Räkskalning........

#1 - 13 november 2007 17:38
Min stora fina japanska CRS räka som släppte sina räklingar i förrgår fick problem i går. Hon kunde inte ömsa skinn/skal som alltid har gått bra förut.

Huvudet och framkroppen gick bra men sedan tog det stopp.......
Det genomskinliga skalet satt fast på bakkroppen och hur hon än kämpade kom hon inte loss. Jag tänkte att det går väl så småningom men efter ett tag blev hon svagare och hennes forna räk-vänner började bli väldigt närgångna.

Nä nu gäller det att ta ödet i egna händer, tänkte jag och hämtade håv och pincett. Sagt och gjort fångade upp henne i håven, tog fram pincetten och skalade henne. det enda som jag inte vågade ge mig på var skalet på "stjärtfenan" så hon har gått med stjärten som en strut ända fram till alldeles nyss då den har börjat veckla ut sig:).

Som grädde på moset ringde min syster när jag hjälpte räkan och min yngste son upplyste glatt sin moster om vad jag höll på med: -Skalar räkor med pincett:D:D:D. I bland är det tur att jag har lämnat Norrland och flyttat till Stockholm annars skulle nog skrattet hörts ända hem till mej:). //Eva
#2 - 13 november 2007 17:56
Du är helt otrolig... Att du lyckades!!! :D :D :D
Sitter du framför karet hela tiden?? Hur upptäcker du allt??;)

Du kollar aldrig dina vattenvärden va?? Skulle vara kul att veta vad du har för kh och ph... Gh ska väl inte vara något problem här i Stockholm? Vad kan detta bero på...

Åhh.. Vilken grej... Jag blir alldeles matt och darrhänt bara vid tanken... [:o]
#3 - 13 november 2007 18:14
Det var nog mest tur att jag upptäckte henne i går. Jag smygtittade efter mina nya räklingar;);)

Jag vet att det är ganska vanligt bland nyfödda, "gravida" och "nyförlösta" räkor att de inte riktigt orkar med att ömsa skal. Det ovanliga var nog bara att jag lyckades upptäck henne just när det gick på tok:)

Som du säger så har jag ingen aning om mina vattenvärden vilket verkar vara ovanligt här på Zoopet där alla verkar ha stenkoll:D:D

Går det så går det............
#4 - 13 november 2007 18:26
evus skrev:
Det var nog mest tur att jag upptäckte henne i går. Jag smygtittade efter mina nya räklingar;);)

Jag vet att det är ganska vanligt bland nyfödda, "gravida" och "nyförlösta" räkor att de inte riktigt orkar med att ömsa skal. Det ovanliga var nog bara att jag lyckades upptäck henne just när det gick på tok:)

Som du säger så har jag ingen aning om mina vattenvärden vilket verkar vara ovanligt här på Zoopet där alla verkar ha stenkoll:D:D

Går det så går det............

Nää.. Det går ju så bra för dig utan vattenprover.. Men det skulle ha varit intressant att veta om det var något värde som inte var bra nu när du fick se en som inte kunde ömsa...
Annars om man får se en död räka så är det ju jättesvårt att veta vad de dog av... I lilla räkkaret där de är så många nu hinner man inte upptäcka några döda räkor.. De blir uppätna på en gång... Men det är väl bäst med återvinning kan jag tänka.. [:o] :D
#5 - 13 november 2007 19:00
Oj vilken tur att du hann se henne och att operationen lyckades.
Jag har "opererat" bort en bit räkmix som var för stor och fastnade i gapet på en Pseudomugil gertudae (prickigt blåöga) med hjälp av en synål vid ett tillfälle.
Man är verkligen nöjd när man lyckas hjälpa de små :D

Annons