Rangordning på levandefödare

#1 - 20 april 2008 12:57
Jag tänkte att jag skulle starta en rangordningstråd där ni rangordnar följande levandefödare som ni tycker är roligast att ha i ert akvarium.

Guppy, svärdbärare, platy, segelfensmolly, blackmolly, moskitofisk, dvärgtandkarp.

Skriv gärna också en kommentar varför ni rangordnar dem så ;)
#2 - 20 april 2008 13:20
GUPPY's <3 <3 <3
#3 - 20 april 2008 13:38
Helt omöjligt att rangordna, beror helt och hållet på vilket kar man har.
#4 - 20 april 2008 18:27
...och de är så olika sinsemellan så de har alla sin speciella charm, men jag lägger generellt mollyarter sist eftersom jag upplever dem som lite knepiga, jag har aldrig haft framgång med dem.
#5 - 20 april 2008 19:03
tummen skrev:
...och de är så olika sinsemellan så de har alla sin speciella charm, men jag lägger generellt mollyarter sist eftersom jag upplever dem som lite knepiga, jag har aldrig haft framgång med dem.

Håller med. De kräver i regel högre temperaturer framförallt blackmollyn.Tänkte köpa fyra sådana och se om jag lyckas få några yngel. Ytterst tveksamt dock ;)
#6 - 20 april 2008 19:09
XenOn skrev:
Håller med. De kräver i regel högre temperaturer framförallt blackmollyn.Tänkte köpa fyra sådana och se om jag lyckas få några yngel. Ytterst tveksamt dock ;)

Får du dem bara att överleva så kommer du säkerligen få yngel också, var så säker!:D
Jag har kommit fram till att det nog är bäst att hålla dessa (molly arter) separat, då kan man köra dem med lite salt i vattnet och högre värme än vanligt, då klarar man dem säkert bättre. Har du tur och får tag i en stam som är odlad länge i svenskt kranvatten så kommer du säkert kunna skippa salt, något som jag för övrigt oftast propagerar MOT, salt alltså....:)

Tänkte till lite grann och [COLOR=Red][SIZE=3]just nu[/SIZE][/COLOR] är nog guppy och platy mina favoriter, på delad 1:a plats....:p
#7 - 20 april 2008 19:10
dvärgtandkarp, dvärgtandkarp, dvärgtandkarp, endlers...
resten mindre intressant enligt min åsikt
#8 - 20 april 2008 19:11
tummen skrev:
Får du dem bara att överleva så kommer du säkerligen få yngel också, var så säker!:D

Jag har kommit fram till att det nog är bäst att hålla dessa (molly arter) separat, då kan man köra dem med lite salt i vattnet och högre värme än vanligt, då klarar man dem säkert bättre. Har du tur och får tag i en stam som är odlad länge i svenskt kranvatten så kommer du säkert kunna skippa salt, något som jag för övrigt oftast propagerar MOT, salt alltså....:)

Tänkte till lite grann och [COLOR=red][SIZE=3]just nu[/SIZE][/COLOR] är nog guppy och platy mina favoriter, på delad 1:a plats....:p

Jag använder ju GH salt i mitt guppy/platykar. Är detta fel? Där jag köpte fiskarna sa dem att du ska ta en halv skopa vid varje delvattensbyte.
#9 - 20 april 2008 20:19
XenOn skrev:
Jag använder ju GH salt i mitt guppy/platykar. Är detta fel? Där jag köpte fiskarna sa dem att du ska ta en halv skopa vid varje delvattensbyte.

Jag använde detta i början men slutade med detta. Har inte varit några problem alls utan det, tvärtom bättre. Så skippa du saltet.

Dvärgtandkarp är fantastiskt roliga... dock dog de jag hade sedan komer nog guppyn om det är en vildform vill säga ;)
#10 - 20 april 2008 20:24
Jag gillar Black Molly... Det är snyggt med svarta fiskar om man har mycket växter! Mina får inget salt, har aldrig varit sjuka, ynglar av sej nåt enormt och ynglen växer snabbt. Är snälla mot de andra fiskarna, enda nackdelen skulle väl vara att de äter precis allt de kan komma över och alltså skiter konstant...
/Erika
#11 - 20 april 2008 20:34
Jag har precis gett bort mina halvvuxna platyyngel (och avlivat deras snabbt avmagrande föräldrar:(:() och bestämt mig för att satsa på guppy på levandefödarfronten.
Skaffade de två platysarna som startfiskar i mitt sextioliters, men måste säga att jag tyckte det var fantastiskt tråkiga fiskar. Ynglen blev iofs fina med mammans oranga färg och blåskimmer från pappan, men nej, platy var inte för mig.
Kanske är det att affärerna i Örebro har ett trist urval av platy och att jag därmed missat något, men min erfarenhet är att det finns en helt makalös variation hos guppy som saknas hos platy.
Nu ska jag fösöka mig på lite odling för mitt höga nöjes skull, av just guppy.

När jag var barn hade jag i mitt allra första akvarium Black Molly, vilka som någon påpekade, är väldigt vackra fiskar.
#12 - 21 april 2008 16:16
Segelfensmolly, sedan vildguppy. Resten är ointressant.
#13 - 22 april 2008 18:53
XenOn skrev:

Både ja och nej, det beror helt på varifrån dina fiskar kommer. Är de odlade i hårt eller saltat vatten ska du vara försiktig om du slutar med saltet. Trappa ner lite åt gången och se vad som händer. Givetvis är det bättre om de kan anpassa sig till kranvattnet där du bor än att använda en massa tillsatser i onödan.
#14 - 22 april 2008 19:11
M B skrev:
Både ja och nej, det beror helt på varifrån dina fiskar kommer. Är de odlade i hårt eller saltat vatten ska du vara försiktig om du slutar med saltet. Trappa ner lite åt gången och se vad som händer. Givetvis är det bättre om de kan anpassa sig till kranvattnet där du bor än att använda en massa tillsatser i onödan.

De i akvarieaffären undrade var vi bodde och tyckte därefter att vi skulle ha GH salt. Inga av mina fiskar har dött hittentills så ;)

Annons