Randig dvärgmunruvarhona (Pseudocrenilabrus nicholsi)

#1 - 4 maj 2005 07:19
Köpte ett par dvärgmunruvare för nästan två veckor sedan och som väntat så är hanen betydligt mer färggrann än honan. Men efter ett par dagar blev svarta vertikala ränder synliga på honan, ränderna kommer och går lite men har blivit tydligare och syns oftare nu än i början. Jag undrar vad det betyder (om det betyder något) för t.ex kampfiskhonor blir ju vertikalt randiga när de är på lekhumör, kan det vara något sådant?
#2 - 30 december 2005 21:49
"randig" nicholsi

Hej! Jag vet inte riktigt - har inte sett att mina honor blivit tydligare randiga (dock mörkare) innan de lekt. Kanske har du mer erfarenhet nu (dvs. de har lekt(inte lekt) det var ju ett tag sedan ditt inlägg. Har du kvare dem - vad tycker du? mvh/joe
#3 - 30 december 2005 22:50
[QUOTE=joe]Hej! Jag vet inte riktigt - har inte sett att mina honor blivit tydligare randiga (dock mörkare) innan de lekt. Kanske har du mer erfarenhet nu (dvs. de har lekt(inte lekt) det var ju ett tag sedan ditt inlägg. Har du kvare dem - vad tycker du? mvh/joe[/QUOTE]

De har lekt som små kaniner, två kullar har vi tagit hand om och ett antal som vi har missat. Honorna i alla kullar har visat mer eller mindre tydliga vertikala ränder, även de icke dominerande hanarna har visat vertikala ränder, dock inte lika tydliga.
#4 - 1 januari 2006 21:10
Hej! Kul att de leker - ja, mina är också "heta på gröten". Och vid närmare betraktande så har mina också ränder - men inte alltför tydliga. Kolla min fråga i en annan "tråd" om yngel.
mvh/ joe

Annons