dit för inbrott...det är mer illa om de biter sotare, brevbärare, fast i sin försäkring så kan man ha ansvarsförsäkring som täcker dessa kostnader.
#51 - 7 juli 2006 00:24
Det är helt sant... Jag menar... vem fasen erkänner att man gjort inbrott? Fast reglerna är skumma i vilket fall som helst och särskilt när de aldrig tillämpas.
#52 - 7 juli 2006 05:34
En hundägare har strikt ansvar. Bifogar här en länk från Agria hundförsäkring där det längst ner står att man kan vara skyldig fast min hund är kopplad och den andra är lös.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/2202
#53 - 7 juli 2006 05:41
Utdrag ur lagtext.

Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.

http://lagen.nu/1943:459#P6
#54 - 9 juli 2006 23:53
maste saga att det ar sorligt att hora om manniskor som har dalig erfarenhet att av staffordshire bull terrier el liknande... jag har en... vi brukade alska vara promenader i natur parken dar vi bor men pga folk som inte kan kontrollera sina hundar (andra raser) som attakerade min hund sa nu kan vi inte gora det langre... min hund gillar inte langre frammande hundar som kommer upp pga daliga minnen av det... jag har gatt pa valpkurser och tranings kurser efter det.... jag kan saga med 100% sakerhet att min hund aldrig skulle gora illa en manniska... de var inte kallade barnvakts hund for inget... om en annan hund attakerar henne sa ar det bara ratt om hon skulle forsvara sig sjalv... jag vet att det finns manga manniskor med dalig erfarenhet av manga olika raser... varfor ska staffien lida for att det ar populart att skriva daligt om dem....
#55 - 10 juli 2006 18:33
Jag måste säga att det är mycket trångsynt att tro att rasen idag avlas för dess agresivitet. och citat "Machotyp med tatueringar som har hunden som p-förlängare." slut citat - kanske då inte är rasen som skulle förbjudas eller? men det verkar finnas åsikter och förutfattade meningar om människor också.

citat "Ägartyperna alltid denna samma, antingen machokillen som förmodligen är kriminell eller vill låtsas vara det eller en "tuff" tjej som ska ha den som försvarsvapen eller liknande. " slut citat - jag har inte en prick på mig i polisregistret och dessutomgift med en polis så hur fel kan man ha. majoriteten av de som jag känner har inga problem med dessa raser. och i vilka kretsar umgår man i om man nu har så många som man känner som blivit utsatt.

citat "I Norge avlivas hundar som inte har papper på attt dom inte tillhör förbjudna raser direkt, ibland på platsen, Det vore bra lösning. " slut citat

inlägg av maken som vill vara med på ett hörn:
På plats??? Har svårt att tro att mina norska kollergor skulle ges tilllåtelse att bryta vapenplomberingen bara för att skjuta en hund på grund av att ägaren inte skulle kunna visa upp något papper på vilken sorts hund de står framför. Låter som Vitryssland, vad vet jag.

Angående Aftonbladets undersökning, ingen vill ha en mördarhund springades på stan. Om Aftonbladet skulle fråga om allmänheten vill en mördare på stan, skulle nog 85% svara nej.

Koppeltvång är inget nytt, det finns redan i Stockholm, det tillkom innan "mördarhundar" började ströva fritt omkring i våran stad, lagen infördes under goldenretriver och tax tiden.
#56 - 10 juli 2006 18:42
Jag orkar inte svara allt det där som redan avhandlats.
Dom sa iaf i P3 programmet "Front" att norska poliser ibland avlivlar olagliga hundar på plats om rätt papper saknas. Det dög som källa för mig iaf.
#57 - 10 juli 2006 18:50
[QUOTE=Inka]En liten undran... en som träffar på väldigt många hundar i sitt arbete sa till mig att han uppfattat det som att dessa "kamphundsraser" är väldigt snälla att hantera men inte viker sig i ett slagsmål med en annan hund. På grund av att de aldrig avlats för att angripa MÄNNISKOR. För mig låter det ganska logiskt. Vad säger ni?[/QUOTE]

Det stämmer det är inte avlade för att angripa människor och det brukar vara sällan en "kamphund" startar ett bråk men den ger sig inte om den blir attakerad. De hundar som går till angrepp mot andra hundar och människor är ofta resultat av både ansvarlös avel och felaktig fortran. Att pitbull ofta attakerar beror inte på att kamphundar i sig är farliga det beror främs att rasen blivit populär hos unga killar som har behov att hävda sig men populäriteten har minskat kanske har man kommit på att det krävs både tid och pengar att sköta hunden också. I england kallas staffordshier bullterriern för nanny dog pga av att den är lämplig som familjehund lämplig för att den är pålitlig och tillgiven både mot barn och vuxna.
#58 - 10 juli 2006 18:51
[QUOTE=cgr]Jag orkar inte svara allt det där som redan avhandlats.
Dom sa iaf i P3 programmet "Front" att norska poliser ibland avlivlar olagliga hundar på plats om rätt papper saknas. Det dög som källa för mig iaf.[/QUOTE]

ja man lyssnar på det man vill höra.
#59 - 10 juli 2006 23:16
[quote=Marita]ja man lyssnar på det man vill höra.[/quote]

Vad menar du? Dom sa det, sen om du tror på det eller inte är upp till dig.
#60 - 10 juli 2006 23:36
front tog upp hundar som hade blivit insmugglade i norge med falska papper.
#61 - 11 juli 2006 00:29
en staffordshire ar valdigt palitlig och valdigt barnkar, och som Marita sager hade de smeknamn nanny dog for att medans foraldrarna var nere och jobbade i gruvan kunde de lita pa dem att ta hand om barnen...
nar jag skaffade en stafforshire bull terrier sa var det manga som kom med negativa saker om dem men jag maste saga att alla som har traffat min hund har andrat asikt om dem... det finns daliga exemplar inom alla raser, likasom hos manniskor.. bara for en 30 arig vit kille ar pedofil betyder inte det att vi maste straffa alla andra 30 ariga vita killar...

de mesta problemen i samhallet uppkommer pga av trangsynta manniskor som inte kan acceptera andra "raser" an dem sjalva... trakigt tycker jag!!!
#62 - 11 juli 2006 19:51
[QUOTE=cgr]Vad menar du? Dom sa det, sen om du tror på det eller inte är upp till dig.[/QUOTE]

jag började skriva långt svar men jag lägger ner pennan det finns ingen mening att argumentera man kommer ingen vart. och min ilska har lagt sig.
#63 - 11 juli 2006 20:30
Ursäkta att jag Anna läger mig ämnet. Men jag tror att aggresiva hundar beror både på ägare och populäritet. Själv har jag en svart new fuondland som är den snällaste i världen men njoffen jag hade innnan var inte lika snäll mest beroende på att hon var så kallad linjeavlad hennes föräldrar var halvsyskon. Det fanns inga lynnesfel på svarta njoffar förrän på 80-talet. Då dessa blev väldigt populära och många oseriösa uppfödare dök upp och avlade på mindre värdiga hundar. För att återgå till min förra njoffe, hon visade ingen aggresivitet som valp men var otroligt rädd och nervös. Sen råkade hon bli biten av en shäfer som har svårt att avläsa svarta hundar och med hängande öron. Efter detta bestämde hon säg för att bättre anfall först och fråga sen, när hon såg en shäfer. Tyvärr blev hon också kort tid efteråt biten av en "rotis". Så då var den rasen också bannlyst i hennes ögon. Men på ålderns höst träffade hon "rottis" valpar och detta gick hur bra som helst. Så hon blev säkrare med åldern och behövde inte längre hävda sin rätt.
#64 - 11 juli 2006 21:45
jag trodde inte att sant hade med "linjeavel" att gora... manga som avlar for utstallnings syfte gor ju det for att fa fram det basta i sin ras, och man ser aldrig en aggresiv hund pa utstallningar...
#65 - 12 juli 2006 16:39
Det finns troligtvis ingen uppfödare som inte linjeavlar eller har gjort det. Linjeavel har ingenting med aggressivitet att göra. Aggressivitet beror mestadels på brist i ledarskapen hos ägaren, ovilja eller okunskap att fostra sin hund på rätt sätt, ovilja eller okunskap att aktivera sin hund på rätt sätt så aggressiviteten beror på understimulans eller någon skada eller sjukdom hos hunden som utlöser aggressivitet.
#66 - 12 juli 2006 16:54
[quote=Inka]En liten undran... en som träffar på väldigt många hundar i sitt arbete sa till mig att han uppfattat det som att dessa "kamphundsraser" är väldigt snälla att hantera men inte viker sig i ett slagsmål med en annan hund. På grund av att de aldrig avlats för att angripa MÄNNISKOR. För mig låter det ganska logiskt. Vad säger ni?[/quote]

Det stämmer, en "kamphundsras" som användes i hundkamper avlivades om de angrep människor, de skulle vara hanterbara före, under och efter slagsmålen. Och jag tillägger med att en "kamphundsras" som är frisk mentalt och fått rätt uppfostran, inte inbjuder till slagsmål men är det någon som utmanar så svarar de upp.
#67 - 14 juli 2006 13:14
Alltså seriöst! Nu får vara nog! Hur många personer måste igentligen skadas eller dödas innan regeringen tar ett beslut och förbjuder dessa[COLOR=red] [SIZE=4]mördar hästar[/SIZE][/COLOR]!
Enligt "Inventering av statestik över ridsportsolyckor" skriven av Magnus Unger (1997) (källa) så omkommer i snitt 2 personer per år av skador orsakade av [SIZE=4][COLOR=red]mördar hästar[/COLOR][/SIZE]! Till skillnad från hundar där endast 6st (mellan 1969 och 2000) har dött från skador orsakade av hundar. (som jag redan har nämnt en gång) ( Källa )
År 2000 orsakade dessa [SIZE=4][COLOR=red]mördar hästar[/COLOR][/SIZE]:
164 frakturer
79 stuckningar/vrickningar
73 hjärnskakningar
52 öppna sår..
listan kan göras hur lång som helst.. totalt över 700 olyckor!!!
(källa: EHLASS)
(och mörkertalet är stort!! Endast 4st sjukhus i svergie är anslutna till EHLASS)
medans för hundar för år 2000: (och ej relaterat till någon specifik hundgrupp eller ras)
Endast 205 rapporterade angrepp...

Skapa ett förbud nu! Och gör så att Polisen kan skjuta dessa [SIZE=4][COLOR=red]groteska monster[/COLOR][/SIZE] på plats om ägaren inte kan vissa papper på hästen eller om den uppträdder farligt. Tex genom att springa vilt i hagen, stegrar mot andra hästar, eller på annat viss uppträder aggresivt.

Som tex dessa exempel på Mördar Hästar

&search=Fighting%20Horses" target="_blank">
&search=Fighting%20Horses

&search=Horses%20fighting" target="_blank">
&search=Horses%20fighting

&search=Horses%20fighting" target="_blank">
&search=Horses%20fighting

ps. Ser ni ironin i det hela? Och när läste man senast om detta i kvällspressen?
Eller en artikel om detta:
&search=Bullterrier" target="_blank">
&search=Bullterrier
??
#68 - 15 juli 2006 09:54
[quote=Bullterrier]Det finns troligtvis ingen uppfödare som inte linjeavlar eller har gjort det. Linjeavel har ingenting med aggressivitet att göra. Aggressivitet beror mestadels på brist i ledarskapen hos ägaren, ovilja eller okunskap att fostra sin hund på rätt sätt, ovilja eller okunskap att aktivera sin hund på rätt sätt så aggressiviteten beror på understimulans eller någon skada eller sjukdom hos hunden som utlöser aggressivitet.[/quote]

Jag kan inte hålla med om det. Jag har haft hund i snart 30år och ingen av mina andra hundar visade något sådant beteende.Jag tror inte att man ska avla på hundar som är halvsykon dom är för nära släkt och då kan mycket gå fel. Jag har också erfarenhet på att linjeavel inom häst också kan slå fel, jag ägde en häst från att han var 6mån och hans farmor och mormor var samma häst och han visade att han inte gick att lita på. Jag har erfarenhet av hästar i över 35år och ingen av dom hästar jag haft har jag inte kunnat lita på. Men du kanske tycker att vi människor också ska få gifta oss med halvsykon?
#69 - 15 juli 2006 19:31
Linjeavel kan både vara av godo och av ondo. Ibland kan det användas till något positivt som att bevara en egenskap som håller på att gå till spillo inom en ras men samtidigt som man förstärker det som är bra så förstärker man även det dåliga. Det är alltid ett risktagande. Man kanske inte ska förkasta linjeavel helt men det ska definitivt användas med försiktighet. Om man t ex har fått en riktigt bra inavlad hund (jo, man man säga att linjeavel och inavel är samma sak) kanske det är vettigt att köra utavel nästa gång. Sen är det ju så att all avel ska ske med eftertanke. Hur fina och bra djur man än parar, obesläktade eller inte, så kan det bli fel.
#70 - 17 juli 2006 13:29
[quote=Thomas&Anna]Jag kan inte hålla med om det. Jag har haft hund i snart 30år och ingen av mina andra hundar visade något sådant beteende.Jag tror inte att man ska avla på hundar som är halvsykon dom är för nära släkt och då kan mycket gå fel. Jag har också erfarenhet på att linjeavel inom häst också kan slå fel, jag ägde en häst från att han var 6mån och hans farmor och mormor var samma häst och han visade att han inte gick att lita på. Jag har erfarenhet av hästar i över 35år och ingen av dom hästar jag haft har jag inte kunnat lita på. Men du kanske tycker att vi människor också ska få gifta oss med halvsykon?[/quote]

Jag har hållt på med hundar sedan 1965, började hjälpa till på olika kennlar 1975. Det är synd att du har dessa erfarenheter och sammankopplar linjeavel med dåligt psyke. Visst kan det slå fel när man ägnar sig åt linjeavel, det kan det även göra med utavel. Vet man vad man håller på med och linjeavlar på rätt sätt dvs inte linje avlar i för många generationer utan även utavlar så är det absolut ingen fara. Dåligt psyke har som sagt inget med linjeavel att göra, om det så skulle vara hur skulle psyket vara på alla de raser, som har ett litet avelsutbud att det nästan inte går att undvika linjeavel? enligt dig aggressiva och opålitliga, vilket inte är fallet.
#71 - 21 juli 2006 12:03
hej på dig !

din hund ser faktiskt ut att vara en bullterrier inte en pitbull.

mina 2 hundar ,en siberian husky & en american pitbullterrier.
jag har köpt min apbt i sverige. men han är reg./stamtavla från usa.
hans föräldrar är import från usa.men bor sedan en tid i sverige.
det är inga kända linjer.

[INDENT][quote=Akka&Asta]Verkar som om du är rätt ensam...

Har du skaffat APBT'n i Sverige??

Jag har aldrig träffat någon rasren APBT, men jag känner en blandis. Hon är hur go som helst och supersnygg (tigrerad). Jag har ingenting emot APBT, men vet inte om jag passar som ägare till en...

Däremot äger jag en "Pitbull"... dvs det är vad jag får höra då jag rastar min Miniatyrbullterrier!!! Det är lite konstigt att folk vet bättre än jag vad min hund är för ras ;) ...

Finns det någonstans där man kan se dina godingar?

Min goding är här:
minibullasta.sprayblog.se
eller (på engelska) här:
minibullasta.blogspot.com

Mvh Akka[/quote]
[/INDENT]
#72 - 21 juli 2006 12:11
jag hoppas att dom ej förbjuder kamphundar !

men det skulle vara bättre lag på dessa idiot hundägare som släpper sina olydiga & aggressiva hundar av tex rsa: rottis,golden & labrador.
nästan varje dag så möter jag sådana hundar & dess oförståndiga ägare
när deras hund helt oproveserat flyger på mina tysta & skötsamma hundar utan anledning. när man säger till dessa ägare att ta reda på sin ilskna
bitsugna hund,så ber dom en att dra åt helvete !
det kallar jag för oförstånd & omoget.
sådana personer ska inte få skaffa hund!:mad:

ppas [INDENT][quote=cgr]Hoppas politikerna snart vågar förbjuda kamphundar så man slipper vara orolig när man är ute med sin hund. Det finns ingen anledning tillåta hundar avlade för våld och aggression. Norge är ett föregångsland.[/quote]
[/INDENT]
MalawiMannen
#73 - 21 juli 2006 18:29
Hejsan
Vi väntar på vår Siberian Husky som i nu läget är 4 månader
En hane vid namn Adam
Var finns du då?
Vi finns i malmö
#74 - 4 augusti 2006 10:41
[QUOTE=Fanny girl]hej på dig !
din hund ser faktiskt ut att vara en bullterrier inte en pitbull.
[/QUOTE]

Det var liksom det jag menade ;) !
Jag skrev "pitbull" för att alla (överdriver en aning...) jag möter försöker övertyga mig om att jag blivit lurad och att min hund EGENTLIGEN ÄR en pitbull. Nej, i Asta finns inte ett uns pitbull...
#75 - 10 maj 2010 20:41
cgr skrev:
Hoppas politikerna snart vågar förbjuda kamphundar så man slipper vara orolig när man är ute med sin hund. Det finns ingen anledning tillåta hundar avlade för våld och aggression. Norge är ett föregångsland.

Det är INTE hundens fel för att de finns IDIOTER där ute som måste trigga sin hund för att attakera eller död ett annat hund och först o främst andra hundar. Tycker dom borde förbjuda IDIOTERNA istället för hunden. För fan om du själv har hund. SÅ borde DU veta att de INTE är hundens fel att ägare fustrar den
#76 - 10 maj 2010 20:52
cgr skrev:
En kompis har blivit biten av en pitbull. Mina föräldrars hund har blivit svårt biten av en okopplad pitbull-liknande hund ägd av en typisk kampshundsägare. Machotyp med tatueringar som har hunden som p-förlängare. På hundpromenader har jag flera gånger mött pitbull/amstaff/varianter som om inte kopplet funnits med all säkerhet huggt sönder min spanieltik som hittils tror gott om andra hundar. Detta har ALDRIG hänt med andra raser jag mött. Jag har ALDRIG sett en pitbull/amstaff ägare som inte passar in i medias bild av ägaren. Slump? Ägartyperna alltid denna samma, antingen machokillen som förmodligen är kriminell eller vill låtsas vara det eller en "tuff" tjej som ska ha den som försvarsvapen eller liknande. Det är så otroligt ego att försvara dessa hundar som varje dag skapar lidande hos människor och hundar, tror ni att det är en slump att dom är förbjudna i massa länder och att det införs koppeltvång pga. pitbullvarianter som anfaller. Eller är de tre barn som blivit angripna utanför skolor i Malmö sig själva att skylla? Visst, det KAN vara som du säger, renrasiga pitbulls med stamtavla etc etc är supersnälla men så fort dom blir blandras blir dom monster. jag tvivlar starkt på detta dock.

VAD gör en pitbull/amstaff/varianter så bra, som ingen annan hund gör så att ni tror att andras säkerhet är värda det? Svara på det. Och angående förbud, förbjud amstaff, pitbull, alla blandraser som har dessa i sig. Kanske även rottweiler även om jag har mycket bättre erfarenhet av dessa då jag sett de användas lyckat till bruks. Vapen är endast tillåtna för den lilla skaran som kan få licens. Varför tillåta dessa vapen förutom för de som har nytta av dom. (Ingen?). När en annan hund biter är det dåligt, när amstaff och dess gelikar biter (dom biter hårdast av alla hundar enligt aftonbladet) knäcks ben och liv förstörs.

Som du skriver redan i början här. En PITBULL LIKNANDE HUND. Waw. Min hund skulle kunna gå in o bita dottern i ansiktet. Min mammas lilla hund biter värre än min stor hund. Om du nu är så rädd för "kamphundar" Hur fan du kan då ha egen hund? Den hunden som du har under ditt egna tak. Den du matar. De kan vara en farlig hund. Alla hundar är farliga. Frågan är bara var går gränsen FARLIG
#77 - 10 maj 2010 21:07
Hundar allmänt

Fick veta av en bekant.

En hund "av store ras" Hade attakerat ett barn i axel höjd. Barnet åkte akut till sjukhuset och hunden till veterinär för att avlivas. Efter att hunden hade somnat in och Objektion hade på börjat så visade sig att barnet hade stoppas en pinne i örat. Pinnens storlek var som en penna. Sen lagt ner örat och slåt till. Inte konstigt hunden biter. Är de en kamphund???? NEJ

Ett annat barn hade blivigt attakerad av familjehund och blivit biten i huvudet. När hunden var avlivad så visade sig att unge "jävelen" hade fodrat hunden med knappnålar. Inte konstigt att hunden biter.

Ett barn blev attakerad av en familjehund efter att barnet hara hoppat på hundens tenstiklar. AAAAJJJ Säger jag bara.

EnSHIH TZU blev attakerad ev en DALMATINER. Då DALMATINER inte kunde tolka SHIH TZU signaler efter som SHIH TZU är långhårig i ansiktet.

En polare till mig har 2 pitbulls och en massa andra hundar. Dom har barn på besök och inget händer.
#78 - 11 maj 2010 09:57
Gick du med i forumet bara för att väcka uråldriga döda trådar?
#79 - 12 maj 2010 09:28
Vandal skrev:
Gick du med i forumet bara för att väcka uråldriga döda trådar?

Misstänkter att du skrev till mig. Ne de gjorde jag inte. Men man får väl säga vad man tycker eller?

Annons