Min stora fina japanska CRS räka som släppte sina räklingar i förrgår fick problem i går. Hon kunde inte ömsa skinn/skal som alltid har gått bra förut.
Huvudet och framkroppen gick bra men sedan tog det stopp.......
Det genomskinliga skalet satt fast på bakkroppen och hur hon än kämpade kom hon inte loss. Jag tänkte att det går väl så småningom men efter ett tag blev hon svagare och hennes forna räk-vänner började bli väldigt närgångna.
Nä nu gäller det att ta ödet i egna händer, tänkte jag och hämtade håv och pincett. Sagt och gjort fångade upp henne i håven, tog fram pincetten och skalade henne. det enda som jag inte vågade ge mig på var skalet på "stjärtfenan" så hon har gått med stjärten som en strut ända fram till alldeles nyss då den har börjat veckla ut sig:).
Som grädde på moset ringde min syster när jag hjälpte räkan och min yngste son upplyste glatt sin moster om vad jag höll på med: -Skalar räkor med pincett:D:D:D. I bland är det tur att jag har lämnat Norrland och flyttat till Stockholm annars skulle nog skrattet hörts ända hem till mej:). //Eva