Ranglig benställning och utstickande silikon på undersidan av akvariet?

#1 - 21 september 2008 21:31
Kanske ett konstigt namn på tråden men ska försöka bena ut de.
Jag har ett 720 liter dala zooline akvarium, akvariet har alltså en silvrig metallram och en silvrig benställning med 8 ben, men benställningen är sjukt ranglig, bara man puttar lite på akvariet så gungar alltihop...
Och sen har jag sett att i 3 skarvar på undersidan så sticker det ut silikon, kan det vara någon risk med de? och tycker ni jag ska börja leta efter en ny benställning/bänk?
#2 - 21 september 2008 21:43
Det ska inte vara någon silikon i ställningens knutar om ingen har meckat med den. Kan du inte sätta fast diagonala tvärstag på den, eller förankra den i väggen så skulle jag nog börja leta efter en ny ställning.
Att sedan dessa ställningar kanske inte är världens stabilaste är något man får leva med, men å andra sidan har jag inte hört om någon ställning som har kollapsat.
#4 - 22 september 2008 05:56
Men den silikonen ser ut att komma från karet och har säkerligen blivit när karet blev tillverkat. Inget du behöver oroa dig för och heller inget onormalt, för hade det varit på frontrutan skulle det varit borttaget eftersom det syns tydligare där:).
#5 - 22 september 2008 06:09
ansjo skrev:
Men den silikonen ser ut att komma från karet och har säkerligen blivit när karet blev tillverkat. Inget du behöver oroa dig för och heller inget onormalt, för hade det varit på frontrutan skulle det varit borttaget eftersom det syns tydligare där:).

Okej Tack för svaren:)

Ska börja kolla runt antingen efter en ny bänk till akvariet eller om jag ska stadga upp benställningen jag har nu
#6 - 22 september 2008 11:48
Aluminiumställningar ÄR rangliga i sidled (inget fel på din ställning alltså).
För att den ska bli stabilare i sidled så är det diagonal-stag mellan benen som gäller.
Eller alternativt en hel skiva i bakkant tex.
#7 - 22 september 2008 14:50
Jop det finns aluställningar som kollapsat gett vika då de böjt sig i miten , det var någon här som skrev en arg tråd om det här på zoopet för hon hade fått rådet här att "dom vinglar lite och sviktar i mitten" och sviktningen i mitten hade fått karet att spricka. Jag hade nog stdgat stativet med väggfästen och diagonalsträvor som motverkat vinglet och stadgat stativiet i mitten så att det inte sviktar.
#8 - 22 september 2008 14:53
Men då var det knappast ställningens fel, eller;).
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121607&highlight

Annons