[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Hej [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Jag köpte ett par Ramirezi för ca 2 veckor sedan , mest för att jag gillar dvärgciklider,som har ett intressant beteende och dessutom är vackra att se på. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Jag hade inga planer eller förhoppningar att få yngel av dessa då jag läst att de vill ha ca 5-6.5 i Ph och mjukt vatten för att ägg ens ska kläckas .[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Men i förra veckan lade de naturligtvis ägg (på ett blad) och jag engagerade mig inte mer i det då jag har hårt vatten i det akvariet med ca 8 i Ph. I förrgår var äggen borta som väntat. Igår upptäckte jag till min förvåning en samling yngel ca 30-50 st som låg uppe på filtret som är en kub uppbyggt av filtermatta. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Antingen hade de lagt ägg på två ställen som jag inte sett eller så har de flyttat på ynglen.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Vad tror ni? I vilket fall som helst så idag på morgonen så var de borta såklart, frågan är vem som är brottslingen, de själva? Guppysarna som går i samma kar, ca 10 st eller Ancistrusen?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Ynglen såg pigga och välutvecklade ut så små de var , så nästa gång de lägger ägg får jag nog plocka bort guppysarna, frågan är ju om Ancistrusen kan gå kvar? Vore kul att se hur pass de klarar sig i "fel" vatten.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Daniel[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Jag plockade bort Ancistrusen också. Läste på lite andra ställen att de gärna tar rom om de får chansen så tänker inte ta några risker. [/FONT][/COLOR]