Ramakvarium 250 L

#1 - 16 juni 2007 09:05
Har precis köpt ett begagnat ramakvarium (inkl alu-ställning) av märke akvastabil, 250 L.

Det jag märkte när jag kom hem var att akvariet vad lite djupare än själva alu ställningen så karet sticker ut ett par cm på varje sida.

Personen hade tidigare haft en plywood skiva 2 cm tjock och en frigolit som är lika stora som akvariet så dessa sticker ut också.

Nu har jag då läst en hel del om hur man skall placera akvariet med eller utan skiva O frigolit. Men blir knappt något klokare. Vissa kör med denna variant andra inte. Detta akvarium är väl från början tillverkat för att stå direkt på alu ställningen kant-på-kant.

Har en till idé att sätta ditt plattor under botten glaset för att på så sätt försäkra sig om att botten glaset inte får liknande spänningar på sig. Någon som har gjort något liknande? Det är väl 3 mm från alu ramen till bottenglaset.

Frågorna jag funderar är alltså:

Skivan & frigolit mellan karet o alu ställningen eller inget alls?
Plattor för att stärka botten glaset nödvändigt?

Det man kan drabbas av vid läckage är om man tappar något på bottenglaset eller om det blir spänningar mot det.

Ja, jag kanske drar igång en i mängden tråd nu men vill få ordentligt svar gällande mina funderingar.

Tack//
Marcus
#2 - 17 juni 2007 18:07
Hade använt en bottenplatta av plywood eller spånskiva med ett liggunderlag på. Frigolit smular så förbaskat. Plus liggunderlag på bottnen i akvariet, också.
#3 - 17 juni 2007 19:15
Kör med endast spånskiva utan frigolit eller liggunderlag då det är ett ramakvarium, och inte heller några plattor under bottenglaset.
Helglaskar bör ha liggunderlag eller liknande under karet.
#4 - 17 juni 2007 19:32
Liggunderlag i akvariet är en utmärkt idé, likaså att ha det under karet.
Har man redan en frigolitskiva som underlag kan man sätta gaffatejp (den sega typen av silvertejp) för att skydda den mot petande fingrar.
Ganska kul om man har grävande fiskar och de börjar komma ner till frigoliten (om det är det man har invändigt) och det börjar bli fullt med frigolitsmulor på vattenytan ;)
#5 - 18 juni 2007 07:02
Ett ramakvarium ska inte ha frigolit eller liggunderlag, om ramen har kontakt med bänken hela vägen runt även om det sticker ut lite gran så ska du inte heller ha någon spånskiva.
#6 - 18 juni 2007 08:05
Som jag anade att jag skulle få olika synvinklar på detta.

Ägaren innan mig och ägaren dessförinnan har använt plywood skivan + frigoliten.

ansjo,
Varför ska man inte ha någon frigolit emellan spånskivan och karet?

Mvh
#7 - 18 juni 2007 08:12
Om du sätter karet på en frigolitskiva eller liknande och karet sjunker ner i ena änden kommer det att uppstå spänningar i glaset och det kan spricka. Jag säger inte att det kommer att göra det då jag tidigare själv alltid hade frigolit under ramakvarium men när jag fick förklarat hur det ligger till av en akvarietillverkare så har jag slutat med detta.
#8 - 18 juni 2007 08:21
Ok, där fick man något nytt att tänka på. Det är ju klokt det.

Får se hur det blir akvariumet till slut då. Väldans sugen på att transportera det hit och dra igång det.

Mvh
#9 - 18 juni 2007 10:45
Kör en skiva under utan matta.
Men en sak undrade jag över.
Vilar inte akvariet med ram på ställningen?
Asså om ramen vilar på ställningen gör det ju inget om det sticker ut.

Men för att ta det säkra före det osäkra...playwood(marine playwood) eller spånskiva.
#10 - 18 juni 2007 10:47
Karet var ett par cm större än ramen därav skivans vara eller inte vara;).
#11 - 18 juni 2007 11:58
Precis, om det står med ramen på ställningen sticker det inte ut ;)

Annons