Räkyngel?

#1 - 13 december 2004 21:25
Hej!

Jag har fått för mig om att jag skall försöka odla fram lite egna amanoräkor. För någon timme sedan släppte en av räkorna sina larver, (betydligt tidigare än jag väntat mig). Dessvärre kan jag bara hitta ett enda exemplar av det jag tycker liknar räkyngel i akvariet nu. Antagligen åt de andra räkorna upp dem eller så sögs de in i filtret som jag ännu inte hunnit byta ut mot ett mer yngelvänlig variant.

Någon som har en bild eller storleksuppgift på nykläckt Cardina Japonica? Eller länk till Azurs engelska artikel om odling av denna räka?
#2 - 13 december 2004 23:06
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

Tilläggas kan att några tyska akvarister påstår sig ha hittat en population Amano-räkor vars laver klarar sötvatten. Vi får väl se om de blir vanliga på marknaden så småningom.
#3 - 27 december 2004 10:32
Minns du vad du hade för temp, pH och KH när du odlade räkor?
#4 - 23 januari 2005 16:59
hmm..

mina amanoräkor bär alltid rom.. har aldrig brytt mig förr men nu ska jag ta och ta till vara dem *har just börjat sätta igång ett 400 liters bräckvatten.* jag har fått höra att lättaste sättet att fånga ynglen är genom att släcka alla lampor och locka fram dem med en ficklampa.. de dras till ljuset. Sedan suger du upp dem med slang.
#5 - 12 mars 2005 17:35
Peter, hur gick det med dina försök att odla räkor?

Efter att ha sett att alla mina honor simmar omkring med rom så blir jag lite sugen att försöka jag med.
PatrikMalmo
#6 - 12 mars 2005 18:09
De är trixiga att odla, men skoj att prova. Larverna är pyttesmå och ser ut som lite "skit i vattnet". Troligen sögs de in i diitt filter. När jag odlade dem körde jag enbart med en svagt strömmande syresten, både i karet där jag lät honan släppa ynglen och i själva yngelkaret. Jag lyckades absolut bäst när själva yngelkaret fått stå till sig under lång tid så det hunnit bli en massa alger i det.

Lycka till!
#7 - 18 januari 2007 19:51
hje jag undra vad ni hade för salt halt.. jag har försökt att odla räkor men lyckas aldrig! jag har testat lite olika halter men dom har inte överlevt mera än några dygn.. snälla hjälp mig..
#8 - 19 januari 2007 13:03
Hej räkodlare!

Det är jättesvårt att få till det med räkarter som har pelagriskt(rätt översatt?) larvstadie. De flesta verkar lyckas med lite lägre salthalt. ~20ppt har jag sett flera guider om. Ett tips är att flytta dem till ett kar med sötvatten och sen salta upp det genom att blanda i saltat vatten.
Jag tappade bort mina A.Mollucensis larver oxå, honan släppte dem och jag försökte men lyckades inte hitta dem. Jag använde ficklampsmetoden.
mvh Mattias

Annons