Ramlösa

#1 - 20 juni 2003 09:12
Hej!jag var och köpte växter och blev rekommenderad att hälla i en liten flaska naturell ramlösa varje gång jag gör ett delvattenbyte,det skulle vara bra för växterna,är det någon som använder sig av denna metod.är det kolsyran eller andra ämnen som växterna gillar.
MVH nyfiken,
#2 - 20 juni 2003 09:16
hoppar på en ren gissning, självfallat är kolsyran nyttig efter som det är som syra för dom =) sedan så skulle jag gissa på att ramlösa inehåller en del nyttiga mineraler och salter? Men om dom är nyttiga för fiskarna det har jag ingen aning om =) ..
#3 - 20 juni 2003 09:18
det kan nog stämma att det är bra
#4 - 20 juni 2003 09:26
Har för mig att kolsyra dödar fisken...??? Kanske Evian är att föredra? Kan mycket vÄl ha helt fel här...
#5 - 20 juni 2003 09:26
Är lite undrande hur malarna reagerar på just salt(skäggnosmal)kan inte mycket om kemiska namn man läser på varudekl.
MVH Jörgen.
#6 - 20 juni 2003 09:29
lite kolsyra är nog ingen fara för fiskarna, men saltet dock kan nog va skadligt för vissa fiskar.
#7 - 20 juni 2003 09:31
Takashi Amano började faktiskt med Perrier (typ Ramlösa), trots att salthalten var lite för hög så han blev tvungen att göra stora vattenbyten..

Ett tips är att isåfall testa "Linné". Ett nytt mineralvatten som förmodligen bara är kolsyrat kranvatten, med tanke på dess smak och innehållsförteckning.

Håll er bort från BonAqua i dessa sammanhang eftersom den enligt innehållsförteckningen innehåller ganska höga halter av diverse salter, vilket man även kan känna rent smakmässigt.
#8 - 20 juni 2003 09:34
eller köp en läskmaskin och kolsyra ert eget kranvatten så har ni ert eget linné =)
#9 - 20 juni 2003 09:39
Det var ingen dum idé gosatta
MVH Jörgen
#10 - 20 juni 2003 09:45
Hej,
Daniel gav mig detta svaret...http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4589
Så jag skulle nog tänka två gånger. Men men.
#11 - 20 juni 2003 10:09

Så jag skulle nog tänka två gånger. Men men.

Först av allt tror jag inte salthalten i källvatten är ett problem för fisk utom de allra allra känsligaste, typ vissa malar. En guldfisk borde iaf inte bry sig. Vad gäller saltet, alltså.

Nästa problem är ju CO2. Överskott av CO2 först söver och sen dödar fisk ganska på ett par minuter - de kvävs. Som sagts kan man ha höga CO2 halter också i källvatten som verkar avslaget. Det fina med just CO2 förgiftning är dock att om man snabbt för över fisken till vatten med lägre CO2 halt så repar den sig lika snabbt: CO2 förgiftning är reversibel.

Men just i det exempel som gavs länk till finns det en faktor till:
I en transportpåse stiger ammoniumhalten snabbt, och pH sjunker pga utandad CO2. Ett avslaget kolsyrat naturligt källvatten, däremot, har helt annan kemi: vissa, som Perrier, kan ha extremt hög hårdhet och kommer när kolsyran avgått att ha högt, välbuffrat, pH. Vattnet är helt enkelt proppfullt av bikarbonat.

Häller man sånt vatten i en påse med ammoniumhaltigt vatten, då går det illa: pH höjs, ammoniumet blir dödligt giftig ammoniak, och fisken dör inom någon minut. Denna typ av förgiftning är dessutom svårare att häva än CO2 förgiftning.

Just vad gäller denna guldfisk kan det ha blivit samma resultat med kranvatten (det har också oftast högt pH, fast iom att det är sämre buffrat så kanske det inte orkat putta upp pH i påsen lika högt).

Man kan känna höga ammonium/ammoniakhalter i vatten på lukten - om vattnet i en påse med fisk luktar "elakt", då skall man undvika att blanda i vatten med högt pH. Värt att tänka på om man t.ex. brukar koppa in sina nyinköpta fiskar.

#12 - 20 juni 2003 10:09
Håll er bort från BonAqua i dessa sammanhang eftersom den enligt innehållsförteckningen innehåller ganska höga halter av diverse salter, vilket man även kan känna rent smakmässigt.

Jag kommer ihåg ett test någon hade gjort för ca ett år sedan. BonAqua, som ägs av Coca Cola, var identiskt med det komunala kranvattnet på orten.
#13 - 20 juni 2003 10:41
Man bugar och tackar för alla svar,det var mycket lärorikt,har en hel del att lära mig om vattenkemi,funderar på att gå utbildning i ämnet.Nu tänker jag börja fira midsommarafton och önskar er en trevlig sådan.
MVH Jörgen.
#14 - 20 juni 2003 10:56
jag har ju då tänkt att hälla i mineral vatten i mitt akvarie..

den heter Premier mineralvatten kolsyrat kan köpas på willys...

har tittat på inehållsförteckningen där det står:

mineral innehål per liter det är mätt i mg/L
katjoner: natrium 7,4 kalcium 87,2 kaluim 2,7 magnesium 21,4

anjoner: hydrogenkarbonat 361,0 fluorid 0,6

min fråga är då.... är dessa ämnen farliga mot fiskar??
#15 - 20 juni 2003 11:39
Ursprungligen skickat av defdac

Takashi Amano började faktiskt med Perrier (typ Ramlösa), trots att salthalten var lite för hög så han blev tvungen att göra stora vattenbyten..

Ett tips är att isåfall testa "Linné". Ett nytt mineralvatten som förmodligen bara är kolsyrat kranvatten, med tanke på dess smak och innehållsförteckning.

Har en Linné flaska här bredvid mig, och måste tillägga att det står UTAN KOLSYRA. Drycken är lätt smaksatt och lätt sötat.
Har inte tänkt på att tillsätta kolsyrat vatten förut.. kanske inte vore en dum idé?
#16 - 20 juni 2003 12:01
man ska ju inte tillsätta smaksatta grejer
#17 - 20 juni 2003 12:39
<font color="red">Jag lästen en artikel som var väldigt bra så jag tycker ni också borde läsa den, man lärde sig en hel del, att te.x inte göra impulsköp av en CO2 anläggning osv : http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/index.php?go=visaart&id=2</font id="red">
#18 - 20 juni 2003 14:04
Mike,
STORT tack för informationen! Lärorikt.
#19 - 20 juni 2003 19:55
har tittat på inehållsförteckningen där det står:

mineral innehål per liter det är mätt i mg/L

katjoner: natrium 7,4 kalcium 87,2 kaluim 2,7 magnesium 21,4

anjoner: hydrogenkarbonat 361,0 fluorid 0,6

min fråga är då.... är dessa ämnen farliga mot fiskar??

Nä. Det är hårt, kalkrikt, vatten med en smula salt i.
#20 - 20 juni 2003 21:58
ok.... tack micke noren.... då kan jag använda det vattnet utan att oroa mig
#21 - 20 juni 2003 23:24
Jag förstår bara inte vad det skulle göra för nytta att hälla mineralvatten i karet. Om det är salterna man vill åt så finns det bättre och billigare lösningar.Om det är kolsyran man vill åt så hjälper det inte att hälla i mineralvatten. Bubblorna går ju direkt till ytan och diffuseras inte ut i vattnet. Då tyckerjag att vanlig billig co2 av jästmodell är klart bättre.
MVH
Magnus
#22 - 21 juni 2003 00:08
Kan heller inte förstå meningen. Som Mange säger så hinner ju inte vattbnet ta åt sig särskillt mycket Co2 och salterna är ju inte så svårt att tillsätta.
#23 - 21 juni 2003 14:32
Hej!
Skulle bara vilja tillägga att kolsyra och koldioxid inte är exakt samma sak.
Mvh Maria
#24 - 21 juni 2003 15:48
Med andra ord.SKIPPA RAMLÖSAN.
MVH Jörgen.
#25 - 5 juli 2003 19:48
Hejhej. ZeroZ gav en sida om CO2 som också länkade till denna sidan: http://www.akvarieguiden.nu/artiklar/co2.html där det står hur man kan göra en egen anläggning.
Min fråga är då; Hjälper det med en syresten som bubblar CO2? Inte fasen diffuseras något nånstans i nånting heller??
Och, om man har ett hälften så stort akvarium, ska man minska på jästen, vattnet och/eller slangdiametern?

Magnus
#26 - 6 juli 2003 13:06

Bubblorna går ju direkt till ytan och diffuseras inte ut i vattnet.

Ja. Vattnet i flaskan är supermättat med CO2, och en del börjar genast gå förlorad när man öppnar flaskan. Däremot så blir bubbelefekten väldigt liten när du häller i en flaska mineralvatten i ett stort akvarium. Det CO2-övermättade vattnet blandar sig direkt med akvarievattnet och blir därför inte supermättat längre - och sänker pH:t.

Takashi Amano använde denna metod när han började sin växtakvariekarriär.

Bekväm metod, men som kostar alldeles för mycket och den lilla detaljen med saltinnehållet gör att man måste byta vatten ofta.

På mitt förra jobb fanns dock vattenautomater med kolsyrat ledningsvatten. En kopp sådant vatten om dagen i ett skrivbordsakvarium borde fungerat kanon 8-)
#27 - 6 juli 2003 17:19
finns enkla kolsyre patroner på 300 gram som man kan kolsyra 1,5 liters flaskor med en kork med backventil på, med en enkel tillsats..om vattnet är ganska kallt kan man få i rätt mycket kolsyra i 1,5 liter..sen kan man ju hälla det i karet varje morron & kväll om man känner för det..måste ju vara 100% diffuserat så att säga..hehe.. om det får ligga i kylen över natten & "diffuseras" i flaskan?
jag har en sån mackapär som jag brukar kolsyra vin med ibland =)

Annons