Okej, jag vet att det finns flera trådar angående detta ämne, men jag vill få detta klart nu en gång för alla :D
Jag har ett 450 liters ramakvarium som jag har direkt på ställningen, ingenting under. Jag köpte det beggat och killen som hade haft det innan hade haft det flera år enbart på ställningen utan incidenter.
En polare köpte ett likadant akvarium, fast 10 cm. högre, dvs. ett 540 liters. Även detta var beggat. Killen som hade det innan honom hade det på lecablock med en träskiva och sedan frigolit och sedan akvariet ovanpå.
Min polare var i veckan och köpte en likadan ställing som jag har på en affär i sthlm, ingen nämnd ingen glömd. Där sade killen i affären att "jag skulle aldrig våga ha ett ramakvarium direkt på ramen" varpå min polare har nu lagt en träskiva samt frigolit på ramen och sedan akvariet.
Jag påpekade för honom det som sagts flera gånger här: INGENTING under ramakvarium, utan enbart ramen.
Vem borde sova bäst om nätterna? Jag eller han? Vad kan hända, både för mig och honom? OM det skulle gå sönder, brakar det då sönder och samman eller kommer det att spricka och sippra ut vatten så man har tid att tömma etc.?
Förlåt för skapandet av en sådan här tråd IGEN men jag måste få klarhet, jag tycker att de andra trådarna har runnit ut en del i sanden...
Tacksam för svar! :)