Räkvas utan räkor

#1 - 18 januari 2011 03:01
Har blivit lite inspirerad av räkvaser jag sett här på forumet så kunde inte hålla mig från att köpa in en vas från Ikea. Den är 45 cm hög. Än så länge utan liv i men en växt och lite trollhassel i.

Ett problem jag har tror jag är pumpen. Det är en fluval 1 (för ca 40 l akvarium). Tror den är för stark för denna lilla vas på ca 20-25 l(?). Vilken typ av pump passar bättre, tips??

Annat problem är att jag har den inte jättevarmt i min lägenhet, särskilt nattetid. Finns det små doppvärmare för ca 20 l??

Sen funderar jag lite på vad för liv jag ha. Funderar på ett gäng räkor 7-10 st av samma art (några som är rödvita). En liten mal och kanske 1 st av en större räka. Vad tror ni om saken?

Har inte haft akvarium på många år så alla tips är välkomna!

Hälsningar Laasesku
#2 - 18 januari 2011 03:16
bild

#3 - 18 januari 2011 05:47
Första jag tänker på när jag ser bilden.. förutom att vasen är läcker ;) är om det inte finns risk för att pumpen skvätter vatten på din dator :/ det hade kanske inte vart så kul!
Men vad det gäller temeratur så behöver du nor inte vara orilig tror jag. De flesta räkor klara din rumstemperatur! Men kolla på lite olika lampor om du vill få upp värmen lite kan nog göra nytta.. letar själv efter lampa till våran vas nu! :)

Lycka till
/Tommy
#4 - 18 januari 2011 06:46
Malen tycker jag du ska skippa. Det finns ingen som passar i den storleken och den är dessutom ganska överflödig. Eventuellt kan du ha någon snäcka istället. Räkorna klarar sig bra utan doppvärmare, men visst finns det små om man vill ha.

Lycka till!
#5 - 18 januari 2011 09:31
hur mycket vann du på handen? ( såg att det stod winner på border) :D

Grymt snygg och stilren vas!
#6 - 18 januari 2011 09:33
kanske detta filtret. verkar nytt?
http://www.pwss.nu/product.php?productid=12170&cat=618&page=1

jag har detta i min
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3223&cat=618&page=1

ställbart flöde på dom med ( fast jag har mitt på fullt ändå så)
#7 - 18 januari 2011 11:45
Jag kanske är ute och cyklar men tror Fluval 1 pumpar 200 l/timme. Din pump Hannesc 250l. Så den kanske inte är för kraftig?

Hade en mal innan i uppstarten med den strök med efter ett par dagar. Den blev bara 3-3,5 cm fullvuxen. Inga problem sade de i affären.

Är inte orolig för datorn, inga problem:)

Bengtarne, trodde du var blockad här på forumet vid det här laget?:D
Vann nog inget i den handen, men sen gick det bra..
#8 - 18 januari 2011 12:11
lita inte på vad de säger i djuraffären. de säger ofta att" jo det går bra, inga problem" etc för att få sälja sina saker. tror inte det finns nån mal som du kan ha i en vas faktiskt

kör du på den pumpen du har då. tycker du att det är storm i karet eller?
du får ju tänka på att det är en liten vattenyta som ska syresätta en storvolym ( i förhållande till ytan asså)
så att ytan rör på sig ordentligt är inte dumt alls.
#9 - 18 januari 2011 13:24
Malen var förmodligen en Otocinclus. Att affären överhuvudtaget tyckte du kunde starta upp en vas med en så pass ömtålig fisk säger en hel del om deras okunskap. Det kunde bara sluta på ett sätt för den lilla stackaren.:( Säger som ovanstående, tyvärr vill många affärer bara sälja och säger ok till allt.

(Jag är _väldigt_ förtjust i Ottosar, därför jag bryr mig.[:o];))
#10 - 18 januari 2011 13:29
Själv fick jag rådet att vänta minst 6 månader innan jag köper några Otocinclus och att man skulle ha minst 4 helst fler. Enligt specialsidor rekomenderas ett minimum av 60L per Otocinclus och aldrig färre än 4! gärna strömt vatten ... så en räkvas verkar lite trång.... Fy vilket dåligt intryck visa affärer gör när de försöker kränga på folk fel fisk! Frågan är det medvetet eller okunskap - Otocinclus är ju en ganska liten fisk...
#11 - 18 januari 2011 13:30
...och därför råkar de så ofta illa ut.:(
#12 - 18 januari 2011 18:08
Aha där ser man. Ska meddela säljaren om dessa upplysningar så får jag se vad hon säger.

Ja det var 50 kr och en död mal i sjön =/
#13 - 18 januari 2011 18:34
022helpek skrev:
Enligt specialsidor rekomenderas ett minimum av 60L per Otocinclus och aldrig färre än 4!

Håller med - i princip. Köpte 7 stycken till mitt 110-liters-kar - ett halvår senare fanns ingen kvar. Köpte 10 st till 250 liter - nu fyra månader senare har jag tre, möjligen fyra stycken kvar.
När jag fick lite alger i mitt 36-liter-dvärgkulfiskkar köpte jag en oto till det karet, vågade inte sätta fler i ett så litet kar. Han är nästan ett år gammal nu...
Nån som kan förklara detta?

Hälsningar
Jennifer
#14 - 24 januari 2011 19:11
Trist....

Har en fråga ang trollhassel. Måste det vara helt torkat innan man slänger i det i vasen?

HAr för övrigt fått tag på mycket fin mossa till vasen och ett par stora red cherry:)
#15 - 24 januari 2011 19:16
ja annars börjar det blomma. låt det ligga en vecka.
#16 - 24 januari 2011 20:06
Okej! Tror dock det borde vara lugnt då.. De har legat först i blött sen torrt utn ngn blomning:)

Får se hur det artar sig antar jag.. Men de påverkar inte vattenkvaliteten pga av de kanske inte är helt torra??

Tack för många bra svar!
#17 - 24 januari 2011 20:10
ingen aning. men bättre att sejfa o låta de ligga ett tag så de blir torra. :)
#18 - 26 januari 2011 14:05
Orkade inte vänta så nu är de i och ett par räkor med... Det syns dock lite vitt "bös" el "ludd" på vissa ställen på trollhasslet..

Ngt att oroa sig över??
#19 - 26 januari 2011 14:09
inget att oroa sig för, fick med det .brukar komma på nya rötter o grenar. inget farligt men malar gillar att käka det. ( nu har du ju inga malar i vasen hoppas jag) så det är bara låta vara så försvinenr det efter nån månad eller så
#20 - 26 januari 2011 14:12
Räkor brukar gilla att "plocka" med det där luddet. :) Blir det för mycket kan man skrubba bort lite om man vill men det är som sagt inget farligt.
#21 - 26 januari 2011 14:13
så ser den ut nu med lite mossa och räkor:)

#22 - 26 januari 2011 14:17
ser ju skitnajs ut. liite orolig för mossan bara. när den är så tjock o stor sådär så är risken att den dör i mitten o blir brun o ful. jag skulle delat upp den mer o bundit fast på grenarna.
#23 - 26 januari 2011 16:22
ok gött mos...

nej inga malar blir det:)

Har hört att det finns blåa räkor,, kanske vore ngt!:)
#24 - 26 januari 2011 16:24
Aha.. ja fick en jäkla massa från affären..

Funderar på o slänga ut lite..

Vet inte om det är sådan mossa som växer på grenar etc!?
#25 - 26 januari 2011 19:12
jodå det ser ut som javamossa. du kan binda fast den med fiskelina. kommer först se ut så här o sen så här.
#26 - 27 januari 2011 16:24
Oj! riktigt snuggt!

inser att jag saknar en växt på botten:)

så blev det med lite uppbunden mossa.. tackar för tipset!

#27 - 29 januari 2011 16:01
Har köpt in ett par så kallade "mikrofiskar" (?) så har nu 3st sådana och 3st röd cherry räkor,...

Matar med röda mygglarver.. hur mkt och ofta ska man mata?

Vasen är väl på ca 25l...
#28 - 7 februari 2011 18:24
Så ser den ut efter att jag tagit bort 2 kvistar och bundit upp nästan all mossa på en enda..

#29 - 7 februari 2011 20:14
oj va snyggt det kommer bli när mossan börjar växa! :D
#30 - 13 februari 2011 17:31
Hm funderar på om mina räkor äter för lite. Har röda cgerry 5 st. Matar med röda mygglarver men det verkar som om fiskarna får i sig det mesta av det. Överlever de på alger o annan skit? För övrigt ser de fina ut, fin röd färg, lite skygga dock, just nu såg jag inte en enda men såg sen att det satt 3st bakom pumpen:)
#31 - 15 februari 2011 20:55
Senaste, algproblem i vasen. Åtgärd???

Funderar på någon stor "snigel". Om de nu käkar alger..
#32 - 15 februari 2011 22:15
Kanske har du ljuset på för mycket? Matar för mycket?
#33 - 15 februari 2011 22:18
ljus kanske 12 timmar,,

inte för mkt mat, fiskarna äter upp allt inom några min..
#34 - 16 februari 2011 17:19
laasesku skrev:
ljus kanske 12 timmar,,

inte för mkt mat, fiskarna äter upp allt inom några min..

Mycket mat kan väl leda till alger oavsett om det äts upp eller ej? Det blir ju mer näring i vattnet. Det i kombination med mycket ljus = mycket alger.

Testa att mata mindre och dra ner ljuset till kanske 10 timmar per dag :)

Är förvisso ingen algexpert men har själv inga synliga alger i karet som varit igång i några månader. Matar ett par gånger i veckan och har ljuset på ca 10 timmar om dagen :)
#35 - 16 februari 2011 17:36
Aha ja jag har ingen aning:)

Ska testa det. Fiskarna ser ganska feta ut just nu. Tack för tipset
#36 - 22 februari 2011 21:16
Blev en storstädning och har dragit ner både på ljus och mat. Än så länge ser det bra ut;)

Annons