Rampen höjer tempen - problem

#1 - 2 juli 2008 12:14
Har en 4-rörsramp till mitt 720 liters som jag alldeles nyss startat upp med växter.
Ljusrören är Aquarelle 58 W. Det jag upptäckt rätt snabbt, är att ljusrören ger ifrån sig så mycket värme att det påverkar vattentemperaturen uppåt.

Utan ljus håller karet ca 24-25 grader, men med rampen och alla rören tända går tempen till 27-28 grader vid 9 timmars belysning.

Hur kan jag lyfta upp rampen en bit så det kommer högre upp från akvariet och därmed dels öka avståndet från vattenytan och dels få bättre genomluftning? Det måste ju vara ett par "plankor" av något material som fixar värme och fukt och är lika långa som karet är djupt, vad jag förstår. "Plankorna" borde även ha ett botten som inte glider på glaset. Kanske silikona dit remsor av liggunderlag?

Just nu ligger rampen 6 cm ovanför vattenytan.

Jag är jättetacksam för tips.:)
#2 - 2 juli 2008 14:58
2st på högkant stående strö med en fastsilikonad liggande fot i var ände, allt i 8mm glas..

Testa att montera en fläkt eller två i rampen.
#3 - 2 juli 2008 15:36
Gaffel skrev:
2st på högkant stående strö med en fastsilikonad liggande fot i var ände, allt i 8mm glas..

Testa att montera en fläkt eller två i rampen.

Förlåt, men jag förstår inte ett jota av det du tipsar mig om. På högkant stående strö med fastsilikonad liggande fot i var ände, i 8mm glas?:confused:

Har du någon bild att lägga ut?

Hur montera fläktar i rampen?:confused:

Så här ser min högst tillfälliga lösning ut:
[ATTACH]12630[/ATTACH]

höjd ramp:
[ATTACH]12631[/ATTACH]
Bilagor:
#4 - 2 juli 2008 15:47
En liden idee beroende på hur "rampen" ser ut kan vara att sätta in 2 st dator fläcktar, blir nog 100 ggr snyggare än att höja rampen. Montera 1 med in luft och en på andra sidan med ut luft. Kan lätt styra hastigheten på dom med en nalig vridresistor.
#5 - 2 juli 2008 15:59
Jkell och company och skaffa en batterieliminator som du kan styra upp till 12 volt och en datafirma och köp tysta fläktar, dom på kjellco är ganska högljudda.
Sen får du hitta någon som är vass på att borra upp 2 hål.
#6 - 2 juli 2008 16:52
TinaM skrev:
Har en 4-rörsramp till mitt 720 liters som jag alldeles nyss startat upp med växter.

Ljusrören är Aquarelle 58 W. Det jag upptäckt rätt snabbt, är att ljusrören ger ifrån sig så mycket värme att det påverkar vattentemperaturen uppåt.

Utan ljus håller karet ca 24-25 grader, men med rampen och alla rören tända går tempen till 27-28 grader vid 9 timmars belysning.

Hur kan jag lyfta upp rampen en bit så det kommer högre upp från akvariet och därmed dels öka avståndet från vattenytan och dels få bättre genomluftning? Det måste ju vara ett par "plankor" av något material som fixar värme och fukt och är lika långa som karet är djupt, vad jag förstår. "Plankorna" borde även ha ett botten som inte glider på glaset. Kanske silikona dit remsor av liggunderlag?

Just nu ligger rampen 6 cm ovanför vattenytan.

Jag är jättetacksam för tips.:)

Spelar det verkligen så stor roll om tempen går upp till 27 grader tycker du? Får man lov att fråga vad du skall ha för fisk?
Att borra lufthål samt installera fläktar är om möjligt den bästa lösningen då förhöjd ramp ger upphov till ljusglipor som kan vara störande för helheten. Vill du ha en alternativ lösning och inte störs av ljusglipor kan du ju hänga upp hela rampen i vajrar.
#7 - 2 juli 2008 18:40
Menade bara att den stabilaste och fuktsäkraste lösningen för att höja rampen vore att gå ner till glasmästaren och be denne att skära till 2st glasbitar med måtten 620x25x8 som du sen limmar ihop och ställer rampen på.

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/stroe.jpg
#8 - 3 juli 2008 14:56
27-28 låter perfekt i mina öron, men vill du nu under sommaren så kan du prova med en diffusor på ett av dina utblås. syresättningen ökar och även avdunstningen o därmed sjunker även tempen i akvariet.
#9 - 3 juli 2008 15:05
när jag hade vanliga 15 W glödlamper i min ramp så kunde tempen höjas till 30 grader. sen bytte jag till energisparlampor som drar 7 W men lyser som 40 W, dom är jätte bra och höjer inte värmen ett dugg. :D
#10 - 3 juli 2008 15:36
A C-son skrev:
Spelar det verkligen så stor roll om tempen går upp till 27 grader tycker du? Får man lov att fråga vad du skall ha för fisk?

Jag skall ha rödmunstetror och svarta neoner i huvudsak samt ca 20 pansarmalar + ett par ancistrusar.
#11 - 3 juli 2008 15:38
Gaffel skrev:
Menade bara att den stabilaste och fuktsäkraste lösningen för att höja rampen vore att gå ner till glasmästaren och be denne att skära till 2st glasbitar med måtten 620x25x8 som du sen limmar ihop och ställer rampen på.

http://i52.photobucket.com/albums/g29/smart_baklaenges_blir_trams/stroe.jpg

Nu förstår jag hur du menar och det verkar vettigt.:)

Nackdelen, som jag ser det, är att denna lösning är rätt permanent. När vintern kommer och tempen går ner i rummet vill jag kanske ha rampen närmare vattenytan.;)
#12 - 3 juli 2008 15:44
LN skrev:
27-28 låter perfekt i mina öron, men vill du nu under sommaren så kan du prova med en diffusor på ett av dina utblås. syresättningen ökar och även avdunstningen o därmed sjunker även tempen i akvariet.

Vad är diffusor för något?:confused: Är det en sådan mojäng som suger in luft i karet? Det enda utblåset jag har är från min Aquaeel 3000l/h. Borde jag ha någon mer pump i karet med diffusor? Aquaeelen får ytan att gå i vågor genom hela karet som det är.

[ATTACH]12638[/ATTACH]
#13 - 3 juli 2008 16:41
TinaM skrev:
Nu förstår jag hur du menar och det verkar vettigt.:)

Nackdelen, som jag ser det, är att denna lösning är rätt permanent. När vintern kommer och tempen går ner i rummet vill jag kanske ha rampen närmare vattenytan.;)

Du ska INTE limma fast konstruktionen på akvariet utan den kan vila fritt.

Anledningen till att vattnet inte kyls av är att du kör med helramp, fläktar i rampen skulle mata in tillräckligt med vatten för en avkylning genom avdunstning, det är väl inte så att du även har täckglas?
#14 - 3 juli 2008 16:57
Gaffel skrev:
Du ska INTE limma fast konstruktionen på akvariet utan den kan vila fritt.

Anledningen till att vattnet inte kyls av är att du kör med helramp, fläktar i rampen skulle mata in tillräckligt med vatten för en avkylning genom avdunstning, det är väl inte så att du även har täckglas?

Aha, en lös konstruktion som man lätt kan lyfta av!:) Nej, inga täckglas (fast ett tag funderade jag faktiskt på det). Håller din konstruktion även om 6 kg katt hoppar upp på det?:confused:

Jag fattar bara inte hur jag skall kunna montera fläktar i min ramp. :confused:

Vänta ett tag så lägger jag in ett kort på hur rampen ser ut.
#15 - 3 juli 2008 17:19
rampen:

[ATTACH]12642[/ATTACH]
#16 - 3 juli 2008 17:23
Lite svårare när man ser rampen så. Du kunde ha satt uppe på. Mao utanpåliggande fläktarFast har du katt som gillar värme är ju inte det ett alternativ. Men den är inte heltäckande så att den täcker hela ovansidan väl? För isf kan dun säkert göra en konstruktion som blåser ner i vattnet ist.
#17 - 3 juli 2008 17:47
Tenkare skrev:
Lite svårare när man ser rampen så. Du kunde ha satt uppe på. Mao utanpåliggande fläktarFast har du katt som gillar värme är ju inte det ett alternativ. Men den är inte heltäckande så att den täcker hela ovansidan väl? För isf kan dun säkert göra en konstruktion som blåser ner i vattnet ist.

Nej, den är inte heltäckande. Men jag har en tvårörsramp till, där jag endast använder det andra röret, som kvällsbelysning (marine glow, eller vad det nu heter.) Tillsammans blir ramperna heltäckande med en ca 1 cm springa emellan dem.

Karet har ju längsgående sidolister av glas på ca 5 cm på var sida. Så även om jag bara kör denna 4-rörsramp blir det bara några cm fritt på bägge sidor av rampen.

Hur skulle en kostruktion som blåser ner i vattnet kunna se ut?
#18 - 3 juli 2008 17:50
http://www.zoogiganten.se/saltvatten.htm

Om du kollar mitten och neråt på denna sidan. Den funkar även till sötvatten, förmodar jhag.-
#19 - 3 juli 2008 18:38
[COLOR=#810081]Kylfläkt för hårddisk
[/COLOR]
[COLOR=#810081](Artnr:924325) [/COLOR]

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemList.jsp&denied=yes&%40where.CategoryParent%3ACategoryID%40op.eq%40comp.Items=220107

Klipp hål i rampens plåt,montera fläktarna på insidan av rampen,sätt galler/raster över hålet så katten inte kommer åt fläktarna.
Då det är datafläktar drivs dom med 12 volt,köp en reglerbar batterieliminator.
#20 - 3 juli 2008 19:13
Klipp hål i rampen, montera fläktar på insidan, sätt galler över hålet, batterieliminator..:eek: Detta låter minst sagt för komplicerat för mig![:o]

Jag förstår att ni menar väl, men det måste ju finnas ett enklare sätt. Annars tror jag att jag blir rent av avskräckt. [:o]

Efter att nu ha haft pappkartongskivor som tillfällig lösning så har jag noterat att vattnet håller 24-25 grader. Så det enda som behövs är ju att 4-rörsrampen lyfts upp ett par cm.:)

Gaffels lösning är inte så tokig vad jag kan tänka mig nu. Bara det att jag vill ha annat material än glas till detta.[:o]
#21 - 3 juli 2008 21:51
Glaset har annars en stor fördel iom att konstruktionen är garanterat fuktsäker, fötterna sitter fastlimmade med silikon plus att du lägger en sträng under fötterna som du smetar ut vilket på så sätt glidsäkrar konstruktionen.
#22 - 4 juli 2008 04:33
TinaM skrev:
Klipp hål i rampen, montera fläktar på insidan, sätt galler över hålet, batterieliminator..:eek: Detta låter minst sagt för komplicerat för mig![:o]

Jag förstår att ni menar väl, men det måste ju finnas ett enklare sätt. Annars tror jag att jag blir rent av avskräckt. [:o]

Efter att nu ha haft pappkartongskivor som tillfällig lösning så har jag noterat att vattnet håller 24-25 grader. Så det enda som behövs är ju att 4-rörsrampen lyfts upp ett par cm.:)

Gaffels lösning är inte så tokig vad jag kan tänka mig nu. Bara det att jag vill ha annat material än glas till detta.[:o]

Det låter krångligare än det är, men en hålsåg att göra hål med är smidigt och sen tar man bara nån batterieliminator man har liggande på 6-9v och provar, behövs väldigt lite luftströmmning för att göra stor skildnad ;)
#23 - 4 juli 2008 08:28
Här är min lösning på värmeproblemet.
Med en tyst fläkt från nån dataaffär.
Och en transformator där man kan ställa volten mellan 3-12 v så du kan reglera farten på fläkten.

http://hem.passagen.se/wiper/flakt.htm

Annons