Har precis köpt ett begagnat ramakvarium (inkl alu-ställning) av märke akvastabil, 250 L.
Det jag märkte när jag kom hem var att akvariet vad lite djupare än själva alu ställningen så karet sticker ut ett par cm på varje sida.
Personen hade tidigare haft en plywood skiva 2 cm tjock och en frigolit som är lika stora som akvariet så dessa sticker ut också.
Nu har jag då läst en hel del om hur man skall placera akvariet med eller utan skiva O frigolit. Men blir knappt något klokare. Vissa kör med denna variant andra inte. Detta akvarium är väl från början tillverkat för att stå direkt på alu ställningen kant-på-kant.
Har en till idé att sätta ditt plattor under botten glaset för att på så sätt försäkra sig om att botten glaset inte får liknande spänningar på sig. Någon som har gjort något liknande? Det är väl 3 mm från alu ramen till bottenglaset.
Frågorna jag funderar är alltså:
Skivan & frigolit mellan karet o alu ställningen eller inget alls?
Plattor för att stärka botten glaset nödvändigt?
Det man kan drabbas av vid läckage är om man tappar något på bottenglaset eller om det blir spänningar mot det.
Ja, jag kanske drar igång en i mängden tråd nu men vill få ordentligt svar gällande mina funderingar.
Tack//
Marcus