Räktank första gången

#1 - 9 september 2008 10:27
Utöver mitt bakgrundsprojekt, ska jag nu befolka mitt lilla 20-liters akvarium med körsbärsräkor, hade jag tänkt.

Frågor till er kunniga skaldjursgourméer då:

Ska jag ta vatten från mitt befintliga, friska akvarium eller starta med nytt icke-inkört vatten från kran?

Behöver jag Nitrivec:a precis som vid uppstart för fiskakvariet?

Hur många är lämpligt i ett akvarium av den storleken?

Vad för lampa blir lagom till det? Vanlig glödlampa?
#2 - 9 september 2008 12:27
Tänk att du gör precis det jag vill göra... Ska bara få sambon att gå med på det.
Vad för räkor hade du tänkt dig? Jag funderar på dvärgsorter.

Hoppas någon kan komma in med lite svar då vi är fler som vill veta ;)
#3 - 9 september 2008 12:47
Linapina skrev:
Vad för räkor hade du tänkt dig? J

"Utöver mitt bakgrundsprojekt, ska jag nu befolka mitt lilla 20-liters akvarium med körsbärsräkor, hade jag tänkt." ; )
#4 - 9 september 2008 17:07
Belysning: Visst du kan ha en vanlig glödlampa, men hur snyggt blir det?
Förutom att ljuset blir knallgult så framträder inte räkornas färger + att glödlampor är kortlivade och varma.
Dessutom kan du inte ha några växter (Kanske Javaormbunke och Anubias)
Satsa på riktig belysning istället är mitt tips, så kan du ha lite grönt i det också:)

Hur många räkor: Börja med 4-5 stycken så kan jag garantera att du kommer få många fler än vad du får plats med efter ett tag, om allt går som det ska.
Och stoppa inte ner några räkor förens akvariet har varit igång en månad ungefär.

Vattnet: Om du tar vatten från kranen eller ditt andra kar spelar inte så stor roll, men en bra ide är att ta filtermassan från ditt andra kar och "skölj" ur det i ditt nya, då blir karet "inkört" snabbare.
Lycka till
#5 - 9 september 2008 18:25
alg_oa1 skrev:

Och stoppa inte ner några räkor förens akvariet har varit igång en månad ungefär.

Vattnet: Om du tar vatten från kranen eller ditt andra kar spelar inte så stor roll, men en bra ide är att ta filtermassan från ditt andra kar och "skölj" ur det i ditt nya, då blir karet "inkört" snabbare.

Lycka till

- När jag startade mitt fiskakvarium (200 l), kunde jag befolka det redan efter en dag då jag använde biomedel som förberedde vattnet biologiskt omedelbart. Det funkade utmärkt.....går det alltså inte med räkor?

Och som du skriver sedan - om jag nu använder det befintliga och redan mogna vatten jag har i fiskakvariet - behöver det ändå vara igång utan räkor, menar du??
#6 - 10 september 2008 05:58
Någon kunnig som kan hjälpa mig med de här frågorna, då räktanken är planerad att iordningsställas redan idag om det är möjligt?
#7 - 10 september 2008 06:31
Jag har kört igång en del räkkar och aldrig har jag väntat en månad. Min erfarenhet är att körsbärsräkor klarar sig alldeles utmärkt i vatten från ett gammalt akvarium. Just körsbärsräkorna är väldigt tåliga. Du bör dock som alltid låta påsen ligga i vattnet för att utjämna temperatur, och sedan sticka något litet hål i påsen för att långsamt utjämna övriga vattenvärden.

Angående belysning så tror jag du på sikt kommer att vara glad om du köper en riktig belysning. Det kommer ge finare färger på dina röda räkor och växterna kommer att må bättre. På din närmsta zoo-butik kan de helt säkert hjälpa dig att hitta en belysning till ditt lilla kar.

Lycka till!
#8 - 10 september 2008 06:37
Tackar, då lär det bli affär redan i eftermiddag.

Köper ett litet lysrör, eftersom jag inte tänkte på den rent estetiska biten.....samt att växterna säkert får ut mer av ett jämnare ljus.
#9 - 10 september 2008 15:29
Just räkor är känsliga mot höga nitratvärden phvärden osv. Det är därför man bör vänta ett tag med att ha i räkorna, så nivåerna hinner stabiliseras.
Men om Biomedel fungerar så är ju det det självklara valet.

Alla nyttiga bakterier som hjälper till att bryta ner nitrit till nitrat finns inte i akvarievattnet utan i bottensubstratet och filtermassan. Därför spelar det ingen roll om du fyller det nya akvariet med vatten från ditt andra kar.
#10 - 10 september 2008 15:35
Ja visst, men man ska självklart inte sätta igång och mata räkorna det första man gör. Då kan vattenkvaliteten fort försämras.

Jag skulle inte mata dem alls de första dagarna, och därefter t.ex. en liten torrfoderflinga per dag. Kan även stoppa i ett torkad eklöv så klarar de sig med ännu mindre annan mat.

Detta sparsamma matande tillsammans med regelbundna vattenbyten kommer göra att körsbärsräkorna klarar sig fint i vatten som inte stått i en månad...
#11 - 10 september 2008 16:24
Ja,ja Körsbärsräkor är kanske tåligare än dom räkorna som jag har haft/har...
#12 - 10 september 2008 18:01
Jag inhandlade en "burrig" växt som ska vara snabbväxande och bra syreproducent, en LED-spotlight som skulle fungera lika bra som ett lysrör. (Enligt zoo-killen där, är det fler o fler som börjat använda dem även i stora akvarium. Kan köpas i olika färger för olika belysningar, och kan placeras i akvariet då de är vattentäta), en zebrasnigel, och lite räkmat.

Räkorna planterades som jag gjort med fiskar tidigare och de var pigga o glada redan från början. Hoppas nu inte det gick för snabbt så att de stryker med bara....hmm....
#13 - 10 september 2008 18:05
perfetto skrev:
Jag inhandlade en "burrig" växt som ska vara snabbväxande och bra syreproducent, en LED-spotlight som skulle fungera lika bra som ett lysrör. (Enligt zoo-killen där, är det fler o fler som börjat använda dem även i stora akvarium. Kan köpas i olika färger för olika belysningar, och kan placeras i akvariet då de är vattentäta), en zebrasnigel, och lite räkmat.

Räkorna planterades som jag gjort med fiskar tidigare och de var pigga o glada redan från början. Hoppas nu inte det gick för snabbt så att de stryker med bara....hmm....

Vi behöver bilder :D:p
Berätta hur det går, jag vill som sagt starta upp ett litet kar med räkor med!
#14 - 10 september 2008 18:49
Linapina skrev:
Vi behöver bilder :D:p

Berätta hur det går, jag vill som sagt starta upp ett litet kar med räkor med!

- I will, I will...in time : )
#15 - 10 september 2008 20:11
Som sagt, ta det lugnt med matningen. De löper större risk att dö pga dåligt vatten vid övermatning än av brist på mat.
#16 - 10 september 2008 20:31
LoGeek skrev:
Ja visst, men man ska självklart inte sätta igång och mata räkorna det första man gör. Då kan vattenkvaliteten fort försämras.

Jag skulle inte mata dem alls de första dagarna, och därefter t.ex. en liten torrfoderflinga per dag. Kan även stoppa i ett torkad eklöv så klarar de sig med ännu mindre annan mat.

Detta sparsamma matande tillsammans med regelbundna vattenbyten kommer göra att körsbärsräkorna klarar sig fint i vatten som inte stått i en månad...

Döda växtdelar belastar karet lika mycket som annan mat men i ett ingått kar så är de populär mat.. Jag har stoppat ner lite räkor och sniglar i nytt kar utan att svälta dem men helt klart ska man vara försiktig med matningen.
Att krama ur filtret från det gamla karet i det nya karet är gratis, miljövänligt och helt ofarligt för räkor som faktiskt inte gillar kemikalier. Man ska vara mycket försiktig att stoppa ner nya besprutade växter till räkor, de ska bara ha växter från andra kar eller köpta av privatperson, helst..

perfetto skrev:
Jag inhandlade en "burrig" växt som ska vara snabbväxande och bra syreproducent, en LED-spotlight som skulle fungera lika bra som ett lysrör.

Jag har en lite skrivbordslampa från IKEA för typ 25-50 spänn till mitt lilla räkkar, det är en sådan där liten minihalogen i... Mina växter växer helt vansinnigt i alla mina räkkar.. :D
Guest
#17 - 10 september 2008 22:43
Katharina skrev:

Att krama ur filtret från det gamla karet i det nya karet är gratis, miljövänligt och helt ofarligt för räkor som faktiskt inte gillar kemikalier.

Det är faktiskt bra räkmat med. Mina räkor älskar mulm från filter.
Har precis startat upp ett nytt, med bara gammalt vatten och mulm, har inga planer på att fodra alls på nån vecka. (finns alger från växter i karet med)
#18 - 11 september 2008 06:31
De där LED-spottarna är intressanta, tycker jag. Det borde diskuteras om och hur man kunde ersätta stora o tunga lysrör med ett antal mindre - totalt energisnåla - LED:ar i olika färger.

Eftersom de kan placeras även inuti akvariet, borde man kunna skapa häftiga färgtoningar och skuggbildningar.....men funkar det alltså som ersättare för lysrör?

(finns väl förresten på typ Claes Ohlsson för några tior styck, även om de då inte är vattentäta o bör fästas på utsidan)
#19 - 11 september 2008 06:54
Det beror ju på vad man är ute efter. Ljus och ljus är inte alltid samma sak. För oss som sysslar med växtakvarium är valet av rätt ljuskälla viktigt för att växterna ska få bästa möjliga tillväxt. Och då är det oftast bara några få lysrör utav alla på marknaden som är aktuella (eller metallhalogen = dyrt alternativ).

Små IKEA-varianter eller Claes Ohlson-spottar ger oftast inte tillräckligt med ljus, eller rätt ljus för växterna.

Men när det rör sig om små räkakvarium så kör även jag med halogenlampor av typ IKEAS skrivbordvariant. Det ger hyffsade färger och håller växterna vid liv (dessutom har jag alltid friska skott att tillgå från växkvariet).
#20 - 11 september 2008 08:03
LoGeek skrev:
Det beror ju på vad man är ute efter. Ljus och ljus är inte alltid samma sak. För oss som sysslar med växtakvarium är valet av rätt ljuskälla viktigt för att växterna ska få bästa möjliga tillväxt. Och då är det oftast bara några få lysrör utav alla på marknaden som är aktuella (eller metallhalogen = dyrt alternativ).

Små IKEA-varianter eller Claes Ohlson-spottar ger oftast inte tillräckligt med ljus, eller rätt ljus för växterna.

Men när det rör sig om små räkakvarium så kör även jag med halogenlampor av typ IKEAS skrivbordvariant. Det ger hyffsade färger och håller växterna vid liv (dessutom har jag alltid friska skott att tillgå från växkvariet).

- Ja jo, o då undrar man ju varför det inte skulle fungera prima i större skala än i små akvarium? Små tankar = en eller få LED-ljus....stora tankar = fler LED-ljus och mer ljus. Låter som en logisk ekvation?
#21 - 11 september 2008 08:15
LoGeek skrev:

När jag skriver att de "håller växterna vid liv", så är det inte mycket mer än så. I ett växtakvarium så vill man mycket mer än att bar hålla växterna vid liv. Och man önskar gärna mer än "hyffsade" färger på fiskar och växter.

Men självklart så beror det på vilka växter man vill ha. I ett litet räkkar är t.e.x. någon form av javamossan perfekt, och den klarar sig fint med ljuset från en "IKEA-lampa". Men många av de växter som är populära i växtakvarium är mycket mer ljuskrävande än så. Och när jag skriver ljuskrävande så menar jag inte bara kvantitet, utan också kvalitet. Brassar man på med 50 st IKEA-lampor över ett växtakvarium så får man knappast något jättebra resultat. Algerna skulle säkert bli glada eftersom de inte är så kräsna på vilket ljus de får...

Om du söker på ljus/lysrör i forumet så hittar du massor med information om vilka lysrör som är populära bland oss växtakvarister och varför.

Lycka till med räkorna!
Bilagor:
#22 - 11 september 2008 08:37
LoGeek skrev:
När jag skriver att de "håller växterna vid liv", så är det inte mycket mer än så. I ett växtakvarium så vill man mycket mer än att bar hålla växterna vid liv. Och man önskar gärna mer än "hyffsade" färger på fiskar och växter.

Men självklart så beror det på vilka växter man vill ha. I ett litet räkkar är t.e.x. någon form av javamossan perfekt, och den klarar sig fint med ljuset från en "IKEA-lampa". Men många av de växter som är populära i växtakvarium är mycket mer ljuskrävande än så. Och när jag skriver ljuskrävande så menar jag inte bara kvantitet, utan också kvalitet. Brassar man på med 50 st IKEA-lampor över ett växtakvarium så får man knappast något jättebra resultat. Algerna skulle säkert bli glada eftersom de inte är så kräsna på vilket ljus de får...

Om du söker på ljus/lysrör i forumet så hittar du massor med information om vilka lysrör som är populära bland oss växtakvarister och varför.

Lycka till med räkorna!

- Jag talar iof inte om växtakvarium nu, utan om fiskakvarium med normal växtinteriör. Men du kanske inte adresserade mig med ditt svar? : )

Annons