Ramakvarium och frigolit, ännu en tråd

#1 - 17 oktober 2004 12:59
Okej, jag vet att det finns flera trådar angående detta ämne, men jag vill få detta klart nu en gång för alla :D

Jag har ett 450 liters ramakvarium som jag har direkt på ställningen, ingenting under. Jag köpte det beggat och killen som hade haft det innan hade haft det flera år enbart på ställningen utan incidenter.

En polare köpte ett likadant akvarium, fast 10 cm. högre, dvs. ett 540 liters. Även detta var beggat. Killen som hade det innan honom hade det på lecablock med en träskiva och sedan frigolit och sedan akvariet ovanpå.

Min polare var i veckan och köpte en likadan ställing som jag har på en affär i sthlm, ingen nämnd ingen glömd. Där sade killen i affären att "jag skulle aldrig våga ha ett ramakvarium direkt på ramen" varpå min polare har nu lagt en träskiva samt frigolit på ramen och sedan akvariet.

Jag påpekade för honom det som sagts flera gånger här: INGENTING under ramakvarium, utan enbart ramen.

Vem borde sova bäst om nätterna? Jag eller han? Vad kan hända, både för mig och honom? OM det skulle gå sönder, brakar det då sönder och samman eller kommer det att spricka och sippra ut vatten så man har tid att tömma etc.?

Förlåt för skapandet av en sådan här tråd IGEN men jag måste få klarhet, jag tycker att de andra trådarna har runnit ut en del i sanden...

Tacksam för svar! :)
#2 - 17 oktober 2004 13:07
Du behöver inte ha någonting under ett ramakvarium, ty det står ju redan på en ram och en frigolitskiva under ramen, som ju ändå inte skulle få kontakt med glaset, är därför alldeles onödig.

Jag är fullständig säker på min sak och har aldrig tidigare hört någon avvikande mening från professionell sida.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren och Hans familj
#3 - 17 oktober 2004 13:22
Det är väl så jag också resonerat. Verkar inte alls nödvändigt med frigolit under ramakvarium. Men hur kan det komma sig att mannen på akvariebutiken sade att han minsann inte skulle vara säker utan något under?

Finns det några nackdelar med frigolit under? Kan ett ramakvarium gå sönder pga frigolit under?

Personligen tänker jag inte riva mitt enbart för att pula dit någon skiva :P
#4 - 17 oktober 2004 13:41
Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

Jag är fullständig säker på min sak och har aldrig tidigare hört någon avvikande mening från professionell sida.

Och jag hävdar som vanligt att en frigolitskiva under hela bottenglaset är säkrast. [:)]
Även denna uppfattning kommer från professionell sida.

-- MW
#5 - 17 oktober 2004 13:51
Ursprungligen skickat av rennicke

Det är väl så jag också resonerat. Verkar inte alls nödvändigt med frigolit under ramakvarium. Men hur kan det komma sig att mannen på akvariebutiken sade att han minsann inte skulle vara säker utan något under?

Det är inte <b>nödvändigt</b>, men det avlastar bottenglaset från spänningar som uppstår när bottnen belastas med akvariegrus och vatten.
Jämför till exempel med ett soffbord med glasskiva. Om glasskivan vilar på soffbordets ram, hur mycket skulle du våga belasta skivan med? Om glasskivan ligger direkt på golvet (alltså har stöd under hela skivan), hur mycket skulle du våga belasta den med då?
Finns det några nackdelar med frigolit under? Kan ett ramakvarium gå sönder pga frigolit under?

Nej inga nackdelar, och nej frigoliten kan inte orsaka en olycka.

-- MW
#6 - 17 oktober 2004 13:58
Ursprungligen skickat av Magnus W

Det är inte <b>nödvändigt</b>, men det avlastar bottenglaset från spänningar som uppstår när bottnen belastas med akvariegrus och vatten.

Jämför till exempel med ett soffbord med glasskiva. Om glasskivan vilar på soffbordets ram, hur mycket skulle du våga belasta skivan med? Om glasskivan ligger direkt på golvet (alltså har stöd under hela skivan), hur mycket skulle du våga belasta den med då?

-- MW

Där har du ju ett vettigt resonemang. Hur mycket vågar man belasta då? Jag har iofs inte så mycket tunga grejer i nu, en rot som inte väger så mkt, 75 kilo sand och 6-7 lavastenar som inte är så fasligt tunga heller. Det borde stå pall?
#7 - 17 oktober 2004 14:05
Ursprungligen skickat av rennicke

Där har du ju ett vettigt resonemang. Hur mycket vågar man belasta då? Jag har iofs inte så mycket tunga grejer i nu, en rot som inte väger så mkt, 75 kilo sand och 6-7 lavastenar som inte är så fasligt tunga heller.

... plus ungefär 400 kg vatten [:D]
Det borde stå pall?

Jodå jag tror inte du behöver oroa dig, eller riva ner akvariet för att sätta dit en frigolitskiva. Om akvariet står på ett plant underlag och du inte tappar stora stenar ner i bottnen så klarar det sig säkert.

-- MW
#8 - 17 oktober 2004 14:36
Magnus: Så klart vatten också ja :D

Tror inte jag ska lägga i så mycket mer grejer, på sin höjd byta ut roten om den inte vill sjunka :P

Nåja, kontentan borde väl vara att både jag och min polare kan slappna av :)
#9 - 17 oktober 2004 15:05
varför har inte tillverkaren med träskiva och frigolit? troligtvis för att det är konstruerat för att ställa rätt på utan nått i mellan annars hade det varit ett halvfabrikat ju en tanke bara
#10 - 17 oktober 2004 19:19
Ursprungligen skickat av robban

varför har inte tillverkaren med träskiva och frigolit? troligtvis för att det är konstruerat för att ställa rätt på utan nått i mellan annars hade det varit ett halvfabrikat ju en tanke bara

Helaglasakvarier säljs utan frigolitunderlag. Det betyder inte att de är tillverkade för att stå utan frigolit. Tillverkarna försöker naturligtvis undvika kostnader så långt dom kan. Kostnader medför prispåslag och det märks på försäljningssiffrorna.
Man kan köpa akvariepaket med akvarium, ramp, pump och allt -- men ingen ställning. Det betyder inte att akvaret är tillverkat för att stå på golvet.
Man kan köpa bilar utan krockkuddar trots att krockkuddar kan rädda liv, är sådana bilar också halvfarikat? Det finns gott om exempel på varor som köparen måste komplettera för att kunna använda, så även akvarier. Jag säger inte att akvariet är odugligt utan bänkskiva och frigolit, men de minskar påfrestningarna på bottenskivan, och det ökar säkerheten.

-- MW
#11 - 17 oktober 2004 19:54
Alla oroar sig för att akvariet ska gå sönder. Men hur ofta går de sönder?
#12 - 17 oktober 2004 19:59
Har någon sett ett ramakvarium gå sönder för att det inte hade en frigoligtskiva under? Jag har aldrig hört talas om det. Det vanligaste är att akvarier går sönder vid transporter, att det står på ett skevt underlag eller att man tappar saker i botten.

Helglasakvarium skall stå på en mjuk skiva (inte nödvändigtvis frigolit, men det brukar vara billigast) för att undvika sandkorn eller småsten som orsakar punktbelastning och trycker sönder glasrutan i botten underifrån. Ett ramakvarium löper inte den risken då bottenglaset ligger en bit ifrån i alla fall.

Mät gärna med ett vattenpass under ett ramakvarium som står i ställning och se hur mycket bottenglaset bågnar, mät sedan frontrutan och fråga dig vilken som bör gå sönder först...
#13 - 18 oktober 2004 09:00
Hejsan! Köpte precis ett ramakvarium från en en kille som pysslat med fisk hela sitt liv. Han sa ingen frigolit under ett ramakvarium, endast under helglas. Det viktigaste är att ramakvariet står i lod!
#14 - 18 oktober 2004 11:08
De viktiga punkterna är:

- Att bottenglaset inte utsätts för punktbelastning (uppifrån eller nerifrån)
- Att uppställningsytan är plan (inte bågnar, inte skevar)
- Att limfogarna är välgjorda (ordentligt rengjorda före limning, inga stora luftbubblor, ingen kontakt glas mot glas)

Om dessa punkter är uppfyllda så kan akvariet stå ganska starkt lutande utan att det är någon fara.

-- MW

Annons